Gå til innhold

[Løst] Oppgradere fra i5 2500k - er det vits?


TMB

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Nå som Black Friday er på trappene har jeg tenkt tanken på å oppgradere fra min aldrende (men fremdeles fantastiske) i5 2500k fra 2011, men jeg har Googlet litt og det virker som at de fleste mener det ikke er verdt det.

 

Min er overklokket til 4.6GHz. Den eneste tunge oppgaven jeg bruker maskinen til er spill, ingen videoredigering eller slikt.

 

Vil jeg merke noe særlig hopp i ytelse ved å oppgradere til f.eks. i5 6600k med DDR4-RAM? Eller vil jeg kun "merke det" på strømregningen og temperatur? :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdt det og verdt det fru blom. En ytelsesøkning vil du få, men om du merker det kommer an på spillene du spiller og hvordan ting er i dag. Går ytelsen opp 10% og det er det som trengs for å dra deg fra medium til high uten at du får spikes merker du det jo. Du får nye fancy funksjoner og dill på et 1151 hovedkort så hvis det er noe du trenger så er det en grunn for å oppgradere.

 

De fleste mener det ikke er verdt det siden det er en lav %-vis ytelsesøkning.

 

Ikke kjøp 2700k eller 2600k brukt, dyre på brukten og garanti/ reklamasjon er brukt opp. Får du en for 5-600,- så er det greit nok. Spiller du et spill som bruker alle kjernene, men ikke drar nytte av Multi Threading, så er i7 med 4 kjerner meningsløst å bytte til.

 

Jeg ville heller ha hoppet på 6700K istedenfor 6600K hvis jeg var deg, blir bare en tusenlapp ekstra (uten tilbud).

 

Sånn 100% subjektivt fra meg så vil jeg si at det er verdt det. En aning mer objektivt så vil jeg si at det er verdt det hvis det ikke koster skjorta, med andre ord håpe på et godt svartfredagstilbud.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor får du i7 6700k til 1600 kr? Det er under halv pris av nytt.

Men jeg er enig det er godt kjøp selv brukt.

 

Selv prøvde jeg i7 4770k men må si den merkes man ikke særlig forskjell fra i7 2600k i spill.

Så ble åpenkjøp.

 

Tror selv i ditt tilfelle vil du kun merke det på tempratur\varme og strømregningen.

Så hadde ventet litt lengere til det kommer tilbud som over.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor får du i7 6700k til 1600 kr? Det er under halv pris av nytt.

 

Tusenlapp mer enn 6600K, en aning dårlig skrevet av meg. Redigert! :)

 

Eventuellt vurdere 6800K hvis det er et godt tilbud på den, vil henge med i svingene en stund lenger enn 6600K og 6700K.

Jeg pleier å ha budsjett i forhold til fullpris og heller kjøpe bedre deler hvis det er tilbud på noe.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Jepp, 6800K (og oppover) er socket 2011-v3 og HK'ene er noe dyrere, men de billigste HK'ene til 2011 er på linje med de dyrere HK'ene til 1151.

 

Edit; Merk at dette bare er mine tanker som jeg slenger ut "for morro skyld" og ved ca samma % rabatt på 1151 og 2011 så vil det bli noen tusen dyrere med et 2011 oppsett.

 

Skal også sies at jeg prioriterer maskinvare mer enn jeg kanskje burde og bruker heller noen tusen ekstra der enn på f.eks. klær :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hei. Hvis du synes din PC fungerer bra som den er i dag, så er det ikke noe vits å oppgradere.

Det er jo ikke noe vits å bruke masse penger på noe nytt når det gamle fungerer?

Jeg skjønner at du kanskje vil ha noe nytt, men det er jo ikke gratis liksom.

Men for all del. Har du pengene, så kan du kjøpe.

Lenke til kommentar

Hei. Hvis du synes din PC fungerer bra som den er i dag, så er det ikke noe vits å oppgradere.

Det er jo ikke noe vits å bruke masse penger på noe nytt når det gamle fungerer?

Jeg skjønner at du kanskje vil ha noe nytt, men det er jo ikke gratis liksom.

Men for all del. Har du pengene, så kan du kjøpe.

Det er jo derfor jeg spør her om det har noe for seg. Jeg ønsker ikke å kjøpe bare for å kjøpe.

 

Virker som at det ikke er så mye vits for meg enda, med mindre det kommer et supertilbud på oppgraderingspakke.

 

Men uansett så kan jeg ikke gå ned i ytelse om jeg velger 6600 eller bedre ikke sant?

Lenke til kommentar

Min er overklokket til 4.6GHz. Den eneste tunge oppgaven jeg bruker maskinen til er spill, ingen videoredigering eller slikt.

 

Vil jeg merke noe særlig hopp i ytelse ved å oppgradere til f.eks. i5 6600k med DDR4-RAM? Eller vil jeg kun "merke det" på strømregningen og temperatur? :p

 

Var jeg deg ville jeg ha venta ett år til. Bruk heller pengene på et nytt skjermkort :)

 

Edit : Kan hende du kan tjene litt ytelse på å kjøpe deg 2400 Mhz DDR3 brikker da (16GB). Kommer an på prisen du må betale for dem. 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

Edit : Kan hende du kan tjene litt ytelse på å kjøpe deg 2400 Mhz DDR3 brikker da (16GB). Kommer an på prisen du må betale for dem. 

 

 

Tror ikke mitt hovedkort støtter det? :)

 

Kan se sånn ut ja. Du kan ta en titt her. Spørs om det er verdt det da. Kommer an på hvor lenge til du skal oppgradere resten kanskje. 

Lenke til kommentar

Digital Foundry har en test av i5-2500k,, med Titan X og GTX970. 

 

Så spørs det hvor mye penger du har å bruke, i5-6600K blir vel minimum det er vits i å oppgradere til. Aller mest tjener du på å oppgradere skjermkortet.

 

EDIT: Grov oppsummering for de som ikke kan se videoen.

En uklokket i5-2500k, med standard minne, tilsvarer ca en i3-6100

En overklokket i5-2500k, med 2133MHz minne, tilsvarer ca en i5-6500.

 

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Endret av FBEN
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte et 1070 for ikke så lenge siden. Jeg har kun testet det på et par spill men lastetiden er jo et eneste stort gjesp. Sitter også med en i5 2500K. 

Jeg kommer uansett til å skaffe ny 7. generasjon CPU når det kommer. Som nevnt over henger jo 2500K med i svingene fremdeles men da kan jeg "nedgradere" hardwaren jeg har nå til en NAS med Hyper-V og servere som kan virtualiseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...