Gå til innhold

Hva må til for å konvertere et program fra mac til linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva som må til varierer fra program til program. Faktorer er hvilke(t) språk programmet er skrevet i, hvilke biblioteker, drivere, ect det er avhengig av, osv.

 

Adobe sine programmer er såpass avanserte at det ikke er mulig å konvertere de over til Linux uten at Adobe gjør det selv. Synes personlig også det er litt synd, da det er mangelen på slike kreative programmer som fører til at jeg ikke bruker en Linux distro fast. For det er fullt mulig bare Adobe hadde hatt litt vilje. Autodesk har f.eks. akkurat sluppet Maya for Linux, et program skrevet i samme språk (C++), med tilsvarende (eller høyere) kompleksitet.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Veldig vagt spørsmål. Er det program hvor man har kildekoden tilgjengelig så spørs det hvilke biblioteker og GUI rammeverk som er benyttet.

 

Med GUI rammeverk som Qt og GTK kan man lage programmer som vil fungere i Linux, MacOS og Windows.

 

Er programmet skrevet i .NET er det nok verre, men har blitt bedre med at Microsoft har gitt ut  .NET Core i åpen kildekode til Linux, MacOS og Windows.

Lenke til kommentar

gimp, rawtherapee, inkscape og kdenlive gjør jobben adobe photoshop, lighttable, illustrator og premiere ikke gjør for kr 0,- under linux, på sett og vis så er det like greit adobe ikke gidder ta seg bryet med å lage noe for linux, for da lærer folk at det faktisk er helt greie gratisalternativ og det øker bruken av dem.

 

alle minus kdenlive kjører forøvrig og på windows.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Edit: ...

 

godt mulig det var meg du skrev det der til, men for meg er det (minst) like viktig at det er gratisalternativ til adobes programmer som at det er gratisalternativ til windows og osx sånn at man ikke trenger piratkopiere og være kjeltring for å gjøre og skape ting på en PC om man er gjerrig, blakk eller har en skole eller arbeidsplass i et u-land.

 

har faktisk lurt litt på hvorfor ikke litt av statsbudsjettet går til kodere og folk som oversetter som kan hjelpe gimp, krita, inkscape og disse her til å utvikle software som er like bra eller bedre enn tilsvarende fra adobe, for det er pillar-applikasjoner som er helt sentrale til utvikling og kreativitet på en pc. nå er de forsåvidt "bra nok" men gimp særlig har enda endel mangler, som f.eks det å kunne merke og slette flere malekoster i en fei.. det hadde potensielt spart bedrifter, studenter etc verden over for mye penger som nå havner i lomma på søkkrike aksjeeiere i adobe, microsoft o.l. for er det gratis og åpent, så er det gratis og åpent til evig tid, og andre kan ta koden og videreutvikle det etter eget behov. det blir nesten som å bygge veier.

 

hadde private stått for all veibygging hadde vi hatt griske søkkrike vei-eiere stående ved hver privateide veistubb og flådd folk for penger for å passere, rett og slett legalisert landeveisrøveri, og det å bevege seg noe sted hadde vært forbeholdt rike. sånn er det heldigvis ikke, da man hadde vett nok til å la staten ta seg av og organisere det, men du ser jo liknende tendenser på kabel-tv o.l.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

gimp, rawtherapee, inkscape og kdenlive gjør jobben adobe photoshop, lighttable, illustrator og premiere ikke gjør for kr 0,- under linux, på sett og vis så er det like greit adobe ikke gidder ta seg bryet med å lage noe for linux, for da lærer folk at det faktisk er helt greie gratisalternativ og det øker bruken av dem.

 

alle minus kdenlive kjører forøvrig og på windows.

Lighttable finnes for Linux og ser ikke ut som den koster noe heller: http://lighttable.com/

Med mindre det var Photoshop Lightroom du egentlig mente... Vil da nevne Darktable som finnes for Linux.

 

Lightworks er et alternativ for Adobe Premiere

https://www.lwks.com

 

Det finnes stort sett alternativer for alt som Adobe har, men med kompromisser.

Adobe har nok veldig liten interesse for å støtte Linux med sine applikasjoner. Kan hende de ikke tror det er noe penger i det. Jeg ble litt overrasket når Adobe nå har begynt å utvikle ny Flash for Linux.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

gimp, rawtherapee, inkscape og kdenlive gjør jobben adobe photoshop, lighttable, illustrator og premiere ikke gjør for kr 0,- under linux, på sett og vis så er det like greit adobe ikke gidder ta seg bryet med å lage noe for linux, for da lærer folk at det faktisk er helt greie gratisalternativ og det øker bruken av dem.

 

alle minus kdenlive kjører forøvrig og på windows.

Lighttable finnes for Linux og ser ikke ut som den koster noe heller: http://lighttable.com/

Med mindre det var Photoshop Lightroom du egentlig mente... Vil da nevne Darktable som finnes for Linux.

 

Lightworks er et alternativ for Adobe Premiere

https://www.lwks.com

 

Det finnes stort sett alternativer for alt som Adobe har, men med kompromisser.

Adobe har nok veldig liten interesse for å støtte Linux med sine applikasjoner. Kan hende de ikke tror det er noe penger i det. Jeg ble litt overrasket når Adobe nå har begynt å utvikle ny Flash for Linux.

 

 

lightroom mente jeg selvfølgelig

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart at de ikke har konvertert Adobe program til Linux siden de fleste store filmselskaper bruker Linux til store produksjoner.

 

Vel, det er ikke så rart siden Adobe droppet Linux-støtte for sine produkter flere år siden, da de mente at brukermassen var for liten til å bry seg.

 

Å konvertere/bygge Photoshop etc for Linux er nok ikke mye arbeid, da kodebasen allerede fungerer på flere operativsystem (ikke glem at Photoshop/Illustrator var tilgjengelig på IRIX (UNIX) for flere år siden).

 

Filmbransjen trenger ikke Photoshop, de har bedre verktøy å bruke, og hvis de må bruke Photoshop så fungerer det gjennom Wine.

Lenke til kommentar
har faktisk lurt litt på hvorfor ikke litt av statsbudsjettet går til kodere og folk som oversetter som kan hjelpe gimp, krita, inkscape og disse her til å utvikle software som er like bra eller bedre enn tilsvarende fra adobe, for det er pillar-applikasjoner som er helt sentrale til utvikling og kreativitet på en pc. nå er de forsåvidt "bra nok" men gimp særlig har enda endel mangler, som f.eks det å kunne merke og slette flere malekoster i en fei.. det hadde potensielt spart bedrifter, studenter etc verden over for mye penger som nå havner i lomma på søkkrike aksjeeiere i adobe, microsoft o.l. for er det gratis og åpent, så er det gratis og åpent til evig tid, og andre kan ta koden og videreutvikle det etter eget behov. det blir nesten som å bygge veier.

 

hadde private stått for all veibygging hadde vi hatt griske søkkrike vei-eiere stående ved hver privateide veistubb og flådd folk for penger for å passere, rett og slett legalisert landeveisrøveri, og det å bevege seg noe sted hadde vært forbeholdt rike. sånn er det heldigvis ikke, da man hadde vett nok til å la staten ta seg av og organisere det, men du ser jo liknende tendenser på kabel-tv o.l.

 

 

Fordi Norge er et for lite land til å gjøre dette, og at de fleste utviklerene innen sjangeren ikke bor i Norge.

 

EU (og de største universitetene i Europa) har allerede flere slike støtteordninger for åpen programvare (innen video og grafikk).

 

Selv jobber jeg hos et universitet i Frankrike som betaler for utvikling av åpen programvare innen video/grafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor vanskelig er det å konvertere et program fra Mac til Linux?

Siden Adobe ikke har kommet med program for Linux hva må gjøres for å konvertere fra Mac til Linux?

Med de siste oppdateringen til Apple burde Adobe og Linux burde ta over og legge Mac død.

 

hadde sikkert ikke skadet om adobe laget programmene sine for linux men da adobes misjon er å tjene penger og bare 2% bruker linux som desktop os, så er det tydeligvis ikke noe prioritet for adobe.

 

men hvis mac folket blir lei osx er sannsynligheten stor for at de velger linux, da linux egentlig er ganske likt osx, begge er unix basert, så å konvertere et mac program til linux burde i utgangspunktet ikke være så vanskelig, kdenlive som er et kjent videoredigeringsprogram på linux har f.eks utviklet til begge operativsystemer lenge.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

har faktisk lurt litt på hvorfor ikke litt av statsbudsjettet går til kodere og folk som oversetter som kan hjelpe gimp, krita, inkscape og disse her til å utvikle software som er like bra eller bedre enn tilsvarende fra adobe, for det er pillar-applikasjoner som er helt sentrale til utvikling og kreativitet på en pc. nå er de forsåvidt "bra nok" men gimp særlig har enda endel mangler, som f.eks det å kunne merke og slette flere malekoster i en fei.. det hadde potensielt spart bedrifter, studenter etc verden over for mye penger som nå havner i lomma på søkkrike aksjeeiere i adobe, microsoft o.l. for er det gratis og åpent, så er det gratis og åpent til evig tid, og andre kan ta koden og videreutvikle det etter eget behov. det blir nesten som å bygge veier.

 

hadde private stått for all veibygging hadde vi hatt griske søkkrike vei-eiere stående ved hver privateide veistubb og flådd folk for penger for å passere, rett og slett legalisert landeveisrøveri, og det å bevege seg noe sted hadde vært forbeholdt rike. sånn er det heldigvis ikke, da man hadde vett nok til å la staten ta seg av og organisere det, men du ser jo liknende tendenser på kabel-tv o.l.

 

 

Fordi Norge er et for lite land til å gjøre dette, og at de fleste utviklerene innen sjangeren ikke bor i Norge.

 

EU (og de største universitetene i Europa) har allerede flere slike støtteordninger for åpen programvare (innen video og grafikk).

 

Selv jobber jeg hos et universitet i Frankrike som betaler for utvikling av åpen programvare innen video/grafikk.

 

 

riktig når det gjelder store prosjekter, men det er da potensiale i å ansette noen utviklere hvis man skal drive sysselsetting.. gratis faktureringsprogram på norsk f.eks (fryktelig fin faktura finnes alt, men må hentes og installeres individuelt og kunne sikkert pusses litt på og diverse andre ting til glede for bedrifter og privatbrukere), fraktprogrammer o.l for særnorske forhold er eksempler på det.

 

open source sparer faktisk samfunnet for penger, istedet for at millioner blodtappes for penger i lisenser til store multinasjonale selskaper. jeg ser f.eks ingen grunn til å betale noe for microsoft office når libreoffice finnes og gjør det jeg trenger, er det noe som mangler i libreoffice kunne folk i norge bidratt. vi har bibliotek litt av samme grunn, for at informasjon skal være gratis og tilgjengelig for alle, samme filosofi kunne og gjelde verktøy som dette her. 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

riktig når det gjelder store prosjekter, men det er da potensiale i å ansette noen utviklere hvis man skal drive sysselsetting.. gratis faktureringsprogram på norsk f.eks (fryktelig fin faktura finnes alt, men må hentes og installeres individuelt og kunne sikkert pusses litt på og diverse andre ting til glede for bedrifter og privatbrukere), fraktprogrammer o.l for særnorske forhold er eksempler på det.

 

open source sparer faktisk samfunnet for penger, istedet for at millioner blodtappes for penger i lisenser til store multinasjonale selskaper. jeg ser f.eks ingen grunn til å betale noe for microsoft office når libreoffice finnes og gjør det jeg trenger, er det noe som mangler i libreoffice kunne folk i norge bidratt. vi har bibliotek litt av samme grunn, for at informasjon skal være gratis og tilgjengelig for alle, samme filosofi kunne og gjelde verktøy som dette her. 

 

Bare en ting: det er forskjell på gratis og fri tilgang / fri kildekode.

Og hvis alt skal være gratis, hvordan skal de som lager det (som er gratis) få råd til å leve?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

riktig når det gjelder store prosjekter, men det er da potensiale i å ansette noen utviklere hvis man skal drive sysselsetting.. gratis faktureringsprogram på norsk f.eks (fryktelig fin faktura finnes alt, men må hentes og installeres individuelt og kunne sikkert pusses litt på og diverse andre ting til glede for bedrifter og privatbrukere), fraktprogrammer o.l for særnorske forhold er eksempler på det.

 

open source sparer faktisk samfunnet for penger, istedet for at millioner blodtappes for penger i lisenser til store multinasjonale selskaper. jeg ser f.eks ingen grunn til å betale noe for microsoft office når libreoffice finnes og gjør det jeg trenger, er det noe som mangler i libreoffice kunne folk i norge bidratt. vi har bibliotek litt av samme grunn, for at informasjon skal være gratis og tilgjengelig for alle, samme filosofi kunne og gjelde verktøy som dette her. 

 

Bare en ting: det er forskjell på gratis og fri tilgang / fri kildekode.

Og hvis alt skal være gratis, hvordan skal de som lager det (som er gratis) få råd til å leve?

 

 

er jo det som er poenget mitt..vi har statsbudsjett budsjett til å lage veier fordi det er kostnadsbesparende for det norske folk. staten betaler til og med kunstnere for å holde på med kunst.

 

med data som tar en så sentral plass i samfunnet ville det jo vært både kostnadsbesparende for bedrifter og vanlige folk her med gratis åpen software til å føre fakturaer, kunderegister, lagerbeholdning, fraktprogram, bidra til å implementere ting i libreoffice calc som folk måtte savne fra excel og diverse andre særnorske ting som ikke utvikles internasjonalt via en post på statsbudsjettet som går til utviklere av fri programvare også, og dette her er jo ting som kan oversettes og forandres på i andre land seinere. det var mao. bare en tanke jeg hadde.

 

jeg liker åpen fri programvare fordi det gjør at fattige databrukere ikke trenger å gjøre seg kriminelle og piratkopiere for essensielle verktøy de har bruk for, og det kan og hjelpe fattige å starte egne firmaer siden data er såpass essensielt for bedrifter, men driver du et lite enkeltmannsforetak og skal gjøre ting lovlig så må du ofte ut med tusenvis for software om du ikke holder deg til fri programvare, men det er hull i fri programvare, som på linux, som burde fylles inn og hvor folk enda må bruke betalingsprogram hvis de skal spesielle ting. Norsk fakturaprogram finnes omsider men det er mye annet som mangler. Mer enn dette trenger du kanskje ikke for å komme igang med et lite firma:

 

http://itavisen.no/2016/11/30/denne-linux-laptopen-koster-under-tusenlappen/

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror grunnen til at ingen lager fri programvare for faktura, frakt, lager osv er at målgruppen er bedrifter, og hvis en bedrift ikke har penger til et fakturaprogram så er ikke firmaet levedyktig. Pluss at hvis staten skal begynne å gi økonomisk støtte til f.eks et fritt fakturaprogram vil dette skape problemer for firmaer som livnærer seg av dette.

 

Igjen, å lage et Norsk fritt fakturaprogram er ikke vanskelig, jeg kan gjøre det på under en uke, men hvorfor? Brukerene vil bare være bedrifter som for en eller annen grunn ikke vil bruke noen hundrelapper på et program de tjener penger på...(?)

 

La oss gjøre en test. Jeg kan være villig til å lage et fakturaprogram. Så kommer problemet; vedlikehold, drift og nye funksjoner krever tid, noe jeg ikke har da jeg må ha en "normal" jobb til å dekke mine daglige utgifter. Ta betalt for binærfiler? Ta betalt for support? Ta betalt for plugins/ekstrafunksjoner?

 

Gi meg noen realistiske eksempler på hvordan jeg kan dekke mine utgifter så skal jeg begynne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...