Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny bærbar PC med liten harddiskplass lar seg ikke oppgradere


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ny bærbar, en Asus PC på Expert 2 september 2016 med 14 tommers skjerm og 32 GB harddisk. Det siste skulle vise seg å være en flaskehals som gjør maskinen nærmest ubrukelig! Allerede etter 3-4 dager begynte problemene, PCen ville automatisk oppgradere Windows 10, men det var ikke plass til dette på harddisken!

 

Følgende melding kom opp på skjermen 8 september:

 

post-273075-0-48328000-1474966471_thumb.jpg

 

Jeg klikket "oppdater nå"; bare for å få denne feilmeldingen i neste skjerm: «Du må frigjøre diskplass på datamaskinen (20GB kreves).» Da var det 8GB ledig såvidt jeg husker.

 

post-273075-0-99425300-1474966531_thumb.jpg

 

Vet å ta en titt på hva som lå på harddisken, oppdaget jeg at i tillegg til Windows-mappen lå en Windows 10Upgrade-mappe der.

 

post-273075-0-69263400-1474966711.jpg

 

Og da spør jeg:

Er denne mappen noe jeg bare kan slette for å frigjøre plass, eller inneholder den Windows 10-filer som allerede er lastet ned, men ikke installert? Eller hva? 

Jeg er virkelig usikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan evt skaffe deg en 32 eller 64 gb SD kort, hvis laptopen har SD kortleser.

Jeg tror du få valget til å bruke den ledige lagringsplassen når du oppgraderer til windows 10.

Den vil da laste ned windows filene til kortet, installere ny windows på ssd, for så å dra gamle windows over på SD kortet.

Lenke til kommentar

Dumt av deg å skaffe deg: ASUS VivoBook E402SA Celeron 2GB 32GB SSD 14"

Er ikke bare lite SSD i denne, cpuen og ram er veldig lite.

Så tror du ender med å måtte kjøpe ny maskin om ikke lenge, kjøpt da minst 8 GB ram 250 GB SSD i minstefall.

 

ulig det hadde vært dumt av meg å kjøpe nevnte maskin; det har jeg heller ikke gjort.

Jeg kjøpte denne PCen for å jobbe med manuskripter og litt web-surfing og til det mener jeg den er grei nok. Jeg har diverse andre maskiner.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne PCen for å jobbe med manuskripter og litt web-surfing og til det mener jeg den er grei nok. Jeg har diverse andre maskiner.

 

Jeg kjøpte nylig en lignende sak med 32GB "disk" og jeg løste oppgraderingsproblemet ved å først lage en USB-stick med den nye OS-versjonen på. Her brukte jeg Microsofts Media Creation Tool, lastet ned herfra: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10  (Du trenger en 8GB minnepinne.)

 

Deretter frigjorde jeg plass på disken med Disk Cleanup-verktøyet (som er i Windows).

Her valgte jeg "Clean up system files"-knappen og sørget for å krysse av for "Previous Windows versions".

(Det er mulig teksten er litt annerledes- jeg tar dette etter hukommelsen.)

 

Deretter startet jeg setup.exe på USB-sticken og valgte "Upgrade". Spørsmålet om produktnøkkel kan man bare hoppe over. PC'en er litt småtreg, men i løpet av en time var det gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte denne PCen for å jobbe med manuskripter og litt web-surfing og til det mener jeg den er grei nok. Jeg har diverse andre maskiner.

Litt avhengig av hvilke programmer du bruker til å jobbe med manuskripter kan det hende du kan bruke Linux. Det tar som regel mindre plass.

 

 

Jeg skriver i OpenOffice er fornøyd med det. Velger blå bakgrunn (blå 6) og kan sitte i timevis uten å bli sliten i øynene/hodet.

Endret av Storøien
Lenke til kommentar

Du kan evt skaffe deg en 32 eller 64 gb SD kort, hvis laptopen har SD kortleser.

Jeg tror du få valget til å bruke den ledige lagringsplassen når du oppgraderer til windows 10.

Den vil da laste ned windows filene til kortet, installere ny windows på ssd, for så å dra gamle windows over på SD kortet.

 

Det er minnekortleser, har ikke prøvd å bruke det, men takk for tipset.

Jeg tror ikke HD er en SSD. Billig maskin da.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte denne PCen for å jobbe med manuskripter og litt web-surfing og til det mener jeg den er grei nok. Jeg har diverse andre maskiner.

Litt avhengig av hvilke programmer du bruker til å jobbe med manuskripter kan det hende du kan bruke Linux. Det tar som regel mindre plass.

 

 

Jeg skriver i OpenOffice er fornøyd med det. Velger blå bakgrunn (blå 6) og kan sitte i timevis uten å bli sliten i øynene/hodet.

 

Da kunne du like gjerne gjort det på Linux (f.eks. Lubuntu). For øvrig bør du velge LibreOffice, det er en utvikling av OpenOffice, og fremtiden.

 

HD er nok SSD av en eller annen variant.

Lenke til kommentar
Fremtiden ja, nøyaktig noe de sa i begynelsen av 80 -90 - early 2000 og idag, hvor er dem? nowhere... Linux er kun for spesiell interesserte. :closedeyes:

Nå snakket jeg om LibreOffice, som er for både Windows og Linux. De som jobbet på OpenOffice, jobber nå på LibreOffice, som er fortsettelsen.

 

Både Android og Chromebook kjører på Linux-kjernen, forresten.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Seint i går kveld skjedde det noe uventa: Maskinen meldte plutselig fra om at jeg måtte restarte for å installerte oppdateringene. Følgelig gjorde jeg det. Det var nok en stor "pakke" for det tok tid før alt var installert; jeg tror nærmere tre kvarter.

Og når jeg så sjekker hva som ligger på harddisken, er det kommet ei ny mappe: Windows.old.

 

post-273075-0-85910200-1475057720_thumb.jpg

 

Om jeg da forstår dere rett, er det nå to mapper jeg bare kan slette for å frigjøre plass: Windows10Upgrade og Windows.old.

Jeg risikerer ikke noe da?

Lenke til kommentar

Om jeg da forstår dere rett, er det nå to mapper jeg bare kan slette for å frigjøre plass: Windows10Upgrade og Windows.old.

Jeg risikerer ikke noe da?

 

Ved å slette Windows.old mister du muligheten til å gå tilbake til forrige versjon om du skulle ønske det. Så du kan jo sjekke om ting ser ut til å virke etter oppdateringen (lyd, bilde, nett, osv.) før du evt. sletter noe.

 

Den "formelle" måten å slette det på er vel ved å bruke Disk Cleanup som tidligere nevnt, men har du dårlig tid er det bare å slette manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...