Gå til innhold

De har Norges mest avanserte 3D-printer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket universitet? NTNU Gjøvik - Det var godt bortgjemt i artikkelen. Som om det ikke var rotete nok fra før at universiteter nå skal favne over flere byer i stedet for at man bare kaller en spade for en spade f.eks "Universitetet i Gjøvik" og lar finansiering og samarbeid fungere like fint uavhengig av hva man kaller spaden.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilket universitet? NTNU Gjøvik - Det var godt bortgjemt i artikkelen. Som om det ikke var rotete nok fra før at universiteter nå skal favne over flere byer i stedet for at man bare kaller en spade for en spade f.eks "Universitetet i Gjøvik" og lar finansiering og samarbeid fungere like fint uavhengig av hva man kaller spaden.

Ja jeg måtte også lete meg fram til hvilket universitet det gjaldt.

 

Forøvrig har betegnelsen 'universitet' i Norge mistet sin status helt etter disse sammenslåingene som du nevner. NTNU Gjøvik er kanskje det værste eksemplet? I tillegg har vi NTNU Ålesund... I Norge burde vi bare hatt 4 universitet og lokasjoner: Oslo, Bergen, Trondhem og Tromsø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket universitet? NTNU Gjøvik - Det var godt bortgjemt i artikkelen. Som om det ikke var rotete nok fra før at universiteter nå skal favne over flere byer i stedet for at man bare kaller en spade for en spade f.eks "Universitetet i Gjøvik" og lar finansiering og samarbeid fungere like fint uavhengig av hva man kaller spaden.

 

NTNU Gjøvik synes jeg er et bra navn. NTNU er nærmest en merkevare og samarbeidet mellom Gjøvik og NTNU vil forhåpentligvis bidra til et høyere nivå begge steder (og kanskje mere byråkrati?). Venter bare på UiO Gjøvik (Universitetet i Oslo Gjøvik). Alle har vi et syskjonbarn på Gjøvik!

 

Ellers er jeg enig med forfatteren av innlegget at det er for mye å forlange at en må lese hele artikkelen for å få med alt som står i den (ironi!).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Kan det freses, bør det freses". 

 

Eneste fornuftige jeg har hørt fra noen artikkel eller tilhenger av 3d-printe teknologi.

 

Jeg velger å ta med litt mer i sitatet: "produksjon av enkle komponenter. Kan det freses, bør det freses".

 

Nettopp, enkle komponenter. Og mange av dagens konstruktører har vel fortsatt et "freshode" mellom skuldrene- designer bare enkle komponenter slik at de kan freses. 3D teknologien gir muligheten som ikke kan freses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Kan det freses, bør det freses". 

 

Eneste fornuftige jeg har hørt fra noen artikkel eller tilhenger av 3d-printe teknologi.

Jeg velger å ta med litt mer i sitatet: "produksjon av enkle komponenter. Kan det freses, bør det freses".

 

Nettopp, enkle komponenter. Og mange av dagens konstruktører har vel fortsatt et "freshode" mellom skuldrene- designer bare enkle komponenter slik at de kan freses. 3D teknologien gir muligheten som ikke kan freses.

 

Det enkle er ofte det beste. 

 

I et typisk design ender jeg ofte opp med å sende kanskje 1 eller 2 deler til metallprinting, somregel komplekse turbindeler. Så maskineres de andre hundre delene konvensjonelt.... og dette tror jeg er representativt, 3d-printing vil kanskje erstatte 1-2% av dagens konvensjonelle maskinering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTNU Gjøvik synes jeg er et bra navn. NTNU er nærmest en merkevare og samarbeidet mellom Gjøvik og NTNU vil forhåpentligvis bidra til et høyere nivå begge steder (og kanskje mere byråkrati?). Venter bare på UiO Gjøvik (Universitetet i Oslo Gjøvik). Alle har vi et syskjonbarn på Gjøvik!

Ellers er jeg enig med forfatteren av innlegget at det er for mye å forlange at en må lese hele artikkelen for å få med alt som står i den (ironi!).

 

Nå er jo ikke NTNU en stedsbestemt forkortelse slik som UiO. Forøvrig er det vanlig at universiteter/høyskoler har campus i forskjellige byer, både i Norge og utlandet. Det burde også være sånn at fagrettede universiteter legges dit kompetansen finnes, uavhengig av om dette er Oslo, Hammerfest, Trondheim, Ålesund eller Gjøvik.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Forøvrig har betegnelsen 'universitet' i Norge mistet sin status helt etter disse sammenslåingene som du nevner. NTNU Gjøvik er kanskje det værste eksemplet? I tillegg har vi NTNU Ålesund... I Norge burde vi bare hatt 4 universitet og lokasjoner: Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

 

Ett av poengene med å kalle skoler for høyskoler og universitet er å kutte undervisningstimer.

Nå er til og med lærerstudiet for det meste selvstudie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...