Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har du bestridt kravet?

 

Sidan du er under 18 år er det uansett tvilsomt at noko seriøst inkassoselskap vil ta saka, jf. restriksjonar for inkasso mot mindreårige: http://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/155-inkassopagang-mot-mindrearige

 

Inkasso er generelt ikkje noko å vera redd for, og når du er så ung er du ekstra godt beskytta. Betalingsmerknad får du ikkje når du ikkje er myndig, og du er fritatt for salær og gebyr ifbm. inkasso.

Endret av MKap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! jeg har det samme problemet du hadde. Jeg er en gutt på 15 som ville bare gjøre noe når jeg kjedet meg, så jeg gikk inn på den siden å gjorde akkurat det samme som deg. jeg fikk ikke med meg at det kostet noe siden det er nesten ikke synlig. Nå begynner de å sende meg purringer og truer noe med forsikringen til foreldra mine. de vet ikke om dette for jeg har ikke turt å si det. Carprice holder på lenge nå ca 4-5 måneder.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hva som skjer hvis man ikke betaler?

 

 

Mest sannsynlig tar de kontakt og kommer med trusler, for eksempel at det går til inkasso eller politianmeldes eller at du blir saksøkt eller noe annet tull.

 

Bare send innsigelse på kravet og om nødvendig videresend denne til eventuelt inkassoselskap, du trenger ikke betale.

 

hvordan trenger man ikke og betale? de kommer vell ikke til å gi seg, er en gutt på 15 som dreiv på den siden og vi fikk regning på 199 euro... foreldra mine vet ikke ingen ting. hvordan kan jeg ungo dette dritet her?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet hva som skjer hvis man ikke betaler?

 

 

Mest sannsynlig tar de kontakt og kommer med trusler, for eksempel at det går til inkasso eller politianmeldes eller at du blir saksøkt eller noe annet tull.

 

Bare send innsigelse på kravet og om nødvendig videresend denne til eventuelt inkassoselskap, du trenger ikke betale.

 

hvordan trenger man ikke og betale? de kommer vell ikke til å gi seg, er en gutt på 15 som dreiv på den siden og vi fikk regning på 199 euro... foreldra mine vet ikke ingen ting. hvordan kan jeg ungo dette dritet her?

 

 

Det viktigaste som du må gjere er å bestride at dei har eit betalingskrav mot deg.

Ditt grunnlag er at du ikkje har inngått ein forpliktande avtale, og at du er mindreårig og uansett ikkje kan sette deg i gjeld.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet hva som skjer hvis man ikke betaler?

 

 

Mest sannsynlig tar de kontakt og kommer med trusler, for eksempel at det går til inkasso eller politianmeldes eller at du blir saksøkt eller noe annet tull.

 

Bare send innsigelse på kravet og om nødvendig videresend denne til eventuelt inkassoselskap, du trenger ikke betale.

 

hvordan trenger man ikke og betale? de kommer vell ikke til å gi seg, er en gutt på 15 som dreiv på den siden og vi fikk regning på 199 euro... foreldra mine vet ikke ingen ting. hvordan kan jeg ungo dette dritet her?

 

 

Det viktigaste som du må gjere er å bestride at dei har eit betalingskrav mot deg.

Ditt grunnlag er at du ikkje har inngått ein forpliktande avtale, og at du er mindreårig og uansett ikkje kan sette deg i gjeld.

 

skal jeg bare nekte alt da?

Lenke til kommentar

Skal jeg bare nekte alt da?

 

 

Benekt at du har inngått ein avtale om kjøp. Det er carprice som må bevise ovanfor inkassoselskapet at du har forplikta deg til å betale gjennom å inngå ein bindande avtale.

Som mindreårig kan du uansett ikkje forplikte deg til ein slik avtale på eigenhånd, så heilt uavhengig av at dette er ein svindeltjeneste som bevist lurer kundane til å tru at det er gratis. Så kan dei ikkje inndrive kravet mot deg. (Det er Carprice sitt ansvar å forsikre seg om at du var myndig og lovlig kunne inngå avtale).

Skal Carprice inngå avtale med deg så måtte dei ha tatt forhåndsbetalt, og då kun i kontantbetaling med pengar som dei viste om at du sjølv hadde tjent og kunne rå over.

 

Som mindreårig så er faktisk den som selger varer eller tjenester pliktig til å avvise kjøpet utan å få bekreftelse frå foresatte dersom det er tvil om du betalar med pengar som du sjølv har tjent eller fått.

 

 

Hadde du som 15 åring gått til ein fysisk Carprice-butikk med 2000 kr i hånda så er det også då tvilsomt at prisvurderinga kunne gjennomførast, då 2000 kr er ein stor sum å berre anta at ein 15 åring sjøv har tjent og fått tillatelse av foresatte/verge til å råde fritt over.

Lenke til kommentar

 

Skal jeg bare nekte alt da?

 

 

Benekt at du har inngått ein avtale om kjøp. Det er carprice som må bevise ovanfor inkassoselskapet at du har forplikta deg til å betale gjennom å inngå ein bindande avtale.

Som mindreårig kan du uansett ikkje forplikte deg til ein slik avtale på eigenhånd, så heilt uavhengig av at dette er ein svindeltjeneste som bevist lurer kundane til å tru at det er gratis. Så kan dei ikkje inndrive kravet mot deg. (Det er Carprice sitt ansvar å forsikre seg om at du var myndig og lovlig kunne inngå avtale).

Skal Carprice inngå avtale med deg så måtte dei ha tatt forhåndsbetalt, og då kun i kontantbetaling med pengar som dei viste om at du sjølv hadde tjent og kunne rå over.

 

Som mindreårig så er faktisk den som selger varer eller tjenester pliktig til å avvise kjøpet utan å få bekreftelse frå foresatte dersom det er tvil om du betalar med pengar som du sjølv har tjent eller fått.

 

 

Hadde du som 15 åring gått til ein fysisk Carprice-butikk med 2000 kr i hånda så er det også då tvilsomt at prisvurderinga kunne gjennomførast, då 2000 kr er ein stor sum å berre anta at ein 15 åring sjøv har tjent og fått tillatelse av foresatte/verge til å råde fritt over.

 

Ok takk for svar! det som jeg har lest er at pris burde være lett å se og få med seg, samme som på en måte en knapp for "betal kjøp" eller "bestill" det eneste de har er "Send" og prisen på denne tjenesten synes ikke i det hele tatt... det er en liten oransje skrift som viser hvor mye dette vil koste deg. men den er nesten ikke synlig også har de ikke krav for så kalt "kjøp knapp" eller knapp for å "bestille". foreldrene mine vet jo ingen ting om dette her, og jeg som 15 åring har ikke anelse om hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Hei! jeg har det samme problemet du hadde. Jeg er en gutt på 15 som ville bare gjøre noe når jeg kjedet meg, så jeg gikk inn på den siden å gjorde akkurat det samme som deg. jeg fikk ikke med meg at det kostet noe siden det er nesten ikke synlig. Nå begynner de å sende meg purringer og truer noe med forsikringen til foreldra mine. de vet ikke om dette for jeg har ikke turt å si det. Carprice holder på lenge nå ca 4-5 måneder.

 

Selv om du garantert tenker neeeeeei - når jeg sier det. Er jeg dønn seriøs. Du bør nevne dette til foreldrene dine. I deres øyne er du fremdeles et barn, og nettsiden er lagt opp som en svindel. Det er lov å drite seg ut, alle har gjort det minst en gang i livet. De har absolutt ingen grunn til å bli sinte eller sure på deg. De blir kanskje irriterte, men ikke på deg som person men på selve situasjonen. 

 

I tillegg scorer du masse plusspoeng i form av tillit. Kanskje ikke det skjer ved første øyeblikk. Men dersom du kommer til dine foreldre og ber om hjelp og bistand, er det en tillitserklæring fra deg til dem. Slik får dere et nærmere og bedre forhold, noe som er veldig greit til en annen gang. I verste fall kan slike selskaper finne på å spore opp foreldra dine direkte. Man vet aldri med slike "selskaper." Så hadde jeg vært deg, ville jeg begynt med ... duuuh, pappa - jeg må fortelle deg noe. 

 

Be a man! Og fortell hvordan det gikk etterpå.  :)

 

Edit: Dette gjelder til alle dere under 18 år. 

Endret av MellomAlt
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk i dag mail av Carprice der det sto: your order is sent to debt collectors, det er vel inkasso, har de gjort dette?! Hva skal jeg gjøre hvis jeg hører noe fra et inkassoselskap jeg er 15 år

 

Takk for svar!

 

 

Send mail til firmaet.

 

Det er ikke lov å sende det til inkasso dersom du er uenig med kravet, altså for eksempel om du mener det er for dyrt eller om du mener du ikke har bestilt noe.

 

Det holder å skrive til de at du er uenig med kravet.

 

 

Dersom de sender kravet til inkasso sender du samme mail til inkassoselskapet, videresend gjerne mailen du sendte til carprice.no.

 

 

 

Her i landet kan du ikke sende saker til inkasso som kunden er uenig med, hvis kunden er uenig skal saken behandles av jeg mener det er Forliksrådet, før beløpet eventuelt kan sendes til inkasso.

 

Det betyr at carprice.no må vinne frem i Forliksrådet for å kunne kreve inn pengene dine. Det tror jeg aldri de kommer til å prøve seg på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...