Gå til innhold

[Løst] Bruk av lys med tilhenger på dagtid.


fotonisse

Anbefalte innlegg

Er det andre regler for bruk av baklys når en har tilhenger etter bilen på dagtid?

 

Tenker da på de mer moderne bilene som kun har kjørelys foran, at de skal lyse på hengeren når det er mørkt, kjører i tunnel e.l. er helt greit for slik er det jo på selve bilen også.

 

Men hvordan stiller det seg når en kjører med henger etter, skal da baklysene være tent/på hele tiden på henger (og bil selvfølgelig) på dagtid?

 

For min del så så gjør jeg det konsekvent for å få av ryggesensorene på arb.bilen ved rygging, og at markeringslysene på hengeren skal være tent/på slik at hengeren er mer synlig.

 

Men jeg finner ikke noen spesifikke regler om hvordan det skal være, det eneste jeg finner er om hvilke krav det stilles til lys på hengeren og at de skal lyse når bilens lys lyser på Statens Vegvesen sine sider. En kan jo kanskje tolke det slik at det da ikke er egne krav til baklys på dagtid for bruk av henger (utenom i tuneller o.l.), men jeg har mine tvil om at det kan være så enkelt som det.........

 

Om noen vet hvilke lover/regler hvor det står om dette, så hadde det vært fint om dere kunne linke til det.

Jeg har googlet en del uten å finne noe spesifikt om dette, men det er jo ikke sikkert at jeg har truffet de rette sidene.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker. Men når jeg tok kjøretimer til tilhenger fikk jeg beskjed av kjørelæreren å skru på lysene, slik at baklysene (og lysene på hengeren) var tent under kjøring, selv om det var lyst. Er ikke sikker på om det er påbudt. Men kan tenke med at man i hvertfall må være sikker på at bremselys og blinklys funker på hengeren og, selv om ikke baklysene er tente. 

Lenke til kommentar

Forskrift om tekniske krav sier om både markeringslys og baklys på tilhenger: Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke på den trekkende motorvogn er tent. Herav utledes at tilhenger med bil som ikke har lys bak på dagtid heller ikke trenge å ha dette på tilhengeren. Se her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

 

Edit: Bremselys og blinklys må selvsagt funke hele tiden.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskrift om tekniske krav sier om både markeringslys og baklys på tilhenger: Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke på den trekkende motorvogn er tent. Herav utledes at tilhenger med bil som ikke har lys bak på dagtid heller ikke trenge å ha dette på tilhengeren. Se her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

 

Edit: Bremselys og blinklys må selvsagt funke hele tiden.

 

 

 

Da var det jo faktisk slik jeg leste meg til tidligere med tanke på krav til bilens lys og bruk av dem, trodde bare ikke at det ville være det samme når en brukte tilhenger.

 

Da fortsetter jeg å bruke lysa slik jeg har gjort, men vet da at det kun er krav til bremse -og blinklys på tilhengeren når det kjøres dagslys, bortsett fra i tuneller o.l. da.

 

Takk for hjelpen :) 

Lenke til kommentar

 

trodde bare ikke at det ville være det samme når en brukte tilhenger.

Hvorfor trodde du ikke det? Lyktene på tilhenger fyller vel ikke noe annet formål enn dem på bilen? :)

 

Når det er sagt, så er det bestandig lurt å bruke baklys og parkerings/markeringslys, også på dagtid.

 

 

 

Rett og slett fordi da er ikke markeringslys som er montert på de tilhengerene jeg benytter på jobb tent, og en galvanisert tilhenger er jo ikke bestandig så enkel å se i alle typer (mot)lys. Og hengerene vi benytter er også såpass høye at det er ikke så enkelt å se over dem for alle som kommer bak oss, men selvfølgelig så har vi jo både bremselys og retningslys som virker på hengeren selv om baklysa på bil eller henger ikke er tent. 

 

Men som nevnt, så setter jeg på lysa konsekvent hver eneste gang jeg kjører med henger, uansett str. på bil eller henger. :) 

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...