Gå til innhold

Temp utfordringer med deliddet 4790k


|SeVen|

Anbefalte innlegg

Har møtt på en utfordring etter at jeg delidda min 4790k 

Fikk gode resultater, og var happy. Brukt Noctua NT-H1 kjølepasta.

VXRGOFFO.jpeg

 

 

Temperaturen gikk drastisk ned, men etterhvert gikk tempen opp igjen på 75+ grader på full load. 
Skrudde alt fra hverandre og la på ny pasta på både IHS og vannblokk. Alt var ok igjen og fikk lave temps, men så gikk tempen opp igjen. 

Kan det være dårlig kontakt mellom die og IHS? 
IHS ligger løst på die, men den presses jo ganske hardt ned av HK cpu klemmen. 

 

Vurderer å slipe ned IHS for å få den tettere på die, men vet ikke om det er der utfordringen ligger. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du først har fått av IHS, hvorfor bruke den?

Man får lavere temperatur om man bytter kjølepasta under ihs og skraper bort limet som bygger littegranne. "Direct die" kjøling med vannblokk er selvfølgelig bedre, men det er også større risiko for å ødelegge dritten. Men siden dette er en midrange cpu, så er det bare å kjøre på. Har delidda 7 stk 1150 cpuer og ingen har daua.

 

Med ca 1.4 volt skal det litt til for å fjerne varmen fra en så liten kjerne. Vannblokk og direct die cooling er eneste som duger. Vær forberedt på å bruke et par 3 tusen på kjøling  :green:  :evil:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Den første gangen tempen gikk i taket var nok fordi jeg ikke hadde fjernet limet godt nok på CPUplata, mens den andre og tredje gangen kan jeg ha lurt meg selv trill rundt. 

Har brukt Aida 64 stress test for å teste temperaturer, og med full load lå det rundt 67-68 grader stabilt med 550 rpm på viftene. 

Testet litt BF1 i dag og merket at CPU gikk opp mot 75-80 igjen... Sjekket tilfeldigvis vanntempen og den var på whooping 41grader. 
Ikke rart cpu sliter med temp når den drar luft fra innsiden. Dro av sidepanelet og vanntempen datt til 32 grader, cpu falt da også tilsvarende i temp. 
Skjermkortet er ikke mer enn 66-68 grader, men strålevarmen var veldig merkbart. 

 

Jeg har deffinitivt et airflow issue i kabinettet! Så hvordan løser jeg det? 
Slik er det i dag. 

Frontvifter: Corsair AF140
Bakvifte: Corsair AF140
Kjøler: Corsair H110i

c3dwcFFv.jpeg

Lenke til kommentar

Du har flere vifter som blåser ut enn inn. Er det mulig å skru opp hastigheten på viftene på innsuget foran der?

 

Har testet flere forskjellige scenarioer, med lav rpm ut og høy inn. Kan luftstrømmen fra intake vifta (som ligger veldig nærme radiator) forstyrre radiatorviftene?

 

Har vurdert å sette radiatoren i fronten som inntake og 2x140 eksos i toppen, alternativt kan jeg snu viftene i toppen og sette dem som inntake, og blåse ut foran. 

Endret av |SeVen|
Lenke til kommentar

Kan vel ikke senke luften altfor mye på luft ut gjennom radiatoren. Ja, kan gå med radiator i front, men luften inni kabinettet vil jo bli en del høyere. Skjermkortet skal jo kjøles også.

 

 

 

Jeg har ikke optimal luftgjennomgang selv. Jeg har Obsidian 800D. Vifter som blåser inn: Vifte i bunn, vifte foran(ettermontert med Lian Li vifteramme) og to vifter i topp. Har kun en vifte som blåser ut, og det er gjennom en H75 AIO.

 

Dette er selvfølgelig ikke optimalt, men det er det beste jeg klarer med dette kabinettet. Jeg er ingen stor overklokker, så har jo ikke noen problemer med temperaturer, men det er fortsatt litt irriterende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne er nå løst. 
 

Var dårlig kontakt mellom die og ihs, for stort mellomrom. Fungerte i starten, men kjølepasta klarte ikke å kompensere for mellomrommet når den satte seg. Løsning var å pusse ned ihs med sandpapir slik at den kom nærmere die. 

Temperaturen er rundt 20 grader lavere enn før jeg deliddet. 

Temp er nå 55-60 grader ved full load og 400rpm på viftene til h110i`n. 

(4.8Ghz @ 1.365Volt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen faktor kan være kjølepastaen du har brukt. Den er knallbra å bruke mellom IHS og kjøler, men ikke mellom IHS og die.

 

NT-H1 på die sliter med en pump-out effekt som oppstår ved gjentagende heatcycles slik som når du spiller. Pastaen pumpes ut og blir tynnere for hver heat cycle, men dette skal ta ganske lang tid.

 

Gelid GC Extreme har ikke dette problemet og egner seg bra på die. Ville prøvd det om problemet med varme kommer tilbake etter en stund :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...