Gå til innhold

Rimelig fargelaser til hjemmebruk?


Anbefalte innlegg

Svært sjeldent at det skrives ut her hjemme, men skriver vil jeg ha tilgjengelig.

 

Problemet er at når utskrifter skjer ca hver 3 måned så må skriveren igjennom intens rengjøring av skrivehode før bruk, og selv om en satt i nye patroner sist en skrev ut så viser den godt under halv kapasitet når den er klar for utskrift nummer to, 3 måneder etter den var i bruk sist.

 

Nå en så skriver ut gang nummer tre, så er patronene tom. Dette blir svært dyre utskrifter i lengden, og jeg ønsker dermed å gå for laser så jeg slipper problemet med at blekk tørker ut mellom bruk.

 

Det er i all hovedsak dokumenter som skrives ut, og ett og annet bilde som unger bruker til skoleprosjekt. Altså ikke ute etter fotokvalitet, men greit om den kan skrive ut i ok kvalitet.

 

Ser der finnes en del fargelasere til under 1500 kroner. Vil noen av disse kunne fungere greit?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en Canon fargelaser i den serien du linker til. Husker ikke nummeret nå. Fin utskrift men den bråkte noe forferdelig når første print var ferdig. Holdt sikkert på i et par minutter med ulyder før den gav seg.  :dribble:

 

Heldigvis var det så mye papirkrøll på den etterhvert at den gikk til resirkulering. Har nå hatt en OKI C301dn et par års tid og den er jeg mye mer fornøyd med. Lager jo litt lyd den også men stopper 10 - 15 sekunder etter print er ferdig. I tillegg støtter den tosidig print som ikke Canon gjorde. Liker veldig godt tosidig hvis jeg skal skrive ut manualer mm. 

 

Ser de selger den enda hos Dustin og er blitt enda billigere.

 

https://www.dustinhome.no/product/5010643096/c301dn

 

Men vær obs på at pulver er grisedyrt, men det er det jo til alle merker

 

Skal prøve på pulver fra Inkmann for å se om det funker greit. Fargenøyaktighet er ikke så viktig på denne. Har en OK blekkskriver til bilder.

Endret av LarsØ
Lenke til kommentar

Har hatt en Canon fargelaser i den serien du linker til. Husker ikke nummeret nå. Fin utskrift men den bråkte noe forferdelig når første print var ferdig. Holdt sikkert på i et par minutter med ulyder før den gav seg.  :dribble:

 

Heldigvis var det så mye papirkrøll på den etterhvert at den gikk til resirkulering. Har nå hatt en OKI C301dn et par års tid og den er jeg mye mer fornøyd med. Lager jo litt lyd den også men stopper 10 - 15 sekunder etter print er ferdig. I tillegg støtter den tosidig print som ikke Canon gjorde. Liker veldig godt tosidig hvis jeg skal skrive ut manualer mm. 

 

Ser de selger den enda hos Dustin og er blitt enda billigere.

 

https://www.dustinhome.no/product/5010643096/c301dn

 

Men vær obs på at pulver er grisedyrt, men det er det jo til alle merker

 

Skal prøve på pulver fra Inkmann for å se om det funker greit. Fargenøyaktighet er ikke så viktig på denne. Har en OK blekkskriver til bilder.

Når jeg sammenligner pris på skriver med pris på nytt pulver så får jeg en mistanke om at det er minimalt med "pulver" som blir levert med den nye skriveren. 

 

Er det mulig å gi et anslag på hvor mye pulver (d.v.s. til hvor mange siders utskrift) det er med en slik skriver "out of the box"?

Endret av polljen
Lenke til kommentar

 

Har hatt en Canon fargelaser i den serien du linker til. Husker ikke nummeret nå. Fin utskrift men den bråkte noe forferdelig når første print var ferdig. Holdt sikkert på i et par minutter med ulyder før den gav seg.  :dribble:

 

Heldigvis var det så mye papirkrøll på den etterhvert at den gikk til resirkulering. Har nå hatt en OKI C301dn et par års tid og den er jeg mye mer fornøyd med. Lager jo litt lyd den også men stopper 10 - 15 sekunder etter print er ferdig. I tillegg støtter den tosidig print som ikke Canon gjorde. Liker veldig godt tosidig hvis jeg skal skrive ut manualer mm. 

 

Ser de selger den enda hos Dustin og er blitt enda billigere.

 

https://www.dustinhome.no/product/5010643096/c301dn

 

Men vær obs på at pulver er grisedyrt, men det er det jo til alle merker

 

Skal prøve på pulver fra Inkmann for å se om det funker greit. Fargenøyaktighet er ikke så viktig på denne. Har en OK blekkskriver til bilder.

Når jeg sammenligner pris på skriver med pris på nytt pulver så får jeg en mistanke om at det er minimalt med "pulver" som blir levert med den nye skriveren. 

 

Er det mulig å gi et anslag på hvor mye pulver (d.v.s. til hvor mange siders utskrift) det er med en slik skriver "out of the box"?

 

 

Dette opplyser de jo om:

 

På Brother HL3140CW

 

1 x tonerpatron ( svart ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798 

1 x tonerpatron ( cyan ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798 

1 x tonerpatron ( magenta ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798 

1 x tonerpatron ( gul ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798

 

På Samsung CL-430W

 

1 x tonerpatron ( svart ) - opp til 700 sider 

1 x tonerpatron ( cyan ) - opp til 500 sider 

1 x tonerpatron ( magenta ) - opp til 500 sider 

1 x tonerpatron ( gul ) - opp til 500 sider

 

Canon i-sensys

 

1 x tonerpatron ( svart ) - opp til 800 sider - Canon 731 Starter 

1 x tonerpatron ( cyan ) - opp til 800 sider - Canon 731 Starter 

1 x tonerpatron ( magenta ) - opp til 800 sider - Canon 731 Starter 

1 x tonerpatron ( gul ) - opp til 800 sider - Canon 731 Starter 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Har vel egentlig bestemt meg for at det blir Samsung c430w eller Brother HL3140CW.

 

Største forskjellene på de slik jeg ser.

 

Samsung:

 

Medfølgende toner til 500 sider farge og 500 sider sort/hvitt

Tar liten plass (382 × 211 × 309 mm)og veier langt mindre enn Brother. 9 kg mot 17kg.

Ikke mulighet for duplex utskrift.

Støtte for NFC

 

 

Brother:

 

Medfølgende toner til 1000 sider farge og 1000 sider stort/hvitt

Støtter duplex utskrift

Veier 8 kg mer enn Samsung og er større (410 × 240 × 465 mm)

 

Ellers ser de helt like ut og koster det samme. Hva de veier har jo kun noe å si når de skal flyttes på, så sånn sett vektlegger jeg ikke det veldig høyt.

 

Får lese litt om de to før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

 

 

På Brother HL3140CW

 

1 x tonerpatron ( svart ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798 

1 x tonerpatron ( cyan ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798 

1 x tonerpatron ( magenta ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798 

1 x tonerpatron ( gul ) - opp til 1000 sider ISO/IEC 19798

 

 

 

 

 

 

Brother:

 

Medfølgende toner til 1000 sider farge og 1000 sider stort/hvitt

Støtter duplex utskrift

Veier 8 kg mer enn Samsung og er større (410 × 240 × 465 mm)

Jeg kan ikke finne noe (på Dustin eller Brothers hjemmesider) som tilsier at  Brother HL3140CW  støtter duplex utskrift. Du må da opp i de litt dyrere modellene 3170cdw eller 3180cdw. Slik jeg forstår Brother sin "navngiving" på så er CW ensiders utskrifter, mens CDW er duplex utskrifter

Lenke til kommentar

Jeg sjekket på prisjakt, og der stod det duplex på den. Er nok feil på prisjakt da tenker jeg.

 

Har undersøkt litt mer, og viser seg at det er manuel duplex på den, noe det skal være på samsung sin også etter hva jeg kan se?

 

Tror kanskje jeg ender på Samsung da siden de er helt lik angående funksjoner. Bare sammenligne hva noe toner koster til de før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

 

Skal prøve på pulver fra Inkmann for å se om det funker greit. Fargenøyaktighet er ikke så viktig på denne. Har en OK blekkskriver til bilder.

 

Frarådes på det sterkeste. Jeg brukte en ladning med Inkman-toner i min Canon. Det endte opp med søl inne i hele skrivere, måtte vaske fargebåndet flere ganger før utskriftene ble nogenlunde rene. Med originaltoner er det ikke noe problem. 

Lenke til kommentar

 

 

Skal prøve på pulver fra Inkmann for å se om det funker greit. Fargenøyaktighet er ikke så viktig på denne. Har en OK blekkskriver til bilder.

 

Frarådes på det sterkeste. Jeg brukte en ladning med Inkman-toner i min Canon. Det endte opp med søl inne i hele skrivere, måtte vaske fargebåndet flere ganger før utskriftene ble nogenlunde rene. Med originaltoner er det ikke noe problem. 

 

Det var dumt.

 

Har jo allerede kjøpt 2 av 3 og mangler kun Magenta som jeg går å venter på.  

Får se om jeg prøver likevel. 

 

Blir det for ille koster jo en ny printer samme som en fargetoner :confused:

Og der følger det jo med 4 stk toner kassetter, riktignok redusert kapasitet.

 

Synes det blir litt feil med denne prisingen av forbruksmateriell kontra selve printeren.

Vil heller betale noen tusen for printeren enn å måtte betale over 3000 for et komplett toner sett.

 

Når det gjelder wifi på selve printeren er det ikke noe problem for meg iallefall da jeg har switch rett ved siden av printeren og så fort printer er på nettverket er det jo null prob å printe fra laptop via wifi. Print fra telefon har jeg ikke prøvd.

For meg er automatisk duplex gull og vil ikke være det foruten, men det behovet må jo hver og en finne ut av. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir dyrt dette uansett ser jeg. Nye toner til Samsung koster rundt 500 kroner, og rundt 600 til Brother sin.

 

Om de holder det de lover med kapasitet på 500 og 1000 sider som ny, så vil det jo ta minst 5 år før jeg trenger å tenke på nye tonere med mitt forbruk på utskrifter.

 

Til Brother selges det uoriginale tonere i sett til 400 kroner for alle fire. Ikke sett noe slikt til den prisen for Samsung enda.

Lenke til kommentar

Jeg har den Samsungen (430) selv, og vi har den samme på jobben. Funker meget bra, har sliti litt med trådløs tilkobling, men har vært enklere å koble til med kabel når de få gangene jeg bruker den.

 

Utskriftmengden som Samsung oppgir er nokså korrekt. Og det fine er at resttone kassetten som følger med er det vare å tømme hver gang den er full, så sparer man penger på å ikke kjøpe ny slik.

 

Det er også lett å bytte det meste på den. Fikk feil på en ny tonerkassett, og fikk bare ny av Komplett når jeg nevnte det.

Lenke til kommentar

Det var dumt.

 

Skal prøve på pulver fra Inkmann for å se om det funker greit. Fargenøyaktighet er ikke så viktig på denne. Har en OK blekkskriver til bilder.

Frarådes på det sterkeste. Jeg brukte en ladning med Inkman-toner i min Canon. Det endte opp med søl inne i hele skrivere, måtte vaske fargebåndet flere ganger før utskriftene ble nogenlunde rene. Med originaltoner er det ikke noe problem. 

 

 

Har jo allerede kjøpt 2 av 3 og mangler kun Magenta som jeg går å venter på.  

Får se om jeg prøver likevel. 

 

Blir det for ille koster jo en ny printer samme som en fargetoner :confused:

Og der følger det jo med 4 stk toner kassetter, riktignok redusert kapasitet.

 

For min skriver er det bare en hundrelapp forskjell på hver tonerkassett, fra Inkman til originaltoner. Ett sett toner koster ca 2500,- (for alle fire). Om det koster 2000,- eller 2500,- en gang hvert eller hvert andre år spiller ingen som helst rolle, det viktige er at den virker og utskriftene blir brukbare. Husker ikke nøyaktig hvor mange utskrifter jeg har kjørt, men jeg tror tonerkostnaden ligger på rundt 50 øre per ark. 

Lenke til kommentar

Hadde HP Color Laserjet til 2500,- som holdt noen år med veldig lite bruk.   Da jeg skulle kjøpe nytt sett tonere fant jeg ut at det var billigere å kjøpe ny laserskriver til 1500,-    Det ble en HP CP1025nw   - den har da i tillegg wifi som den forrige ikke hadde.

(Den gml ble levert på gjenvinningsstasjonen i avdelingen "gjenbruk").

 

Laserskriver er genialt til akkurat det å stå lenge uvirksom da toner er plastpulver (holder seg godt) som smeltes fast til papiret.  Ingen dyser som går tette. 

 

Skal man ha noen ekstra flotte utskrifter finnes det hhv glossy papir eller også type "papir" som er transparent med hvit bakgrunn.

Evt laminere utskrift med en billig lamineringsmaskin.

Lenke til kommentar

Heisann, 

 

Etter å ha lest igjennom tråden så ser jeg grunnlaget på hvorfor du ønsker laser printer men ønsker å gjøre deg oppmerksom på en del smådeler.

 

Du ønsker laser printer pga blekkprinteren du har for øyeblikket tørker ut ettersom du bruker den veldig lite.

Du kan oppleve samme problem med laser printer på diverse deler og bør være klar over det slik du kan ta noen forebyggende steg.

 

Toner kassetter kan klumpe seg til hvis det er fukt i rommet, står toneren alt for lenge uten bruk vil jeg anbefale deg å riste den forsiktig før bruk, er det veldig fuktig i rommet kan det føre til at du må bytte ut hele toneren.

 

Trommel kassetten som sitter i maskinen har ett oljebelegg rundt seg som vil tørke etter lite bruk som vil da føre til striper/missfarging. (Dette kan også oppstå ved at du skriver ut sider med lite tekst eller bilde)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...