Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når hun ikke liker at jeg spiller...


Anbefalte innlegg

 

 

Her viser du klinkende klart at du har null peiling på hva du prater om.

Hvorfor det?

Hva er du uenig i?

At dataspill på noen måter skiller seg ut negativt fra andre hobbyer. Du sier at dataspill er greit i tenårene, som om det var forskjell på om TS brukte 4 timer om dagen på å lese bøker eller spille spill.

Det er stor forskjell på det. Ungene mine kommer ikke til å vokse opp bak en skjerm, det er helt sikkert :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan kunnskap kun oppnås ved å lese tekst? Sier du at man ikke utvikler noen ferdigheter som helst om man spiller dataspill? Ikke at dataspill er noe super måte å utdanne seg på, men det virker som at det bare er søling med tid. Og det skal vel godt gjøres å holde ved, da man (avhengig av spilltypen såklart) kan utvikle mange mentale ferdigheter. Og om man spiller på nett, så utvikler det sosiale ferdigheter, samt fremmedspråk. Den største grunnen til at jeg er såpass stødig i engelsk som jeg er, er ikke på grunn av skolepensum, men å faktisk bruke språket. Hvor har jeg brukt språket? På nett, mens jeg har spilt med engelskspråklige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spør du meg kan du be ho kjerringa di å gå å ta en bolle.

 

men spør du smarte meg bør du fortelle disse jævla tinga til hu å være ærlig. Om hun genuint syns at du e en idiot og ikke gidde å forhandle med deg forhold til spillinga di, så kan du be henne å dra til helvette med ein wii controller langt oppi endetarmen og pass på å ikke ta av den ruglette plastikk beskyttern. Det e fint å kunne vri på kontrollern mens han e oppi der sånn at zelda treffer med pila.

Endret av En Brennpeis
Lenke til kommentar

Spør du meg kan du be ho kjerringa di å gå å ta en bolle.

 

men spør du smarte meg bør du fortelle disse jævla tinga til hu å være ærlig. Om hun genuint syns at du e en idiot og ikke gidde å forhandle med deg forhold til spillinga di, så kan du be henne å dra til helvette med ein wii controller langt oppi endetarmen og pass på å ikke ta av den ruglette plastikk beskyttern. Det e fint å kunne vri på kontrollern mens han e oppi der sånn at zelda treffer med pila.

Å be folk ta seg en bolle pleier å funke. På vekten.

 

Nordnorsk trinn 1 ved Norsk Brevkurssenter?

 

Anonymous poster hash: ed9ae...adf

Lenke til kommentar

Jeg skal spille til jeg går i grava. Noe annet er uakseptabelt.

 

Klarer ikke skjønne hva som er bortkastet tid med det. Det er en hobby på lik linje med å se på film, drive med idrett, fotball på TV, gå på kino, ta en øl med venner, etc.

 

Er det kun verdiskaping en voksen person skal få lov til å drive med? Dere er sprø. Det er alt utenfor verdiskaping som er selve livet, og som skal nytes. Synes synd på dere voksne. Hilsen 31-åring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er stor forskjell på det. Ungene mine kommer ikke til å vokse opp bak en skjerm, det er helt sikkert :-)

 

Helt greit det til de flytter ut av hjemmet ditt. Men vedder på at du ikke har en god grunn for at dataspill er verre enn filmer, TV-serier eller bøker.

 

 

Jeg kan betrygge med at jeg har veldig gode grunner til det.

For å si det rett ut så kan for mye av én type stimuli eller for lite av én type stimuli føre til hjerneskade, spesielt før barna fyller 7 år gjelder dette.

Du kan ta MR-bilder av hjerner og plukke ut ungene som bruker mest tid foran skjerm.

Hvis jeg skal gjøre en enkel sammenligning så er skjermtid vitamin A, selv om barna trenger dette så er det mye annet de også trenger. Og om ungene kun får vitamin A da risikerer de mangelsykdommer.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke en MR-maskin, så foretrekker eksterne kilder. Vitaminmangel er ganske søkt. Det kan man få av å lese bøker også.

Så du at det sto "sammenligning" før "vitamin"?

Barna mine vil få innsikt i veldig mye, blant annet pc.

 

Hvis barna kun får innsikt i pc da går de glipp av veldig, veldig mye :-)

Og hvis de får for mye innsikt i pc da får de for lite innsikt i andre ting og går også glipp av ting.

 

Lenke til kommentar

Man får da veldig mye innsikt i ting foran en PC, det er jo unektelig den største evolusjonen når det kommer til deling av informasjon på lang tid. Men nå er det vel underholdning/spilling som er mest tema her. Men man kan fortsatt lære masse av å spille, leste du min post ovenfor f.eks.? Noen kommentarer til det?

 

Slik jeg ser det så nærmest likestiller du/dere spilling på skjerm (merk, ikke f.eks. brettspill såvidt jeg kan se) med en slags avhengighet og umoral. Og ja, man kan godt bli avhengig av spilling, men er det ikke bred enighet blant de som forsker på avhengighet at problemet ikke er selve substansen eller aktiviteten man foretar seg, men noe psykologisk? Ikke vet jeg, er ingen ekspert på noe vis. Og ikke sier jeg at dersom substansen eller aktiviteten ikke er den egentlige årsaken til avhengighet så er det bare å kjøre på. Men jeg synes det blir en påfallende fremstilling fra deres side der spill er spill, og spill er ille.

Lenke til kommentar

Ja, da er vi vel enig i essensen av det. Men når det kun prates om ekstremer fra deres side (slik jeg opplever tråden så langt) så er det ikke så lett å snakke om balanse. Vil du si at f.eks. 2-3 timer med spilling daglig er for mye? Vil det komme an på hva slags type spill det er snakk om? Vil det komme an på om man spiller sosialt eller alene?

Lenke til kommentar

Ja, da er vi vel enig i essensen av det. Men når det kun prates om ekstremer fra deres side (slik jeg opplever tråden så langt) så er det ikke så lett å snakke om balanse. Vil du si at f.eks. 2-3 timer med spilling daglig er for mye? Vil det komme an på hva slags type spill det er snakk om? Vil det komme an på om man spiller sosialt eller alene?

 

2-3 timer med spilling ser jeg på som mye for et lite barn, for en ungdom som i større grad ønsker å styre egen tid er det sannsynligvis mer enn jeg ville likt.

Jeg tror jeg ville forsøkt å stimulere til mindre skjermtid da, ikke gjennom forbud men ved å komme opp med andre alternativer som frister mer :)

Lenke til kommentar

Joda, det er i hvert fall en sunn holdning. Stimulering, ikke pekefingeren. Men jeg ser fortsatt ikke så stor forskjell på diverse hobbier annet enn personlig preferanse. Med mindre man mener at en hobby må være på et visst nivå av produktivitet (og da også definere hva som skal anses som produktivt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde det vanskelig, blant annet pga mobbing, spesielt i siste del av barneskolen og ungdomsskolen. Spillte mye den tida, og også senere.
Har gått veldig bra med meg. Spillinga gav en god flukt og avbrekk fra virkeligheten, og stiumlerte hodet, og fikk kommunisere med folk som ikke dømte meg eller visste "hvem jeg var". Sosialt blanke ark.

Fikk stort sett karakterer mellom 4 og 6. Nå er jeg utdannet programmerer(mastergrad), har fast jobb hvor jeg tjener godt, kjæreste, hund, hus, god økonomi, utmerket helse.

 

Uten dataspill i tenårene tror jeg det kunne gått meg svært dårlig. Den dag i dag liker jeg å spille data, men med kjæreste, jobb og hund begrenser det seg selv, til et par timer om dagen maksimum, på hverdagene.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hvis barna kun får innsikt i pc da går de glipp av veldig, veldig mye :-)

Og hvis de får for mye innsikt i pc da får de for lite innsikt i andre ting og går også glipp av ting.

 

Vil gjøre deg obs på at jeg ikke argumenterer mot at det er dårlig å sitte på rompa inne på gutterommet hele dagen. Poenget her i tråden er at det å sitte på sofaen med TV-serier og rekke fingeren mot noen som spiller er hyklersk, og det å fremstille dataspill som en barnslig hobby  på noen måter forskjellig fra TV, film eller bøker, er totalt out of touch.

 

Du argumenterer for at dataspill gir dårlig stimuli. Jeg vil påstå at dataspill gir bedre stimuli enn alle andre sofahobbyer, da dataspill er en aktiv hobby som krever planlegging, reaksjonstid, kreativitet og samarbeid.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror store deler av problemet her inne ligger i alders-gapen også typisk jente-ikke-forståelse.

 

Eldre personer har en tendens til og se på gaming som noe negativt, og forventer at dette er noe kun unge-personer skal bedrive før de lærer seg at man er for gammelt for slikt tull. Jeg har snakka med mange eldre som ikke skjønner at gaming er kommet for og bli, og deres generasjon er den siste ikke gamende eldre-generasjonen. 

 

Samme stigma har vel endel jenter, sitte og spille er det samme som og kaste bort tid. 

 

Det vittige er jo at alle jentene i flokken til min kompis sin lillebror er LANGT mer aksepterende over gaming både blant dem og blant guttene, og det og være god i spill osv igjen kan gi status...

 

Men som mange andre her og meg selv påpeker så bør det vel være mulig og ha en hobby rett og slett fordi man liker den hobbyen? Gaming som oftest er sosialt i tilegg, lærer deg språk/historie/utvikler hjernen osv har jeg store problemer med og fatte hvorfor det er så sett ned på. Det henger vel bare igjen fra gammalt av som masse anna rusk gjør.

 

Alle folk er forskjellige, men hadde jeg vært i ett forhold hvor jeg hadde blitt sett ned på fordi jeg knakk noen kalde og "kasta bort" en kveld foran skjermen med andre likesinnete online ble sett så ned på at det hadde gått utover forholdet hadde det nok vært en av faktorene som forholdet kunne falt til grunn for. 

 

Den gangen jeg selv skal få ut noen små krapyl til denne verden kommer jeg til og ha full forståelse for at gaming er gøy i barnets yngre dager, blir det for mye spilling må jeg nok gjøre som mora til en i klassen og innføre tidsbank, får jeg derimot et barn som meg selv som heller sparte penger til sykkler/ski og andre aktiviteter så får nok poden få lov til og spille når han ønsker det selv.

post-85032-0-69175100-1502398120_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...