Gå til innhold

Innafor å kalle utdannelsen noe annet på CVen?


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter med en grad som på vitnemålet heter Bachelor i Skipsdesign fra Høgskolen i Ålesund. 

 

Vi kjørte et løp som var nogenlunde likt med med maskinlinja (produkt- og systemdesign), bortsett fra tre fag a 10p som liksom "spesialiserte" oss i den retningen vi hadde valgt. Skipsdesign hadde for eksempel hydrodynamikk og skipsdesign, der de andre hadde maskinteknikk og et annet fag. 

 

Jeg er i prosessen med å søke jobb nå, men føler at det er tittelen "Bachelor i Skipsdesign" som feller meg hvis jeg søker noe som ikke er relatert til "marinteknikk/naval architecture". 

 

Så jeg lurte på om det er mulig å skrive noe annet, uten at man lyver på CVen? Går det an å skrive maskiningeniør, for så å spesifisere de fagene man har hatt? Eller må man skrive nøyaktig det som står på vitnemålet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det "sminking" når det i realiteten er slik at det er en maskiningeniørgrad? 

 

Det er jo i utgangspunktet det samme, bortsett fra at der jeg gikk, så lærte vi om konstruksjon av båter istedenfor en girkasse. Eller hadde hydrodynamikk framfor energistyring. 

 

Jeg vil jo så klart spesifisere hva graden går ut på, ja. Bare ikke ha den feite skriften der det står Bsc i Skipsdesign. 

Lenke til kommentar

Det kan sikkert være en bagatell, men slike titler er ofte vage, lite beskrivende og noen ganger misvisende. Det kan da være at søknaden havner i bunnen av bunka fordi tittelen er "feil" for utlyst stilling. Førsteinntrykk osv.

 

Som sagt er jeg byggingeniør, med tittel byggdesign. Høres ut som en arkitekt. Når jeg søkte til olja for å drive med mekanisk design og beregning, så var structural design engineer en bedre beskrivelse. Dette var enkelt å forklare i jobbintervju og var helt uproblematisk for arbeidsgiver(e).

 

Vitnemålet legges uansett ved, så ingenting skjules..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikkje sikker på kor mykje det er innanfor å skrive om utdanninga, men eg ser heilt klart at det kan by på problemer. Sjølv om vitnemålet ditt gir meir detaljert informasjon om utdanninga, så er det ikkje noken fordel at det er fyrst ved nærmare gjennomlesing og etter å ha brukt mykje ressurser på å gå gjennom søknaden og kanskje også gjennomført intervju, at arbeidsgiver finner ut at du ikkje er maskiningeniør likevell.

 

Det er greit nok at du har hatt eit studieløp som likner mykje på maskiningeniørane, men å kalle deg maskiningeniør blir likevell feil.

Tross alt er 30 av 180 studiepoeng ei vesentlig fordjupning, det utgjer 1/6 alle studiepoenga dine.

Og når vi i tillegg tek med at minst 60 av studiepoenga du har hatt er studiepoeng som er felles for alle ingeniørutdanningane (matte, fysikk, kjemi og bacheloroppgåve), så meiner eg at du er ute å kjøyre dersom du kallar deg maskiningeniør.

Det er kanskje ikkje så veldig mange studiepoeng med skipsdesignfag du har, men det er nettopp desse 30 studiepoenga som er spesialiseringa du har tatt, og som er forskjellig frå kva andre ingeniørar lærer.

 

Dersom du absolutt treng å pynte på CV'en fordi du trur at skipsdesign vil skremme vekk potensielle arbeidsgivarar så ville eg nøyd meg med å skrive "bachelor i ingeniørfag".

Då lyg du i det minste ikkje på deg ei maskiningeniør-kompetanse som du ikkje har, samtidig som du viser at du er ingeniørutdanna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm er ikke tittelen din: Bachelor i Ingeniørfag - Maskin, Skipsdesign.

 

Sistnevnte viser at du har tatt Spesialisering i Skipsdesign men det er innenfor maskinfaget.Tittelen er heller ikke beskyttet.

 

Tittelen er også: Bachelor i Maskin - Skipsdesign.

 

Uansett helt irrelevant på hvilke jobber du søker på så lenge du er ingeniør innenfor maskinfaget.

 

De fleste arbeidsgivere ser etter mekanisk ingeniør/mekanisk design osv. Lite som søker etter "maskin" selv ja det er det de egentlig mener. Og jeg vil tro du kan få jobb som "maskiningeniør" eller "mekanisk ingeniør" selv om spesialiseringen din er skipsdesign.

 

Når det er virkelig snakk om skips og marinefartøy jobber, da stiller du litt sterkere enn de vanlige maskin folka. Men de kan også få den samme jobben som deg.

 

 

Altså med andre ord: Helt avhengig på hva slags jobb du søker og hva din erfaring er.

Lenke til kommentar

Ehm er ikke tittelen din: Bachelor i Ingeniørfag - Maskin, Skipsdesign.

 

Sistnevnte viser at du har tatt Spesialisering i Skipsdesign men det er innenfor maskinfaget.Tittelen er heller ikke beskyttet.

 

Tittelen er også: Bachelor i Maskin - Skipsdesign.

 

Uansett helt irrelevant på hvilke jobber du søker på så lenge du er ingeniør innenfor maskinfaget.

 

Problemet er at trådstarter ikkje er maskiningeniør.

Maskiningeniørar har ei anna spesialisering.

 

Trådster er ingeniør, men han er etter det som eg kan sjå ikkje meir maskiningeniør enn han er elektroingeniør, dataingeniør, byggingeniør, osv.

 

Så då kan han skrive at han er ingeniør, men ikkje at han er maskiningeniør.

I dei fleste tilfeller så kan ein ingeniør settast til å gjere dei fleste ingeniøroppgåver etter litt internopplæring, men det blir feil å påstå at han er maskiningeniør meir enn at han er dataingeniør.

Lenke til kommentar

 

Ehm er ikke tittelen din: Bachelor i Ingeniørfag - Maskin, Skipsdesign.

 

Sistnevnte viser at du har tatt Spesialisering i Skipsdesign men det er innenfor maskinfaget.Tittelen er heller ikke beskyttet.

 

Tittelen er også: Bachelor i Maskin - Skipsdesign.

 

Uansett helt irrelevant på hvilke jobber du søker på så lenge du er ingeniør innenfor maskinfaget.

 

Problemet er at trådstarter ikkje er maskiningeniør.

Maskiningeniørar har ei anna spesialisering.

 

Trådster er ingeniør, men han er etter det som eg kan sjå ikkje meir maskiningeniør enn han er elektroingeniør, dataingeniør, byggingeniør, osv.

 

Så då kan han skrive at han er ingeniør, men ikkje at han er maskiningeniør.

I dei fleste tilfeller så kan ein ingeniør settast til å gjere dei fleste ingeniøroppgåver etter litt internopplæring, men det blir feil å påstå at han er maskiningeniør meir enn at han er dataingeniør.

 

 

Aha, trodde at det var innefor maskinfaget, men ok.

 

Men da bør trådstarter finne ut hva tittelen hans egentlig er. Deretter søke på jobber som passer innenfor trådstarterens fagfelt. Uansett tror jeg han skal ha "Bachelor i Ingeniørfag - Skipsdesign" som tittel. Det er ikke noe skummelt i det. Vi har nok av hav, og det kommer og trengs stadig nye ting innenfor skip maritimt og offshore.

 

Kan jobbe i maritime næringen og operativ drift. Designe alt innenfor maritime konstruksjoner for skip. 

Lenke til kommentar

Må ikke nødvendigvis søke innafor eget fagfelt heller, en ingeniør kan stort sett jobbe i alle ingeniør-næringer.

 

Og ts kan fint kalle seg maskiningeniør (ikke beskyttet) i søknaden og søke jobb som dette. Spørsmålet var hva han kunne kalle utdannelsen sin på cven, som strengt tatt er det som står på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Må ikke nødvendigvis søke innafor eget fagfelt heller, en ingeniør kan stort sett jobbe i alle ingeniør-næringer.

 

Og ts kan fint kalle seg maskiningeniør (ikke beskyttet) i søknaden og søke jobb som dette. Spørsmålet var hva han kunne kalle utdannelsen sin på cven, som strengt tatt er det som står på vitnemålet.

 

Problemet med norsk utdanning i dag er at hvert eneste universitet skal være et lite unikt snøflak og ha egne navn på studier og fagemner til den grad at ingen i næringslivet eller på andre universiteter har snøring på hva du har studert.

 

Skriv gjerne MASKININGENIØR med store bokstaver og legg ved at navnet er "BSc i industriteknologi", "MSc i industriell produksjon" eller "BSc i maskinkonstruksjon" osv. Kjenner en som har "MSc i produktutvikling og produksjon" men som alltid skriver "Mechanical engineer" eller "MASKININGENIØR" fordi at folk skal forstå hva det er snakk om, samt at det er oversettelsen også i "diploma supplement". Studiet hans var faktisk på den gamle maskinlinjen på NTH (ja, NTNU var også teknisk høgskole i sin tid).

 

Vet at den gamle maskinlinjen på Høgskolen i Narvik først het "maskin", og så var det vel en del roting med forskjellige navn bl.a. "industriteknikk" før de nå er tilbake igjen på "maskin", riktignok under Universitetet i Tromsø. Tror nok de som gikk industriteknikk omtaler seg selv som maskiningeniører  hehe :wee:

 

OBS enig med at det er kjempeviktig å skille mellom MASKIN, BYGG og ELEKTRO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...