Gå til innhold

Ny rapport: Elbil renere selv i kullkraft-land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Folk med litt kritisk tankegang har jo vist dette lenge, men det blir nok tøft for pepper gjengen å få sove i natt! :)

Hva og hvem sikter du til ?

 

Det eneste sikre er at alt er usikkert og at det beste utvilsomt må være å la bilen stå.

Lenke til kommentar

 

Folk med litt kritisk tankegang har jo vist dette lenge, men det blir nok tøft for pepper gjengen å få sove i natt! :)

Hva og hvem sikter du til ?

 

Det eneste sikre er at alt er usikkert og at det beste utvilsomt må være å la bilen stå.

 

 

Gruppen på facebook, vi som ønsker elbilen der pepperen gror eller noe i den dur :) 

 

For all del, å la bilen stå er det beste alternativet. Men det er ikke ett alternativ for alle, så da er det godt det finnes bedre alternativer der en må kjøre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Hva og hvem sikter du til ?

Gruppen på facebook, vi som ønsker elbilen der pepperen gror eller noe i den dur :)

 

Ah, facebook. Jeg forbeholder meg retten til å være kunde av selskaper, og ikke produktet deres, så denslags er uaktuelt.

Men det er ikke ett alternativ for alle, så da er det godt det finnes bedre alternativer der en må kjøre :)

Hele bil dikusjonen er forøvrig sånn passelig poengløs mht. forurensing. Det er alt for mange variabler til at noe sikkert kan sies om noe som helst.

Det hadde antagelig gjort mer for miljøet om folk i norge hadde slutta å kaste mat enn hvilken fremdriftsteknologi de velger til sitt kjøretøy.

 

Forøvrig så er det bare å flytte om en bor et sted en "må" ha bil. Slikt er bare er et valg, alternativet er der for alle.

Lenke til kommentar

Forøvrig, at Bloomberg spår at andelen el produsert fra vannkraft skal gå ned fra 18 til 12% fram til 2040 høres like så trist ut,som det er lite troverdig. Pr dato produserer kontinentet Afrika mindre strøm fra vannkraft enn lille Norge:-)

Jeg ser ikke helt hvordan "Afrika produserer lite" er et argument for høyere vannkraftandel i framtiden? AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig, at Bloomberg spår at andelen el produsert fra vannkraft skal gå ned fra 18 til 12% fram til 2040 høres like så trist ut,som det er lite troverdig. Pr dato produserer kontinentet Afrika mindre strøm fra vannkraft enn lille Norge:-)

 

Det er ikkje unaturleg, sidan vind- og solenergi er billigare å byggje ut enn vasskraft so lenge tilhøva ligg tilrette. Kraftproduksjonen skal jo ikkje berre endrast, han skal aukast. Det kjem til å skje på billigaste måte, og for tida er det sol og vind.
Lenke til kommentar

Ikke lest originalartikkelen enda men tror Sturle har rett. Selv om vannkraft er som i dag eller også øker litt vil prosentandelen kunne gå ned fordi totalproduksjonen går opp. Det må den gjøre fordi den skal erstatte fossil energi og fordi mer energi trengs i mange områder for å kunne bekjempe ekstrem fattigdom.

Lenke til kommentar

Jeg støtter elbiler fullt ut.

 

Likevel må de fleste av oss også forholde oss til her og nå.

 

Per nå kjører jeg på propan eller LPG. El har ikke nok rekkevidde og mulighet for å trekke henger innen en rimelig pris. Vet om Tesla selvfølgelig, men den er for dyr for folk flest.

 

Likevel langt mer utslippsvennlig enn både bensin og diesel. Nyere hybridbiler er fremdeles bensin eller dieselbiler. De har bare en del ekstra kg å drasse på. Så disse avgiftlettelsene skjønner jeg ikke.

 

Min 20 år gamle Nissan Maxima på LPG er mer miljøvennlig enn allverdens nye biler. Ikke alle, men du ser poenget. Et ikke målbart partikkelutslipp bør være interessant uansett. Betyr god luft i byen og det her og nå. Propan gir co2 og vann som utslipp. Co2 er ikke giftig gitt at konsentrasjonen ikke blir for høy. I praksis en veldig ren eksos. Ikke helt på linje med elbiler, men det er ikke så galt likevel.

 

Så jeg bør faktisk kjøre egen bil og ikke ta bussen. For bussen går som regel på diesel. Noen går på gass og det er veldig gledelig.

 

Dette med kostnaden er et viktig poeng. Folk må ha råd.

 

Hydrogen støtter jeg ikke, men dette er mest pga. sikkerhet. Oppbevaring og lagring av hydrogen under høyt trykk. Sett artikler som nevner 700 bar. Du har ikke lyst til å være i nærheten hvis det går hull på en slik tank. Et lite hull og er du i nærheten er det umiddelbart hørselsskade. Hydrogen tar fyr ved nesten alle konsentrasjoner. Ikke trygt overhodet. Så jeg skjønner ikke denne forkjærligheten for hydrogen.

 

Der vinner elbilen greit og det skjer mye spennende om dagen med batterier og elbiler.

 

Da fortrekker jeg heller flytende gassdrivstoff som er en del sikrere å håndtere. Les mer om BIO-lpg og E-gas. Fornybare og nullsumsspillgasser dette også.

 

Er så lei av å høre om hydrogenbiler. Jeg har ikke lyst til å kjøre med en tank med 700 bars trykk.

 

Propan har typisk 6-8 bar og er mye sikere å håndtere, men den er ikke ideel den heller. Likevel mye sikere enn hydrogen for hydrogenet i seg selv har noen grunnleggende ting som gjør at sikkerheten blir vanskelig.

 

Følger med spennende å se hva som skjer både med personbil, men også større nyttekjøretøyer som buss og lastebil.

 

I de to siste heier jeg på fornybare gassdrivstoff, men har sett lastebiler for bruk til distrubusjon på strøm. Da gjenstår langdistanse og her er jeg ikke så sikker på hva som går av med seieren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Elbil gir alltid lavere CO2-utslipp"

Enn hva? Under hvilke omstendigheter?

 

"Selv i land med mye kullkraft."

Hva er "mye kullkraft"? Typisk norsk grillsesong? :)

 

"En ny rapport fra Bloomberg New Energy Finance har tatt for seg dette. Konklusjonen er at uansett hvor du lader elbilen, så står den for mindre utslipp enn en fossilbil"

Mulig det, vanskelig å si noe fra eller til, uten å vite hva en "fossilbil" er for noe?

Regner de også med alt metanet som fossilet slapp ut, før det ble fossil? Det er slettes ikke ukjent at fossiler slipper ut mye mer klimagass mens de lever, enn når de kremeres. Enten kremasjonen skjer i fast form krematorium, eller i gassform i et forbrenningskammer.

 

"I land som Norge er marginen svært stor, ettersom nesten all elektrisitetsproduksjon er fornybar."

En påstand som gjelder kun under forutsetning av at elektrisiteten kjøpes med grønne sertifikater, noe som forsåvidt er helt likt for kunder i norge og tyskland eller sverige, da vi er del av samme kraftmarked som går på tvers av landegrensene.

 

"Global energimiks, prosentandel... (fancy grafikk)"

Prosentandel av hva?

 

"Elbiler i Frankrike står også for et svært lite CO2-utslipp, ettersom landet har en stor andel kjernekraft. Her kommer 90 prosent av kraftproduksjonen fra kjernekraft og fornybare kilder."

Frankrike er også del av et internasjonalt kraftmarked, og franske strømkunder kan ikke skilles fra sine naboland kun fordi de er franske. De kan skilles fra andre kunder i samme nett basert på om de kjøper garantier eller ikke.

 

"Dette vil åpenbart ta mye lenger tid i land med stor kullandel i kraftmiksen."

Men heldigvis ikke i norge, hvis vi bytter ut kulegrillen med elektrisk grill.... Nei vent litt, det kan vi gjøre helt uten å kjøpe elbil først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I land som Norge er marginen svært stor, ettersom nesten all elektrisitetsproduksjon er fornybar."

En påstand som gjelder kun under forutsetning av at elektrisiteten kjøpes med grønne sertifikater, noe som forsåvidt er helt likt for kunder i norge og tyskland eller sverige, da vi er del av samme kraftmarked som går på tvers av landegrensene.

 

Er du kverulant eller oljehue eller begge deler?

 

Det dreier seg selvsagt om *produksjon* av kraft, å bruke salg av sertifikater på måten du gjør gir ingen mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det dreier seg selvsagt om *produksjon* av kraft, å bruke salg av sertifikater på måten du gjør gir ingen mening.

 

Selvsagt dreier det seg ikke om produksjon av kraft, elbilen produserer vel ikke kraft som den mater inn i nettet? Den forbruker kraft, så dette dreier seg om forbruk selvfølgelig. Dette er ikke så enkelt, er det vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...