Gå til innhold

TEST: Fujifilm X-T2


Anbefalte innlegg

Det finnes alltid de som febrilsk leter etter argumenter for at akkurat sitt valg er det eneste rette ...

 

@KalleKanin - å gå for Canon M5 tror jeg ikke er et alternativ. Hverken Canon eller Nikon tar speilløst seriøst enda, så de kan du glemme.

 

Det er tre alternativer:

 

Sony A7 serien: Gode sensorer, objektivutvalget er ikke det beste, men det kommer seg. Ulempen er at det blir dyrt og zoom-objektivene er relativt sett store.

 

Fuji: Gode sensorer, godt objektivutvalg.

 

Micro-4/3: Meget godt objektivvalg; kompakt størrelse på de fleste husene og objektivene. Ulempen er sensorstørrelse for noen. Selv om jeg vet om mange som har byttet fra FF til µ-4/3 og ikke ser seg tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksponeringskompensasjonshjul. +/- EV.

 

:thumbup:

 

Ser fremdeles ikke nytten av å ha det på et eget hjul (som gjerne uansett har en låseknast som må trykkes inn) enn på en dedikert knapp i kombinasjon med det samme hjulet som jeg bruker til å justere blenderen. 

Jeg tenkte litt som deg tidligere, og var fascinert av Nikon Df, men har aldri savnet dedikerte hjul etter jeg fikk meg D750. Det eneste jeg savner er belyste knapper, som på D4'n jeg hadde. Det er utrolig hendig! 

Lenke til kommentar

Man stiller ofte en eller flere variabler på auto, og da er det greit å kunne sette ønsket over- eller undereksponering direkte. "Jeg vil ha et litt lyst bilde og dybdeskarphet gjør at jeg setter blender 2, men lukkertid kan godt være automatisk" F.eks.

 

+/- ligger rett under pekefingeren, trykker ned den lille knappen og vrir hjulet bak på kamerahuset med tommelen. Kjapt og automatisk. Trenger ikke ta kameraet vekk fra øyet, men gjør det hver gang allikevel, fordi jeg gjør det etter jeg har sett på forhåndsvisningen at det er nødvendig. 

Lenke til kommentar

Deg om det, men jeg tror du vil oppleve at 99% av verdens erfarne fotografer er dypt uenige med deg. 

 

Hjulene trenger selvsagt ikke være "dedikerte" som de er på Fuji-kameraer i betydningen "hardkodet til å styre én ting", men det må være nok av dem til at man ikke har mer enn en funksjon på hvert hjul.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Deg om det, men jeg tror du vil oppleve at 99% av verdens erfarne fotografer er dypt uenige med deg. 

 

Hjulene trenger selvsagt ikke være "dedikerte" som de er på Fuji-kameraer i betydningen "hardkodet til å styre én ting", men det må være nok av dem til at man ikke har mer enn en funksjon på hvert hjul.

 

"Hvor mange hjul får du plass til på et kamera? Så mange funksjoner får du lov til å lage"

Javel, sier ingeniøren. 

Lenke til kommentar

Deg om det, men jeg tror du vil oppleve at 99% av verdens erfarne fotografer er dypt uenige med deg. 

 

Hjulene trenger selvsagt ikke være "dedikerte" som de er på Fuji-kameraer i betydningen "hardkodet til å styre én ting", men det må være nok av dem til at man ikke har mer enn en funksjon på hvert hjul.

 

Majoriteten av profesjonelle hus har vel 2 eller 3 kontrolljul, dvs at man må dele funksjoner?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tre holder jo stort sett, da. Sjelden man trenger iso i farta. Så ja. Mange har jo til og med flere like hus satt opp for forskjellig bruk for å kunne bytte fort, så behovene varierer. Det var mest påstanden om at ett holdt jeg reagerte på, det tror jeg ingen vil si. Selv foretrekker jeg helt klart fuji-modellen og hater opplegget der kameraer har "moduser" som omdefinerer kontroller eller at de skal tenke for meg utover å automatisk sette de parameterne som er satt eksplisitt  som automatiske (stort sett iso). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Tre holder jo stort sett, da. Sjelden man trenger iso i farta. Så ja. Mange har jo til og med flere like hus satt opp for forskjellig bruk for å kunne bytte fort, så behovene varierer. Det var mest påstanden om at ett holdt jeg reagerte på, det tror jeg ingen vil si. Selv foretrekker jeg helt klart fuji-modellen og hater opplegget der kameraer har "moduser" som omdefinerer kontroller eller at de skal tenke for meg utover å automatisk sette de parameterne som er satt eksplisitt  som automatiske (stort sett iso). 

 

Personlig endrer jeg nok faktisk iso oftere enn jeg endrer eksponering. Men det er jo som du er inne på litt smak og behag. Personlig klarer jeg meg greit med 2 hjul (men er ikke profesjonell)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på profil også. En sportsfotograf har helt andre behov enn en studiofotograf, og en studiofotograf som tar bilder av ting har helt andre behov enn en som tar bilder av folk.

 

Når det kommer til "proff" er fotografi et sted det er vanskelig å komme med en fellesdefinisjon. Jeg kjenner proffe fotografer som ler rått av alt som finnes av SLR, det er altfor pinglete til skikkelig studiobruk sier de. Takke seg til skikkelig kamera (les: storformat). Og du har folk som lever av foto som har et absolutt krav om at kamera skal passe i lomma eller andre krav som ikke er åpenbare før man har vært i deres sko. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har sagt at det holder med ett hjul. Det er for lite. To holder, tre må være luksus, men samtidig ikke like enkelt å holde oversikt over. Hjul under tommel og pekefinger på høyre hånd kombinert med knapp på venstre eller høyre hånd er helt perfekt. 

 

Edit: Og om du ikke visste det: Dersom du har valgt A, S eller M trenger du ikke trykke ned noen knapp for at hjulene skal styre lukkertid og blender, da er de dedikert til du trykker en funksjonsknapp som setter dem til noe annet. 

Eks: Trykk ned knappen for ISO så blir det ene hjulet bryter for auto-ISO mens det andre brukes til å velge ISO. Min påstand er at det er enklere enn å ha et dedikert ratt for ISO. 

Endret av tow
Lenke til kommentar

Jepp, hver sin smak. Jeg forstår ikke at folk foretrekker modellen med A/S/M foran en modell der man vet akkurat hva hver kontroll gjør til enhver tid. Uansett er det jo sånn at antall hjul gjerne er det som skiller mange konsumentmodeller fra proffversjonen av samme kamera (dét og kvalitet på hus). Men er enig, to er stort sett nok, da kan man ha én primær og én sekundær funksjon på hvert, styrt med en funksjonstast (altså at den endrer seg når man holder inne). Men, dette blir jo bare smak og behag. Mulig jeg kjenner sære fotografer. Det aller viktigste er jo uansett at det går an å konfigurere på en måte man er komfortabel med. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Irriterer meg at ikke flere kameraer har eget iso-hjul. På Leica Q, har jeg veldig god tilgang på lukkertid og blender med hvert sitt dedikerte hjul, om man vil ha automatisk så er det et eget steg på hjulet, men iso må jeg stadig inn å endre i menyen - skulle gjerne vært et eget hjul. Da hadde jeg nesten ikke trengt noen meny i det hele tatt. 

 

h

Lenke til kommentar

Jepp, hver sin smak. Jeg forstår ikke at folk foretrekker modellen med A/S/M foran en modell der man vet akkurat hva hver kontroll gjør til enhver tid. Uansett er det jo sånn at antall hjul gjerne er det som skiller mange konsumentmodeller fra proffversjonen av samme kamera (dét og kvalitet på hus). 

 

Poenget er at jeg vet hva hver kontroll gjør til enhver tid. 

Og nei, det er nok ikke mange proffmodeller som har kontrollhjul med bare en funksjon. Antall hjul, ja, men ikke med dedikerte og faste funksjoner. 

Lenke til kommentar

Irriterer meg at ikke flere kameraer har eget iso-hjul. På Leica Q, har jeg veldig god tilgang på lukkertid og blender med hvert sitt dedikerte hjul, om man vil ha automatisk så er det et eget steg på hjulet, men iso må jeg stadig inn å endre i menyen - skulle gjerne vært et eget hjul. Da hadde jeg nesten ikke trengt noen meny i det hele tatt. 

 

Vel, da er det Leica som har driti på draget. Andre har klart å løse det på mye mer elegant måte, uten å bruke eget hjul for ISO. 

Lenke til kommentar

 

Irriterer meg at ikke flere kameraer har eget iso-hjul. På Leica Q, har jeg veldig god tilgang på lukkertid og blender med hvert sitt dedikerte hjul, om man vil ha automatisk så er det et eget steg på hjulet, men iso må jeg stadig inn å endre i menyen - skulle gjerne vært et eget hjul. Da hadde jeg nesten ikke trengt noen meny i det hele tatt. 

 

Vel, da er det Leica som har driti på draget. Andre har klart å løse det på mye mer elegant måte, uten å bruke eget hjul for ISO. 

 

 

Hvilke elegant måte da? Jeg har en canon som er like ille, der må jeg holde inne en knapp for å justere iso, samme må jeg på den lille kompakte nikonen jeg har, og på fuji som jeg pleide å ha var det også på samme måte. Jeg synes kameraene er for avanserte i brukergrensesnittet, man skal stille 3 ting - blender, lukker og iso, så skal man fokusere (auto med knapp, eller manuelt) og så skal man ta bildet med en egen knapp. Jeg skjønner jo at folk er forskjellig, men for meg hadde dette holdt. 

Lenke til kommentar

 

 

Irriterer meg at ikke flere kameraer har eget iso-hjul. På Leica Q, har jeg veldig god tilgang på lukkertid og blender med hvert sitt dedikerte hjul, om man vil ha automatisk så er det et eget steg på hjulet, men iso må jeg stadig inn å endre i menyen - skulle gjerne vært et eget hjul. Da hadde jeg nesten ikke trengt noen meny i det hele tatt. 

 

Vel, da er det Leica som har driti på draget. Andre har klart å løse det på mye mer elegant måte, uten å bruke eget hjul for ISO. 

 

 

Hvilke elegant måte da? Jeg har en canon som er like ille, der må jeg holde inne en knapp for å justere iso, samme må jeg på den lille kompakte nikonen jeg har, og på fuji som jeg pleide å ha var det også på samme måte. Jeg synes kameraene er for avanserte i brukergrensesnittet, man skal stille 3 ting - blender, lukker og iso, så skal man fokusere (auto med knapp, eller manuelt) og så skal man ta bildet med en egen knapp. Jeg skjønner jo at folk er forskjellig, men for meg hadde dette holdt. 

 

1: Trykk inn en liten knapp med venstre tommel, like til venstre for skjermen.

2: Velg mellom auto og manuell iso med høyre pekefinger (hjul foran på kameraet).

3: Sett ISO-verdi med høyre tommel (hjul bak på kameraet. 

4: Slipp knappen med venstre tommel

5: Velg blender med høyre pekefinger, som fremdeles ligger på hjulet foran på kameraet

6: Velg lukkertid med høyre tommel, som fremdeles ligger på hjulet bak på kameraet

 

Om du ikke liker plasseringen av ISO-knappen kan du legge den til en av flere knapper foran på kameraet, for eksempel den som ligger til venstre nede ved siden av objektivet. Da trenger du ikke finne den ved siden av skjermen, som er lett å blande sammen med de 3-4 andre på samme rekker. 

 

How hard can it be?

 

Hvor ofte trenger du egentlig å justere ISO? 

Lenke til kommentar

 

 

 

1: Trykk inn en liten knapp med venstre tommel, like til venstre for skjermen.

2: Velg mellom auto og manuell iso med høyre pekefinger (hjul foran på kameraet).

3: Sett ISO-verdi med høyre tommel (hjul bak på kameraet. 

4: Slipp knappen med venstre tommel

5: Velg blender med høyre pekefinger, som fremdeles ligger på hjulet foran på kameraet

6: Velg lukkertid med høyre tommel, som fremdeles ligger på hjulet bak på kameraet

 

Om du ikke liker plasseringen av ISO-knappen kan du legge den til en av flere knapper foran på kameraet, for eksempel den som ligger til venstre nede ved siden av objektivet. Da trenger du ikke finne den ved siden av skjermen, som er lett å blande sammen med de 3-4 andre på samme rekker. 

 

How hard can it be?

 

Hvor ofte trenger du egentlig å justere ISO? 

 

 

Jeg justerer ganske ofte iso egentlig. Sånn vil jeg ha det:

 

1 vri lukkerhjulet til rett posisjon

2. vri blenderhjulet til rett posisjon

3. vri isohjulet til rett posisjon

 

Men det er selvsagt stor forskjell på hvordan man fotograferer og dette vil passe meg, men ikke nødvendigvis andre. 

 

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg justerer ganske ofte iso egentlig. Sånn vil jeg ha det:

 

1 vri lukkerhjulet til rett posisjon

2. vri blenderhjulet til rett posisjon

3. vri isohjulet til rett posisjon

 

Men det er selvsagt stor forskjell på hvordan man fotograferer og dette vil passe meg, men ikke nødvendigvis andre. 

 

Hmm. Kan forsåvidt se hva du vil, men ikke helt, og skjønner at du ønsker å ha full kontroll selv.

Blenderen er den viktige parameteren av dem, mens det lukkertiden bare trenger å være kort nok til å fryse eventuell bevegelse eller kameravibrasjon. Da ville jeg ha valgt Auto-ISO og A (evt M), og brukt +/- eksponering for å endre fra 18% grå ved behov. Det gir akkurat samme kontroll, men med mindre skruing. 

Lenke til kommentar

 

Jeg justerer ganske ofte iso egentlig. Sånn vil jeg ha det:

 

1 vri lukkerhjulet til rett posisjon

2. vri blenderhjulet til rett posisjon

3. vri isohjulet til rett posisjon

 

Men det er selvsagt stor forskjell på hvordan man fotograferer og dette vil passe meg, men ikke nødvendigvis andre. 

 

Hmm. Kan forsåvidt se hva du vil, men ikke helt, og skjønner at du ønsker å ha full kontroll selv.

Blenderen er den viktige parameteren av dem, mens det lukkertiden bare trenger å være kort nok til å fryse eventuell bevegelse eller kameravibrasjon. Da ville jeg ha valgt Auto-ISO og A (evt M), og brukt +/- eksponering for å endre fra 18% grå ved behov. Det gir akkurat samme kontroll, men med mindre skruing. 

 

 

 

Jo, men jeg trives egentlig mest med helt manuelt, stille iso, blender og lukker. Blenderen er den jeg stiller mest aktivt, men beveger jeg meg i varierende lys, inn og ut eller mellom sol og skygge så er det praktisk å kunne justere iso raskt opp og ned også. Lukkertid er mer enn kun å fryse bevegelsen, noen ganger ønsker jeg litt bevegelse, kanskje passer det med 1/15s for å få et hint av bevegelse for eksempel, men som regel står lukkeren på 1/125.  

 

Slik ønsker jeg det:

Leica_Q_Top_L.jpg

Men med et hjul (tilsvarende som lukkeren) for iso, for eksempel ute til venstre - hvor jeg kan stille A - 100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200 - 6400 osv.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg justerer ganske ofte iso egentlig. Sånn vil jeg ha det:

 

1 vri lukkerhjulet til rett posisjon

2. vri blenderhjulet til rett posisjon

3. vri isohjulet til rett posisjon

 

Men det er selvsagt stor forskjell på hvordan man fotograferer og dette vil passe meg, men ikke nødvendigvis andre. 

 

Hmm. Kan forsåvidt se hva du vil, men ikke helt, og skjønner at du ønsker å ha full kontroll selv.

Blenderen er den viktige parameteren av dem, mens det lukkertiden bare trenger å være kort nok til å fryse eventuell bevegelse eller kameravibrasjon. Da ville jeg ha valgt Auto-ISO og A (evt M), og brukt +/- eksponering for å endre fra 18% grå ved behov. Det gir akkurat samme kontroll, men med mindre skruing. 

 

 

 

Jo, men jeg trives egentlig mest med helt manuelt, stille iso, blender og lukker. Blenderen er den jeg stiller mest aktivt, men beveger jeg meg i varierende lys, inn og ut eller mellom sol og skygge så er det praktisk å kunne justere iso raskt opp og ned også. Lukkertid er mer enn kun å fryse bevegelsen, noen ganger ønsker jeg litt bevegelse, kanskje passer det med 1/15s for å få et hint av bevegelse for eksempel, men som regel står lukkeren på 1/125.  

 

Slik ønsker jeg det:

Leica_Q_Top_L.jpg

Men med et hjul (tilsvarende som lukkeren) for iso, for eksempel ute til venstre - hvor jeg kan stille A - 100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200 - 6400 osv.

 

 

Jeg skjønner hva du ønsker. Du får alt det og minst like enkelt med den løsningen jeg har gitt. Det eneste er at du må trykke inn en knapp i tillegg for å justere ISO, men om den er programmert til en knapp foran på huset er det enklere, og du trenger ikke ta kameraet bort fra ansiktet en eneste gang. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...