Gå til innhold

Ny Processor Intel Core i7-4790 eller Intel Core i5-6600K


sinder18

Anbefalte innlegg

Hva av disse 2 er best i en gaming pc? trenger ny processor etter att den blev ødelagd når eg prøvde og montere en vannkjøling system, Kjøpte ny case for att vannkjølingen skulle passe og har feilsøket og er ganske så sikker på att det er cpu som trengs ny, datamaskinen starter i ett kvart sekund uten noe pip og så slår den seg av. Så er en kompis som anbefalte meg og kjøpe oppgraderings pakke istedenfor den samme cpuen som er ødelagd (Intel Core i7-4790)

Oppgraderingen: https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k

 

ødelagt cpuen eg har nå: https://www.komplett.no/product/815201/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-4790-prosessor#

Er denne i5en bedre en i7? har ikke så mye peiling på hva pc deler som er best men er ikke i5 gammelt og i7 nytt? hvorfor ville denne i5 pakken være bedre om den er gamlere?

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt: i7-4790k er noe raskere totalt sett, men i5-6600k kan være raskere i spesifikke tilfeller.

 

Litt lengre svar:

 

i5-6600k er to generasjoner nyere enn i7-4790k. 

i5-6600k har forbedringer på mikroarkitekturnivå, den leverer mer ytelse per klokkepuls per kjerne.

i5-6600k støtter enkelte nyere instruksjonssett som hjelper under rendering/kryptering/kompresjon (ikke spill)

i5-6600k bruker den en nyere minnestandard kalt DDR4 som tillater høyere minnebåndbredde, men for at dette skal være raskere enn en 4790k med DDR3 på 1866MHz må du opp til minst 2666 MHz.

 

i7-4790k kjører en høyere klokkefrekvens, stort sett ligger den litt foran 6600k i de fleste brukstilfeller

i7-4790k har Hyperthreading Technology, den øker utnyttelsen av potensiell regnekraft.

 

 

 

Når det er sagt, så syns jeg det virker litt merkelig at du tror du har ødelagt CPUen din. Det skal nemlig rimelig mye til for å ødelegge en Intel-CPU i dag, ettersom undersiden er helt flat og man må ødelegge gull/kobber-platene, mens oversiden på en i7-4790 er dekket av en varmeleder som beskytter den mot svært mye. Jeg er faktisk ikke sikker på om det er mulig å ødelegge den med håndmakt.

Hovedkortet er derimot noe helt annerledes, der du skal montere CPU-en er det jo tross alt 1150 tynne stenger i relativt myke metaller som kobber, og hvis du monterer CPU feil vil du fort bøye en stang eller to.

 

Hvis det ikke er for mye bry for deg, så vil jeg anbefale å ta bilde av CPU på begge sider, og sokkelen for CPU på hovedkortet. Hvis det er hovedkortet som er ødelagt er det billigere å bytte ut enn en ny i5- eller i7-prosessor.

 

EDIT:

Du skriver også at du kjøpte ny case for å montere vannkjøling, da skjer det fort at man glemmer et avstandsstykke for hovedkort, eller ikke plugger en kabel skikkelig inn.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så syns jeg det virker litt merkelig at du tror du har ødelagt CPUen din. Det skal nemlig rimelig mye til for å ødelegge en Intel-CPU i dag, ettersom undersiden er helt flat og man må ødelegge gull/kobber-platene, mens oversiden på en i7-4790 er dekket av en varmeleder som beskytter den mot svært mye. Jeg er faktisk ikke sikker på om det er mulig å ødelegge den med håndmakt.

 

Helt riktig. Som nok også er en av grunnene til at Gifen nedenfor gir meg frysninger og er regelrett vondt å se på:

O2I0nvY.gif

 

Kanskje OP mener han i stedet har ødelagt prosessorsokkelen på hovedkortet ved å ha begått overgrep mot kontaktpinnene (som ikke skal så mye til for å gjøre)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...