Gå til innhold

Dette er Apples nye MacBook


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Mitt inntrykk var at de droppet hele konseptet mest fordi folk klagde over manglende ergonomi, altså at det var ukomfortabelt å bruke touch-taster. Man bruker funksjonstastene ganske ofte på Windows som en utvida del av tastaturlayouten (F5 er oppdater nettside, F7 er nesten alltid kompiler i Visual Studio for meg, etc).

 

På OS X brukes ikke funksjonstastene på samme måte, og er ikke en sentral del av tastaturopplevelsen, men heller et praktisk tilskudd for ekstra funksjonalitet, og vil i så måte ikke bli like påvirket av mindre ergonomi.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende å se om de har noe annet å vise frem også. Tradisjonelt sett så varer Apple sine Keynotes i 2timer+. Eneste unntaket i nyere tid er vel den hvor de viste frem iPad Pro 9,7-tommer. Den tok vel så vidt over 1time.

 

Skal de kun vise frem en ny MacBook 13-tommer, en ny MacBook Pro 13-tommer og en ny MacBook Pro 15-tommer så kan det ikke ta lange tiden. De har ikke noe særlig programvare å snakke om heller da de nettopp har sluppet macOS 10.12 Sierra, iOS 10, watchOS 3 og tvOS 10 og alle disse har blitt vist frem på keynotes tidligere.

 

Kan det være at de har noe annet i ermet? Eller er det resultat av at ny Cinema Display og iMac tydeligvis har blitt forsinket så det som egentlig skulle ha vært en 2timer lang keynote plutselig blir halverte som et resultat av at to av produktene plutselig ikke ble klare?

 

 

Apple har jo andre produkter som de godt kunne fornyet. Apple AirPort Express er jo et godt eksempel, at denne fremdeles ikke støtter 802.11ac er jo ganske så merkelig. Prisene på 802.11ac 2x2 SoC's koster jo ikke allverden, så Apple burde kunne oppdatere denne med 802.11ac og fremdeles holde samme pris. De kunne jo da også oppdatert AirPlay til å ha bedre støtte for avspilling i flere rom og nå som Apple samarbeider med Sonos så kunne de kanskje ha smelt til å fått støtte for Sonos Connect rett i AirPort Express også. Mange muligheter her.

 

AirPort Extreme/Time Capsule er jo ikke så utdaterte, men de kan jo oppdateres med nyeste 802.11ac SoC's. Apple kunne jo også gått for litt mer omfattende og funky løsninger med Tri-Band og Broadcom Smart Connect. Eventuelt kommet med alternativer til Meshnetworking ala Google WiFi og Eero.

 

 

Det er jo også ganske så brutalt om de ikke gjør noe som helst med blant annet Mac mini. Det er ganske så opplagt at Apple ser på Mac mini som et relativt dødt produkt. Og de har nok rett i at produkter som Mac mini ikke er så attraktivt i forbukermarkedet lenger og at det er bedre å fokusere på iMac og MacBook's.

 

Men om de skal fortsette å selge Mac mini, så gi den å i det minste en spec bump. Det at den fortsatt selges med to generasjon gammel Intel maskinvare (som er straks tre generasjoner gammel), ikke har NVMe SSD men SATA SSD og DDR3 er jo litt halvveis. Spesielt når den fremdeles selges til samme pris som hva den kostet når den fikk sin forrige spec bump tilbake i 2014.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Å fjerne MagSafe må være noe av det dummeste Apple har gjort på lenge. Beste ladekontakt noensinne.

 

Magsafe er flott den, men med USB-C-porter på begge sider vil man kunne lade fra begge sider. Tipper dessuten at det dukker opp en Magsafe-USB-C -adapter.

Lenke til kommentar

Skal nok mye til for at jeg ikke bestiller en maskin i morra, spenningen er egentlig bare hvor mye det vil koste for en mid-spec 13" (eller 14"?) og om den kan fås med separat GPU eller om man da må helt opp i toppen av spekteret. Har elsket Macbook det halvannet året jeg har hatt den, men nå har behovene endret seg litt og jeg trenger (dessverre) litt mer kraft. I og med at maskin uten OSX har vært uaktuelt lenge er det noe dritt at resten av Apples maskiner har vært ekstremt utdaterte lenge. 

 

Drømmen for meg i morra er en 14" i ca. samme størrelse som dagens MBA med en helt grei ny CPU, helt grei GPU, vifte som omtrent aldri starter, 512gb ssd, 16gb ram og kun usb-c-porter (sånn at vi kan få pusha verden videre). Samt minijack. 

 

Tror også jeg er den eneste som håper på samme tastatur som Macbook - det føles rart og kjipt i butikken, men etter å ha levd med det kontinuerlig i over et år er jeg frelst, og får det bevist hver gang jeg bruker en Pro på jobben. Er litt bekymra for manglende ESC-tast, det er en av de som brukes mest i hovedprogrammet mitt, Stardew Valley.  Har egentlig ikke savna Magsafe heller, selv om det er en finfin feature. Sannheten er vel den at det er langt mindre kritisk at maskiner detter i bakken nå som absolutt alt er solid state, så litt av poenget med Magsafe er borte. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

...

 

Drømmen for meg i morra er en 14" i ca. samme størrelse som dagens MBA med en helt grei ny CPU, helt grei GPU, vifte som omtrent aldri starter, 512gb ssd, 16gb ram og kun usb-c-porter (sånn at vi kan få pusha verden videre). Samt minijack. 

 

...

 

Litt ironisk at du håper på at det bare blir usb-c porter for å "pushe verden videre", men minijack'en skal beholdes altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror også jeg er den eneste som håper på samme tastatur som Macbook

Jeg håper også helt ærlig på dette, men mest fordi jeg ikke vil føle at XPS 15 kjøpt for et halvt år siden var et bomkjøp! :p

Lenke til kommentar

 

Forsvinner minijack?

Og hvis minijack forsvinner - hva overtar? Vil de bruke lightning som på iDevicene, eller bruke en av de sannsynligvis mange USB-C-portene?

 

 

 

Kommer vel garantert med lightning også, med tanke på det nye headsetet som følger med iPhone 7. 

 

 

 

De fjerner neppe mini-jack'en. Men Apple har utvilsomt satt seg i en litt merkelig situasjon. En Applebruker som kjøper siste generasjon iPhone og siste generasjon Mac får altså med Apple Lightning EarPods som ikke kan brukes på Mac'en. De har klart å skape en unødvendig fragmentering i eget økosystem.

 

Apple vil kanskje argumentere at de ikke pusher Lightning som en arvtager til mini-jack da de pusher trådløst, og anskaffer du trådløse ørepropper eller hodetelefoner så vil de fungere med både iPhone 7 og Mac. Men når de selv legger ved EarPods som benytter Lightning, og det samtidig vil være et marked for ørepropper og hodetelefoner med kabel i all overskuelig fremtid hvor flere produsenter vil begynne legge ved og produsere modeller med Lightning så er det jo et aldri så lite "problem".

 

 

Det er jo egentlig bare to måter å løse det på. Apple må gå over til USB-C på telefonene og nettbrett, og dermed pushe USB-C for ørepropper og hodetelefoner, på den måten så er jo alt automatisk kompatibelt på tvers av iOS og Mac. Men dette sitter nok veldig langt inne, det er fremdeles ikke så alt for mange år siden Apple introduserte Lightning så det er nok mange frustrerte brukere der ute om de velger å gå over til USB-C. Apple vil jo også miste veldig mye kontroll ved å gå for USB-C fremfor Lightning.

 

Alternativt så kan de jo integrerte Lightning også på Mac'ene. Noe som på mange måter gir mening, det er vel ingenting som forhindrer Apple i å kunne integrere Lightning på Mac'ene slik at kunder som allerede eier iOS-enheter kan benytte sine eksisterende Lightning til VGA, Lightning til Digital AV, Lightning til SD-kort, Lightning til USB3.0 osv adaptere da også på Mac. Det ville jo vært flott på langt flere måter enn bare muligheten til å bruke Lightning til ørepropper og hodetelefoner.

 

 

Men det vil jo kreve ekstra plass og en ekstra port på Mac'ene, og personlig så tror jeg neppe Apple vil levere Lightning på Mac. Tror nok vi dessverre vil sitte i en smørje i noen år fremover hvor Apple kjører utelukkende Lightning til iOS-enheter, og utelukkende USB-C på Mac'er 

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo egentlig bare to måter å løse det på. Apple må gå over til USB-C på telefonene og nettbrett, og dermed pushe USB-C for ørepropper og hodetelefoner, på den måten så er jo alt automatisk kompatibelt på tvers av iOS og Mac. Men dette sitter nok veldig langt inne, det er fremdeles ikke så alt for mange år siden Apple introduserte Lightning så det er nok mange frustrerte brukere der ute om de velger å gå over til USB-C. Apple vil jo også miste veldig mye kontroll ved å gå for USB-C fremfor Lightning.

 

Alternativt så kan de jo integrerte Lightning også på Mac'ene. Noe som på mange måter gir mening, det er vel ingenting som forhindrer Apple i å kunne integrere Lightning på Mac'ene slik at kunder som allerede eier iOS-enheter kan benytte sine eksisterende Lightning til VGA, Lightning til Digital AV, Lightning til SD-kort, Lightning til USB3.0 osv adaptere da også på Mac. Det ville jo vært flott på langt flere måter enn bare muligheten til å bruke Lightning til ørepropper og hodetelefoner.

 

 

Jeg foreslår en tredje måte, benytt en industristandard som nesten alle bruker, som er liten og funksjonell på telefonen. Nemlig minijack, og hei, problemene er løst :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt ironisk at du håper på at det bare blir usb-c porter for å "pushe verden videre", men minijack'en skal beholdes altså.

 

 

Nah, ikke egentlig. Det er ikke sånn at man enten er for å beholde alt gammelt eller for å fjerne alt gammelt. Det kommer rett og slett an på både bruksområder og modenhet for ny teknologi, samt hvor stort skiftet er. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Jeg foreslår en tredje måte, benytt en industristandard som nesten alle bruker, som er liten og funksjonell på telefonen. Nemlig minijack, og hei, problemene er løst :)

 

AtW

Men da får jeg jo ikke brukt mitt nye lightningheadset ;)

Industristandarden burde vært trådløs by now.

 

 

Det er det som er så mirakuløst med minijack-ideen, du kan bruke ditt lighting-sett, du kan bruke trådløst OG du kan bruke ditt superkompatible minijack-sett :)

Lenke til kommentar

 

De fjerner neppe mini-jack'en. Men Apple har utvilsomt satt seg i en litt merkelig situasjon. En Applebruker som kjøper siste generasjon iPhone og siste generasjon Mac får altså med Apple Lightning EarPods som ikke kan brukes på Mac'en.

 

Det kan enkelt løses med en enkel minijack-til-lightning adapter ...   :whistle:

 

 

 

Hvordan mener du det skal fungere? Skal du altså først konvertere lyden fra digital til analog, for deretter å ha en adapter som konverterer fra analog til digital, som deretter må bli gjort om igjen fra digital til analog i hodetelefonene? Bare å vinke farvel til lydkvaliteten.

 

Mini-jack er en analog kobling, om de da ikke kjører en kombiplugg som støtter både analog og optisk, da kan de jo i teorien få til en optisk til lightning overgang, som deretter blir konvertert med DAC på kabel eller i hodetelefonene.

 

 

Vanlig mini-jack som er analog måtte jo ha blitt omgjort til digital igjen da lightning 100% digital, så da hadde du altså hatt en situasjon hvor du sitter å spiller av digitale filer på Macen, som blir omgjort av innebygget DAC i MAc'en til analog for å bli sendt ut via mini-jack, for å deretter bli omgjort til digital igjen via DAC innebygget i mini-jack til lightning adapter for deretter bli omgjort til analog igjen via DAC i kabel eller hodetelefonene for å få lyd til slutt. Det er jo en håpløs smørje av omkonverteringer i øst og vest.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg foreslår en tredje måte, benytt en industristandard som nesten alle bruker, som er liten og funksjonell på telefonen. Nemlig minijack, og hei, problemene er løst :)

 

AtW

Men da får jeg jo ikke brukt mitt nye lightningheadset ;)

Industristandarden burde vært trådløs by now.

 

 

Det er det som er så mirakuløst med minijack-ideen, du kan bruke ditt lighting-sett, du kan bruke trådløst OG du kan bruke ditt superkompatible minijack-sett :)

 

 

 

Hvordan får du brukt Lightningsettet til en Mac som kun har mini-jack?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...