Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pcen sliter med og starte.


Anbefalte innlegg

Hei. Har ganske ny pc, men sliter veldig med oppstarten, den står bare og loader helt i starten - og noen ganger må jeg skru ta og på flere ganger for og komme i windows, har også lagt merke til en tikkende lyd i pcen - og at tastatur og mus ikke funker under oppstarten. Når jeg skal skru av pcen får jeg ikke alltid gjort det ifra start menu - men må bruke "svenske knappen".

 

Legger ved en video av: oppstarten.

 

 

Hva gjør jeg for og fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hadde startet med å cleare CMOS, oppdatere BIOS og om det ikke funker, reseat alle komponenter.

Hvordan gjør jeg dette?

 

 

Første du kan prøve er å;

koble fra strømmen

Ta ut batteriet på hovedkortet, hold inne på-knappen noen sekunder for å tømme helt.

Vent 1 min

Sett inn batteri

sett inn strøm

boot

 

 

om det ikke utgjør noe forskjell:

gå til https://www.msi.com/support

Søk opp ditt hovedkort og last ned nyeste BIOS, dette burde komme som en .exe fil som du bare kan kjøre

Lenke til kommentar

 

 

Hadde startet med å cleare CMOS, oppdatere BIOS og om det ikke funker, reseat alle komponenter.

 

Hvordan gjør jeg dette?

 

Første du kan prøve er å;

koble fra strømmen

Ta ut batteriet på hovedkortet, hold inne på-knappen noen sekunder for å tømme helt.

Vent 1 min

Sett inn batteri

sett inn strøm

boot

 

 

om det ikke utgjør noe forskjell:

gå til https://www.msi.com/support

Søk opp ditt hovedkort og last ned nyeste BIOS, dette burde komme som en .exe fil som du bare kan kjøre

 

Prøvde det første her, det funka ikke. Prøver nå og oppdatere bios. Men den kommer ikke som .exe fil. Kommrr i winrar mappe uten at jeg får åpna den.

Lenke til kommentar

BIOS kommer normalt ikke som .exe fil (hvis det ikke bare er for å pakke den opp). BIOS kan ikke oppdateres fra Windows, det gjøres inne i BIOS, som f.eks henter image filen fra en USB minnepinne.

Correction: avhengig av hvilket hovedkort en har så er det faktisk mulig å oppdatere BIOS i Windows. En må selvfølgelig ta en restart etter, men det går an. Jeg vet at min ASUS Rampage V Extreme er ett av de hovedkortene der en kan oppdatere BIOS via Windows.

Endret av Captain Kuijt
Lenke til kommentar

BIOS kommer normalt ikke som .exe fil (hvis det ikke bare er for å pakke den opp). BIOS kan ikke oppdateres fra Windows, det gjøres inne i BIOS, som f.eks henter image filen fra en USB minnepinne.

 

Det stemmer ikke, de fleste nye kjører nå fra .exe som du starter i OS, maskinen omstarter og implementerer oppdateringen under boot.

 

Men det er ikke verre enn at TS da må oppdatere den fra bios isteden. Hvilket hovedkort har du spesifikt, TS?

Lenke til kommentar

Msi B150 GAMING M3.

 

MSI har et tool du kan bruke om du ikke er komfortabel med å gjøre dette fra BIOS.

 

Det heter 'Live Update 6' og du finner det på den siden her: https://www.msi.com/Motherboard/support/B150-GAMING-M3.html#down-utility

 

Velg OS i dropdown menyen og scroll litt ned på siden, du vil også finne riktig BIOS versjon på denne siden under 'BIOS' fanen.

Lenke til kommentar

 

Søk opp ditt hovedkort og last ned nyeste BIOS, dette burde komme som en .exe fil som du bare kan kjøre

Ser at man kan oppdatere BIOS fra Windows, men har du noen eksempel på at BIOS kommer som en .exe fil?

 

 

Alle DELL sine for eks, MSI og ASUS ser ut til å bruke tools lik den jeg lenket til for å gjøre det samme, mindre elegant men samme utførsel. Slipper å gå inn i BIOS er vel poenget da mange stopper opp der.

Lenke til kommentar

@Hårek

 

Som Sampson sier, Dell sine bioser er ei exe fil som man åpner/kjører direkte i Windows. For ikke lenge siden så oppdaterte jeg bios på et par Dell maskiner fra ca -07. Den biosen er ei enkelt exe fil som jeg dobbeltklikket, så installerte bios seg automatisk. Mener å huske at den oppdaterte seg mens den var i Windows, men restartet etter oppdatering for å ta effekt av ny bios.

Lenke til kommentar

 

Msi B150 GAMING M3.

 

MSI har et tool du kan bruke om du ikke er komfortabel med å gjøre dette fra BIOS.

 

Det heter 'Live Update 6' og du finner det på den siden her: https://www.msi.com/Motherboard/support/B150-GAMING-M3.html#down-utility

 

Velg OS i dropdown menyen og scroll litt ned på siden, du vil også finne riktig BIOS versjon på denne siden under 'BIOS' fanen.

Fikk oppdatert - og den kom som .exe fil. Pcen er fortsatt treg i oppstarten da, noen andre ting som kan prøves? ( helst godt forklart hvis det er komplisert).

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Har noen teorier ja;

 

Om du har flere disker, prøv med kun 1 og 1, sjekk at diskene står i AHCI mode ikke IDE.

 

At maskinen er i EFI / UEFI mode er raskere ved boot enn legacy, men dette vil innebære en reinstall.

 

Enable fast boot, skru av MSI splash screen, sett stop delay til 2

Takker for all hjelp. Prøvde og starte med kun en harrdisk og da starta den på rekord tid. Var den "tikkinga" altså den deffekte harddisken som var problemet. Ekstremt glad for og fika det. Takk Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...