Gå til innhold

«Rundt 40.000 mennesker har mistet arbeidet sitt, mange i Stavanger-regionen. Ingen ler lenger»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Forrige uke uttalte konsernsjef Eldar Sætre sågar til NTB at han tror ”elbilen utløser oljebransjens fall”."

 

Ja, tidene forandrer seg, men Eldar Sætre må nok passe seg for ikke å komme i konflikt med aksjonærene.

Fortsatt har regjeringen og Tord Lien klokketro på videre vekst i olje og gass, men kanskje også regjeringen må tenke nytt dersom OPEC i slutten av november satser på markedsandeler i stedet for høyere pris.

Solenergien blir hyllet i denne artikkelen, men Norge ligger ikke slik til at solenergi er det mest nærliggende å satse på.

Vi burde lære av Tyskland sin politikk for å skape en solenergi industri, ved å subsidiere med kr 3,-/kWh.

En politikk som har skapt over 300 000 jobber i Tyskland.

Hvorfor ikke ta noen ører fra pengemaskinene, vannkraftverkene, og subsidiere utbygginger på havet?

EU har analysert markedet og funnet ut at det representerer 5,4 mil. jobber og en GVA på 500 mrd. euro.

Lite trolig at Statoil ønsker å konkurrere mot seg selv, men regjeringen burde opprette et selskap etter mal av Hydro og Statoil, slik at Norge fikk sin del av både jobber og inntekter.

Kanskje burde vi tenke som i oljeindustrien, og satse på 70% skatt for denne type utbygginger også.

Lenke til kommentar

Jeg har stor respekt for denne mannen. Jeg var fascinert av solenergi som ung arkitektstudent i 1990, leste bøkene han skrev men opplevde som han selv sier at mange lo av ham. Nå kommer solenergien med et brak, og om 10-15 år er fossilkraft utkonkurrert på pris. De som tror at sistnevnte er en løs spekulasjon kan lese den nylig utgitte rapporten fra regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft. Kudos til Røstvik som har trodd på solen hele veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du bygger 46 cm tykke vegger da er man på ville veier. Hvor gjør man det? En misforstått gang i passivhusets spede barndom? Ikke vet jeg. 25 cm isolasjon blir standarden etter nye TEK og det er et fornuftig sted å legge seg på for mange steder i Norge. Rogaland er selvsagt annerledes og en 15 cm bør være greit her, Intet nytt under solen her altså selv om arkitekt Røstvik tror han driver noe revolusjon. Det er det ikke.

 

Heldigvis for Røstvik har området han bygger sine prosjekter i Norges hyggeligste klima, med milde vintere og milde sommere. Da er det ingen sak å bygge og drifte oppvarming og ventilasjon. De fleste andre steder i Norge er det ikke sånn, her er det relativt kaldt vinterstid og relativt varmt sommerstid.

 

Når vi er inne på estetikk, den veggen i Randaberg ser ikke ut i måneskinn. Du skal være rimelig fascinert av solcellepaneler for å finne det der tiltalende.

 

Han skal ha for å gå foran og skyte fra hofta, MEEN, det ser ikke ut. Og vannkraft er uansett fornybart. Og det har vi i Norge, i mengder.

Lenke til kommentar

Det er synd at resultatet var så stygt på huset i Randaberg, når man tydelig ønsker å snakke opp solcellepanel som fasadedekning. Særlig ettersom man snakker ned andre, styggere hjemmesnekrede løsninger, og leser derfor forventer at dette skal være måten å gjøre det på; - Se her, så godt kan det gjøres! Og så ser man det der...

 

Små grep, som å kle hele veggen inn til vinduene med solcellepanel (eller en tilpasset kledning som likner, dersom dette ikke lar seg gjøre) hadde antakelig gjort ekstremt mye for resultatet. De mange flatene med treverk rundt vinduene dreper all symmetri og får det til å se ut som en dårlig gjennomført og lite vellykket ettermontering, og ikke noen planlagt byggløsning. At panelene er montert i forskjellig retning hjelper jo ikke, men jeg regnermed at dette ikke synes annet enn i kraftig sollys fra feil vinkel. Likevel. De rotete plasserte vinduene trekker kanskje ikke ned utseendet i seg selv, men sammen med de ulekre bare flekkene med tre, skader også de helhetsinntrykket.

Lenke til kommentar

"Tesla, sin enorme vekt på nærmere 1,5 tonn stål og andre materialer, fører til en stor energibruk til bilens produksjon og et veldig tregt startmoment. Det blir energikrevende å flytte bilen, noe man ser hvis man sammenligner med en lettere elbil på under ett tonn."

 

Det hadde vært greit å sette seg litt mer inn i faktaene før man uttaler seg. Tesla Model S veier 2-2,25 tonn, mens Model X veier 2,25-2,5 tonn. Og det er nesten ikke benyttet stål i konstruksjonen - nesten alt er aluminium. Og når det gjelder elbiler på under ett tonn så er det ikke mye å velge i. Tror kanskje Buddy kommer seg under den grensen.

 

Tesla Model X har energibruk som tilsvarer ca 0,25 l/mil, noe som man ikke kan klage for høylydt på, selv om det finnes masseproduserte elbiler som klarer seg med energibruk tilsvarende ca 0,12 l/mil. Dette må sees i sammenheng med hva elbilen erstatter. I verste fall erstatter en liten elbil sykkel og buss, mens i beste fall erstatter en Model X noe sånt som en Chevy Tahoe. Det som er i hvert fall klart er at det er tilnærmet null overlapp i kundemassen på Buddy og Model X.

 

Det beste må ikke være det godes fiende!

Lenke til kommentar

Ja, det er jo greier for fremtiden! Riktig ventalasjon er jo også viktig i alle bygg, inn luft og utluft bør holdes fra hverandre. Ellers blir det så lett "syke bygg" (https://en.wikipedia.org/wiki/Sick_building_syndrome ). Varmegjennvinning av utluftingen er noe alle som er eneribevisste er optatt av. Her er en løsning som er liten enhet som er tilpasset bolighus og som ikke mikse inn og ut luften: http://www.explainthatstuff.com/heat-recovery-ventilation.html . Jeg er enig at huset i Ransdaberg ikke er særlig pent (spesielt bilde nummer to) og etterlyser løsninger der byggningen er tilpasset solteknlogien. Der løsnigen er elegant og pen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...