Gå til innhold

Alle Tesla-modeller kan leveres nå med ny selvkjørings-teknologi


Anbefalte innlegg

 

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

Jeg vet ikke helt hvordan man kommer seg ut av en springskalle...

 

Det er sikkert mulig.

 

 

Selv er jeg litt mer lunken til denne typen teknologi.

 

Jeg er spesielt skeptisk til hvordan man tenker at teknologien skal håndtere de veisituasjonene som i dag krever menneskelig vurdering.

 

Jeg tenker da spesielt på situasjoner hvor det befinner seg levende vesener i veikanten, enten det er barn, voksne mennesker, syklister eller dyr. Et menneske kan lese kroppsspråk, tilstand og sinnsstemning til individet i veibanene, og ut fra dette gjøre en vurdering av sannsynligheten for at individet brått kan komme til å skjene ut i veibanen.

 

En datamaskin kan ikke gjøre denne typen vurderinger... Den vil derfor måtte ville legge inn maksimale sikkerhetsmarginer i alle slike tilfeller. Som passasjer tror jeg det vil kunne oppleves som litt irriterende dersom kjøretøyet f.eks. stopper helt opp i et tilfelle hvor det "opplagt" er trygt å passere.

 

Jeg tror hovedbruksområdet til denne typen teknologi må være lange transportetapper på øde motorveier... og ikke småkjøring i bebodde strøk...

 

Du overvurderer kjøreferdighetene til folk flest. I "stressende" situasjoner, som bybildet er, så får mange tunnelsyn og klarer ikke prosessere alt som skjer rundt bilen. Det er bare å stå i et veikryss uten lysregulering i Oslo og se selv. Autonome biler vil kunne ta bedre avgjørelser enn mennesker fordi den bruker erfaring fra mange millioner kjørte km (big data), ikke ubevisste handlinger basert på erfaringene til en enkeltperson. 

 

Bruk situasjonen din hvor en person brått endrer retning og går rett ut i veien foran deg når du kjører i en by med to kjørefelt. Du ser på den personen, bråbremser og kanskje styrer i samme retning som mennesket går for å unngå å kjøre ned mennesket. Du ser derimot ikke de som står og venter på andre siden av veien. En autonom bil har registret at det står mennesker på andre siden av veien, samt at det ikke er noen mennesker bak den personen som gikk rett ut i veien og bremser og styrer derfor bak personen som gikk ut i veien.

I det fiktive spørsmålet om hva man skal gjøre hvis man har valget om å kjøre ned et barn, en gruppe mennesker eller drepe sjåføren (som ofte dras frem i diskusjoner om autonome biler), så gjør ikke et menneske en fornuftig vurdering i det nødstilfellet heller. Da går det på rene instinkter om å unngå å kjøre i det som dreper sjåføren.

 

Det vil helt sikkert oppstå situasjoner hvor bilen bremser unødvendig fordi den tror noen skal gå ut i veien (som ikke gjør det), men den usikkerheten finnes i mennesker også. Så lenge mennesker i Norge er unaturlig høyt på rangstigen i trafikken, så vil det alltid være et ekstra usikkerhetsmoment i områder hvor mange mennesker beveger seg tett inntil veien.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

Jeg vet ikke helt hvordan man kommer seg ut av en springskalle...

 

Det er sikkert mulig.

 

 

Selv er jeg litt mer lunken til denne typen teknologi.

 

Jeg er spesielt skeptisk til hvordan man tenker at teknologien skal håndtere de veisituasjonene som i dag krever menneskelig vurdering.

 

Jeg tenker da spesielt på situasjoner hvor det befinner seg levende vesener i veikanten, enten det er barn, voksne mennesker, syklister eller dyr. Et menneske kan lese kroppsspråk, tilstand og sinnsstemning til individet i veibanene, og ut fra dette gjøre en vurdering av sannsynligheten for at individet brått kan komme til å skjene ut i veibanen.

 

En datamaskin kan ikke gjøre denne typen vurderinger... Den vil derfor måtte ville legge inn maksimale sikkerhetsmarginer i alle slike tilfeller. Som passasjer tror jeg det vil kunne oppleves som litt irriterende dersom kjøretøyet f.eks. stopper helt opp i et tilfelle hvor det "opplagt" er trygt å passere.

 

Jeg tror hovedbruksområdet til denne typen teknologi må være lange transportetapper på øde motorveier... og ikke småkjøring i bebodde strøk...

 

 

Din bekymring er jo er prakteksempel på hvordan autonome biler vil gjøre veiene tryggere for bilister og de som ferdes langs veien.

I en utrygg situasjon vil bilen senke farten så den vil rekke å stoppe hvis noe uforutsett skjer. Det gjør ikke de fleste mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Jeg spekket ny bil etter å ha sett denne, vurderer sterkt å bytte min ut til fordel for ny bil med ny HW. Evt vente til model 3'en kommer, men gudene vet når det skjer. 

Jeg selv ble vel bare mer skeptisk etter å ha sett denne videoen...

 

Man sitter jo med hjertet i halsen gjennom hele videoen, selv om noe av det kanskje kommer av at de har speedet opp avspillingshastigheten i videoen.

 

Det de ikke viser er jo at dette er idealiserte forhold... F.eks. sekvensen på slutten. Bilen må jo der avgjøre hvilke parkeringsplasser som er oppmerkede, hvilke som ikke er oppmerkede, hvilke som er sperret eller begrenset med skilter eller skravering. Det vil kunne variere fra land til land hvordan disse tingene er markert.

 

I tillegg må bilen f.eks. kunne takle parkeringsplasser hvor markeringene i veibanen er slitt...

 

Noe annet som videoen ikke viser er hva bilen gjør dersom det tilfeldigvis skulle være fullt på alle parkeringsplassene i nærheten.

 

Dette er forbehold som i praksis vil gjøre at man ikke kan gå fra bilen, slik denne videoen litt "idealisert" fremstiller det. Man vil måtte følge med bilen til en er endelig parkert, og så forlate den. Da blir spørsmålet hva man egentlig skal med teknologien... og hvor mye som egentlig bare er mer eller mindre ren gimmick...

 

For ordens skyld har jeg sterk tro på autonome og datastyrte systemer for persontransport, i fremtiden. Det jeg ikke har tro på er autonome systemer som kjører på vanlige veier. Det man mest sannsynlig vil lande på, er at det ikke bare er kjøretøyet som må tilpasset, men også veiene og områdene som kjøretøyene beveger seg innenfor. Det må altså være sensorer og støttesystemer i selve veinettet for at dette skal kunne fungere trygt. Jeg tror ikke man kommer til å komme i mål med visjonen om selvstyrte kjøretøy som beveger seg på vanlige veier sammen med mennesker og kjøretøy som ikke er selvkjørende... Man vil sikkert eksperimentere med det i mange år fortsatt. Men, det vil (tror jeg) forbli en slags kuriositet, og ikke noen dominerende del av konsumentmarkedet for biler eller persontransport...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg spekket ny bil etter å ha sett denne, vurderer sterkt å bytte min ut til fordel for ny bil med ny HW. Evt vente til model 3'en kommer, men gudene vet når det skjer. 

Jeg selv ble vel bare mer skeptisk etter å ha sett denne videoen...

 

Man sitter jo med hjertet i halsen gjennom hele videoen, selv om noe av det kanskje kommer av at de har speedet opp avspillingshastigheten i videoen.

 

Det de ikke viser er jo at dette er idealiserte forhold... F.eks. sekvensen på slutten. Bilen må jo der avgjøre hvilke parkeringsplasser som er oppmerkede, hvilke som ikke er oppmerkede, hvilke som er sperret eller begrenset med skilter eller skravering. Det vil kunne variere fra land til land hvordan disse tingene er markert.

 

I tillegg må bilen f.eks. kunne takle parkeringsplasser hvor markeringene i veibanen er slitt...

 

Noe annet som videoen ikke viser er hva bilen gjør dersom det tilfeldigvis skulle være fullt på alle parkeringsplassene i nærheten.

 

Dette er forbehold som i praksis vil gjøre at man ikke kan gå fra bilen, slik denne videoen litt "idealisert" fremstiller det. Man vil måtte følge med bilen til en er endelig parkert, og så forlate den. Da blir spørsmålet hva man egentlig skal med teknologien... og hvor mye som egentlig bare er mer eller mindre ren gimmick...

 

For ordens skyld har jeg sterk tro på autonome og datastyrte systemer for persontransport, i fremtiden. Det jeg ikke har tro på er autonome systemer som kjører på vanlige veier. Det man mest sannsynlig vil lande på, er at det ikke bare er kjøretøyet som må tilpasset, men også veiene og områdene som kjøretøyene beveger seg innenfor. Det må altså være sensorer og støttesystemer i selve veinettet for at dette skal kunne fungere trygt. Jeg tror ikke man kommer til å komme i mål med visjonen om selvstyrte kjøretøy som beveger seg på vanlige veier sammen med mennesker og kjøretøy som ikke er selvkjørende... Man vil sikkert eksperimentere med det i mange år fortsatt. Men, det vil (tror jeg) forbli en slags kuriositet, og ikke noen dominerende del av konsumentmarkedet for biler eller persontransport...

 

 

Altså denne bilen kjører en predefinert rute, SW er ikke klart enda og vill ta lang tid i følge Tesla selv. 

 

Jeg kjører med autopilot hver dag, og det er lenge siden jeg var nervøs. 

Lenke til kommentar

Vil nåværende Tesla-eiere få tilbud om oppgradering til siste sensorpakke? Autopilot v2.0 er i mine øyne helt essensiell funksjonalitet for å holde oppe bruktverdien over tid. Skal man først gjøre et såpass dyrt kjøp som en Tesla er det jo flott om den holder seg godt i verdi. Dersom nåværende utgaver ikke kan få autopilot-oppgradering så antar jeg at verdien på de faller en god del mer enn på bilene som har dette.

Lenke til kommentar

Vil nåværende Tesla-eiere få tilbud om oppgradering til siste sensorpakke? Autopilot v2.0 er i mine øyne helt essensiell funksjonalitet for å holde oppe bruktverdien over tid. Skal man først gjøre et såpass dyrt kjøp som en Tesla er det jo flott om den holder seg godt i verdi. Dersom nåværende utgaver ikke kan få autopilot-oppgradering så antar jeg at verdien på de faller en god del mer enn på bilene som har dette.

 

Nei, Elon har sagt det vill koste mer enn å kjøpe ny bil. Altså en enkel måte å si nei på. 

Lenke til kommentar

Din bekymring er jo er prakteksempel på hvordan autonome biler vil gjøre veiene tryggere for bilister og de som ferdes langs veien. I en utrygg situasjon vil bilen senke farten så den vil rekke å stoppe hvis noe uforutsett skjer. Det gjør ikke de fleste mennesker.

Ja, det er jo trygt dersom teknologien sakker ned til 5 km/t hver gang den skal passere noe som ligner på et menneske i veikanten...

 

Men det er ikke dermed sagt at det er teknologi som publikum vil ønske seg.

 

Det er publikum som styrer dette, til syvende og sist.

 

Jeg lurer på om teknologien kanskje er litt i en lignende bås som Siri. Siri er teknologi som fascinerer publikum, og som genererer kjøp, uten tvil. Men det er samtidig teknologi som havner på hyllen etter kort tid, og som folk viser seg å egentlig ikke bruke når alt kommer til alt.

 

Hvorfor bruker ikke folk Siri i den grad som Apple så for seg? Jo, fordi teknologien er dum (uendelig mye dummere enn det det blir presentert som i reklamen). Selvkjørende biler kan fort være litt av den samme greia. Det kan se greit ut i de idealiserte forholdene som presenteres i reklamene, men i praktisk bruk kan det være irriterende. Så irriterende at det ikke brukes av kundene, og så irriterende at det ender opp som 95% gimmick, slik Siri har gjort...

Lenke til kommentar

Hvor er kilden som sier at Tesla tar 8000 USD for dette systemet? Det de sier er "as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability".

 

Mener dere at de har lagt på 8000 USD på listeprisen på nye biler, eller mener dere at det er prisen for å få installert dette på en eldre bil?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om teknologien kanskje er litt i en lignende bås som Siri. Siri er teknologi som fascinerer publikum, og som genererer kjøp, uten tvil. Men det er samtidig teknologi som havner på hyllen etter kort tid, og som folk viser seg å egentlig ikke bruke når alt kommer til alt.

 

Jo, men du glemmer hva man har tenkt til å bruke dette til. En tanke er folk som bor i by og betaler svært mye for parkering både på dag og natt, kan leie seg tilgang til bil i stedet for ha en egen. Man bestiller en bil på mobilen, og den kommer selv og henter deg. Altså en taxitjeneste uten fordyrende sjåfører. Da slipper man utgiftene til parkering, og verdifallet av bilen deles på flere. Siden elbilen tåler mye kjøring uten så mye vedlikehold, egner de seg bra til slik bruk. Så det kan hende det blir en Siri på private biler, men veldig nyttig for andre.

Lenke til kommentar

Altså en taxitjeneste uten fordyrende sjåfører.

Av ren nysgjerrighet skulle det vært interessant å få en pekepinn på hvor stor andel av taxiprisen som går til lønnskostnader (inkl. arbeidsgiveravgift, sykelønn osv). Jeg gjetter vilt på over 2/3. Det vil si at jeg forventer at en framtidig sjåførløs taxi skal koste under 1/3 av dagens. Da blir det mye mer aktuelt å ta taxi oftere.

Lenke til kommentar

 

Din bekymring er jo er prakteksempel på hvordan autonome biler vil gjøre veiene tryggere for bilister og de som ferdes langs veien. I en utrygg situasjon vil bilen senke farten så den vil rekke å stoppe hvis noe uforutsett skjer. Det gjør ikke de fleste mennesker.

Ja, det er jo trygt dersom teknologien sakker ned til 5 km/t hver gang den skal passere noe som ligner på et menneske i veikanten...

 

Men det er ikke dermed sagt at det er teknologi som publikum vil ønske seg.

 

Det er publikum som styrer dette, til syvende og sist.

 

Jeg lurer på om teknologien kanskje er litt i en lignende bås som Siri. Siri er teknologi som fascinerer publikum, og som genererer kjøp, uten tvil. Men det er samtidig teknologi som havner på hyllen etter kort tid, og som folk viser seg å egentlig ikke bruke når alt kommer til alt.

 

Hvorfor bruker ikke folk Siri i den grad som Apple så for seg? Jo, fordi teknologien er dum (uendelig mye dummere enn det det blir presentert som i reklamen). Selvkjørende biler kan fort være litt av den samme greia. Det kan se greit ut i de idealiserte forholdene som presenteres i reklamene, men i praktisk bruk kan det være irriterende. Så irriterende at det ikke brukes av kundene, og så irriterende at det ender opp som 95% gimmick, slik Siri har gjort...

 

 

Nå har ikke jeg eple produkter, men jeg bruker Amazon echo hver dag hjemme. Stemme gjenkjenning er utrolig bra til noen ting, og helt idiotisk til andre ting.

 

Den store forskjellen her er at det er snakk om trafikk sikkerhet, må vi kjøre 5km/t forbi folk om det blir tryggere, ja da må vi det. Ikke tro at vi som forbrukere som kommer til å bestemme fremtiden for autonome fremkomstmiddel. 

Lenke til kommentar

Hvor er kilden som sier at Tesla tar 8000 USD for dette systemet? Det de sier er "as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability".

 

Mener dere at de har lagt på 8000 USD på listeprisen på nye biler, eller mener dere at det er prisen for å få installert dette på en eldre bil?

 

 

Prisen ligger på tesla sine sider, det er for software. Alle biler kommer med HW, men for å aktivere må en ut med en god slant. 

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at ALLE andre som driver å utvikler autonome biler bruker LIDAR sensorer. Uten dette har jeg ingen tro på at tesla vil lykkes med å bli totalt autonome. Kameraer og ultralyd sensoer er ikke tilstrekkelig for å erstatte LIDAR, ihvertfall ikke i dårlige lysforhold hvor eventuelt stereo vision kameraer for dybde info ikke vil fungere (og så vidt jeg vet så har ikke tesla stereo vision kameraer heller).

Endret av StormEagle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at ALLE andre som driver å utvikler autonome biler bruker LIDAR sensorer. Uten dette har jeg ingen tro på at tesla vil lykkes med å bli totalt autonome. Kameraer og ultralyd sensoer er ikke tilstrekkelig for å erstatte LIDAR, ihvertfall ikke i dårlige lysforhold hvor eventuelt stereo vision kameraer for dybde info ikke vil fungere (og så vidt jeg vet så har ikke tesla stereo vision kameraer heller).

 

Men du missforstår jo, det er radaren som skal "erstatte" lidaren i samsvar med resten av sensorene. Om det er nok vill jo vise seg, jeg er også skeptisk. 

Lenke til kommentar

Din bekymring er jo er prakteksempel på hvordan autonome biler vil gjøre veiene tryggere for bilister og de som ferdes langs veien.

I en utrygg situasjon vil bilen senke farten så den vil rekke å stoppe hvis noe uforutsett skjer. Det gjør ikke de fleste mennesker.

 

 

Tingen er jo hva som vurderes som en utrygg situasjon. Hvis bilen senker farten til 10 km/t hver gang den kjører forbi noen på fortauet så vil det jo bli ekstremt lite effektiv kjøring. Et menneske kan f.eks vurdere om en syklist på fortauet har kontroll, er drita full eller er ustødig på sykkelen og etter den vurderingen enten senke farten eller fortsette som vanlig hvis syklisten har kontroll, og vi gjør slike vurderinger lett og kontinuerlig, mens for CV systemer er det en del verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...