Gå til innhold

Volkswagen lover 600 km rekkevidde i sin nye elbil


Anbefalte innlegg

 

Folk flest kjører normalt sett ikke mer enn 10km per vei, eventuelt opp mot 25km per dag. Da er det vel mer hensiktsmessig å ha spesialiserte biler til turkjøring/langturer heller enn å sløse dyre batterier på biler som kjører 20 km per dag?

Jo, men veldig mange kan ikke ha to spesialiserte biler. Rekkevidde er f.eks showstopper for meg. Daglig kjører jeg kanskje 10-15 km, men jeg MÅ også ha en bil jeg kan nå mine gamle foreldre med på kort varsel (300km tur/retur). I praksis er det kun Tesla som fikser det i dag, men den er lite aktuell pga pris.

 

 

Jo, men si da at f.eks fremtide varianter av elbiler kommer i altslags rekkevidde og at de som har rekkevidde på 50km koster så lite som halvparten av ordiniære bensinbiler, eller enda billigere. La oss ta et eksempel. Jeg sitter ikke med Norske priser, men jeg vet billige bensinbiler i Euroland kan koste så lite som litt over eller litt under 10.000 Euro. Per idag er det ingen elbiler som kan konkurrerer med den prisen, iallefall så lenge de insisterer på enorm rekkevidde. La oss si man kan produsere en bil med 50km rekkevidde som koster 10.000 Euro da, mens andre elbiler med 300km+ rekkevidde koster 25.000 Euro.

 

De fleste kjøper ikke bensinbiler som koster 12.000 Euro, de fleste kjøper bensinbiler som koster 25.000 Euro pluss. Da er det vel bedre å ha 2 biler? En billig elbil med rekkevidde på 50km til hverdagsbruk, og en elbil eller bensinbil i tillegg med rekkevidde på 500km+ til langturer.

 

Det er veldig mange familier som har 2 biler. For single eller folk som bor alene, er det kanskje ikke optimalt å ha to biler. Men løsninger for det er også i ferd med å komme. Carsharing og slike ting. Ellers kan man eventuelt ha en billig elbil, eller dyr elbil med kort rekkevidde og leie en bil (el eller bensin) når man trenger det til langtur.

 

Jeg tror det kunne blitt en stor suksess, om noen hadde turt å produsere billige elbiler med kort rekkevidde til hverdagsbruk. Hele biløkonomien ville vært bedre, lettere (og mer effektiv) bil som følge av mindre batteri, og billigere produksjon av bil, grunnet mindre batteripakke.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Folk flest kjører normalt sett ikke mer enn 10km per vei, eventuelt opp mot 25km per dag. Da er det vel mer hensiktsmessig å ha spesialiserte biler til turkjøring/langturer heller enn å sløse dyre batterier på biler som kjører 20 km per dag?

Jo, men veldig mange kan ikke ha to spesialiserte biler. Rekkevidde er f.eks showstopper for meg. Daglig kjører jeg kanskje 10-15 km, men jeg MÅ også ha en bil jeg kan nå mine gamle foreldre med på kort varsel (300km tur/retur). I praksis er det kun Tesla som fikser det i dag, men den er lite aktuell pga pris.

 

 

Jo, men si da at f.eks fremtide varianter av elbiler kommer i altslags rekkevidde og at de som har rekkevidde på 50km koster så lite som halvparten av ordiniære bensinbiler, eller enda billigere. La oss ta et eksempel. Jeg sitter ikke med Norske priser, men jeg vet billige bensinbiler i Euroland kan koste så lite som litt over eller litt under 10.000 Euro. Per idag er det ingen elbiler som kan konkurrerer med den prisen, iallefall så lenge de insisterer på enorm rekkevidde. La oss si man kan produsere en bil med 50km rekkevidde som koster 10.000 Euro da, mens andre elbiler med 300km+ rekkevidde koster 25.000 Euro.

 

De fleste kjøper ikke bensinbiler som koster 12.000 Euro, de fleste kjøper bensinbiler som koster 25.000 Euro pluss. Da er det vel bedre å ha 2 biler? En billig elbil med rekkevidde på 50km til hverdagsbruk, og en elbil eller bensinbil i tillegg med rekkevidde på 500km+ til langturer.

 

Det er veldig mange familier som har 2 biler. For single eller folk som bor alene, er det kanskje ikke optimalt å ha to biler. Men løsninger for det er også i ferd med å komme. Carsharing og slike ting. Ellers kan man eventuelt ha en billig elbil, eller dyr elbil med kort rekkevidde og leie en bil (el eller bensin) når man trenger det til langtur.

 

Jeg tror det kunne blitt en stor suksess, om noen hadde turt å produsere billige elbiler med kort rekkevidde til hverdagsbruk. Hele biløkonomien ville vært bedre, lettere (og mer effektiv) bil som følge av mindre batteri, og billigere produksjon av bil, grunnet mindre batteripakke.

 

 

Situasjonen vil absolutt bli bedre, ja. Men for å ta mitt spesifikke behov må carsharing bli bedre. Jeg må kunne få tak i 'langturbil' på kort varsel, utenom 'åpningstid', og uten å måtte reise lange veier for å få tak i den. Leiebil vil bli dyrt og oppveie for mye av besparelsen med elbil i første omgang. Leieting.no og leiebil.no er så smått i ferd med å fylle et behov for de som bor sentralt men det er nok veien å gå.

 

'Billig' elbil finnes vel allerede i form av Renault Twizy 99.000 (1-seter) evt. Smart electric 135.000 (2-seter). Dessverre må jeg ha minimum tre seter på 'hverdagsbilen' pga kjøring av unger, derfor spretter det fort opp på minimum 160.000 for C-Zero/iON/i-MIEV som er en ganske utdatert bil som kommer til å bli vanskelig å bli kvitt brukt om noen år. Og det passerer fort 200.000 for noe som er helt greit (Zoe/e-Up). Og her er nok det forbedringspotensialet du nevner. Det bør være fullt mulig å lage noe slikt for ned mot 100.000 når det blir volum på sakene, og da snakker vi.

 

Jeg kan forøvrig bare kjøre en bil av gangen og har derfor ingen grunn til å ha to biler stående. ;-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Kobolt er eit større problem, men det er heldigvis ikkje batteriproduksjonen avhengig av. Ein kan byte ut kobolt, alt eller litt, med mangan, jernfosfat, aluminium osb.

Man kan bytte ut kobolt, men det er ikke uten konsekvenser. LiFePo4 har ca halvparten så mye energikapasitet pr. masseenhet som LiCoO2. LiMn2O4 er litt bedre men fortsatt 30-40% dårligere, Mangan er så vidt jeg vet heller ikke uproblematisk. Kjemier med Al som ikke også inneholder Co eller Mn er jeg ikke kjent med.

 

Det er noen andre muligheter som det forskes på som karbon/karbon og metallisk litium*, men forskes på, betyr gjerne at det er lenge til komersialisering, men det er jo lov å være optimistisk spesiellt nå når investeringene i batteriutvikling øker så enormt.

 

*) I tilegg til helt andre grunnkjemier som Al eller Mg -luft kjemier.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

'Billig' elbil finnes vel allerede i form av Renault Twizy 99.000 (1-seter) evt. Smart electric 135.000 (2-seter). Dessverre må jeg ha minimum tre seter på 'hverdagsbilen' pga kjøring av unger, derfor spretter det fort opp på minimum 160.000 for C-Zero/iON/i-MIEV som er en ganske utdatert bil som kommer til å bli vanskelig å bli kvitt brukt om noen år.

Prisene på de bilene er jo altfor høye til å være en slik type bil. De burde kostet rundt 50.000 kr. Jeg har ikke noe imot "spesielle" biler, det er også bra for markedet, men hva jeg mente var egentlig mer standard biler, altså med 5 seter og 4 dører, bagasjerom. Hvis man ikke trenger å ha et allverdens batteri i en slik bil og en enkel grei elektrisk motor, ser jeg ikke hvorfor vi ikke kan få masse billige elbiler i prisklassen 80.000-200.000 (jeg tenker fremdeles i Europriser).

 

Den Nissan bilen du snakker om. Den har vel faktisk ganske lang rekkevidde (unødvendig lang) og kunne ha kompensert mindre og billigere batteri med f.eks bedre byggkvalitet, bedre interiør og/eller bedre motor.

 

Jeg tror bare at om elbiler skal bli konkurransedyktige med billige bensinbiler i Europa, så er det strengt tatt nødvendig med billig elbiler i forskjellige varianter med mindre batteri og lavere rekkevidde.

 

Smart og Twizy du snakker om er faktisk litt konkurransedyktige i Europeiske byer. Jeg ser slike stadig vekk. Men det er jo ingen vanlig bil, og de er kanskje litt for dyre?

Lenke til kommentar

 

 

 

Smart og Twizy du snakker om er faktisk litt konkurransedyktige i Europeiske byer. Jeg ser slike stadig vekk. Men det er jo ingen vanlig bil, og de er kanskje litt for dyre?

 

 

Det er vel heller det at fastlandseuropeerne er mer vant til å kjøre småbil enn vi her oppe. Knøttebiler som Smart eller Toyota IQ har også solgt ca 0 etter at nyhetens interesse var over. Minibilene har også ikke solgt til så mange andre enn ungdom og hjemmehjelper.

 

Men disse 1 og 2-seterne er jo kun brukbare som rene pendlerbiler. De fleste ønsker på et eller annet tidspunkt å kunne ha med seg en passasjer eller to og/eller litt baggasje når de bruker bilen privat.

 

PS. Prøvde en gang å leie en Smart. Men siden vi var to personer og hadde hver vår cabin-koffert fikk vi ikke lov av leiebilselskapet, siden vi ikke kom til å få plass...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Smart og Twizy du snakker om er faktisk litt konkurransedyktige i Europeiske byer. Jeg ser slike stadig vekk. Men det er jo ingen vanlig bil, og de er kanskje litt for dyre?

 

 

Det er vel heller det at fastlandseuropeerne er mer vant til å kjøre småbil enn vi her oppe. Knøttebiler som Smart eller Toyota IQ har også solgt ca 0 etter at nyhetens interesse var over. Minibilene har også ikke solgt til så mange andre enn ungdom og hjemmehjelper.

 

Men disse 1 og 2-seterne er jo kun brukbare som rene pendlerbiler. De fleste ønsker på et eller annet tidspunkt å kunne ha med seg en passasjer eller to og/eller litt baggasje når de bruker bilen privat.

 

PS. Prøvde en gang å leie en Smart. Men siden vi var to personer og hadde hver vår cabin-koffert fikk vi ikke lov av leiebilselskapet, siden vi ikke kom til å få plass...

 

 

Haha.

 

Men jeg er overrasket hvis/at slike biler ikke er populære i Norske byer f.eks, hovedsaklig Oslo. Der burde de jo være perfekte (eller ikke så perfekte som en tynn motorsykkel som kan kjøre mellom bilene i køkjøring).

 

For rundt 100.000 som noen antyder er prisen til slike biler, bør selskaper kunne klare å levere en 4 dørs, 5 seter med generøs bagasjeplass, en grei elmotor og et batteri som kan drive den i opptil 50km. Eller hva? De selger jo tross alt bensinbiler (i Euro) til den prisen.

 

Ikke vet jeg hva en Smart koster i Euroland, men regner med det er rundt samme som i Norge siden den er el-bil og avgiftsfritatt i Norge.

Lenke til kommentar

 

Folk flest kjører normalt sett ikke mer enn 10km per vei, eventuelt opp mot 25km per dag. Da er det vel mer hensiktsmessig å ha spesialiserte biler til turkjøring/langturer heller enn å sløse dyre batterier på biler som kjører 20 km per dag?

Jo, men veldig mange kan ikke ha to spesialiserte biler. Rekkevidde er f.eks showstopper for meg. Daglig kjører jeg kanskje 10-15 km, men jeg MÅ også ha en bil jeg kan nå mine gamle foreldre med på kort varsel (300km tur/retur). I praksis er det kun Tesla som fikser det i dag, men den er lite aktuell pga pris.

Selv har jeg nylig kjøpt en brukt 2012-modell Prius Plug-in som dagligdagsbil. Hadde gått 21000 km og kosta meg 235.000,- Premium utstyrsgrad (absolutt ALT av utstyr).

Den kjører 25 km på vegglada el-drift før den går over til å være en "vanlig prius", (fremdeles med svært lavt forbruk). De små turene er det naturligvis mest av, men selv inkludert en totimerstur til Drammen og tilbake er jeg nå nede i et gjennomsnitt på 0,15 liter på mila på denne tanken bensin. Fra å tanke 70 liter hver 14. dag på det gamle leketøyet mitt er jeg nå nede i 45 liter hver 2. eller 3. måned istedet på Priusen. Denne bilen anbefales veldig om du til daglig kun kjører småturer. Mange vil nok foretrekke Outlander PEHV for eksempel (da de har bedre strømrekkevidde), men disse bruker også MYE så snart strømmen går tom.

Endret av Nougatti
Lenke til kommentar

 

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

Enig i at 2020 er langt fram for det norske markedet, all den tid folk har gått mann av huse for Model 3. Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.

Det vil tidligst skje etter valget i 2021, husk at politikerne kun tenker neste valg og jeg tviler på at andre enn FrP tørr å gå til valg på "avgiftsheving" for elbiler neste år.

 

Selvfølgelig vil fritak for bompenger og betaling for parkering etc reguleres ulikt i den enkelte kommune, men Oslo er førende og MdG skal sitte i byråd til 2019 der så tviler strengt tatt på det og...

 

 

Det er heller å tro at de forblir som er å tro på julenissen. 

 

Gratis parkering har allerede begynt å forsvinne, og bompenger er det neste. 

Eksempel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tesla-motors/slutt-paa-gratis-tesla-passering-oslo-innfoerer-elbil-bompenger/a/23703413/

 

Nå kan det være at man opprettholder samme avstanden mellom bompenger for elbil og fossilbil mange plasser, men det vil bli lokale variasjoner som man ikke kan budsjettere langt fram med. 

 

Så at ikke de økonomiske incentivene er på vikende front kan jeg ikke si meg enig i.

 

Og videre er det snakk om å fjerne momsfritaket og erstatte det med tilskudd i stedet. 

Eksempel: https://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/05/06/2226/Bilavgifter/samarbeidspartiene-enige-om-bilavgifter

 

Det høres kanskje uproblematisk ut, men det har mange bakdeler i forhold til momsfritak. 

Avhengig av implementasjon betyr dette normalt sett etterskuddsvis, søknadsbasert tilbakebetaling av en vesentlig kostnad som man da må dekke gjennom økt lånesum. Bilen blir dyrere, formuen vil øke også. Og er det søknadsbasert refusjon vil utnyttelsesprosenten være langt lavere enn 100%, spesielt blant vanskeligstilte.

 

En annen bakdel med tilskuddet, er at man enkelt kan justere det ved hvert nasjonalbudsjett og revidert nasjonalbudsjett. Et momsfritak kan man ikke justere, og man kan ikke la være å søke om det - enten har man det eller så har man det ikke. Det var garantert til 2017 eller 50.000 solgte biler. Så ble den biten med 50.000 solgte biler ikke nevnt mer når vi passerte det, som jo er bra. Men det er endel statsbudsjetter og reviderte statsbudsjetter før 2020.

 

Og underveis dit kan vel det raskt forsvinne noen miljøstemmer fra Stortinget også: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/venstre/sv-venstre-og-mdg-under-sperregrensen/a/23758905/ Det er jo valg i 2017, og FrP kommer ikke til å gå til valg på allerede upopulær subsidiering av elbiler. 

 

 

 

 

Måtte bare ta fram denne Tommy! :evil:  :evil: Mulig du får besøk av en ekte julenisse i år da! :xmas:  :xmas:  :xmas:  :xmas:

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

Lenke til kommentar

 

 

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

Enig i at 2020 er langt fram for det norske markedet, all den tid folk har gått mann av huse for Model 3. Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.(...)

 

Det er heller å tro at de forblir som er å tro på julenissen. 

 

Gratis parkering har allerede begynt å forsvinne, og bompenger er det neste.

Eksempel: http://www.vg.no/nyh...ger/a/23703413/

 

Nå kan det være at man opprettholder samme avstanden mellom bompenger for elbil og fossilbil mange plasser, men det vil bli lokale variasjoner som man ikke kan budsjettere langt fram med.

 

Så at ikke de økonomiske incentivene er på vikende front kan jeg ikke si meg enig i.

 

(...)

 

Måtte bare ta fram denne Tommy! :evil:  :evil: Mulig du får besøk av en ekte julenisse i år da! :xmas:  :xmas:  :xmas:  :xmas:

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

 

 

Takk! 

 

Ja, det hadde vært skikkelig kult med et julenissebesøk, men jeg tror jeg hadde fått kull i sokken. 

 

Det er storartet [for elbil-incentivene] at momsfritaket fortsetter til 2020, og enda bedre dersom det fortsetter i sin nåværende form og ikke går over til tilskudd.

 

Det er dog ikke sånn at incentivene fortsetter uendret. Engangsavgiftene er uendret men "kan tas opp til vurdering igjen" siden, "lokale myndigheter" får innføre bompenger i større grad, men med et tak, som er fornuftig og samtidig krymper prisfordelen på elbiler siden vanlige biler får mindre avgifter.

 

Men den store og viktige komponenten i dette bildet er helt klart at momsfritaket fortsetter til 2020, så da finnes kanskje det litt julenisse likevel. Jeg mener, siden tannfeen finnes så må man jo være litt åpen... 

 

 

 

PS!

 

Det viktigste med forlenginga til 2020 er at det øker sjansen for at man kan få kjøpt elektriske familiebiler før fritaket forsvinner. Norge har lang tradisjon for stasjonsvogner. Skal man ha plass til en manuell rullestol eller barnevogn er alternativene i dag Nissan E-NV200 Evalia eller Renault Kangoo Maxi Z.E. (Model X er for dyr til å snakke om.) Disse blikkboksene er ikke akkurat som en Octavia eller V50. Det virker som det nå foreligger planer i flere segmenter, selv om jeg ikke har sett noen konkrete stasjonsvogn-planer. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

 

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

Enig i at 2020 er langt fram for det norske markedet, all den tid folk har gått mann av huse for Model 3. Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.(...)

 

Det er heller å tro at de forblir som er å tro på julenissen. 

 

Gratis parkering har allerede begynt å forsvinne, og bompenger er det neste.

Eksempel: http://www.vg.no/nyh...ger/a/23703413/

 

Nå kan det være at man opprettholder samme avstanden mellom bompenger for elbil og fossilbil mange plasser, men det vil bli lokale variasjoner som man ikke kan budsjettere langt fram med.

 

Så at ikke de økonomiske incentivene er på vikende front kan jeg ikke si meg enig i.

 

(...)

 

Måtte bare ta fram denne Tommy! :evil:  :evil: Mulig du får besøk av en ekte julenisse i år da! :xmas:  :xmas:  :xmas:  :xmas:

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

 

 

Takk! 

 

Ja, det hadde vært skikkelig kult med et julenissebesøk, men jeg tror jeg hadde fått kull i sokken. 

 

Det er storartet [for elbil-incentivene] at momsfritaket fortsetter til 2020, og enda bedre dersom det fortsetter i sin nåværende form og ikke går over til tilskudd.

 

Det er dog ikke sånn at incentivene fortsetter uendret. Engangsavgiftene er uendret men "kan tas opp til vurdering igjen" siden, "lokale myndigheter" får innføre bompenger i større grad, men med et tak, som er fornuftig og samtidig krymper prisfordelen på elbiler siden vanlige biler får mindre avgifter.

 

Men den store og viktige komponenten i dette bildet er helt klart at momsfritaket fortsetter til 2020, så da finnes kanskje det litt julenisse likevel. Jeg mener, siden tannfeen finnes så må man jo være litt åpen... 

 

 

 

PS!

 

Det viktigste med forlenginga til 2020 er at det øker sjansen for at man kan få kjøpt elektriske familiebiler før fritaket forsvinner. Norge har lang tradisjon for stasjonsvogner. Skal man ha plass til en manuell rullestol eller barnevogn er alternativene i dag Nissan E-NV200 Evalia eller Renault Kangoo Maxi Z.E. (Model X er for dyr til å snakke om.) Disse blikkboksene er ikke akkurat som en Octavia eller V50. Det virker som det nå foreligger planer i flere segmenter, selv om jeg ikke har sett noen konkrete stasjonsvogn-planer. 

 

 

Det ser lovende ut nå i forhold til el-bil nå, ja. De blir antagelig presset til å endre statsbudsjettet, men det blir i så fall enda mer dreining mot miljø (hilsen Venstre). 

En fin ting med statsbudsjettet er at det varsles på forhånd slik at det normalt går an å hive seg rundt hvis det skulle gå andre veien. 75-80% av befolkningen har fremdeles ikke lademuligheter pr i dag så en blir nok kvitt fossilbilen uansett. :-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

 

 

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

Enig i at 2020 er langt fram for det norske markedet, all den tid folk har gått mann av huse for Model 3. Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.(...)

 

Det er heller å tro at de forblir som er å tro på julenissen. 

 

Gratis parkering har allerede begynt å forsvinne, og bompenger er det neste.

Eksempel: http://www.vg.no/nyh...ger/a/23703413/

 

Nå kan det være at man opprettholder samme avstanden mellom bompenger for elbil og fossilbil mange plasser, men det vil bli lokale variasjoner som man ikke kan budsjettere langt fram med.

 

Så at ikke de økonomiske incentivene er på vikende front kan jeg ikke si meg enig i.

 

(...)

 

Måtte bare ta fram denne Tommy! :evil:  :evil: Mulig du får besøk av en ekte julenisse i år da! :xmas:  :xmas:  :xmas:  :xmas:

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

 

 

Takk! 

 

Ja, det hadde vært skikkelig kult med et julenissebesøk, men jeg tror jeg hadde fått kull i sokken. 

 

Det er storartet [for elbil-incentivene] at momsfritaket fortsetter til 2020, og enda bedre dersom det fortsetter i sin nåværende form og ikke går over til tilskudd.

 

Det er dog ikke sånn at incentivene fortsetter uendret. Engangsavgiftene er uendret men "kan tas opp til vurdering igjen" siden, "lokale myndigheter" får innføre bompenger i større grad, men med et tak, som er fornuftig og samtidig krymper prisfordelen på elbiler siden vanlige biler får mindre avgifter.

 

Men den store og viktige komponenten i dette bildet er helt klart at momsfritaket fortsetter til 2020, så da finnes kanskje det litt julenisse likevel. Jeg mener, siden tannfeen finnes så må man jo være litt åpen... 

 

 

 

PS!

 

Det viktigste med forlenginga til 2020 er at det øker sjansen for at man kan få kjøpt elektriske familiebiler før fritaket forsvinner. Norge har lang tradisjon for stasjonsvogner. Skal man ha plass til en manuell rullestol eller barnevogn er alternativene i dag Nissan E-NV200 Evalia eller Renault Kangoo Maxi Z.E. (Model X er for dyr til å snakke om.) Disse blikkboksene er ikke akkurat som en Octavia eller V50. Det virker som det nå foreligger planer i flere segmenter, selv om jeg ikke har sett noen konkrete stasjonsvogn-planer. 

 

 

 

Helt enig, momsfritak istedet for tilskudd er alfa og omega for å få mannen i gata over på elbil. At de legger opp til at elbil kan betale bompenger forstår jeg godt, hvis ikke må bomstasjonene stå til evig tid nå som "alle" veiprosjekter er bomfinansiert  :lol: Men det kommer nok ikke til å skje med det første i de store byene med luftproblemer og miljøpartier i byråd og kommunestyrer. Noen kroner for en bom på Kongsvinger skal man nok klare!

Når det gjelder Bagasjerom er det rart hvordan folk er veldig låst til forestillingen om at familier må ha stasjonsvogn. En Prius med bagasjerom på 445 liter (den nye har visstnok 521) er mer enn nok til både barnevogn og bagasje, jeg har lang erfaring med pakking av den :grin2: 

Jeg er sikker på at de 381 literne til Opel Ampara er nok for de fleste bare man tenker seg om en gang eller to når man stapper bagger fulle.

Lenke til kommentar

 

 

Det ser lovende ut nå i forhold til el-bil nå, ja. De blir antagelig presset til å endre statsbudsjettet, men det blir i så fall enda mer dreining mot miljø (hilsen Venstre). 

En fin ting med statsbudsjettet er at det varsles på forhånd slik at det normalt går an å hive seg rundt hvis det skulle gå andre veien. 75-80% av befolkningen har fremdeles ikke lademuligheter pr i dag så en blir nok kvitt fossilbilen uansett. :-)

 

Har 75-80% av befolkningen ikke tilgang på strøm i egen bolig? Ladestasjon ferdig montert i garasjen koster 10k eller til og med mindre om du kjøper den sammen med bilen og dermed unngår momsen

Du kan selvfølgelig også bruke vanlig uttak om du vil.. og tørr!

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Bagasjerom er det rart hvordan folk er veldig låst til forestillingen om at familier må ha stasjonsvogn. En Prius med bagasjerom på 445 liter (den nye har visstnok 521) er mer enn nok til både barnevogn og bagasje, jeg har lang erfaring med pakking av den :grin2:

Jeg er sikker på at de 381 literne til Opel Ampara er nok for de fleste bare man tenker seg om en gang eller to når man stapper bagger fulle.

 

 

Hei, 

 

nå er det forskjell på folk, og det er kanskje ikke alle som trenger stasjonsvogn til vanlig. Men på modeller som har begge deler, så ser man at det koster lite ekstra, og det er praktisk. 

 

Vi trenger faktisk to stasjonsvogner. For vår konkrete situasjon så er det den manuelle rullestolen som krever ikke bare en viss størrelse men en viss utforming på bagasjerommet. Jeg vil for eksempel mye heller kjøre en V50 enn en V60 på grunn av utformingen på bakluka. Prius ser ut til å ha litt forskjellige bakluke-løsninger på forskjellige modeller? Kanskje noen av dem er egnet til en ikke-sammenleggbar rullestol, det vet jeg ikke. Bred åpning og lav terskel er en stor fordel for oss, høyde og dybde på et typisk bagasjerom er "opp til stor nok" hvis jeg kan løfte stolen rett inn, liggende sidelengs.

 

Dessverre er det på sikt sannsynlig at vi ender opp med 11 år i en Caravelle. 

Lenke til kommentar

 

 

 

2020 er fortsatt ganske langt unna for det norske markedet, spesielt med tanke på at vi vil avvikle de økonomiske incentivene lenge før den tid.

 

Men å tro at de økonomiske incentivene er borte før 2020 er som å tro på julenissen, det er ikke mange statsbudsjetter igjen før den tid.

Det vil tidligst skje etter valget i 2021, husk at politikerne kun tenker neste valg og jeg tviler på at andre enn FrP tørr å gå til valg på "avgiftsheving" for elbiler neste år.

Det er heller å tro at de forblir som er å tro på julenissen. 

 

 

 

 

Måtte bare ta fram denne Tommy! :evil:  :evil: Mulig du får besøk av en ekte julenisse i år da! :xmas:  :xmas:  :xmas:  :xmas:

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

 

 

Da er vi her igjen, da :-B

 

Årsavgiften spretter opp for elbiler og ned for fossilbiler fra 2018, varslet med liten skrift i budsjettet for 2017.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/regjeringen-vil-oeke-aarsavgiften-for-elbiler-venstre-varsler-motstand/a/23820804/

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...