Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gutta, vil dere gifte dere? Hvorfor/hvorfor ikke?


Anbefalte innlegg

 

Du høres omtrent like romantisk ut som kjæresten min.. 

 

Bare å sterilisere seg når man føler det sånn for barn, de skal ikke trenge å føle at de er til bry og uønsket. 

 

MEN jeg lurer da på, dersom du ikke ønsker å gifte deg eller barn. Hvorfor vil du være i fast forhold? 

 

HI

Veldig rart spørsmål. Det finnes tusenvis av grunner til å være i et fast forhold, utover det å få barn.

 

 

Men alikevel kunne du ikke skrive en eneste en her.. 

 

Jeg lurer seriøst på det. Om hvorfor man skal være i ett fast forhold hvis man ikke skal få barn og gifte seg. Det er ganske mange ulemper med å være i et forhold også, ikke bare fordeler. Jeg personlig synes det er ganske tøft. Og klarer ikke å se helt hvordan det er meningsfylt å være i et forhold om man ikke skal bygge en fremtid sammen liksom.. Føler pr i dag at vi lever to separate liv ved sidenav hverandre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Niks, å gifte meg er overhodet ikke aktuelt under noen omstendigheter. Jeg ser rett og slett ikke poenget, og synes egentlig det er unødvendig fjas. Det er jo i bunn og grunn en gammeldags tradisjon som ikke lenger spiller noen rolle, og slikt har jeg veldig lite sansen for. Har enda ikke hørt et eneste godt argument for at jeg bør gjøre det.

 

Sånn i samme slengen kan jeg jo også si at jeg aldri skal ha barn heller. Jeg liker dem rett og slett ikke, og jeg er nok for glad i min personlige og økonomiske frihet til å ville kompromisse noe særlig på det. Igjen, så ser jeg absolutt ingen fordeler med å ha barn heller. :)

 

Spør deg også jeg. Hvorfor være i et forhold når du egentlig bare vil ha deg selv å ta hensyn til? 

Lenke til kommentar

Et forhold baserer seg så klart på hvordan dere forholder dere til hverandre. Må du bli fridd til for at du skal føle at du har fått en kjærlighetserklæring så stiller jeg meg spørrende til hvordan forhold dere har nå i dag.

 

Elsker han deg, prioriterer han deg og holder han seg til bare deg så ser jeg på det som en større kjærlighetserklæring enn å signere et dokument og plassere litt edelmetall og stener på fingeren din.

Lenke til kommentar

 

 

Du høres omtrent like romantisk ut som kjæresten min.. 

 

Bare å sterilisere seg når man føler det sånn for barn, de skal ikke trenge å føle at de er til bry og uønsket. 

 

MEN jeg lurer da på, dersom du ikke ønsker å gifte deg eller barn. Hvorfor vil du være i fast forhold? 

 

HI

Veldig rart spørsmål. Det finnes tusenvis av grunner til å være i et fast forhold, utover det å få barn.

 

 

Men alikevel kunne du ikke skrive en eneste en her.. 

 

Jeg lurer seriøst på det. Om hvorfor man skal være i ett fast forhold hvis man ikke skal få barn og gifte seg. Det er ganske mange ulemper med å være i et forhold også, ikke bare fordeler. Jeg personlig synes det er ganske tøft. Og klarer ikke å se helt hvordan det er meningsfylt å være i et forhold om man ikke skal bygge en fremtid sammen liksom.. Føler pr i dag at vi lever to separate liv ved sidenav hverandre.

 

Tenk på alle de grunnene for at du er sammen med din kjæreste. Jeg er enig i dem alle, bortsett fra det med fremtidige barn. Godt nok? :)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor barn må være med i ligningen når man skal bygge et liv sammen. Kan man ikke bygge et barnløst liv sammen? Er da mange som gjør det.

Lenke til kommentar

 

MEN jeg lurer da på, dersom du ikke ønsker å gifte deg eller barn. Hvorfor vil du være i fast forhold?

 

HI

Kan jeg snu dette spørsmålet og spørre om giftermål/barn er den eneste grunnen til at di ønsker å være i fast forhold?

 

 

 

Ja, litt.  Synes det er lettere å være singel. Morsommere å date og være forelska. Enn et forhold som blir mer og mer stabilt = mindre og mindre romantikk og følelser. Og hvis det ikke skal SKJE noe de neste 70 årene liksom, så ser jeg ikke helt poenget nei. Hvis man ikke skal dele noe sammen.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Du høres omtrent like romantisk ut som kjæresten min.. 

 

Bare å sterilisere seg når man føler det sånn for barn, de skal ikke trenge å føle at de er til bry og uønsket. 

 

MEN jeg lurer da på, dersom du ikke ønsker å gifte deg eller barn. Hvorfor vil du være i fast forhold? 

 

HI

Veldig rart spørsmål. Det finnes tusenvis av grunner til å være i et fast forhold, utover det å få barn.

 

 

Men alikevel kunne du ikke skrive en eneste en her.. 

 

Jeg lurer seriøst på det. Om hvorfor man skal være i ett fast forhold hvis man ikke skal få barn og gifte seg. Det er ganske mange ulemper med å være i et forhold også, ikke bare fordeler. Jeg personlig synes det er ganske tøft. Og klarer ikke å se helt hvordan det er meningsfylt å være i et forhold om man ikke skal bygge en fremtid sammen liksom.. Føler pr i dag at vi lever to separate liv ved sidenav hverandre.

 

Tenk på alle de grunnene for at du er sammen med din kjæreste. Jeg er enig i dem alle, bortsett fra det med fremtidige barn. Godt nok? :)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor barn må være med i ligningen når man skal bygge et liv sammen. Kan man ikke bygge et barnløst liv sammen? Er da mange som gjør det.

 

 

Nå mente jeg giftemål. Barn kan jeg forstå at man lar være å få. 

Lenke til kommentar

Det meg giftemål føler jeg at jeg allerede har svart på.

 

Den eneste forskjellen på et gift par og et ugift par er ringen rundt fingeren. Den ringen er egentlig helt meningsløs. Det er en gammeldags tradisjon uten verdi i dagens samfunn.

 

Som sagt, mine foreldre har vært sammen i 35 år, de har oppfostret 3 barn sammen, og er fremdeles et par. Men, de er ikke gifte. Giftemål er rett og slett unødvendig.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

MEN jeg lurer da på, dersom du ikke ønsker å gifte deg eller barn. Hvorfor vil du være i fast forhold?

 

HI

Kan jeg snu dette spørsmålet og spørre om giftermål/barn er den eneste grunnen til at di ønsker å være i fast forhold?

 

Ja, litt. Synes det er lettere å være singel. Morsommere å date og være forelska. Enn et forhold som blir mer og mer stabilt = mindre og mindre romantikk og følelser. Og hvis det ikke skal SKJE noe de neste 70 årene liksom, så ser jeg ikke helt poenget nei. Hvis man ikke skal dele noe sammen..

Personlig tenker jeg at om jeg er i et forhold og kjenner på at jeg heller vil være singel - så er det ihvertfall ikke et forhold jeg ønsker å presse ekteskap og barn på. Man kan selvsagt ikke være tenåringsforelska resten av livet - men ønsker man ikke være i forholdet - så burde man heller ikke det. Ikke for statussymbol (ekteskap) eller reproduksjon (barn). Et godt forhold i grunnen er viktig for å gjennomføre begge deler suksessfullt, og det samme forholdet vil derfor kunne gjøre deg lykkelig som samboer uten barn (som er det jeg ønsker).

Lenke til kommentar

 

 

 

MEN jeg lurer da på, dersom du ikke ønsker å gifte deg eller barn. Hvorfor vil du være i fast forhold?

 

HI

Kan jeg snu dette spørsmålet og spørre om giftermål/barn er den eneste grunnen til at di ønsker å være i fast forhold?

 

Ja, litt. Synes det er lettere å være singel. Morsommere å date og være forelska. Enn et forhold som blir mer og mer stabilt = mindre og mindre romantikk og følelser. Og hvis det ikke skal SKJE noe de neste 70 årene liksom, så ser jeg ikke helt poenget nei. Hvis man ikke skal dele noe sammen..

Personlig tenker jeg at om jeg er i et forhold og kjenner på at jeg heller vil være singel - så er det ihvertfall ikke et forhold jeg ønsker å presse ekteskap og barn på. Man kan selvsagt ikke være tenåringsforelska resten av livet - men ønsker man ikke være i forholdet - så burde man heller ikke det. Ikke for statussymbol (ekteskap) eller reproduksjon (barn). Et godt forhold i grunnen er viktig for å gjennomføre begge deler suksessfullt, og det samme forholdet vil derfor kunne gjøre deg lykkelig som samboer uten barn (som er det jeg ønsker).

 

 

Jeg vil ikke heller være singel. Men for meg så er liksom barn og giftemål noe av det som et forhold innebærer når man skal være sammen lenge. Jeg føler forholdet er useriøst når det ikke skjer. Og jeg vil ikke bruke masse energi på å være i et fast forhold som er useriøst, når jeg da heller kan være useriøs singel :p Hvis du forstår hva mener. 

 

Jeg vet ikke helt hva det feiler meg, som er så fastsatt på det her, men det er noe som sitter dypt i hjernebarken min. Blei kjempe lei meg når han sa at han ikke vil gifte seg. Vil han ikke at det skal være oss to for alltid da? 

Lenke til kommentar

 

Niks, å gifte meg er overhodet ikke aktuelt under noen omstendigheter. Jeg ser rett og slett ikke poenget, og synes egentlig det er unødvendig fjas. Det er jo i bunn og grunn en gammeldags tradisjon som ikke lenger spiller noen rolle, og slikt har jeg veldig lite sansen for. Har enda ikke hørt et eneste godt argument for at jeg bør gjøre det.

 

Sånn i samme slengen kan jeg jo også si at jeg aldri skal ha barn heller. Jeg liker dem rett og slett ikke, og jeg er nok for glad i min personlige og økonomiske frihet til å ville kompromisse noe særlig på det. Igjen, så ser jeg absolutt ingen fordeler med å ha barn heller. :)

 

Spør deg også jeg. Hvorfor være i et forhold når du egentlig bare vil ha deg selv å ta hensyn til? 

 

 

Nå skrev jeg vel ikke at jeg bare ville ha meg selv å ta hensyn til, men at jeg ikke vil ha et barn å ta hensyn til.

 

Jeg ser mange gode grunner til å være i et forhold, men ingen gode grunner til å inngå ekteskap. De eneste forskjellene på å være gift eller ikke er jo i de fleste tilfeller som Skurupu sier ring på fingeren og en potensielt dyr fest. Det er da mye bedre å bruke disse pengene på en ferietur sammen, f.eks?

 

Argumentet om at man "viser at man vil binde seg" med ekteskap kjøper jeg ikke. Det er vanvittig enkelt å skille seg, og det er jo tross alt ganske vanlig også. Jeg skjønner virkelig ikke at et forhold trenger ring på fingeren for å være seriøst.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer seriøst på det. Om hvorfor man skal være i ett fast forhold hvis man ikke skal få barn og gifte seg. Det er ganske mange ulemper med å være i et forhold også, ikke bare fordeler. Jeg personlig synes det er ganske tøft. Og klarer ikke å se helt hvordan det er meningsfylt å være i et forhold om man ikke skal bygge en fremtid sammen liksom.. Føler pr i dag at vi lever to separate liv ved sidenav hverandre. 

 

 

Men hvem har bestemt at det å bygge en fremtid sammen kun kan skje ved å få barn sammen? Jeg forstår at mange mennesker ser på det å få barn som den ultimate meningen med livet, men det er ikke alle som føler det sånn. 

Noen vil bare ha en partner å være sammen med, å dele livet med. I opp- og nedturer, finne på ting sammen, oppleve ting. Ting som verken krever et felles barn eller et papir som sier man er gift. 

Endret av Nevnarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)Vil han ikke at det skal være oss to for alltid da? 

(satt på spissen)

Den største kjærlighetserklæringen du kan forvente av en mann er: "Jeg er fortsatt her." Selvfølgelig ønsker du mer men det vil han bare si for at du skal bli fornøyd, dette er universalt og du finner ingen som er bedre på dette punktet. Hvis han sier han fortsatt er der vil det si at det også er planen videre.

 

Jeg sier ofte bare "ingen oppdateringer" til daman når hun begynner med slikt kliss.

Lenke til kommentar

Hvis ekteskap er så meningsløst og ikke er noe å bry seg med, så bør man jo være villig til å gjøre det dersom det er viktig for partneren, uansett.

 

Personlig er ikke jeg en veldig giftegal kar, men jeg fridde til min samboer for en uke siden, fordi jeg vet hvor viktig det er for henne at jeg gjorde det.

 

Virker for meg som om mange er veldig egoistiske når de har vært i forhold en stund. Folk tenker kun på seg selv, og tenker ikke at kanskje det valget du stiller deg negativ til, er veldig viktig for partneren din.

Når man når det punktet, så tror jeg forholdet er mer eller mindre dødt, så å si hvertfall.

Hvis begge derimot er enig om alt, så blir det en annen historie.

 

Selvsagt er det ikke slik at du skal gjøre ALT partneren din brenner for, men barn og giftermål synes jeg er innafor.

Istedet for å tenke på stakkars deg selv hele tiden, tenk hvor synd det er i feks TS som faktisk av hele sitt hjerte ønsker et frieri og et barn eller to.

Det synes jeg faktisk er litt egoistisk av hennes partner, at han ikke kan ofre litt for henne. Det er jo ikke akkurat slik at han ber henne hoppe ned i vulkanen.

Endret av Enlightened
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

(...)Personlig er ikke jeg en veldig giftegal kar, men jeg fridde til min samboer for en uke siden, fordi jeg vet hvor viktig det er for henne at jeg gjorde det.(...)

Fortalte du henne dette? Eller blir dine intensjoner usagt?
Fortalte henne da vi pratet om dette for et år siden at det ikke var spesielt viktig for meg. Men jeg vet at det betydde hele verden for henne, og giftermål som dere selv sier fører ikke noen smerte med seg akkurat, så dermed syntes jeg det var lite å ofre siden jeg elsker henne over alt på jord.

Kommer ikke til å lete etter noen andre, for å si det slik, så da kan man jo like godt gifte seg egentlig.

Endret av Enlightened
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det til min samboer, jeg. At jeg ser på giftemål som intet mindre en et verdiløst stykke papir. Men jeg har også sagt at jeg gjerne gifter meg med henne om hun har lyst til det. Det er egentlig helt likegyldig for meg om vi er gift eller ikke. Det forandrer ikke livssituasjonen min på noe som helst måte.

Lenke til kommentar

Hva med å foreslå for han å gifte dere borgelig på rådhuset, med en enkel sermoni,

og bare nærmeste familie til stede, med en familiemiddag til slutt? (typisk kanskje 6-15 gjester),

hvor ingen diamant-ring eller andre dustete tradisjoner er påkrevd?

 

Det tipper jeg er et kompromiss han kan leve med

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hva med å foreslå for han å gifte dere borgelig på rådhuset, med en enkel sermoni,

og bare nærmeste familie til stede, med en familiemiddag til slutt? (typisk kanskje 6-15 gjester),

hvor ingen diamant-ring eller andre dustete tradisjoner er påkrevd?

 

Det tipper jeg er et kompromiss han kan leve med

 

Det er brudens far som skal betale ifølge tradisjonen, hvorfor ikke gå for full pakke? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...