Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny stor familiebil?


-SVG-Pacman

Anbefalte innlegg

Vi må kjøpe ny bil. Har pr i dag en Opel Zafira 2008, kjørt 160k. Er for tiden på verksted. Igjen.

 

 

Vi har satt opp en del kriterier, men dessverre gjør jo det at listen på mulige biler blir liten..

 

Må ha:

Ikke diesel

Trekke greit, min 2 tonn

Kurant motor, min 180-190hk

Sikker

Stor lasteplass

Se bra ut/moderne

Automatgir

 

Bør ha:

Hybrid (ladbar)

7 seter (nesten må ha)

 

Slik som vi har diskutert har vi (eg) ikke lyst på kassebil, selv om det hadde vært det mest praktiske. Har med barnevogner og rullestoler mm. Trekker henger på sommeren og tenker på å skaffe campingvogn.

 

Vi har muligheten til å legge en god del i bilen, men kona vil ikke bruke mer en nødvendig..  :hrm:

 

Så langt har vi tenkt på:

 

Volvo XC90 - prøvekjørte T8, kjempebil på alle måter. God plass, sprek, moderne og 7 seter, ladbar hybrid og egentlig den eg har på topp. Resten av motoralternativene er enten dyre (T6) eller diesel. Topp sikkerhet. Men dyr.

Ford S-Max Vignale - Bensinmotor og automatgir er det bare Vignale som tilbyr? 7 seter, god plass, men design er jo ikke supersprekt. Heller ikke hybrid.

Ford Galaxy - stor bil, god plass. Men ikke spennende bil.. 

Zafira/Touran/etc - må/vil større bil.

MB GLS - passer nok de fleste kriterier, bortsett fra prisen, starter på 1,2''.

 

Hadde et lite håp på nye MB E-klasse stasjonsvogn, da eg så at den kunne komme som 7-seter! Helt til eg såg baksetene..

 

Er det andre biler som kan passe de fleste kriterier? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel også Model X like dyr som GLS

 

Nei, den starter på rundt halvparten og har langt mindre utgifter, men igjen har den jo bakdeler som TS kanskje ikke kan leve med. Men absolutt ett bra forslag. Største hemningen med X er nok, kort kjørelengde om man kjører ekstremt mye, kort kjørelengde om man kjører mye med henger/vogn, ikke skiboks som nordmenn elsker :) 

Lenke til kommentar

Model X får nok vesentlig mindre kjørelengde ved å hekte på en henger naturligvis.

Model S får redusert ca 15% ved bruk av sykkelstativ.

 

Tror nok fossilt drivstoff er å foretrekke her.

 

Ja en får +/- halvparten sånn enkelt forklart, alt handler jo såklart om utforming og størrelse/vekt. 

 

Men jeg er enig, skal en dra mye så er ikke elbil noe å gå for. Iallefall ikke enda. Skal en kun kjøre henger til søppelet og byggeren osv så er det ett bra alternativ. 

Lenke til kommentar

Du har jo Q7, X5 osv.

 

For å gjøre kona fornøyd kan du velge å kjøpe en fra 2014-15 som har gått bittelittegrann, så koster plutselig disse luksusbilene halvparten.

 

Edit: Ser det er lite utvalg av hybride, 7-seter q7 og x5 som ikke koster.

Edit: 2, mulig du er for streng på kriteriene :)

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Har ikke mye erfaring, men som 18-åring har jeg prøvd ut mange forskjellige biler når det kommer til bakseter, komfort osv. Så med tanke på at du har barn kan jeg uttale meg litt ;)

Vil absolutt anbefale Ford S-max som vi har eller Ford S-Max Vignale. Har sittet i mange familiebiler ved ulike anledninger, men Ford S-max er min favoritt grunnet, mye plass, individuelle seter (kan justere frem og tilbake og vinkelen individuelt), gode seter også går den stille. Vi hadde først en S-max som vi kjøpte etter lanseringen i Norge. men nå er jeg nokså sikker på at vi har en 2012 modell (litt usikker på riktig årsmodell her), men poenget er at hele familien har vært veldig fornøyd med S-max!

Lenke til kommentar

Noen hybrider som ikke er nevnt enda med hengervekt 2 tonn eller mer (se bort fra disse hvis syv seter blir et "må ha"-krav).

 

Audi Q5 Hybrid: Kan trekke 2 tonn.

Lexus RX450h: 2 tonn.

Mercedes GLE 500e: 2 tonn.

Porsche Cayenne Hybrid: 3,5 tonn.

VW Touareg Hybrid: 3,5 tonn.

 

Personlig ville jeg nok valgt XC90 T8 hvis jeg hadde samme krav som TS og nok penger til det, det virker som om TS egentlig har bestemt seg for den allerede.

Lenke til kommentar

Vi har ikke bestemt oss enda.

Men grunnen til at vi ikke har gått for de mindre bilene, q5, 500gle mm er pga plass og ingen 7 seter.

 

Såg lenge på q7-etron, men når denne skal være hybrid, så er det ikke mulig med 7 seter. Og denne hadde nesten 5 mils rekkevidde i praksis, mot omlag 25km i XC90.

 

GLS som hybrid hadde vært flott :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...