Gå til innhold

ANBEFALING: Dette er de aller beste grafikkortkjøpene nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte http://Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6GB versjon for 2690kr (ingen fraktkostnander on netonnet) sist uke. Ser dere anbefaler ett GTX1060 6GB kort til 3200kr (+frakt). Da er det klart GTX 1060 ikke vinner på ytelse per krone, men det er jo helt klart best når man går for billigere alternativ.

 

Selv GTX1060 3GB versjonen får man for 2090kr: https://www.prisguide.no/produkt/nvidia-geforce-gtx-1060-265665

Da blir det veldig feil å anbefale GTX 970 (for 2090kr, samme som GTX1060 3GB) som har gammel teknologi i tillegg (mindre framtidsrettet). Her må det ha gått for fort i svingene for artikkelforfatteren.

Endret av Allostasis
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg husker den tiden "mellomklasse" betydde 1500-2000...

 

 

Jeg husker den tiden da en CD-brenner kostet 1500,- :)

1500? Husker at jeg betalte 3500 for min første 4x brenner. Det var vel i år 2000 eller noe sånt. Utviklingen går heldigvis fremover, og hardware er fortsatt ganske billig i forhold til hva slikt kostet for 15-20 år tilbake. Ikke blir det like fort helt utdatert heller... ☺️

Lenke til kommentar

cd-brennere var dyre fordi det var helt ny teknologi, ikke bare en rutinemessig inkrementell forbedring av noe man allerede godt visste hvordan man lagde. Jeg betalte 1500 for mitt GTX 460, som var i mellomklassesegmentet når jeg kjøpte det, og også relativt nytt.

 

Tror ikke prisen på et gtx 1060 vill falle til 2000 kr (for å kompensere for kronekursfallet) før det er betydelig mye eldre enn gtx 460 var når jeg kjøpte det.

 

-edit- bortsett fra den i ettertid nedgimpa 3GB versjonen, kanskje

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen her som har testet eller har mulighet til å teste Overwatch - 1440p - 144 fps.

Undrer på om hvor mye man må ofre i instillingene for å stabilt holde 144 fps her.

 

Finner selvfølgelig benchmarks av spillet, men ingen som sier, "dette må til for å holde 144 fps i 1440p"..

Og deretter hvilket kort er da det beste kjøpet.

 

Er så idiotisk å sitte med 144hz skjerm med G-sync og ikke utnytte den.

Alle kan si "bare kjøp 1080", men det er også noe som heter penger. 6000,- + er mye penger uansett hvordan man ser på det.

 

Noen som har mulighet til å teste?

 

Gsync er designet for å gi bedre opplevelse når fps er lavere enn skjermens oppdaterings hastighet. Gsync blir helt unødvendig når maskinen render flere fps en er skjermen klarer.

 

Med andre ord utnytter du Gsync godt når du har et ikke så godt skjermkort. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Noen her som har testet eller har mulighet til å teste Overwatch - 1440p - 144 fps.

Undrer på om hvor mye man må ofre i instillingene for å stabilt holde 144 fps her.

 

Finner selvfølgelig benchmarks av spillet, men ingen som sier, "dette må til for å holde 144 fps i 1440p"..

Og deretter hvilket kort er da det beste kjøpet.

 

Er så idiotisk å sitte med 144hz skjerm med G-sync og ikke utnytte den.

Alle kan si "bare kjøp 1080", men det er også noe som heter penger. 6000,- + er mye penger uansett hvordan man ser på det.

 

Noen som har mulighet til å teste?

Gsync er designet for å gi bedre opplevelse når fps er lavere enn skjermens oppdaterings hastighet. Gsync blir helt unødvendig når maskinen render flere fps en er skjermen klarer.

 

Med andre ord utnytter du Gsync godt når du har et ikke så godt skjermkort. :)

 

Det stemmer ikke. Gsync er for å hindre screen tearing, selv når skjermkortet blir matet med høy fps, enten det er 70 eller 200fps. Men med gsync på så får du ikke høyere fps enn skjermens høyeste hz selvfølgelig.

Lenke til kommentar

 

 

Noen her som har testet eller har mulighet til å teste Overwatch - 1440p - 144 fps.

Undrer på om hvor mye man må ofre i instillingene for å stabilt holde 144 fps her.

 

Finner selvfølgelig benchmarks av spillet, men ingen som sier, "dette må til for å holde 144 fps i 1440p"..

Og deretter hvilket kort er da det beste kjøpet.

 

Er så idiotisk å sitte med 144hz skjerm med G-sync og ikke utnytte den.

Alle kan si "bare kjøp 1080", men det er også noe som heter penger. 6000,- + er mye penger uansett hvordan man ser på det.

 

Noen som har mulighet til å teste?

Gsync er designet for å gi bedre opplevelse når fps er lavere enn skjermens oppdaterings hastighet. Gsync blir helt unødvendig når maskinen render flere fps en er skjermen klarer.

 

Med andre ord utnytter du Gsync godt når du har et ikke så godt skjermkort. :)

 

Det stemmer ikke. Gsync er for å hindre screen tearing, selv når skjermkortet blir matet med høy fps, enten det er 70 eller 200fps. Men med gsync på så får du ikke høyere fps enn skjermens høyeste hz selvfølgelig.

 

 

Det stemmer heller ikke helt. Har man en 144 Hz G-Sync skjerm, så stopper G-Sync ved 144 Hz. Fra 144 og opp vil V-Sync kobles inn for å fortsatt gi et tearing fritt bilde, og derfor vil du i spill bare se 144 fps max med det på. Skrur du av V-Sync helt, så vil du se fps øke over 144, men da vil du kunne se noe tearing igjen. For å utnytte G-Sync optimalt bør din fps da aldri overstige skjermens max Hz.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen her som har testet eller har mulighet til å teste Overwatch - 1440p - 144 fps.

Undrer på om hvor mye man må ofre i instillingene for å stabilt holde 144 fps her.

 

Finner selvfølgelig benchmarks av spillet, men ingen som sier, "dette må til for å holde 144 fps i 1440p"..

Og deretter hvilket kort er da det beste kjøpet.

 

Er så idiotisk å sitte med 144hz skjerm med G-sync og ikke utnytte den.

Alle kan si "bare kjøp 1080", men det er også noe som heter penger. 6000,- + er mye penger uansett hvordan man ser på det.

 

Noen som har mulighet til å teste?

Gsync er designet for å gi bedre opplevelse når fps er lavere enn skjermens oppdaterings hastighet. Gsync blir helt unødvendig når maskinen render flere fps en er skjermen klarer.

 

Med andre ord utnytter du Gsync godt når du har et ikke så godt skjermkort. :)

 

Det stemmer ikke. Gsync er for å hindre screen tearing, selv når skjermkortet blir matet med høy fps, enten det er 70 eller 200fps. Men med gsync på så får du ikke høyere fps enn skjermens høyeste hz selvfølgelig.

 

 

Det stemmer heller ikke helt. Har man en 144 Hz G-Sync skjerm, så stopper G-Sync ved 144 Hz. Fra 144 og opp vil V-Sync kobles inn for å fortsatt gi et tearing fritt bilde, og derfor vil du i spill bare se 144 fps max med det på. Skrur du av V-Sync helt, så vil du se fps øke over 144, men da vil du kunne se noe tearing igjen. For å utnytte G-Sync optimalt bør din fps da aldri overstige skjermens max Hz.

 

 

Har ikke gsync, men regnet faktisk med at når det var på, så var det automatisk fps-limit på skjermens hz. Vsync hindrer ikke fullstendig screen tearing, som du selv kan se i nvidias demoer.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Har ikke gsync, men regnet faktisk med at når det var på, så var det automatisk fps-limit på skjermens hz. Vsync hindrer ikke fullstendig screen tearing, som du selv kan se i nvidias demoer.

 

Jeg har en G-Sync skjerm, og både G-Sync og V-Sync står på automatisk, slik at en fps er låst til 165 i mitt tilfelle. Dette omgår jeg med custom spill profiler der jeg har skrudd V-Sync av. Ja G-Sync er seff bedre enn V-Sync på alle mulige måter.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Har ikke gsync, men regnet faktisk med at når det var på, så var det automatisk fps-limit på skjermens hz. Vsync hindrer ikke fullstendig screen tearing, som du selv kan se i nvidias demoer.

 

Jeg har en G-Sync skjerm, og både G-Sync og V-Sync står på automatisk, slik at en fps er låst til 165 i mitt tilfelle. Dette omgår jeg med custom spill profiler der jeg har skrudd V-Sync av. Ja G-Sync er seff bedre enn V-Sync på alle mulige måter.

FPS er låst til 165 Hz... det var snedig. Hvordan fungerer det ? Forteller du da skjermkortet at det skal skrive 165 frames per sec, eller skriver skjermen ut de frames som mangler, slik at du hele tiden har 165 fps ? Eller er du drita full ? :-)

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke gsync, men regnet faktisk med at når det var på, så var det automatisk fps-limit på skjermens hz. Vsync hindrer ikke fullstendig screen tearing, som du selv kan se i nvidias demoer.

 

Jeg har en G-Sync skjerm, og både G-Sync og V-Sync står på automatisk, slik at en fps er låst til 165 i mitt tilfelle. Dette omgår jeg med custom spill profiler der jeg har skrudd V-Sync av. Ja G-Sync er seff bedre enn V-Sync på alle mulige måter.

FPS er låst til 165 Hz... det var snedig. Hvordan fungerer det ? Forteller du da skjermkortet at det skal skrive 165 frames per sec, eller skriver skjermen ut de frames som mangler, slik at du hele tiden har 165 fps ? Eller er du drita full ? :-)

I overwatch kan man sette max fps i innstillingene til spillet iallefall :)

 

-j

Lenke til kommentar

FPS er låst til 165 Hz... det var snedig. Hvordan fungerer det ? Forteller du da skjermkortet at det skal skrive 165 frames per sec, eller skriver skjermen ut de frames som mangler, slik at du hele tiden har 165 fps ? Eller er du drita full ? :-)

 

Når V-Sync er på globalt i nvidia kontrolpanel, så går fps ikke over det nei ;)

(jeg har en Asus PG279Q skjerm)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Rart dere ikke tar med bruktmarkedet.

Da det er idiotisk å kjøpe GeForce GTX 970 nytt i dag.

 

980 TI på bruktmarkedet er kanskje noe. Hvis man får det for under 3500 kr.

 

Billigste 980 Ti på finn er 4000kr, da får du Gtx 1070 for samme prisen som i mange spill gir bedre ytelse, bruker mye mindre watt (som derfor holder cpu/osv kaldere) og er nytt i eske.

 

Kan jo tenkes det blir litt black friday tilbud nå på skjermkort, jeg personlig kjøpte GTX 1080 når det ble lansert. Men ventet til etter FE, kjøpte et gigabyte med 3 vifter. (Gikk over fra Gtx 970 fra Asus, ROG). Veldig fornøyd med 1080, men skal sies at jeg gamer på 21:9 skjerm med 2560x1080 (krever ca 30% mer gpukraft enn fullhd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...