Gå til innhold

Nå er Apples nye MacBook Pro endelig offisiell


Anbefalte innlegg

 

 

 

Vurderer å selge min early 2013 Macbook Pro 15" med retina, toppmodell som fortsatt går som ei klokke for å kjøpe denne. Noen som har noen formening om jeg vil få noe særlig for den? Er ganske sugen på å svi av 35000 for en såpass heftig maskin, spesielt når jeg vet at den kommer til å vare i minst tre år.

 

Min ASUS bærbare til 5000 kroner i 2011 går også fortsatt som ei klokke. Trenger ikke koste 35000 for det ;)

 

 

Vil gjerne ha mest mulig kraft da jeg klipper en del film og gjør mye tunge greier i Photoshop på jobb. Merker at klipping av 4K-materiale med den jeg har nå er litt slitsomt, selv om det faktisk går helt ok. Så jeg legger gladelig litt ekstra penger i enda mer ytelse :)

 

 

Skal man ha topp ytelse kjøper man vel en stasjonær? 

 

 

Og skal man ha bærbar så kjøper man bærbar. Jeg har en stasjonær også, men er mye på farten. Derav bærbar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Min ASUS bærbare til 5000 kroner i 2011 går også fortsatt som ei klokke. Trenger ikke koste 35000 for det ;)

Kommer deg på butikken med en Toyota Yaris også :hrm:

Er det noe galt med Toyota Yaris? Eller mener du at du trenger en penis-forlenger?

Yaris funker det, men det er en forferdelig bil sammenlignet andre premium-merkene, noe Apple er når vi skal snakke om dette temaet. Noen ønsker å gi litt mer for det de er ute etter ;)

Lenke til kommentar

Det mest overraskende er jo hvor dårlig denne funker med iphone. Ikke kan man lade den fra Macbooken uten en ekstern overgang som man må kjøpe og drasse med seg rundt (eller kjøpe en ny kabel fra apple). Helt forferdelig hvis man f.eks. bruker telefonen for å koble Macbooken til internett og ikke får ladet den samtidig. Og har man kjøpt seg et headset som bruker lightning kan man heller ikke bruke det uten nok en overgang. Dårlig deal denne "pakka" begynner og gi syns nå jeg. Fryktelig dyrt for noe som fungerer så dårlig sammen er så tungvindt å bruke.

Prisen man må betale for Apple-produkter. Ikke fordi de er bedre, men fordi de tilhører et varemerke.

 

Kanskje en av disse menneskene skal prøve å sammenligne Macbooken deres med ultrabærbare i toppsjiktet, og ikke IBM-laptoper som man får av skolen?

 

Yaris funker det, men det er en forferdelig bil sammenlignet andre premium-merkene, noe Apple er når vi skal snakke om dette temaet. Noen ønsker å gi litt mer for det de er ute etter ;)

Apple-produkter funker de, men de er forferdelige kjøp sammenlignet de andre premium-merkene, noe Zenbook er når vi skal snakke om dette temaet. Noen ønsker å være kritisk og tenke seg litt om, før de kjøper det de er ute etter.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Litt mer info om GPU, den topp specca GPuen (Radeon 460 Pro) viser seg å yte 1.86 TFLOPS

 

Noe som er så og si identisk med GTX 965M, TFLOPS gir ihvertfall et lite inntrykk av ytelse, men som dere ser. Ikke fantastisk.

 

Standard GPuen yter bare 1.00 TFLOPS, som er værre enn gtx 950m

 

Nei, den ligger faktisk like under GeForce 960M i ytelse.

 

Du har dessvere ikke peil på hva du snakker om

 

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_900_series

 

960M = 1317 GFLOPS

965M = 1945 GFLOPS

 

Radeon 460 PRO 1.86 TFLOPS eller 1860 GFLOPS

 

eller her

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-Pro-460.181783.0.html

 

"The performance should be therefore a bit slower than the Radeon RX 460, which is similar to the GTX 965M"

 

Ojda.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

 

Det mest overraskende er jo hvor dårlig denne funker med iphone. Ikke kan man lade den fra Macbooken uten en ekstern overgang som man må kjøpe og drasse med seg rundt (eller kjøpe en ny kabel fra apple). Helt forferdelig hvis man f.eks. bruker telefonen for å koble Macbooken til internett og ikke får ladet den samtidig. Og har man kjøpt seg et headset som bruker lightning kan man heller ikke bruke det uten nok en overgang. Dårlig deal denne "pakka" begynner og gi syns nå jeg. Fryktelig dyrt for noe som fungerer så dårlig sammen er så tungvindt å bruke.

Prisen man må betale for Apple-produkter. Ikke fordi de er bedre, men fordi de tilhører et varemerke.

 

Kanskje en av disse menneskene skal prøve å sammenligne Macbooken deres med ultrabærbare i toppsjiktet, og ikke IBM-laptoper som man får av skolen?

 

Yaris funker det, men det er en forferdelig bil sammenlignet andre premium-merkene, noe Apple er når vi skal snakke om dette temaet. Noen ønsker å gi litt mer for det de er ute etter ;)

Apple-produkter funker de, men de er forferdelige kjøp sammenlignet de andre premium-merkene, noe Zenbook er når vi skal snakke om dette temaet. Noen ønsker å være kritisk og tenke seg litt om, før de kjøper det de er ute etter.

 

 

Jeg har prøvd mange bærbare PCer, sitter også med selvbygget PC. Min Macbook Retina 15 er forsatt den beste PCen jeg har vært borti. Det du sier er totalt feil, du betaler ikke for et varemerke - du betaler for et produkt som er gjennomført fra A til Å. Opplevelsen og verdien det gir klarer mest sannsynlig en 3 parts hardware leverandør med Windows aldri å få til på lik linje. 

Lenke til kommentar

 

Bestilte en 15" i farten i går, prisen ble solide 35000 men jeg finner utrolig nok ikke ut hvilken farge jeg får( gikk litt fort med ordren)

Burde ikke det stått på bestillingen

Skal erstatte min fantastiske 17" 2010 modell Pro som har vært problemfri i alle år

Det gledes

 

Steike, hvordan fikk du den til å bli så dyr?

Startpris på nesten 30 så 1tb og litt ekstra så steig prisen

Lenke til kommentar

 

 

Bestilte en 15" i farten i går, prisen ble solide 35000 men jeg finner utrolig nok ikke ut hvilken farge jeg får( gikk litt fort med ordren)

Burde ikke det stått på bestillingen

Skal erstatte min fantastiske 17" 2010 modell Pro som har vært problemfri i alle år

Det gledes

Steike, hvordan fikk du den til å bli så dyr?

Startpris på nesten 30 så 1tb og litt ekstra så steig prisen

 

 

Hjelpes... Kan du ikke bestille på Expert i morgen? Hvis du får til customize der så sparer du solide 6.000 kroner med rabatten.

Lenke til kommentar

 

Det mest overraskende er jo hvor dårlig denne funker med iphone. Ikke kan man lade den fra Macbooken uten en ekstern overgang som man må kjøpe og drasse med seg rundt (eller kjøpe en ny kabel fra apple). Helt forferdelig hvis man f.eks. bruker telefonen for å koble Macbooken til internett og ikke får ladet den samtidig. Og har man kjøpt seg et headset som bruker lightning kan man heller ikke bruke det uten nok en overgang. Dårlig deal denne "pakka" begynner og gi syns nå jeg. Fryktelig dyrt for noe som fungerer så dårlig sammen er så tungvindt å bruke.

Prisen man må betale for Apple-produkter. Ikke fordi de er bedre, men fordi de tilhører et varemerke.

 

Kanskje en av disse menneskene skal prøve å sammenligne Macbooken deres med ultrabærbare i toppsjiktet, og ikke IBM-laptoper som man får av skolen?

 

Yaris funker det, men det er en forferdelig bil sammenlignet andre premium-merkene, noe Apple er når vi skal snakke om dette temaet. Noen ønsker å gi litt mer for det de er ute etter ;)

Apple-produkter funker de, men de er forferdelige kjøp sammenlignet de andre premium-merkene, noe Zenbook er når vi skal snakke om dette temaet. Noen ønsker å være kritisk og tenke seg litt om, før de kjøper det de er ute etter.

Apple er ikke unike i å tilby et produkt som dette. Thinkpads (særlig fra IBM tiden og også nå) og nå X1 Carbon er et eksempel nettopp dette

Lenke til kommentar

 

Jeg har prøvd mange bærbare PCer, sitter også med selvbygget PC. Min Macbook Retina 15 er forsatt den beste PCen jeg har vært borti. Det du sier er totalt feil, du betaler ikke for et varemerke - du betaler for et produkt som er gjennomført fra A til Å. Opplevelsen og verdien det gir klarer mest sannsynlig en 3 parts hardware leverandør med Windows aldri å få til på lik linje. 

 

 

Jeg har tidligere erfaring med både Macbook Air og Pro i 13"-størrelse (med Windows såklart -- MacOSer ikke som det store barnesikringsutstyrshelvet som iOS er, men er dårlig nok), og kan erkjenne at det er ingenting å si på enhetene rent maskinvaremessing. De er virkelig gjennomførte. Men jeg har over årene kommer over et hav av produkter som har konkurrert med disse. Mot Macbook Air (og nå Macbook 12"), har vi Asus' Zenbook-serie, Sony Vaio Pro 13 og ikke minst Surface Pro 3 (og 4). Spesielt sistnevnte blåste Macbooken og alle andre ultrabærbare av banen. Det samme gjelder Macbook Pro, som til tross for å være en kjempesolid enhet, ikke tilbød det samme som Dell XPS eller Surface Book (førsteutgaven) gjorde.

 

Problemet med folkene jeg møter på som snakker om verdien med Macbook, er at de ofte kommer fra allerede billige datamaskiner. Det samme gjelder folk med iPhone, som før de kjøpte telefonen hadde prøvd enn eller annen Android-"toppmodell" som fyren i butikken hadde anbefalt dem. Hvor mange av disse kommer fra en Nexus-telefon, og hvor mange av de som har en Macbook og aldri har prøvd noe lignende, kommer fra en Surface Book, XPS eller Zenbook?

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestilte en 15" i farten i går, prisen ble solide 35000 men jeg finner utrolig nok ikke ut hvilken farge jeg får( gikk litt fort med ordren)

Burde ikke det stått på bestillingen

Skal erstatte min fantastiske 17" 2010 modell Pro som har vært problemfri i alle år

Det gledes

Er vel stellargrå som det heter, hvis det gikk raskt når du bestilte. Regner med at om du har bestilt PC for 35.000 kr, så har kundeservice et par minutter til overs for å finne ut av fargen for deg :)

 

Du har dessvere ikke peil på hva du snakker om

 

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_900_series

 

960M = 1317 GFLOPS

965M = 1945 GFLOPS

 

Radeon 460 PRO 1.86 TFLOPS eller 1860 GFLOPS

 

eller her

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-Pro-460.181783.0.html

 

"The performance should be therefore a bit slower than the Radeon RX 460, which is similar to the GTX 965M"

 

Ojda.

 

Det stemmer nok ikke. Det er dessverre ikke så enkelt.

 

RX 460 har 2.2 TFLOPS. Til sammenligning kommer GTX 1050 inn på kun 1.8 TFLOPS. Så går du og starter spillet ditt, og hva ser du? Nvidia sitt GTX 1050 er best. Nvidia har mye høyere fps per oppgitt TFLOP enn AMD har. Ikke så unaturlig, det å utnytte en AMD GPU max er jo umulig, mens NVidia sine GPUer har svært høy utnyttelsesgrad. Så du kan få tallet frem i en teoretisk test, men i praksis er Nvidia bedre. 

 

Så jeg blir ikke overrasket om denne RX 460 GPUen blir litt over GTX 960M i ytelse. Og 965M klart bedre. Gjort samme feil før når jeg sammenlignet TFLOPS i de nye konsollene med Nvidia GPUer. Trodde de var ett hakk i Nvidia hierarkiet enn de faktisk var.

 

For å si det slik, det er en god grunn til at ingen putter en AMD GPU i sin dyre laptop. Untatt Apple da. Viktig med de hundrelappene, når kundene bruker over 30.000 kr på maskinen. MS brukte tom forrige gen Nvidia GPUer fremfor denne generasjon AMD GPUer. Det bør si litt.

 

--------------------------------

(slutt på svar)

 

Nvidia har monopol her, og den miniatyriske andelen av folk som kjøper MacBook Pro med AMD GPU til sånn 30K endrer ingenting. 

 

Forstår ikke at Apple skal ignorere helt Intels CPU launch timings, og liksom være den eneste som selger dyre Pcer med AMD GPU ol. Tror de maskinene deres er så spesielle at det ikke har noe å si om de tar dårlige HW avgjørelser?

 

Jeg hadde aldri kjøpt en MacBook med AMD GPU. Ikke fordi AMD sine GPUer er så dårlige. Sååå stor er ikke forskjellen, men når et selskap tar latterlige priser for maskinen sin, og de setter inn annenrangs maskinvare, som jeg da skal betale masse ekstra for, bare sånn at de kan tjene et par hundre kroner mer. Det synes jeg er veeeeldig dårlig gjort.

 

Det at Apple som eneste selskap følger sin egen kalender og ikke bryr seg om hva Intel gjør synes jeg og er dårlig holdning fra Apple. Det er åpenbart viktigere for dem å lansere når de vil, enn å komme med de beste produktene. Det blir ganske dumt å lansere helt "nye" Skylake maskiner 1 år etter at alle andre har. Samtidig som alle andre lanserer Kaby Lake. Men selvfølgelig det var sikkert veldig viktig å lansere nå. Føler ikke akkurat at kunden har vært hovedprioritet i prosessen med disse Macbookene.

 

Dell er lanseringskunde for nye Intel CPUer. Apple venter et år for å være sikker på at alle CPUene er kommet ut etter at lanseringssyklusen til Intel ble uforutsigbar. Mye lettere å gjøre som Apple da......, men jeg trodde det var viktigere å gi kunder gode kunder gode produkter når det var mulig. Ikke spare mest mulig penger og maksimere profitt. Jaja, Apple tjener ialfall godt med penger så da er jo alt bra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Litt mer info om GPU, den topp specca GPuen (Radeon 460 Pro) viser seg å yte 1.86 TFLOPS

 

Noe som er så og si identisk med GTX 965M, TFLOPS gir ihvertfall et lite inntrykk av ytelse, men som dere ser. Ikke fantastisk.

 

Standard GPuen yter bare 1.00 TFLOPS, som er værre enn gtx 950m

 

Nei, den ligger faktisk like under GeForce 960M i ytelse.

 

Du har dessvere ikke peil på hva du snakker om

 

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_900_series

 

960M = 1317 GFLOPS

965M = 1945 GFLOPS

 

Radeon 460 PRO 1.86 TFLOPS eller 1860 GFLOPS

 

eller her

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-Pro-460.181783.0.html

 

"The performance should be therefore a bit slower than the Radeon RX 460, which is similar to the GTX 965M"

 

Ojda.

 

 

Morrogutt :) At du i det hele tatt sammenligner Flops mellom 2 forskjellige merker sier jo det meste :) Er jo som å si at en AMD prosessor er kjappere enn en fra intel fordi den har høyere GHz :)

 

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

 

Her er fra siden du linket til. Ta en titt på plass 87 og 88 ;)

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt køddent at de fjerner HDMI. Bruker MYE hdmi på å koble meg opp på diverse møterom med prosjektor. Det føles som en skikkelig nedtur å gå til bake til Macbook Air-tidene der man måtte bruke HDMI adapter. Glemte de igjen på møterom både her og der. Detta var bare køddent Apple!

 

Kjører en del test VM´er lokalt for å kjøre Demo på diverse produkter. Tok det for gitt at de nå kom til å komme med 32 GB minne så det var en skikkelig skuffelse at det fortsatt kun er støtte for 16 GB minne.

 

Eneste som fortsatt trekker voldsomt opp på Mac er trackpadden. Hadde de kommet med noe like smooth på andre OS hadde jeg konvertert

 

Gratulerer med ny Surface Book :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MagSafe er det eneste Apple har klart å gjøre helt riktig etter min mening, og nå forsvinner det? Skuffende. Det gjør det bare enda mer aktuelt å skaffe seg en Surface Pro i stedet for en MacBook, og selv om det kan virke fordelaktig å kunne lade gjennom USB-C ser jeg ikke hvordan dette gir mening i det lange løpet med tanke på hvor mye mer slitasje og potensiale for skader og uhell man påfører disse portene. Supert at de ønsker å fremme den nye USB-standarden, men dette blir for dumt etter min mening. 

 

Tastaturet virker også ekstremt tvilsomt med tanke på hvor delte meninger det er angående butterfly-bryterne til Apple. Det er ikke bare hvor "grunne" knappene er som irriterer meg, den generelle følelsen som førstegenerasjons butterfly-bryterne gav meg var rett og slett elendig med tanke på den unaturlige, taktile følelsen som bryterne gav. Det blir ikke noen ny MacBook på meg før jeg er sikker på at Apple har gjort tastaturet behagelig igjen.

 

Jeg vet på forhånd at Touch Baren ikke kommer til å være noe nyttig for meg, så det eneste jeg kommer til å savne er touchpaden på MacBookene, men både HP og ASUS har gjort fremskritt nok til at jeg i dag kan overleve med de fleste touchpadene de integrerer til tross for at jeg kommer til å savne presisjonen og komforten til Apple-touchpadene.

 

Det eneste Apple hadde trengt å gjøre var å oppdatere maskinvarekonfigurasjonene, legge til noen USB-C og vanlige USB porter i tillegg til de vanlige portene (irrasjonelt å kvitte sge med HDMI på en "pro" modell") og gjøre de vanlige forbedringene (skjerm, tastatur etc.) og de ville endt opp med en svært lovende maskin. I stedet tar Apple en sjanse, og lager en maskin som ikke virker særlig "pro" lenger og virker heller som en svært dyr og fancy kontor/surfemaskin med noen ganske kontroversielle og risikable ekstrafunksjoner som absolutt ikke er garantert suksess eller økt produktivitet. Jeg ser virkelig frem til å følge med på hvorvidt Touch Bar konseptet blir en suksess eller total fiasko, for det kan definitivt gå begge veier.

 

Uansett, takk for gode maskiner de siste årene, Apple. Det var gøy så lenge det varte, men når gresset virker litt grønnere på den andre siden (eller kanskje bare har begynt å visne på min side) nøler ikke jeg med å hoppe over gjerdet. Jeg ser færre og færre grunner til å erstatte min gamle MacBook Pro med en ny MacBook fremfor å kjøpe en ZenBook, Spectre eller Surface Pro (virkelig mange elegante alternativer nå for tiden), men kanskje det bare er bra? Må si at den øvre delen av PC-markedet har hevet seg markant i forhold til kvalitetsinntrykk, og kanskje vi skal takke Apple for det(selv om det virker som om de ikke lenger sitter på tronen)?

 

Edit: skriveleif

Endret av Anszel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Bestilte en 15" i farten i går, prisen ble solide 35000 men jeg finner utrolig nok ikke ut hvilken farge jeg får( gikk litt fort med ordren)

Burde ikke det stått på bestillingen

Skal erstatte min fantastiske 17" 2010 modell Pro som har vært problemfri i alle år

Det gledes

 

Steike, hvordan fikk du den til å bli så dyr?
Startpris på nesten 30 så 1tb og litt ekstra så steig prisen

Hjelpes... Kan du ikke bestille på Expert i morgen? Hvis du får til customize der så sparer du solide 6.000 kroner med rabatten.

Hvorfor skulle den bli 6000 billigere på Expert ? ( prisen er lik der ser jeg ) Endret av Andynator
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bestilte en 15" i farten i går, prisen ble solide 35000 men jeg finner utrolig nok ikke ut hvilken farge jeg får( gikk litt fort med ordren)

Burde ikke det stått på bestillingen

Skal erstatte min fantastiske 17" 2010 modell Pro som har vært problemfri i alle år

Det gledes

Steike, hvordan fikk du den til å bli så dyr?
Startpris på nesten 30 så 1tb og litt ekstra så steig prisen

Hjelpes... Kan du ikke bestille på Expert i morgen? Hvis du får til customize der så sparer du solide 6.000 kroner med rabatten.

Hvorfor skulle den bli 6000 billigere på Expert ? ( prisen er lik der ser jeg )

 

 

DNB har et tilbud i samarbeid med Expert der man får 20% cashback på alle kjøp med DNB Mastercard (også forhåndsbestilling) hvis man handler innen stengetid i dag.

Lenke til kommentar

Vi hadde 2 eldre laptop'er liggende hjemme - et Acer og et Chromebook. De ble solgt i går på finn.no og lite brukt Macbook Pro fra 2010 ble kjøpt for 2200,- Selv 6 år etter lansering er det fantastisk mye maskin for penger. Den skal nå oppgraderes med 8GB RAM og SSD.

 

Men selv med 4GB RAM kjører den nyeste OS uten problem. Så ja det koster å kjøpe Apple - men det er mildt sagt god investering.

Lenke til kommentar

Vi hadde 2 eldre laptop'er liggende hjemme - et Acer og et Chromebook. De ble solgt i går på finn.no og lite brukt Macbook Pro fra 2010 ble kjøpt for 2200,- Selv 6 år etter lansering er det fantastisk mye maskin for penger. Den skal nå oppgraderes med 8GB RAM og SSD.

 

Men selv med 4GB RAM kjører den nyeste OS uten problem. Så ja det koster å kjøpe Apple - men det er mildt sagt god investering.

 

Jeg kjører win10 med 512 MB. Apple er bra på mye det, men OSX er ikke oppsiktsvekkende minnegjerrig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...