Gå til innhold

Dette ser en Tesla med den nye selvkjøringsteknologien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer mere på pris?

 

En slik bil med nivå 4-5 som er helt selvkjørene vil nok koste over en milion kroner i 2020 vil jeg tro.

Så det skal en del år før det blir lønnsomt for mannen i gata.

 

Tror ikke før 2030 muligens dette blir standard i alle biler.

Men vi vet lite når dette blir lovlig i norge og hva forsikringen vil koste. Så foreløpig er det like dyrt som vanlig bil.

 

Noen som vet slike biler kan spille musikk\ se film uten at sjåfør må passe på??

Eller om de kan lade strøm\bensin selv så man slipper å finne frem kredittkortet, kan bruke vips eller få faktura i nettbanken.

 

Hvor fort kan bilen kjøre? 150-200 KM\T i en høytrafikk vei?

Problemet blir vel snø\vind etc gjør det vanskeligere for bilen å se bevegelser.

 

 

Drive PX 2 har to Tegra-prosessorer med til sammen 12 prosessorkjerner, og to Pascal-GPU-er, som kan utføre 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet. Produsenten betegner maskinen som «på størrelse med en matboks med regnekraft tilsvarende 150 Macbook Pro».

Hvor kraftig? 2x GTX 1080 OC og i7-6900K?

 

På nivå 2 klarer bilen å reise fra OSLO til nordbysenteret uten hjelp?

Hva med oslo til sandefjord, så ta båten Colorline\stenaline til strømstad?

 

For problemet er neppe motorveien, tror problemet kommer på båten da bilen ikke forstår stopp på tegnespråk eller kan forså kominikasjon fra mennesker. Vet ikke om nivå 2 gjelder usa så bilene hadde ikke klart seg så bra uten for usa.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lurer mere på pris?

 

En slik bil med nivå 4-5 som er helt selvkjørene vil nok koste over en milion kroner i 2020 vil jeg tro.

Så det skal en del år før det blir lønnsomt for mannen i gata.

 

Tror ikke før 2030 muligens dette blir standard i alle biler.

Men vi vet lite når dette blir lovlig i norge og hva forsikringen vil koste. Så foreløpig er det like dyrt som vanlig bil.

 

Noen som vet slike biler kan spille musikk\ se film uten at sjåfør må passe på??

Eller om de kan lade strøm\bensin selv så man slipper å finne frem kredittkortet, kan bruke vips eller få faktura i nettbanken.

 

Hvor fort kan bilen kjøre? 150-200 KM\T i en høytrafikk vei?

Problemet blir vel snø\vind etc gjør det vanskeligere for bilen å se bevegelser.

 

 

Drive PX 2 har to Tegra-prosessorer med til sammen 12 prosessorkjerner, og to Pascal-GPU-er, som kan utføre 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet. Produsenten betegner maskinen som «på størrelse med en matboks med regnekraft tilsvarende 150 Macbook Pro».

Hvor kraftig? 2x GTX 1080 OC og i7-6900K?

 

Dette systemet leveres i dag, til tesla sine biler(Hardware), koster rundt 70 000 for software biten om jeg ikke tar helt feil. Men hardware er "gratis" og leveres til alle Tesla. 

 

Man kan ikke se film i Tesla uten å "hacke" den. Bilene går maks 250, systemet har dog begrensninger og følger trafikk hastigheten. Men systemet er ikke klart enda så ingen vet helt detaljene, gjenstår en god del regulative ting før en kan bruke det fult ut uansett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så tesla leveres kun med android? Ikke windows 10 eller linux?

 

70 000 kr er vel ikke så stiv pris.

 

Men Tesla Model 3 koster vel 599.200 kroner i Norge

Så totaltsett er det ganske stiv pris.

 

Tror dere slike biler sier fra hvis den er for tungt lastet også?

https://www.tesla.com/no_NO/model3

blir vel tydligvis den billigste bilen?

 

Men vet lite om personen kan se film\høre på musikk eller dra camipingvogn på en slik bil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så tesla leveres kun med android? Ikke windows 10 eller linux?

 

70 000 kr er vel ikke så stiv pris.

 

Men Tesla Model 3 koster vel 599.200 kroner i Norge

Så totaltsett er det ganske stiv pris.

 

Tror dere slike biler sier fra hvis den er for tungt lastet også?

https://www.tesla.com/no_NO/model3

blir vel tydligvis den billigste bilen?

 

Men vet lite om personen kan se film\høre på musikk eller dra camipingvogn på en slik bil.

 

Skjermen kjører Linux mener jeg. 

 

35 000 dollar er ca 300 000 med dagens kurs, usikker hvordan du får det dobbelte? 

Nei vet ikke om at bilen sier i fra om den er for tungt lastet. Har ikke sett noe om dette før så tviler, mulig den gir beskjed på henger.

Man vet mye om at en ikke kan se film, siden bilen leveres uten den muligheten i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ops, skrev feil Tesla Model S er vel som koster 600 000 kr.

 

Sies man bør vente med bil, siden de bilene som selges i dag ikke får 5 nivå automisering.

I praksis kunne de lovet alle gamle biler kan software oppdateres å støtte nyeste nivå men slik blir det vel ikke.

 

Syns det er litt rart, for det er vel slik har man laptop i bilen og bilen bråbremser er det like farlig som å få et balltre i hode.

Siden tesla har stor skjerm skulle man tro den hadde mere funksjoner en vanlig bil.

 

Uansett sies det tesla er det bilmerket som har stivest pris og den som har utsatt levering til 2017-2018.

Så tviler på det vil skje snart. Hadde vært gøy om man i fremtiden kan få slike biler til 100 000 kr men tviler det vil skje før 2030. Ville vært veldig rart om 4g+ og Dab+ og mp3 ikke er standard utstyr?

 

Men bytte bildekk må man antakelig gjøre selv, hvis ikke bilen har jekk innebygd i hjulene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så tesla leveres kun med android? Ikke windows 10 eller linux?

 

70 000 kr er vel ikke så stiv pris.

 

Men Tesla Model 3 koster vel 599.200 kroner i Norge

Så totaltsett er det ganske stiv pris.

 

Tror dere slike biler sier fra hvis den er for tungt lastet også?

https://www.tesla.com/no_NO/model3

blir vel tydligvis den billigste bilen?

 

Men vet lite om personen kan se film\høre på musikk eller dra camipingvogn på en slik bil.

 

Prisen for innstegsmodellen av Model S er 70.000 dollar i USA før skattefordeler og 599.200 kroner i Norge. Altså er prisen omtrent den samme i USA som i Norge, skriver Teknisk Ukeblad.

 

Kopiert fra linken din :). Model S koster 599.200 i Norge.

Lenke til kommentar

Ops, skrev feil Tesla Model S er vel som koster 600 000 kr.

 

Sies man bør vente med bil, siden de bilene som selges i dag ikke får 5 nivå automisering.

I praksis kunne de lovet alle gamle biler kan software oppdateres å støtte nyeste nivå men slik blir det vel ikke.

 

Syns det er litt rart, for det er vel slik har man laptop i bilen og bilen bråbremser er det like farlig som å få et balltre i hode.

Siden tesla har stor skjerm skulle man tro den hadde mere funksjoner en vanlig bil.

 

Uansett sies det tesla er det bilmerket som har stivest pris og den som har utsatt levering til 2017-2018.

Så tviler på det vil skje snart. Hadde vært gøy om man i fremtiden kan få slike biler til 100 000 kr men tviler det vil skje før 2030.

 

Ja S koster fra ca 600', men har ikke steget nevneverdig etter ny HW. Så det er ikke denne som koster. 

 

Vet ikke helt hvor du har det i fra, når Tesla lanserte AP to så skulle det dekke "alt". Men om det stemmer er jo en annen sak, men det er altså denne HW som er brukt i filmen du ser. Blir nok aldri level 5 med denne pakken, men god det blir den absolutt. 

 

Tesla stivest i pris? Tja, det finnes jo noen dyrere biler der ute.. Utsatt levering 2017-18?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Startpris i USD. Lokal prising vil bli annonsert i 2017.

Produksjonen begynner medio 2017.

Estimert levering for nye reservasjoner er medio 2018 eller senere

https://www.tesla.com/no_NO/model3

 

Det rare er forskjelligene mellom S og 3 er kun 4 hjuls trekk + lengere batterilevetid.

Sies ingen ting hva full selvkjøring vil koste om de dropper ratt\pendaler og kommer med større skjerm?

Hvis ikke det blir usb ratt\pendaler man kan spille bilspill med? Slags bilsimulator.

 

Kanskje bilen kan lære sjåføren å kjøre bil istedenfor trafikklæreren?

 

Selv lurer jeg på hva som blir neste? Selvkjørt mini fly\båt?

 

Kan bli spennende når det kommer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

https://www.tesla.com/no_NO/model3

 

Det rare er forskjelligene mellom S og 3 er kun 4 hjuls trekk + lengere batterilevetid.

Sies ingen ting hva full selvkjøring vil koste om de dropper ratt\pendaler og kommer med større skjerm?

Hvis ikke det blir usb ratt\pendaler man kan spille bilspill med? Slags bilsimulator.

 

Kanskje bilen kan lære sjåføren å kjøre bil istedenfor trafikklæreren?

 

 

Model 3 er sagt skal koste fra 35 000 dollar. Da kommer den med all HW for selvkjøring. Men man må betale for SW, akkurat som på model S. En kan tenke seg at det blir lik pris, altså rundt 70 000. 

 

Den kommer ikke uten ratt og pedaler. Ikke før om en god del år. 

Lenke til kommentar
En slik bil med nivå 4-5 som er helt selvkjørene vil nok koste over en milion kroner i 2020 vil jeg tro.

 

 

Jeg tror du tror temmelig feil. Hvis de utvikler noe slik, så er vel en del av vitsen med det hele å selge slike biler og da er millionprisen nokså grunnløs.

Hele poenget - antar jeg - med selvkjørende biler er at man har en bil som er tryggere i trafikken samt at man har en "sjåfør" som er tilgjengelig 24/7. På lang sikt for forbrukerne er dette en meget god investering og for produsentene enda mer så - for da kan de få solgt bilene sine til folk som f.eks. ikke har lappen eller av noen helsemessige årsaker er uegnet til å kjøre selv.

Så dette er helt klart fremtidsteknologi, og det absolutt eneste som er i veien sånn potensielt sett at det norske staten finnes på et slags nytt avgift, noe a-la "kostbesparelse hjemme", eller "drosjebesparelse grunnet selvkjørende bil" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Dette er Tesla sin plan:

The new simplified plan looks like this:

 

Ο Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage

Ο Expand the electric vehicle product line to address all major segments

Ο Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning

Ο Enable your car to make money for you when you aren’t using it

 

De er godt igang og det er ikke så lenge til de har klart punkt to og 3.

Kilde: https://techcrunch.com/2016/07/20/teslas-master-plan-part-two-is-huge-for-the-company/

Lenke til kommentar

En slik bil med nivå 4-5 som er helt selvkjørene vil nok koste over en milion kroner i 2020 vil jeg tro. Så det skal en del år før det blir lønnsomt for mannen i gata.

Hvor mye vil bilen tjene på å kjøre taxi når eieren ikke bruker den?

 

Ja, når kan man "kjøre" i beruset tilstand?

Er det sannsynlig at den forbedrede Teslaen i videoen får nivå 5 autonomitet?
Lenke til kommentar

 

En slik bil med nivå 4-5 som er helt selvkjørene vil nok koste over en milion kroner i 2020 vil jeg tro.

 

 

Jeg tror du tror temmelig feil. Hvis de utvikler noe slik, så er vel en del av vitsen med det hele å selge slike biler og da er millionprisen nokså grunnløs.

Hele poenget - antar jeg - med selvkjørende biler er at man har en bil som er tryggere i trafikken samt at man har en "sjåfør" som er tilgjengelig 24/7. På lang sikt for forbrukerne er dette en meget god investering og for produsentene enda mer så - for da kan de få solgt bilene sine til folk som f.eks. ikke har lappen eller av noen helsemessige årsaker er uegnet til å kjøre selv.

Så dette er helt klart fremtidsteknologi, og det absolutt eneste som er i veien sånn potensielt sett at det norske staten finnes på et slags nytt avgift, noe a-la "kostbesparelse hjemme", eller "drosjebesparelse grunnet selvkjørende bil" eller noe i den duren.

 

Ja men du vet hvordan det er med datautstyr er aldri billig i starten.

Jeg ville ikke blitt overrasket hvis i 2020 en nivå 5 bil som er uten ratt\pendal vil koster 1.5 milion kroner.

Men på en annen side kan det vel tenkes folk med behov for slik bil, kan få økonimisk støtte til slik bil.

 

Slik det er i dag hjelper slik Teslas autopilot for søvnape\folk som er trøtt og alkohollikkere.

Som i følge EU reglene muligens kan miste lappen som følge av helsekravene. Men mistenker i dag har man først mistet lappen så får man ikke selvkjørt bil i dag. Litt i tvil om dagens nivå 2 biler setter automatisk blinklys etc.

 

På bakgrunn av dette mener jeg dette ikke hjelper folk i gaten i noe stort grad. Da da fremdeles er krav om førerkort.

 

På en måte er teknologien fin men usikker slik det er i dag, de som mister førerkortet kan kjøpe selvkjørt bil?

For de som har hatt lappen før er vel flinkere en de som aldri har kjørt bil.

 

Muligens selvkjørt bil kan gi 16 års aldersgrense for førerkort, med tanke på automatgir.

Da det finnes førerkort også for de med dårlig syn (Kun med briller) eller kun automatgir.

Så kanskje det også finnes førerkort kun for selvkjørt bil nivå 1-2? Der det tar hensyn til lavere helsekrav? Men fremdeles stiller krav førerkortet ryker hvis man bruker andre biler som ikke har det. Men tror neppe dagens førerkort krav tar særlig hensyn til dette.

 

Men ulempen i dag er vel selvkjørt bil fremdeles krever samme krav for førerkort i dag som vanlig bil, da man kan slå av autopiliot eller selvkjørt selv. Det finnes ikke biler det ikke er mulig i dag.

 

Husk på når en ansatt i norge f.eks posten.

Tar 300 000 kr i lønn i året.

Med selvkjørtbil\vogntog tar det ikke mange år før slikt blir lønnsomt.

Hvis teknologien hadde kostet 150 000 kr å etterinstallere i en gammel bil.

Ville samtlig gjort det. Det ville begrenset arbeidsmulighetene for folk i norge, så staten måtte finne andre jobber i så fall. Men det er vertfall fint hvis det finnes mulighet å etterinstallere i biler gjerne brukt.

Men antar det ikke blir mulig, for det er nok en del krav som må på plass.

 

Lurer på hvordan det blir med forsikring, da det er kjent normalsett for 18 åring koster skadeforsikring rundt 15 000 kr året. Litt i tvil hva prisen blir for selvkjørt bil kanskje noen tusen? I så fall god ting. Hvis teknologien virker.

For det sies veiavgiften er 445 kroner for elbil men det blir økt til elbiler 1.200 kroner fra 2018, mot 3.135 kroner for vanlig bil. Som muligens blir redusert med 300 kr fra 2018.

Så det er betydlig å spare antar slike biler blir kun for leie uansett da prisene vil helt klart falle her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Ja, når kan man "kjøre" i beruset tilstand?

Er det sannsynlig at den forbedrede Teslaen i videoen får nivå 5 autonomitet?

 

Tesla er ganske klare på at de ønsker at bilene skal kjøre seg selv uten førere. Det er jo hele planen med bildelingstjenesten de planlegger. I så fall er det vel bare å sette seg på passasjersiden?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...