Gå til innhold

Rimelig fargelaser til hjemmebruk?


Anbefalte innlegg

Du kan jo se på modeller som Samsung Xpress SL-C480W, da får du jo scanner også.

Det er nok den jeg har ansett som favoritt etter å ha kikket rundt etter kandidater i dag.

 

Siden jeg har et svært varierende utskriftsbehov i løpet av et år, så kunne det vært fristende til å forsette med "bruk og kast" av billige blekkskrivere. Men jeg har som regel ett prosjekt eller to i løpet av et år for familien (utenom fotoutskrifter fra min fotoskriver) der det da blir en del utskrifter så jeg tror egentlig ikke det blir så mye "dyrere" i lengden å gå for en litt mer kostbar "skikkelig" laserskriver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha skriver som er billig i drift - kikk på Epson EcoTank: http://www.elkjop.no/product/data/skriver-og-skanner/EPSET2500/epson-ecotank-et-2500-aio-blekkskriver

 

Denne har billig blekk du fyller på med schwære flasker - flaskene holder til mange tusen sider. :)

 

Nå i august og september er det i tillegg 500 kr i cashback. :)

 

Godt forslag, men som det nevnes i første post, så bruker ikke TS skriveren så mye, og da er blekk noe herk, siden dysene tetter seg. Måtte akkurat kaste min egen blekkskriver som var lite brukt pga dette.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Brother fargelaser som var trådløs. Kostet meg 1290,- på Staples for to år siden. Når den gikk tom for toner for noen uker siden så gikk den på fyllinga. Koster 2.500,- for nytt sett med toner og da kjøper jeg heller en ny skriver til halve prisen som har toner nok til at jeg klarer meg ett par år til mitt bruk.

 

Skriver man ut hyppigere så kan den nok være mer lønnsomt å kikke på toner kostnader, men for min del så blir det vertfal slik :)

 

Neste gang legg den ut på Finn.no under Gis bort, og si den gis bort ved henting. Da slipper du å bruke tid på å kjøre den på dynga selv...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er det rett over en måned siden jeg byttet patroner sist. Skriveren ble bruk samme dag patronene ble kjøpt, var så avslått i 14 dager før det ble skrevet ut 8 sider. I dag når jeg skulle skrive ut på nytt var patronene tom så da skal det kjøpes inn laser.

 

Så etter alle tips og innspill jeg har fått her blir det nå Samsung C430W eller C480W.

 

Noen som har erfaringer med C480W? Hadde vært greit å hatt en scanner også når en først skal kjøpe noe som skal vare de neste årene.

Lenke til kommentar

 

Hadde vært greit å hatt en scanner også når en først skal kjøpe noe som skal vare de neste årene.

Kjøp deg en separat scanner ex Canon canoscan 9900......en skriver/multiskriver hives etter kort tid pga nevnte frustrasjon....

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det, men det spørs selvsagt formålet med scanneren. 

 

Hvis kjøper ønsker en scanner som i hovedsak skal brukes til digitalisering av foto/negativer så er jeg helt enig med Flageborg i at en separat (skikkelig) scanner er å foretrekke fremfor scanneren på en mulitiskriver.

 

Hvis formålet med scanneren på en mulitiskriver er å bruke maskinen som en "kopimaskin" så er det noe herk å ha to separate enheter som må kommunisere via en datamaskin.

 

Så her bør ProphetSe7en  etter min mening vurdere hva som er hovedmålet med en scanner til hans bruksområde.

 

For min egen del så har jeg (tidligere i denne diskusjonen) kommet til at jeg vil gå for en laserskriver når min nåværende "billigskriver" (kontorbruk)  blir blekktom, og da er planen min en muliti-laser, mest sannsynlig en C480W til denne typen utskrifter. (jeg har dog allerede en god scanner og en god blekkskriver til Foto-arbeid).

 

EDIT!! jeg er ikke sikker på at Flageborg  har fått med seg at ProphetSe7en skal skifte fra blekkskriver til laserskriver (min tolkning med utgangspunkt i hans svar  :closedeyes: )

Endret av polljen
Lenke til kommentar

EDIT!! jeg er ikke sikker på at Flageborg  har fått med seg at ProphetSe7en skal skifte fra blekkskriver til laserskriver (min tolkning med utgangspunkt i hans svar  :closedeyes: )

Ehhh...joda...som jeg nevnte i en annen blekk kontra laser skriver og prisene-på-fargestoff-tråd så er førstegangsinnkjøpet billig....og etterfylling dritdyrt.

 

Hvis jeg ikke hadde funnet fornuftig priset fargestoff på nettet til min multi-laser ville den blitt kastet....

 

mc4690mf_enlarge.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

EDIT!! jeg er ikke sikker på at Flageborg  har fått med seg at ProphetSe7en skal skifte fra blekkskriver til laserskriver (min tolkning med utgangspunkt i hans svar  :closedeyes: )

Ehhh...joda...som jeg nevnte i en annen blekk kontra laser skriver og prisene-på-fargestoff-tråd så er førstegangsinnkjøpet billig....og etterfylling dritdyrt.

 

Hvis jeg ikke hadde funnet fornuftig priset fargestoff på nettet til min multi-laser ville den blitt kastet....

 

 

 

Jeg ser den, og kunne nok spart meg min "Edit"  :eek:

 

Når det gjelder "bruk og kast" så har jeg nok "dessverre" bedrevet den når det gjelder multiskrivere (blekk), rett og slett fordi de er så ekstremt billige nye.

 

Jeg tok dog et regnestykke vedrørende den aktuelle multi-laseren det var snakk om her (og som jeg vurderer) og har kommet fram til et litt uvitenskapelig regnestykke (kun basert på Komplett sine priser, som ofte ikke er de rimeligste).

 

Et nytt sett med pulverpatroner (sort + 3 farger) koster ca kr 2200. Skriveren inklusive patroner koster knappe 2000. Men de patronene som følger med ny skriver har ca halv kapasitet enn de patronene som selges "løst", så da har man forsåvidt kommet til et prisleie der det faktisk kan lønne seg å fravike "bruk og kast". Selvsagt så spørs det hvor lenge de medfølgende patronene varer i en vanlig husholdning, kanskje er skriveren så "nedstøvet" at man likevel må ha ny  :hmm:  :)

Lenke til kommentar

Da er det rett over en måned siden jeg byttet patroner sist. Skriveren ble bruk samme dag patronene ble kjøpt, var så avslått i 14 dager før det ble skrevet ut 8 sider. I dag når jeg skulle skrive ut på nytt var patronene tom så da skal det kjøpes inn laser.

(jeg går ut ifra at det er blekk patroner du snakker om her)

 

Har hatt flere forskjelige typer blekkskrivere over mange år nå, men aldri opplevet det du forteller om her (dog nevner du ikke hvor mange sider du skrev ut samme dag du byttet patronene). Hvilken type/fabrikat skriver er det du har og hvor mye inneholder patronene? Om skriveren er ubrukt i etpar uker bør normalt ha ingen betydning på blekkforbruket.

 

Selv anbefaler jeg alltid å kjøpe en skriver med seperate blekkpatroner for hver farge. Dermed kan en tyne ut hver dråper av hver enkelt farge og ikke riskere å måtte kaste hele settet bare pga at det er tomt for en farge (som oftest svart først). Blekkprisene vil jeg tippe øker pr volumenhet jo mindre patronene er.

 

For egen del har jeg nå hatt en fotoskriver (epson 3880) i noen år nå hvor den i enkelte perioder har stått ubrukt i minst etpar måneder om gangen og hatt ingen merkbare økninger i problemer eller økning i blekkforbruket (ei heller tetting av dyser med enkelte blekkpatroner nesten et år etter siste forbruksdato). Jeg bruker samme skriveren til både foto og brev/dokumenter etc uten problemer.

 

At enkelte skrivere i dag selges såpass billig at man like gjerne kan kaste de og kjøpe ny fremfor nye blekkpatroner er etter min mening et svært tvilsomt opplegg fra produsentenes side og et slags sykdomstegn i bransjen. Men man bør samtidig huske på det er antagelig opplagte årsaker til at de kan selges såpass billig (noe som gjelder både for blekk og laser). I lengden er det heller ikke sikkert at det er det lureste/beste å alltid bare se på innkjøpsprisen. Kvalitet koster ofte noe mer, men i lengden kan det for enkelte kanskje være bedre å investere i mindre problemer og mer glede og at utstyret alltid funker som tenkt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...