Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når hun ikke liker at jeg spiller...


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor kan han ikke stresse ned etter jobb med noe annet enn PC? Avhengighet.

 

 

Personlig preferanse betyr ikke avhengighet. Det er vel ikke slik at TS fremstår som at han absolutt MÅ ha sin PC-tid, men det er han sin måte å koble av på. Så kommer du her og kaller han avhengig? Har du noen erfaringer med diagnosering av avhengighet, og har du nok informasjon i tråden her til å stille en slik diagnose?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spill-avhengighet og forhold går dårlig sammen, avhengigheten blir viktigere enn relasjonen og det er begrenset hvor lenge andre gidder å finne seg i det.

 

Dama leser det som at hun ikke er viktig nok for deg, dataspillene er viktigere.

 

Hver gang du prioriterer å sette deg ned foran en skjerm så gir du henne et sterkt signal om at hun er uviktig og erstattelig. Og det sårer. Hun reagerer fordi du sårer henne ved å velge skjermen.

 

Jeg får neppe noen +rep for dette men det er ikke nødvendigvis henne som er vanskelig eller urimelig her, det virker mer som at du burde ta en runde med deg selv og spørre deg om du egentlig bør bruke så mye tid foran skjermen.

 

Så, i et forhold skal man bruke absolutt all sin tid med partneren, uten unntak? Som det nevnes over her, hva med dobesøk? Dette du skriver her er rett og slett feil, men mindre det er snakk om at TS bruker enormt mye tid på PC i stedet for dama. Men slik han beskriver det er det en liten kosestund og alenetid foran skjermen etter jobb, og så tilbringe tid med dama etterpå. Dersom man er i et forhold der man blir manipulert til å få skyldfølelse for å ville ha litt tid alene innimellom er man ikke i et lykkelig forhold. Jeg håper inderlig at dersom du er i et forhold at du ikke praktiserer den mentaliteten du forfekter.

 

Kjæresten blir neppe glad dersom dobesøkene går i sofakroken sammen med henne :)

PC er ikke et basalt behov, det bare virker slik for oss som er avhengige.

 

Det er ikke bare "en" kosestund foran skjermen, jeg ser det i et større perspektiv.

 

Tenk deg at damen røyker, i starten går det bra og du tenker ikke så mye over det. Men så begynner du å lure på hele fremtiden deres, skal hun røyke med barn i hus? Blir hun syk i tidlig alder grunnet lungekreft? Hver gang du tar opp røyking så er svaret "det er jo bare en røyk, jeg får ikke kreft av en røyk".

 

Eller fast-food? "Det er jo bare en cola og burger, blir ikke tjukk av det".

 

Jeg vedder på damen til trådstarter ikke så på dette som noe problem i starten, det var aldri noe problem at han satt en kveld i ny og ne foran skjermen. Men dette er ente gangen, jeg antar hun ble sint og at dette fikk TS til å skrive her - det var ikke en overreaksjon for én spillkveld det er dråper fra 100 kvelder som kommer på en gang.

 

 

Jeg er forresten i et lykkelig forhold, det har vært en læringskurve og jeg deler litt av min visdom her. For eksempel at mannen faktisk kan ta feil, av og til :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kan han ikke stresse ned etter jobb med noe annet enn PC? Avhengighet.

 

 

Personlig preferanse betyr ikke avhengighet. Det er vel ikke slik at TS fremstår som at han absolutt MÅ ha sin PC-tid, men det er han sin måte å koble av på. Så kommer du her og kaller han avhengig? Har du noen erfaringer med diagnosering av avhengighet, og har du nok informasjon i tråden her til å stille en slik diagnose?

 

 

 

Jeg kjenner svært godt til avhengighet :)

 

Hvem spør du om hvordan narkotika virker og føles? En narkoman med personlig erfaring eller en psykolog som aldri har prøvd stoffene?

 

 

Uansett, trådstarter har allerede fått det beste rådet han kan få her, å oppsøke hjelp et annet sted. Her er det lite eller ingen hjelp å få på dette området. "In the land of the blind, the one-eyed man is king".

 

 

I World of Warcraft-delen av forumet står det kanskje enda verre til, tipset derifra blir kanskje å finne seg en ny kjæreste som også spiller WoW, eller bare kutte ut kvinnfolk og leve uten.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Jeg kjenner svært godt til avhengighet :)

 

Hvem spør du om hvordan narkotika virker og føles? En narkoman med personlig erfaring eller en psykolog som aldri har prøvd stoffene?

 

 

Dette handler ikke om narkotika. Avhengighet i et større perspektiv handler om psykologi. Psykologer er fagpersonene for det faget. Det er de jeg ville spurt. Hvis bilen din havarerer, vil du ringe en venn som havarerte i går eller en mekaniker?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjenner svært godt til avhengighet :)

 

Hvem spør du om hvordan narkotika virker og føles? En narkoman med personlig erfaring eller en psykolog som aldri har prøvd stoffene?

 

 

Dette handler ikke om narkotika. Avhengighet i et større perspektiv handler om psykologi. Psykologer er fagpersonene for det faget. Det er de jeg ville spurt. Hvis bilen din havarerer, vil du ringe en venn som havarerte i går eller en mekaniker?

 

Du mener om du vil spørre en person som har skrudd på biler i flere tiår, eller en person som aldri har skrudd i en bil men lest om det og kanskje sett bilder.

 

Men trådstarter skal vel bare sitte foran skjermen, han skal ikke reflektere over hvorfor han trenger det eller om det egentlig er bra for han. Vil han egentlig bruke så mye tid foran skjermen eller klarer han bare ikke å la være? Har han egentlig noe valg? Har han noen gang angret på å velge skjerm foran noe annet?

Denne damen er ikke noe å satse på siden hun vil bruke tid sammen med han og ikke lar han være alene.

Å gå på do er jo nødvendig så klart da må han kunne sitte ubegrenset antall timer foran skjerm også, koste hva det koste vil.

Det er ingen småbarn som har sultet ihjel fordi foreldre (som ikke var pc-avhengig, ingen kan være det) glemte å mate de.

 

Det er ikke mulig å være avhengig av pc, og dersom det er mulig da er det best om alle later som ingenting og ingen snakker om det. Bedre å skjule uvaner og skavanker enn å gjøre noe med det. Bedre å skjule flasken enn å slutte å drikke.

 

Dette er absolutt feil sted å spørre om råd knyttet til pc-bruk og pc-vaner.

 

Flere her vet litt for mye om overklokking og litt for lite om å leve, jeg er blant de. Etter jeg begynte å gjøre noe med det har livet vært på konstant opptur på alle områder, poenget mitt er at det er alltid mulig å forbedre seg. Det er 168 timer i en uke, bruker du 5 timer mindre foran skjerm har du fem timer mer i uken å trene på. Hundre timer i et pc-spill er ikke så mye, men hundre timer trening kan gi en kropp begge kjønn snur seg etter.

 

Det er et valg, dataspill er veldig moro men du har lite igjen av tusener av timer i ulike spill. Tenk hva du kunne gjort med bare 100 timer mindre i LoL eller WoW. Om du istedenfor å sitte 5 timer en dag bare satt 3 eller 4 timer :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Neo har helt rett i det han skriver. Jeg har en samboer som spiller så lenge vedkommende er våken. Det tas aldri del av rydding av leiligheten, vaske klær, ta oppvasken, brette klær, gjøre noe som helst sammen+++. Det har vært ganske uggen stemning flere ganger fordi jeg har gitt uttrykk for at det spiller fra morgen til kveld hvis det er mulighet til det. Hver gang jeg har sagt ifra har det kommet lovnader om at det skal bli bedre og at det skal spilles mindre og bidras mer i heimen.

Egentlig har jeg mest lyst til å gå men så var det det med å få solgt leiligheten (eller bli kjøpt ut), delt felles innbo osv. Blir en drittjobb.



Anonymous poster hash: b244c...59a
Lenke til kommentar

Dette er absolutt feil sted å spørre om råd knyttet til pc-bruk og pc-vaner.

 

Artig påstand all den tid det er folk her inne som selv har sagt de har vært avhengige og kommet seg ut av dette, folk som har et mer stabilt forhold til data og spilling enn det du gir inntrykk for i tillegg til at det faktisk er folk her inne som har relevant utdanning i forhold til det TS kanskje trenger hjelp til.

 

Selv hadde jeg en tidligere kjæreste som i en periode var overbevist om at jeg stod opp tidlig bare for å spille før hun stod opp når hun var på besøk og hadde et inntrykk av at man var noe barnslig av seg om man spilte i voksen alder.

Før det ble slutt var det gjerne hun som var mest ivrig på å hive seg ned i sofaen og slå på xboxen når vi skulle slappe av.

For min del var det bare å ha en åpen dialog samt fremstå som en og ikke minst ha en voksen og forståelsesfull kjæreste. :)

Lenke til kommentar

Folk som ikke respekter at du har lyst på litt kvalitets tid foran skjermen, med vennene dine - sorry, men innfinner hun seg ikke i dette, så er det bare å la skuta seile.

Husker jeg var sammen med ei i nesten 3 år, og hun kunne fint se på film alene, finne på ting og sånn(være på cafe, osv).
Og da med EN gang jeg satt med ned foran maskinen så kom det, gikk ikke 20 minutter engang "Lenge til du er ferdig?"

Ja jøss, la meg avslutte nå, sette meg ned ved siden av deg og holde kjeft når du gjør det du vil uten at jeg skal ha noe å si.

Stå på ditt, er hun glad i deg og respekterer deg, er det viktig at du får tid til å gjøre det du vil, og gi henne oppmerksomhet når dere først skal tilbringe tid sammen.

Ingenting er verre enn å føle seg innesperret / kvelt fordi du ikke får lov til å nyte tiden din, fordi du vet du har øyne i nakken fordi du gjør noe som "ikke er godkjent". Da klarer ikke jeg å slappe av, og endte med å dumpe henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velge mellom hobby og kjæreste er ikke noe man skal trenge å gjøre. Det skal være tid til begge deler.

 

Om dama stiller deg dette ultimatumet, så er det veldig enkelt å dumpe henne, for så å finne en annen dame som godtar din hobby. For du kan fint få til begge deler, og det er mange damer der ute som er forståelsesfulle.

 

Jeg for min del er ikke interessert i et kompromiss, jeg skal ha begge deler. Bare da er jeg lykkelig.

Lenke til kommentar

Hør på hva alle sier, du er perfekt og gjør ingenting galt og kan ikke forbedre noen ting.

 

Du har nådd ditt høyeste potensiale og kan ikke bli bedre på noen måte.

 

Det er bare damen som er dum og lite forstålsefull, dump henne.

 

 

Iglooo, Dumpet du henne, eller klarte du ikke å beholde henne?

 

 

 

Dere som sier at trådstarter skal kunne bruke så mye tid foran skjermen han vil, er dere voksne og har dere klart å ta vare på et forhold? Er dere lykkelige, eller er dere ensomme?

Lenke til kommentar

Hva vil du heller høre?

 

At du ikke selv bestemmer hvor mye tid som går med foran skjerm?

At avhengigheten styrer skuten og at tilfeldigheter avgjør om du ender opp singel, gift, utdannet eller arbeidsløs?

At det ikke er håp om et liv som består i noe annet enn å stirre på en skjerm?

 

 

Det er garantert flere her som ville hatt alt å tjene på å slå av skjermen i dette øyeblikk og gjøre noe annet i dag. Ikke nødvendigvis for alltid.

Skjermbruk er normalt i dag men det er lett å bruke for mye tid foran skjerm.

Det er poenget mitt :)

Lenke til kommentar

Eller vil du lese at trådstarter er fraskrevet alt ansvar og bør kunne sette verden på pause mens han spiller og kutte ut alle mennesker som gjør det vanskelig?

 

 

Jeg har sagt at samboeren har et poeng og forklart hvorfor hun føler det slik. Det er en normal og forståelig reaksjon :)

Trådstarter forstår det ikke og tror det er samboeren det er noe i veien med. Brukere her på forumet har akkurat samme problem og de peker også på samboer som årsak til problemet.

Trådstarter er ikke dum det er bare vanskelig å se at egne vaner kan skape problemer.

Han vet det kanskje ikke selv men han må velge mellom samboer og PC. Forholdet til samboer kan kreve at han bruker mer tid på henne og mindre tid på skjerm.

 

Jeg er i et lykkelig og langvarig samboerskap, jeg jobber med datamaskiner og er veldig glad i å bruke fritid på serier og spill. Men jeg klarer å legge det vekk.

Det vanskelige er å innrømme at det er nødvendig, du blir jo ikke skadet av en kveld foran skjermen.

En sigarett er heller ikke så farlig.

Derfor er det også så vanskelig å kutte ned. Du får ingen nær-døden-opplevelse eller annet spark bak.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Eller vil du lese at trådstarter er fraskrevet alt ansvar og bør kunne sette verden på pause mens han spiller og kutte ut alle mennesker som gjør det vanskelig?(...)

 

Du forstår at du er avviket? Din historie er ikke normalen. Du ser deg blind på skjermene og ignorerer helheten, du messer som en kristen som har mistet troen.

 

Trådstarter ser etter tid til å pleie en hobby, den hobbyen kunne like godt være trening som du snakker så varmt om. Problemet er at han ikke får lov til å avsette tid til noe han har lyst til å gjøre.

 

Ja, det skal være tid for ethvert menneske å kunne sette verden på pause noen timer de fleste dager så man kan pleie seg selv, hvis partneren ikke har forståelse for dette er hun ikke mye å spare på.

Lenke til kommentar

Om dere bor sammen og ser hverandre hver dag, lager mat sammen, og finner på ting utenom, og du spiller 2-3 timer, og dette ikke skjer hver dag, så ser jeg overhodet ikke problemet.

La oss si du hadde gjort en kombinasjon av å lese en bok, og tatt klatretimer,  2-3 timer, 4 ganger i uka.

Ingen hadde reagert på det.

 

 

Men med en gang interessen er dataspill, så er det plutselig fyfy

Lenke til kommentar

@IntelAmdAti:

 

Saken er jo nettopp at trådstarter ikke har problemer med å legge det vekk. Men han får problemer når han skal til å sette seg ved skjermen. Jeg sier ikke det at folk ikke kan ha problemer med for mye PC-tid, det er jo klart at de kan ha. Men det er ikke noe som fremgår av tråden til å si at det er tilfellet. Dette er en konklusjon du har forestilt deg, og du bruker denne forestillingen til å reise stråmenn mot alle vi som visstnok sier at avhengighet ikke er et problem, kjør på og drikk og røyk og dop og sitt foran skjermen, noe vi ikke gjør. Hva om jeg begynner å argumentere med samme metode i retur? Da sier jo du at samlivsproblemer og manglende kommunikasjon og forståelse aldri er noe tema i et forhold. Du sier at manipulative partnere ikke finnes. Du sier at dama til trådstarer bare skal kjøre på og kaste hele PC-en og stenge internettet.

 

Er dette representative påstander for din mening?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...