Gå til innhold

Raser mot urimelige sykkelvei-krav: - Bruker halvparten av midlene på planlegging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå gjelder vel vegvesenets håndbøker bare på Statlige veger, så kommunen står vel fritt fram til å bygge så dårlig de vil langs sine egne veger. Men senker man standarden for mye får man problemer med drift og vedlikehold. Vi ser mange eksempler på at sykkelveger er så dårlige og slitte at syklistene foretrekker vegbanen i stedet og da er man vel like langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud å latterlig, Mathias!

 

Skjønner du ikke hvor tåpelig det ser ut med tittelen "Raser mot urimelige sykkelvei-krav".

 

Raser... really?

 

Det er ingen tegn til at noen raser i denne artikkelen. Det sterkeste ordet som er nevnt er frustrert.

Hvordan klarer du å oversette de ydmyke og løsningsorienterte utsagnene til samferdelsministeren, til raseri?

 

 

Mener du virkelig at noen av de dere pratet med satt slik som dette?

 

breaking-bad-anger-2-gif.gif

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planleggingen har i den siste tiden tatt overhånd når det gjelder universell utforming, mens praktiske grep med tanke på å oppnå høy brukerandel og effektiv drift har kommet i bakgrunen. Å kutte ned på 3m sonen og å legge gangvegen lavere enn kjørebanen betyr at snøen kastes fra kjørevei og inn på gangvei ved brøyting. Å lage billige tekniske løsninger KAN fort bli dyrt på lang sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planleggingen har i den siste tiden tatt overhånd når det gjelder universell utforming, mens praktiske grep med tanke på å oppnå høy brukerandel og effektiv drift har kommet i bakgrunen. Å kutte ned på 3m sonen og å legge gangvegen lavere enn kjørebanen betyr at snøen kastes fra kjørevei og inn på gangvei ved brøyting. Å lage billige tekniske løsninger KAN fort bli dyrt på lang sikt.

 

3 meter avstand har vel ikke noe med universell utforming å gjøre direkte? Personlig opplever jeg fokuset på drift til å være ganske høyt i "overprosjekterte" anlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Raser... really?

 

Da tar du det helt bokstavelig. I samfunnsdebatten er det blitt vanlig med ord som ikke skal (eller bør) tas bokstavelig. Andre eksempler:

 

Drosjesjåførene er i harnisk

 

Kampvotering

 

Slaktes etter uttalelse

 

Tviler på noen ble slaktet, for å si det sånn...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Raser... really?

 

Da tar du det helt bokstavelig. I samfunnsdebatten er det blitt vanlig med ord som ikke skal (eller bør) tas bokstavelig. Andre eksempler:

 

Drosjesjåførene er i harnisk

 

Kampvotering

 

Slaktes etter uttalelse

 

Tviler på noen ble slaktet, for å si det sånn...

 

 

 

Dette er jeg jo selvfølgelig klar over.

 

Poenget mitt er at det ikke er nødvendig, og det er dårlig journalistikk.

Det er ikke noe annet enn clickbait. Å si at noen raser over noe, når det overhodet ikke har skjedd, er en kraftig overdrivelse og bidrar til videre ukultur i media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror de bør ta denne sykkelhåndboka og revidere den i en dialog med sykkelmiljøene, for om de har fulgt boka i denne sykkelbyen jeg bor i, så hører boka i beste fall hjemme på sekstitallet, om ikke lengre tilbake. Moderne sykling foregår ikke bare i 10-15km/t. Folk som skal til jobb, få mosjon eller bruker en elsykkel ligger gjerne i 20-40. Og da må det taes hensyn til det.

Lenke til kommentar

Å lage billige tekniske løsninger KAN fort bli dyrt på lang sikt.

 

Problemet med at man legge listen for høyt er at det rett og slett ikke bygges gang- og sykkelvei og folket må gå langs veien med dårlig belysning. Det er tross alt bedre med en gang- og sykkelvei som ikke er optimal enn ingen gang- og sykkelvei.

Lenke til kommentar

Hvor dum er det mulig å være? Som kjent er forskjellen på dumskap og klokskap at det finnes grenser for klokskap.

 

Tre meeter? På bondelandet? Men i Oslo by sykles det siksakk mellom busser og biler for å følge de røde asfaltstripene som er anlagt.

 

Det finnes bedre formål å bruke oljepengene på. Og ikke minst burde byråkratene gis andre oppgaver, de mestrer åpenbart ikke å skape bedre forhold for syklistene urten å sløæse bort samfunnets ressurser.

Lenke til kommentar

HVA i huleste er en "SYKKELVEI" ?????

 

Det de snakker om er en GANGSTI - for fotgjengere

Som syklist på en slik Gangsti har du null rettigheter og bare plikter. De er skyld i de fleste sykkelulykker og direkte livsfarlige for alle involverte.

 

Det vi trenger er "SykkelFelt" - de er lovregulert slik at de kan brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HVA i huleste er en "SYKKELVEI" ?????

 

Det de snakker om er en GANGSTI - for fotgjengere

Som syklist på en slik Gangsti har du null rettigheter og bare plikter. De er skyld i de fleste sykkelulykker og direkte livsfarlige for alle involverte.

 

Det vi trenger er "SykkelFelt" - de er lovregulert slik at de kan brukes.

 

Så absolutt. Skal sykkeltrafikken opp, og enda fler enn Olga med DBS og kurv på styret og nett på siden av bakhjulet i følge planen for framtidens trafikk, så må det andre boller til, enn halvhjertede forsøk, slik mange veier ellers har vært i mange år.

Lenke til kommentar

Planleggingen har i den siste tiden tatt overhånd når det gjelder universell utforming, mens praktiske grep med tanke på å oppnå høy brukerandel og effektiv drift har kommet i bakgrunen. Å kutte ned på 3m sonen og å legge gangvegen lavere enn kjørebanen betyr at snøen kastes fra kjørevei og inn på gangvei ved brøyting. Å lage billige tekniske

Det er ikke alle deler av landet som har meterhøye brøytekanter.

Lenke til kommentar

"Man skal ikke føle seg tvunget til å bygge noe som ikke er tilpasset de lokale forholdene, sier Solvik-Olsen"

 

Uansett partipolitisk tilknytning.

Vi har fått en samferdselsminister som tør tenke utenfor boksen.  Kudos, og på tide.

 

(At vi har Listhaug også er bare ekstrabonus.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...