Gå til innhold

Slik skal motoren bruke mindre drivstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Forbrenningsmotoren gikk teknologisk ut på dato for tiår siden - en motor som ikke greier å produsere mer enn 30-40 % nyttbar energi av det som tilføres, og samtidig støyer, vibrerer og lager masse sykdomsfremkallende partikler - hører ikke framtida til.

Krampaktige tiltak som artikkelen beskriver, og enda mer VW-jukset, viser at man prøver å holde liv i en død hest. Ny mer effektiv teknologi er svaret - pr idag el-motorer som får energi fra batterier eller brenselsceller. Hvem vet hva framtida bringer?

 

Forbrenningsmotorer var ute allerede da den ble oppfunnet. Men i mangel av adekvate energikilder for lengre ferder med elmotor, samt at det var, og er masse avfall fra raffineriene i form av bensin og diesel, så har forbrenningsmotoren hatt sin besøkelsestid, og det fram til man vet hva man skal gjøre med de store mengdene bensin og diesel som er et biprodukt, i raffineringen av andre deler av råoljen som vi har behov for, i produksjonen av mye annet.

Hvis jeg får lov å være litt ironisk: Ja, riktig det!

 

Man mener at nå er det til enhver tid over 1 million mennesker i luften. Altså i passasjerfly. Meg bekjent er det ingen av disse flyene som bruker noe annet enn forbrenningsmotor. Så jeg tror nok at forbrenningsmotoren kommer til å leve i mange år til.

Når det gjelder sjøfart og veitrafikk er situasjonen mye av det samme. Joda, du kan bruke elferjer på korte ferjesamband, men for lengre strekninger er det forbrenning av hydrokarboner som gjelder. Det samme gjelder kjøretøy i land og verdensdeler som har begrenset med el-nett. Ta en Tesla Model 3 til Tanzania og kjør litt rundt. I norsk sammenheng tror jeg du vil finne at for eksempel Svalbard er svært vanskelig for elbiler, må i såfall lage strømmen med gasskraftverk. Finnmarksvidda i 30-40 kalde et annet eksempel. Svært dårlig virkningsgrad på batterier, og oppvarmingen tar all kapasiteten.

 

Joda, elbiler har blitt svært bra, men de har fortsatt ikke mulighet til å erstatte bil med forbrenningsmotor. Forbrenningsmotoren er rett og slett ikke død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå er det tidlig på morgenkvisten, men hvorfor kan ikke man sprøyte vann inn i dieselmotor også?

Fordi dieselmotorer ikke har problemer med motorbank. Motorbank er selvtenning, ved at bensin/luft forbrenner av seg selv, FØR det kommer gnist på tennpluggen. Dieselmotoren tenner idet diesel sprøytes inn i sylinderen, dvs. at dieselmotoren har motorbank hele tiden, for å sette det på spissen. Å sprøyte inn vann for å senke temperaturen har ingen mening, du SKAL ha høy temperatur i en dieselmotor.

Er Du sikker ? Slik eg forstår det blandes det inn opp til 10% vatn i ferskvare drivstoff i Frankrike og Spania. Uten at drivstofforbruket øker.

 

Når eg dreiv økonomikjøring med min bobil på ca 8,8 x 2,5 x 3,5 meter, 7,5 t og turbomatet diesel fikk eg et intrykk av at den gikk vertfall 5 % rimligere når det var høg luftfuktigheit. Dette skulle eigentlig ikke gå and uten at fuktigheten foredler litt forbrenningen, man får jo økt luftmotstand.

I enkelte bakker var det også mulig med et knepp høgre gear.

 

At det bare er fjas fra Bosch å komme med dette nu er så sin sak. Det er tillegutstyr dei seller, litt som Nille.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Usikker. Et søk på "vann i diesel" ga bare dårlige nyheter.

 

Det du har opplevd er fuktig luft, dvs vann i luft. Mulig at dette kan påvirke ytelsen til motoren, men i alle de årene jeg har lest bilblader, har jeg aldri lest om dette. Det eneste jeg har sett, er å tilsette vann i innsuget i ekstreme Formel 1 motorer. Det senker temperaturen på lufta, slik at tettheten øker og du kan sprøyte inn mer luft+bensin.

Lenke til kommentar

Usikker. Et søk på "vann i diesel" ga bare dårlige nyheter.

 

Det du har opplevd er fuktig luft, dvs vann i luft. Mulig at dette kan påvirke ytelsen til motoren, men i alle de årene jeg har lest bilblader, har jeg aldri lest om dette. Det eneste jeg har sett, er å tilsette vann i innsuget i ekstreme Formel 1 motorer. Det senker temperaturen på lufta, slik at tettheten øker og du kan sprøyte inn mer luft+bensin.

 

Fant en link, men ikke det eg lette etter: https://www.hielscher.com/power-ultrasound-for-water-in-diesel-emulsions.htm

 

15 år siden da eg budde i bobil lurte eg på å montere luftfukter mellom turbo og motor. Hadde en ultralyd luftfukter (1000 krones) med pottmeter der kunne brukes, og vantrykket var jo 3 kg/cm^2, og 100 W inverter hadde eg jo fra styringen til den kjeramiske gass plate.

Det vart med tanken, og med bare litt over 20 000,- i drivstoff pr år er jo potensialet heller lite i forhold til risikere å fylle vatn inn på motor ved et uhell.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Er det kaldt ute vil vannet fryse til is når bilen står parkert, men det er ikke skadelig. Isen tiner når man kjører, og da begynner systemet å virke igjen.

Høres ikke riktig ut. Når vann fryser så utvider det seg, og rør, ol som det er i sprekker av trykket.

Man får såkalte frostfrie rør eller slanger.

Lenke til kommentar

Jeg syns det var ofte man måtte etterfylle vann. Hver 300 mil betyr at jeg ville måtte etterfylle sju ganger i året. Altså noe sånt som fire ganger oftere enn jeg må fylle vindusspylevæske. Jeg antar det da vil være slik at en lampe vil lyse når vannnivået er lavt, altså vil bilen hele tiden klage på at den trenger vann, drivstoff, vindusspylevæske, urea og/eller olje.

 

Går man for elbil slipper man fire av fem irritasjonsmomenter.

 

Men med elbil må du "fylle strøm" hver eneste dag, to ganger minst, for oss som bor i grisgrendte strøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå er det tidlig på morgenkvisten, men hvorfor kan ikke man sprøyte vann inn i dieselmotor også?

Fordi dieselmotorer ikke har problemer med motorbank. Motorbank er selvtenning, ved at bensin/luft forbrenner av seg selv, FØR det kommer gnist på tennpluggen. Dieselmotoren tenner idet diesel sprøytes inn i sylinderen, dvs. at dieselmotoren har motorbank hele tiden, for å sette det på spissen. Å sprøyte inn vann for å senke temperaturen har ingen mening, du SKAL ha høy temperatur i en dieselmotor.

Ah selvfølgelig. Men denne teknikken må da være ypperlig for bensinmotorer som ofte kjører på høyt turtall? En påhengs ligger gjerne mellom 4500 og 6000 omdr. når man er på båttur. Eller en plenklipper som kjører konstant på 3000 omdreininger. Selv har jeg lest at plenklipper bruker enormt med bensin per kW og slipper ut mer forurensing enn flere biler på motorveien. Der kan det trenges en effektivisering. Men det hever jo prisen ytterligere.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Eller en plenklipper som kjører konstant på 3000 omdreininger. Selv har jeg lest at plenklipper bruker enormt med bensin per kW og slipper ut mer forurensing enn flere biler på motorveien. Der kan det trenges en effektivisering. Men det hever jo prisen ytterligere.

 

 

Nå er jo en gressklipper laget for å være billigst mulig da, effektivitet har null fokus. Derfor er de fremdeles sideventilert med støtstenger og flat topp, og med den simpleste forgasseren det er mulig å lage. De er altså på ca samme nivå (eller kanskje til og med enda værre) som en 100 år gammel motor i en model T Ford....

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Det er da en del av dem på markedet, men batteri koster litt ja.

 

Og du kan jo f.eks prøve å bore med en batteri drill til en tusenlapp mot en bormaskin på biltema til 150 kr med ledning. Og du vil fort finne ut at den billige maskinen med ledning er ekstremt mye sterkere enn den dyre drillen. Dette er fordi man bruker en motor med mindre effekt på batteri verktøyet for ellers ville batteriet vart veldig kort.

 

På samme måte vil en gressklipper med batteri som skulle ha hatt like mye effekt som en med bensinmotor ha trengt et ganske stort tungt og dyrt batteri for å holde ut like lenge.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

StormEagle: Hvorfor tror du elektrisk insinuerer batteridrift? Jeg har en elektrisk uten batteri og har hatt den i over 10 år. Den fungerer som bare det til plener som ikke er all verdens store. Dvs. begrenset av skjøteledninga som i mitt tilfelle er 10 meter. Elektriske gressklippere har så vidt jeg vet "alltid" vært populære for små til mellomstore hager. Blant annet fordi de støyer mindre, stinker mindre og har mindre leamikk som kan gå i stykker.

Lenke til kommentar

StormEagle: Hvorfor tror du elektrisk insinuerer batteridrift? Jeg har en elektrisk uten batteri og har hatt den i over 10 år. Den fungerer som bare det til plener som ikke er all verdens store. Dvs. begrenset av skjøteledninga som i mitt tilfelle er 10 meter. Elektriske gressklippere har så vidt jeg vet "alltid" vært populære for små til mellomstore hager. Blant annet fordi de støyer mindre, stinker mindre og har mindre leamikk som kan gå i stykker.

 

Det er jo veldig begrensende å måtte dra med en skjøteledning rundt huset da. 1 mål tomt som går rundt huset er ikke akkurat så veldig uvanlig, og det må jo være et mareritt med skjøteledning. Pluss sjansen for å kjøre over ledningen å kutte den av selvsagt....

Lenke til kommentar

Ett mål er nok i øvre sjikt av hva som er praktisk med ledning-gressklipper. Min er et halvt mål og her fungerer det glimrende med tre stikkontakter rundt huset. Man blir fort vant til å dra ledninga rundt for å unngå å kjøre på den. Også blir det jo logisk å starte nært veggen og bevege seg lengre unna i stripe etter stripe sånn at ledninga alltid er på hus-siden av gressklipperen. Etter min mening er ulempene mindre enn de med bensinklipper på en plen som min. Jeg hadde bensinklipper før og kommer aldri til å gå tilbake. Neste gang kjøper jeg en selvkjørende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...