Gå til innhold

Nye AMD-prosessorer kan føre til økt PC-vekst og lavere priser i 2017


Anbefalte innlegg

 

Jeg lurer mest på hvordan APU'ene blir. Kan bidra til (litt) priskrig i GPU-markedet hvis de blir skikkelig bra, AMD har jo levert ganske så bra integrert grafikk før.

 

Vil tro det kommer ZEN/Vega kombinasjoner som blir meget fine. (gitt at zen og vega blir gode produkter.) 

 

Jeg tar gjerne en slik chip som loves i Xbox Scorpio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sier meg at Zen plattformen kommer til å være noe "nerfa" slik at entusiaster kanskje ikkje får det de håper på. Dermed er det ikkje helt sikkert Zen konkurrerer med x99 plattformen til Intel, men skylake/kabylake.

 

Jeg skal nok overklokke dritten ut av den når den kommer, men er ikkje veldig optimistisk :p

Lenke til kommentar

 

Intel oser kvalitet. AMD ligger i bakevja.

 

Hva legger du i dette?

 

 

Jeg baserer det litt på synsing på de få prosessorutgavene jeg har eid i fra Intel. Men ikke glem markedsandel. Man får ikke markedsandel om man ikke har populære produkter. Populære betyr ofte og av og til kvalitet på en ensbetydende måte omtrentlig når det dreier seg om luksusprodukter som PC-utstyr.

 

Men, det er en nødvendig luksus. Altså ikke noe man burde kalle luksus lengre. Også har de fleste råd til å unne seg denne "luksusen" i 2016. Ihvertfall her til lands. Man får jo PC til under 3.000,-

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe sier meg at Zen plattformen kommer til å være noe "nerfa" slik at entusiaster kanskje ikkje får det de håper på. Dermed er det ikkje helt sikkert Zen konkurrerer med x99 plattformen til Intel, men skylake/kabylake.

 

Jeg skal nok overklokke dritten ut av den når den kommer, men er ikkje veldig optimistisk :p

 

Jeg håper nesten at det ikke kommer noe som konkurrerer med X99/ entusiastmarkedet. Dumt hvis AMD prøver å bite over mer enn de klarer, bedre å droppe en ting enn å feile på alle.

 

Det er en av de mange grunnene til at det kommer til å bli spennende. Kanskje kjipern at jeg ca akkurat har kjøpt meg det jeg trenger for en stund fremover :p

Lenke til kommentar

 

Jeg baserer det litt på synsing på de få prosessorutgavene jeg har eid i fra Intel. Men ikke glem markedsandel. Man får ikke markedsandel om man ikke har populære produkter. Populære betyr ofte og av og til kvalitet på en ensbetydende måte omtrentlig når det dreier seg om luksusprodukter som PC-utstyr.

 

Men, det er en nødvendig luksus. Altså ikke noe man burde kalle luksus lengre. Også har de fleste råd til å unne seg denne "luksusen" i 2016. Ihvertfall her til lands. Man får jo PC til under 3.000,-

 

Dårlig kvalitet CPU må være ting som at den ikke virker som den skal, eller overklokker dårlig i forhold til gjennomsnittet. Så i praksis finnes det ingen CPUer med dårlig kvalitet. Det går ikke an å lage lav kvalitet CPUer. Hvis den transistor er dårlig, så kastes CPUen. Den kan ikke selges.  Alle CPUer som klokker dårlig kastes også. Veldig dyrt, men noe du MÅ gjøre, da lav kvalitet CPUer ikke går an.

 

Vel, Intel har blant annet bli dømt for å ha brutt loven og gitt penger for at selskaper skal kjøpe Intel. Tror det har noe å si på markedsandel også. Ville ikke si Intel har høyere markedsandel fordi de lager bedre CPUer nødvendigvis. Du kan og si at Intel har bedre CPUer, fordi de har høyere markedsandel.

Lenke til kommentar

Vel, man har fremdeles muligheter for å slippe ut dårlig arkitektur, som f.eks. Atom-CPU'er fra Intel. Nå har jo sikkert folk vært på Elkjøp med flere utsalgssteder og gått i baret en-to-tre ganger allerede. Altså så har de måttet kjøpe Atom gang på gang, men de skjønner ikke helt hvorfor den billige PC'en ikke klarer oppgavene den settes til.

 

AMD har hatt særdeles dårlig start i bærbarmarkedet etter min subjektive mening (når bærbar tok av, altså ble allemannseie) så var ikke AMD særlig tess, og Intel var faktisk ofte mye bedre den gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Gleder meg til å se hvordan Zen APU'er yter. Lest rykter om at AMD introduserer "Die-stacking" og da med HBM2 direkte på cpu/gpu.

 

Hvis det blir tilfelle kan vi si takk og farvel til Intel sin "HD-Graphics". En slik løsning skal kunne yte på nivå med PS4.

Alle gleder seg, men AMD er så forbanna treige!  :thumbdown:

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se hvordan Zen APU'er yter. Lest rykter om at AMD introduserer "Die-stacking" og da med HBM2 direkte på cpu/gpu.

 

Hvis det blir tilfelle kan vi si takk og farvel til Intel sin "HD-Graphics". En slik løsning skal kunne yte på nivå med PS4.

Kommer an på prisen da. Hvis en AMD APU med HBM2 stacket oppå selve chipen er dyrere enn en Intel + Nvidia combo, så begrenses markedet plutselig mye. Selv om de kan få Ps4 Pro ytelse eller litt bedre, så er jo det GTX 1060 nivå. Og i dag koster jo billigste HBM2 produkt 5900 USD :p (Nvidia Tesla P100). Tviler derimot at de kommer med det om prisen ikke er ok. Håper derimot definitivt at det kommer. Det er vel derimot tvilsomt det kommer til å konkurrere med Intel HD graphics da. Blir nok high end APUer, altså til gaming. Gaming Pcer i dag har allerede Nvidia GPU for mobile og AMD/Nvidia for desktop. HBM for ultrabook type PCer tror jeg ikke er økonomisk i dag. Dessuten har Intels HD Graphics fått mye mer RAM integrert i chipene i det siste, som er enda bedre enn stacket HBM2.

 

Og hvis vi skal være litt realistiske er nok Nvidia først ute med stacket HBM2 på die til GPUer. Er mulig at AMD har fokusert spesielt på det og pusher det derimot, hvem vet. AMD har jo en mulig fordel emd at Samsung både lager GPU/CPU og HBM2 RAM. Til nå derimot foregår det meste av produksjon hos Global Foundries sine fabrikker, og de kjøpte jo HBM RAM av SK Hynix før. Og Nvidia på sin side kan lett bytte til helintegrerte HBM2+GPU brikker fra neste generasjon. Ikke at jeg tror det er veldig sannsynlig da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

De sa vel det samme om GPUene og jeg har ikke sett noen forandring

Da er du rimelig blind..

Hvordan tror du prisene på 1050/1060/1070 hadde vært i dag, uten Amds RX-modeller?

 

Samme som de alltid har vært?

 

Det har jo i praksis vært priskrig mellom RX480 og GTX 1060. Uten RX480 ville nok prisene vært vesentlig mye høyere på Nvidias kort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...