Gå til innhold

Derfor har Apple økt MacBook Pro-prisene


Anbefalte innlegg

Litt kunstig å KPI-regulere? Datamaskiner har aldri fulgt KPI i noen nevneverdig grad.

 

AtW

 

Mye av grunnen kan være at salget av PCer og Mac'er faller raskt. Jeg tror denne trenden bare vil fortsette. Mac salget faller, dette gir høyere enhetspriser, som gir høyere utsalgspriser, som igjen gir lavere salg. De får nok en salgsvekst akkurat i forbindelse med denne lanseringen, kanskje i 3-6mnd, deretter er det utforbakke igjen.

 

Resultatet blir for at Macbook Pro, igjen blir mest for proffmarkedet.

 

Ser desverre en trend til at Apple går tilbake til stilen de hadde på tidlig 2000 tallet, men høy pris og mer spissede produkter til smalere kundegrupper. Det var nettopp når Apple gikk bort fra dette med "nye" macbook Air i 2011, som var billigere og mindre sær, at salget virkelig tok av. På det beste gav de fakrisk god vallutta for pengene, som når jeg kjøpte en macbook air til dama for 6990,- i 2014!

 

Det samme skjedde ved lanseringen av macbook pro retina i 2012, som fikk en svært konkurransedyktig pris etterhvert.

 

Nå er de tilbake på filosofien fra tidlig 2000 med dyrere produkter og sære løsninger. Dette blir ikke big business for Apple. Du tjener ikke penger på å bare øke prisene, det du tjener penger på er å lage lekre produkter som kjøperne sikler etter, og har råd til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man betaler jo fem ganger mer utelukkende fordi det er merkevaren Apple. Det blir som å kjøpe en t-skjorte fra Hugo Boss.

 

For 30,000 kr kan man heller kjøpe en HP Specter og plusse på noe annet for 12,000 kr.

En Macbook med i7 og 512GB SSD koster 21.500 kr. 3500 kr mer enn en HP Spectre med lignende specs. SSDen i Macbooken er da klart bedre, så forskjellen er ikke så veldig stor akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man betaler jo fem ganger mer utelukkende fordi det er merkevaren Apple. Det blir som å kjøpe en t-skjorte fra Hugo Boss.

 

For 30,000 kr kan man heller kjøpe en HP Specter og plusse på noe annet for 12,000 kr.

En Macbook med i7 og 512GB SSD koster 21.500 kr. 3500 kr mer enn en HP Spectre med lignende specs. SSDen i Macbooken er da klart bedre, så forskjellen er ikke så veldig stor akkurat.

Man får en spectre med 8gb RAM i7 CPU og 512gb ssd til 16000, 5500kr mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man betaler jo fem ganger mer utelukkende fordi det er merkevaren Apple. Det blir som å kjøpe en t-skjorte fra Hugo Boss.

 

For 30,000 kr kan man heller kjøpe en HP Specter og plusse på noe annet for 12,000 kr.

En Macbook med i7 og 512GB SSD koster 21.500 kr. 3500 kr mer enn en HP Spectre med lignende specs. SSDen i Macbooken er da klart bedre, så forskjellen er ikke så veldig stor akkurat.

For 15000 får man samme specs, men istedenfor skylake i7 får man en kaby lake i5

Lenke til kommentar

 

 

Vel, for ti år siden kostet de rimeligste dum-telefonene rundt tusenlappen. Smart-telefoner startet på 5-6000 kr. I dag får du en smart-telefon til 500 kr, og en dum-telefon til 99. Klart du fremdeles får dyre produkter også, men prisen generelt er gått ned.

 

Eller hva med en PC?

I 2006 måtte du ut med minst 10 000 kr for å få en grei laptop...

 

 

Vel, gå litt lengre tilbake så er ting ganske rimelige nå. Kjøpte en pentium 90 pc i 1993 for kr. 31.500,- og en Motorola Classic mobiltelefon på supertilbud kostet 5.800,- som var ca. halv pris av hva nest billigste mobiltelefon kostet den gangen. Tjente vel mellom 85-90 ,- kr. timen på jobben jeg hadde da. Elektronikk er generelt blitt fantastisk mye billigere enn før.

Lenke til kommentar

 

 

Man betaler jo fem ganger mer utelukkende fordi det er merkevaren Apple. Det blir som å kjøpe en t-skjorte fra Hugo Boss.

 

For 30,000 kr kan man heller kjøpe en HP Specter og plusse på noe annet for 12,000 kr.

En Macbook med i7 og 512GB SSD koster 21.500 kr. 3500 kr mer enn en HP Spectre med lignende specs. SSDen i Macbooken er da klart bedre, så forskjellen er ikke så veldig stor akkurat.

Man får en spectre med 8gb RAM i7 CPU og 512gb ssd til 16000, 5500kr mindre.

 

Kan du linke til hvor du får det for 16.000 kr?

Lenke til kommentar

Jeg synes Apple sine maskiner er fantastiske når de kommer til byggekvalitet og den generelle brukeropplevelsen, men dessverre for Apple er ikke dette unikt for deres PCer lenger. Når jeg ser MacBook-maskiner fra Apple med prislapper som passerer 20 000,- synes jeg rett og slett at det blir for vanskelig å rettferdiggjøre prisen, spesielt når man ser hvor utrolige toppmodellene til Mcrosoft,  HP og ASUS har blitt når det kommer til kvalitet og "premiumsfølelse" sammenliknet med mange av Apple produktene. Apple må gi meg en god grunn til å kjøpe deres maskiner fremfor Microsoft, ASUS og HP sine maskiner, og det synes jeg ikke de lykkes like godt med disse dagene sammenliknet med for noe år siden da de virket som gullstandarden innenfor bærbare PCer. 

 

Apple konkurrerer nå i et marked hvor konkurrentene byr på mer og mer, og da hjelper det ikke å være dyrest i klassen med minst å by på. Jeg føler ikke at Apple gjør ting mer praktisk for meg lenger. Tvert i mot, jeg synes de gjør hverdagen vanskeligere og vanskeligere (og dyrere) med de nye lanseringene med mange av de kontroversielle valgene som gjøres i de nyere produktene. 

 

Jeg synes den nye Macbook Pro maskinen er preget av for mange kompromisser og merkelige avgjørelser sammen med den stive prisen. Er det noen som har planer om å kjøpe en av de nye modellene?

Lenke til kommentar

 

Jeg synes en Macbook PRO 15 til nesten 30K er mer verdt pengene enn en iPhone 7 Plus 256GB til nesten 11K...

Med det argumentet at en Macbook har man som regel lenger enn en iPhone. Med disse prisene så håper jeg folk som kjøper dem får nye versoner av MacOS gratis resten av levetiden på maskinen...

 

Skulle gjerne ha byttet fra 13" til 15", men synes nærmere 30k er ganske stiv pris.

Har forsåvidt også hatt min iPhone 5 siden launch, så en iPhone leverer ikke nødvendigvis vesentlig kortere enn Macbook. Eneste "feilen" med iP5 for min del er manglende add-block...

Det jeg gjorde var å lete på Finn.no etter en lite brukt MacBook Pro 15R sent-2013 modell. Fant tilslutt en jeg betalte 9000 kroner for. Det kule her er at sent-2013 modellen siste variant før de nye 2016-modellene som fikk en real overhaling. Det er Haswell-prosessor, 16GB minne på noen versjoner, knallkjapp 256GB PCIe-SSD, retina IPS, og tilnærmet likt batteri som 2015-utgaven. :)

 

Per dags dato det beste kjøpet du kan gjøre, spør du meg. Hatt den i et halvt år, og aldri vært mer fornøyd med en maskin.

Lenke til kommentar

 

Man betaler jo fem ganger mer utelukkende fordi det er merkevaren Apple. Det blir som å kjøpe en t-skjorte fra Hugo Boss.

 

For 30,000 kr kan man heller kjøpe en HP Specter og plusse på noe annet for 12,000 kr.

 

Fem ganger mer? Har du en kilde på det?

 

 

Duh hørt om overdrivelse :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva handler artikkelen, tråden og denne linken om?

 

 

Artiklene og tråden handler om prisene i norge, linken gjør ikke det?

 

AtW

 

Handler ikke dette om prispolitikken til Apple og årsaker til prisjusteringer? Eller er Norge sitt eget lille adskilte univers i dagens globale økonomi.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...