Gå til innhold

Yrkesvalg - sliter med å finne ut det jeg virkelig vil jobbe med


Anbefalte innlegg

Heisann :)

Sliter med å finne ut hva jeg virkelig vil jobbe med, jeg er 17år og gutt, fyller 18 rett over nyttår, går VG2 Kjøretøy og trives godt med dette. Liker å drive med ting fysisk. Men jeg føler meg litt stuck i sitasjonen, helt klart, gøy å skru bil, men jeg tror ikke jeg ønsker å ta det lengre enn hobbynivå.

 

Har jo seg slik at jeg har for dårlig syn til å kunne ta lastebillappen, det å kjøre lastebil har vel innerst inne vært en drøm hele livet, men jeg har ikke ønsket å innse det pga synet. Når jeg leser og tenker over det får jeg en sånn "DETTE har jeg lyst til å drive med!!"-følelse. Og nei, ikke aktuelt med noe operasjon av noe slag før om noen år. Dette er avklart med øyelege på sykehus. Jeg leter liksom etter den samme følelsen innen noe jeg kan jobbe som, den gnisten til å virkelig ville få til noe. Den er intet-eksisterende nå, motivasjonen er lik null. Jeg kan forøvrig ta bil, traktor, henger og alt under dette, men altså ikke C1, D1 og oppover.

 

Har tenkt tanken på å gå ut med fagbrev som reservedelsekspeditør, er jo interessert i bil og det å yte service til folk, men den gnisten mangler liksom, dette blir nok en nødløsning om jeg ikke finner på noe annet. 

 

Noen som har noen gode forslag som jeg kan vurdere? Gjerne noe litt spesielt og utradisjonelt, helst innen for TIP-faget. Det er jo en stor jungel som er vanskelig å orientere seg i :) Setter pris på forslag, er åpen for litt nytenkning :) 
På forhånd, takk :) 

Endret av Kontorpult (Øystein)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å gi gode råd når det einaste eg veit om deg er kva du ikkje vil jobbe med.

 

Men kva med å bytte fagfelt? Kanskje jobbe med barn og ungdom? Kanskje jobbe med sikkerheit, feks innanfor trafikk, eller kanskje lærerutdanning? Eller ingeniør? Eller noke slikt?

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. :)  -Nei, jeg vil drive med noe fysisk og ønsker ikke å sitte på et kontor(da blir jeg rastløs), gjerne med noe mekanisk eller som sjåfør for et eller annet. Jobb innen trafikk og sikkerhet kunne vært noe, bil og lastebil er interessen her som jeg får pågangsmot av. Har en veldig stor interesse innen bilpleie også, har utstyr til noen tusen og polerer et-par biler i året. Serviceyrket er jo også noe jeg kan tenke meg å jobbe innen. En variert hverdag som det skjer litt forskjellig er en fordel.

Føler at jeg må bestemme meg for noe og gå "all in" for det, slik det er nå har jeg null motivasjon fordi jeg er litt tom og ideløs. :) 

Lenke til kommentar

Bli ingeniør og vær med å utvikle selvkjørende lastebiler... Hehe.

Hehe - det er nok litt for langttenkende for min del, står nok fast her. Men en tanke er det :) 

 

Ta fagbrev som mekaniker på tunge kjøretøy?

Da får du jo jobbe med lastebilene samt du har ett fagbrev i bunnen som er veldig ettertraktet i seg selv og er en døråpner til mangt og meget av andre jobber.

Har et problem der med at jeg ikke kan ta lappen på tungbil, det blir jo tungvindt ift til at jeg ikke kan prøvekjøre etter rep. :) 

Lenke til kommentar

Jobber innen transport selv. Synes ofte det er firmaer som søker etter kundemottakere eller logistikkmedarbeidere på verksteder og lignende. Det er nok en jobb du kan få med reservedelsekspeditør eller de fleste andre retninger innenfor utdannelsen du har nå. Men det krever kanskje enten noe videre utdanning eller erfaring innen kundeservice.

Lenke til kommentar

Joda, men ville ha vurdert om det lot seg gjøre, du har interessen og som sagt det er veldig ettertraktet, alternativt landbruksmekaniker eller anleggsmekaniker som også er fagbrev med stor verdi og åpner for mange muligheter.

Ja, jo. Men interessen ligger hovedsaklig på det å kjøre, skru er morro det også, og noe som interesserer meg, men jeg hakke tolmodighet til fastrusta skruer og trange jævlige plasser. Dessuten blir motivasjonen litt amputert når jeg ikke kan ta lappen på tungbil. Kan heller ikke kjøre anleggsmaskiner.

Kunne kanskje tenkt meg å gå i lære hos Tesla som bilmekaniker, spennende teknologi, men hvor sikkert det er ift fremtida er jo en anna side :)

Lenke til kommentar

Jobber innen transport selv. Synes ofte det er firmaer som søker etter kundemottakere eller logistikkmedarbeidere på verksteder og lignende. Det er nok en jobb du kan få med reservedelsekspeditør eller de fleste andre retninger innenfor utdannelsen du har nå. Men det krever kanskje enten noe videre utdanning eller erfaring innen kundeservice.

Reservedelsfag er jo et fagbrev innen dette, og det har jeg tenkt på. Hadde vært morro å jobba inmen det med f.eks lastebiler :) Erfaring innen kundeservice har jeg, jobber på matbutikk nå og har jobba der i 2,5år. Virkelig trivelig syntes jeg, godt arbeidsmiljø og kollegaer, men jeg vil helst ta skrittet til en anna bransje, selv om jeg ikke har noe imot det å jobbe i matbutikk og yte service :)
Lenke til kommentar

 

Og nei, ikke aktuelt med noe operasjon av noe slag før om noen år. Dette er avklart med øyelege på sykehus.

Hvor mange år er det snakk om? Hvis du f. eks. kan ta operasjonen når du er ferdig med fagbrev (sånn cirka), er jo det kjempebra.

 

 

Et problem er jo at man ikke vet om operasjonen blir helt vellykket eller ikke, litt kjipt å satse alt på det.

Lenke til kommentar

Vurdert lokfører? Jobber på jernbanen selv, alle de lokførerne jeg kjenner er godt fornøyd med jobben sin! Vi har det godt på jernbanen.

 

Gode ordninger, supert miljø og generelt en fin arbeidsplass. Skal nevnes at den pågående jernbanereformen kan snu litt opp ned på ting, men det vil nok ta lang tid. Trengs folk til å kjøre togene i uoverskuelig fremtid :)

Lenke til kommentar

Vurdert lokfører? Jobber på jernbanen selv, alle de lokførerne jeg kjenner er godt fornøyd med jobben sin! Vi har det godt på jernbanen.

 

Gode ordninger, supert miljø og generelt en fin arbeidsplass. Skal nevnes at den pågående jernbanereformen kan snu litt opp ned på ting, men det vil nok ta lang tid. Trengs folk til å kjøre togene i uoverskuelig fremtid :)

Lokfører har synskrav de også desverre, og blir ikke det samme. Man er jo fastbindt til et spor. ;) Da tror jeg heller det ender opp med delelagereksp. :)
Lenke til kommentar

Kunne kanskje tenkt meg å gå i lære hos Tesla som bilmekaniker, spennende teknologi, men hvor sikkert det er ift fremtida er jo en anna side :)

Akkurat det ville jeg ikke bekymret meg over. Det blir stadig flere Tesla på norske veier, og de krever vedlikehold hele tiden med reparering. De har mye å gjøre siden mange avdelinger har over 6mnd ventetid på å ta service. Litt drøyt spør du meg.

Virker litt kaotisk organisert til tider som gjør at de blir liggende lenger og lenger etter på arbeidet de skal ta unna etterhvert.

Tror også de betaler en del under de beste, og gjerne ansetter og skifter ut i høyt tempo etter som folk går lei av plassen. Men for all del, sikkert mye interessant og en spennende jobb.

Lenke til kommentar

Hei, har tenkt og tenkt de siste dagene, og kjenner på at jeg har lyst til å utdanne meg videre på universitet/høgskole og komme meg litt vekk fra bygda her. Dvs gå påbygg nå. Men jeg er ikke sikker på hva jeg vil utdybe meg innen, men noe innen serviceyrket kan jeg tenke meg. Noen som kan ha noen ideer? Kunne gjerne tenkt meg å starte egen butikk etterhvert innen noe som interesserer meg :)

Endret av Kontorpult (Øystein)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg rådet alltid ungene til å ta et yrkesfag hvor du produserer noe. Det vil alltid være behov for håndtverkere, folk som kan lage noe og er løsningsorienterte.

 

Få et slikt fag først også bygger du på kompetansen din senere. Jeg har fire fag som jeg tar med meg inn i bedriften og jeg vil alltid ha en jobb å falle tilbake på.

 

Jeg ser først på jobbsikkerhet, så arbeidsmiljø og lønn kommer på tredjeplass.

 

Vær en potet så kan du brukes til alt mens overspesialiserte permitteres i hytt og gevær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...