Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke å korrigere synet, hva kan være galt?


Cutthroat Bill

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden tok jeg en synstest hos Larsen Optikk i Mandal da jeg ville bytte ut mine 15 år gamle briller med månedslinser. Egentlig vurderer jeg laseroperasjon, men det blir på sikt. Synstesten ble utført så nøye vi klarte, men jeg endte opp med linser som var svakere enn mine gamle briller. Hvordan det kan ha skjedd aner jeg ikke. Når de vet hvor dårlig synet mitt er, følger de ikke en gitt formel for å gi meg riktig styrke på briller/linser?

Uansett, ny synstest ble utført, men også denne gangen klarte vi ikke å peile oss helt inn. Denne gangen fikk jeg bedre linser riktignok, men jeg er fremdeles skuffet over at ting er relativt uklare. Hva er det egentlig som kan være galt siden vi ikke klarer å korrigere det, og finnes det noe man kan gjøre, eller må jeg belage meg på å ha litt uklart syn resten av livet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, altså, tingen er at optikeren ikke klarer å finne ut nøyaktig hvilken styrke jeg skal ha. Når man tar en slik test så ser man igjennom denne maskinen, også skal man lese bokstaver i forskjellige størrelser, kikke på prikker, og litt slikt. Men vi klarer ikke å gjøre alle bokstavrekkene helt tydelig for meg. Den siste, eller de to siste rekkene forblir utydelige. Da har optikeren prøvd ut en drøss med kombinasjoner allerede, så da stopper vi når vi ikke klarer å få det noe bedre. Så jeg lurer på hva det er som gjør dette. Lurer på om jeg burde prøvd en annen optiker.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Du har fortsatt mulighet til å bruke briller, jeg forstår ikke uviljen mot briller, jeg har en god kamerat som også har dårlig syn som dropper brillene og linsene.

 

Mulig jeg hadde sett annerledes på det fordi jeg ikke har behov for linser eller briller selv. Men jeg synes det er kult med briller..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal høre med legen min om han kan henvise meg til en spesialist. Er interessert i å høre om jeg i det hele tatt kan ta en slik operasjon. Men jeg må uansett være sikker på at synet har stabilisert seg først. Lite hensiktsmessig å opereres hvis synet bare blir dårlig igjen.

 

  

Du har fortsatt mulighet til å bruke briller, jeg forstår ikke uviljen mot briller, jeg har en god kamerat som også har dårlig syn som dropper brillene og linsene.

 

Mulig jeg hadde sett annerledes på det fordi jeg ikke har behov for linser eller briller selv. Men jeg synes det er kult med briller..

Mange ulemper med briller. Dugg når man går ut og inn i varmen eller når man trener. Må stadig tørke brillene hvis det regner. Ekstra styr når jeg skal ha av og på motorsykkelhjelm. De kan ikke brukes overhodet når jeg spiller paintball, for selv om masken er diggfri, så er ikke brillene det. Hvis jeg sovner på sofaen med brillene på risikerer jeg å ødelegge dem.

Lenke til kommentar

Du har fortsatt mulighet til å bruke briller, jeg forstår ikke uviljen mot briller, jeg har en god kamerat som også har dårlig syn som dropper brillene og linsene.

Nei, problemet er at uansett hvilken styrke optiker velger, så ser han ikke klart. Det vil ikke bli bedre med linser enn briller, når han ikke ser klart på synsundersøkelsen engang.
Lenke til kommentar

Optikeren min jeg går til, bruker gammeldags vet at han setter briller på meg og skfiter ut glassene med forskjellig styrke, for at jeg skal se mest mulig perfekt. Dette burde jo han og ha, føler det er mye bedre enn maskiner. Har selv tatt med maskin og fått vist feil.

Ved å skifte ut hvert glass på begge øynene med forskjellige styrker for å finne rett, fungerer utmerket.

 

Problemet er jo at han ikke får riktige linser. Skjønner ikke at dette skal være noe problem egentlig å finne rett styrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...