Gå til innhold

Jeg er under 18 og har sparekonto - formue og kapitalbeløp?


28teeth

Anbefalte innlegg

Jeg er under 18 år og foreldrene mine har siden jeg var liten opprettet en sparekonto i mitt navn. Dette er den eneste kontoen i mitt navn ved siden av vanlig brukskonto. Jeg har ingen jobb, aksje eller andre former for inntekter. 

 

Hva type formue har jeg og har jeg noen kapitalbeløp? 

 

28teeth

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk et brev, og der det sto:

 

Barnets opplysninger om formue:

        Formuens art (aksjer/innskudd og lignende)

        Kapitalbeløp:

        Avkastning pr år: 

 

Jeg vet ikke om sparekontoen som jeg ennå ikke har tilgang til er min formue? Og hva menes med kapitalbeløp og avkastning pr år?

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at dere trenger info. :p

 

En av mine foreldre får pensjon, og barnetillegg. Jeg fyller 18 ut året, og dermed har h*n fått et brev fra pensjonsforsikringen, hvor opplysningene i innlegget over blir spurt om under "Opplysninger om barnets inntekts- og arbeidsforhold. Disse opplysningene avgjør om h*n har krav på barnetillegg.

 

Vi er usikre på om sparekontoen min regnes som min formue, og lurte på om dere kan hjelpe oss litt? Google-søket gjorde oss ikke særlig smartere.

Lenke til kommentar

Ikke prøv å fylle ut feil for å lure til dere penger så får dere svaret på spørsmålet ditt når saken er behandlet :)

 

Barns sparekonto (sparepenger) regnes som formuen til foreldrene og dersom det overstiger en gitt sum går det utover foreldrenes skatt. Husker ikke tallet, men det burde være lett å finne :)

 

Edit; Hvis jeg ikke husker helt feil.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Ikke prøv å fylle ut feil for å lure til dere penger så får dere svaret på spørsmålet ditt når saken er behandlet :)

 

Barns sparekonto (sparepenger) regnes som formuen til foreldrene og dersom det overstiger en gitt sum går det utover foreldrenes skatt. Husker ikke tallet, men det burde være lett å finne :)

 

Edit; Hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Selvfølgelig. Når velferdsordningen ønsker å hjelpe oss, og vi ønsker denne hjelpen, så er det en selvfølge at vi respekterer den også. 

 

Jeg fikk min første selvangivelse for ikke så lenge siden, og da sto sparekontoens penger oppført. Og siden dette brevet og skjemaet ble tilsendt for å se om min forelder har krav på barnetillegg fordi jeg fyller 18 snart, virker det naturlig å oppgi sparekontoen ettersom kontoen vil komme i mine hender når jeg fyller 18. Tror jeg har svaret nå. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...