Gå til innhold

Vil spore alle biler med GPS - og gjøre bensin og diesel billigere


Anbefalte innlegg

Sannheten om Parisavtalen kan man lese her. Det er også ene og alene grunnen til at så mange land, inkl Kina skrev under på avtalen.

 

https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2015/10/27/chinas-climate-plan/

 

Den som hørte Fredrik Solvang og Dagsnytt 18 i går, kunne få med seg at Kina og alle land i verden inkl Norge, kan gjøre hva pokker de vil. Dvs at både Kina og Norge kan mangedoble alle utslipp av alle slag og forurense mer enn noen gang og alikevel følge Parisavtalen.

 

De fleste land som ratifiserer Parisavtalen vil levere inn tall som gir landene frihet til å forurense max opp mot hva som kan skje av utvikling frem til 2030.

 

Dvs at Parisavtalen er en avtale som gir alle land RETT til å forurense mange ganger med enn i dag dersom de ønsker det...

 

En underlig måte å styre det som kalles menneskehetens største trussel noen sinne.

 

Altså sannheten er at alle vet at det hele er manipulerende løgn og politikk der man kan lyge til innbyggerne med unnskyldning i at det er på vegne av menneskeheten.

 

Samtidig venter skattefrie fete lønninger og pensjoner til de største svindlerne og beste løgnerne. Går ut i fra at folk flest har fått med seg at Norge leder an i å eksportere klimaløgnersvindlere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan du ikke lese lengre enn overskriften før du går helt Godwins law.. :roll:

Sorry Simen1, men jeg har nok lest det hele. Poenget er uansett at DU bør lære deg å lese mer en bare artikelen. Du bør se helhetlig på ting og sammenhenger utover det som TU klarer å legge frem for deg i en enkelt artikkel. Du må lese mer, Simen1, og du må lese helhetlig.

 

"Det er naivt å fortsette å tro det beste om de verste."

Godt sakt Kokkvold, om terroren mot Charlie Hebdo, men det gjelder også her.

 

Han sa også noe mer.. "Norske journalister burde skaffe seg knebeskyttere, slik som de kryper for makthaverne." fra en artikkel eller no` i morgenbladet der temaet var at journalistene svikter sin rolle som vaktbikkjer. Når slike overvåkings forslag som vi ser komme frem her får spalteplass burde kritikken stå i taket hos journalistene..

 

Men så var det noe med den frosken da som varmes så langsomt opp.

 

Velkommen etter når du kommer, Simen1 :hmm:

 

Du tar fortsatt feil angående hva som står i Sintef-rapporten. Journalistene bevisst vrenger rapporten til noe annet enn den er, for å skape klikk. Fjerner du klickbait-faktoren er det ingenting igjen som tyder på at dette har overvåkningspotensiale. Den virkelige faren er når politikere og byråkrater skal utforme kravspekken. Det er ikke forslaget til Sintef det er noe galt med i personvernsammenheng.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er ikke slikt skummelt?  Eller er det kun skummelt når "jeg" blir rammet med talefrihet?[/background][/size][/font][/color]

Forskjell på talefrihet og lyvefrihet

 

Hvilke politi skal stoppe de som lyver ("")?  En veldig skummel vei du beveger deg på, synes jeg.  Hvorfor kan ikke de som lyver fortelle hvorfor de mener de ikke lyver?

 

Hvorfor skal ikke jeg få lov å si at det er forskjell på talefrihet og lyvefrihet uten at du skal kneble meg for det?

Det er nå en skumlere vei å bevege seg dersom man skal tillate å utslette historiske hendelser.

 

Men dette er en helt annen diskusjon som vi godt kan ta ett helt annet sted

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Så la meg bare oppsummere:

- Veiavgift ("årsavgift")

- pluss avgift for selve drivstoffet/"co2" via GPS

- pluss avgift for hvor mye man har kjørt

- pluss bompenger

- pluss diverse sære nisseavgifter som HK-avgift etc ved import av bilen

- pluss skatt, siden bilen er jo ikke gratis og koster noe i seg selv

... og gratis 1984-type sporing av bilen i tillegg

 

Hvorfor ikke bare kreve inn hele lønnen med en gang og innføre 100% skatt?

La meg korrigere:

- Veiavgift ("årsavgift") Ja, og nå kan den bli mer rettferdig slik at de som bruker veien mest betaler mest

- pluss avgift for selve drivstoffet/"co2" via GPS Nei, CO2 er ikke foreslått å regnes ut via GPS. Det skal fortsette å være en drivstoffavgift.

- pluss avgift for hvor mye man har kjørt Nei, dette blir veiavgiften som du allerede har nevnt

- pluss bompenger Nei, dette erstatter bompenger, ikke supplerer. Dermed frigjøres midler fra dyre innkrevingsmetoder.

- pluss diverse sære nisseavgifter som HK-avgift etc ved import av bilen. Ja, men økende politisk motstand mot HK-avgift sannsynliggjør en avvikling på sikt.

- pluss skatt, siden bilen er jo ikke gratis og koster noe i seg selv. Ja, inntektskatt og mva er grunnpillarer i skattesystemet så det er naturlig og uten konkurransedreining siden alle andre kjøp beskattes på samme måte. Disse er forresten ikke koblet til forbruk slik de to grønne linjene over er.

... og gratis 1984-type sporing av bilen i tillegg. Nei, det er direkte feil. Jeg oppforder deg også til å lese mer enn overskriften. Helst Sintef-rapporten og innlegg nr 13 her i tråden.

 

Kjapt oppsummert:

- Ved nykjøp: Normal inntektskatt og mva (HK-avgiften står for fall)

- Ved forbruk: Én avgift direkte tilknyttet CO2-utslipp og én best mulig tilknyttet veislitasje

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal ikke jeg få lov å si at det er forskjell på talefrihet og lyvefrihet uten at du skal kneble meg for det?

 

Det er nå en skumlere vei å bevege seg dersom man skal tillate å utslette historiske hendelser.

 

Men dette er en helt annen diskusjon som vi godt kan ta ett helt annet sted

 

Joda, så er vi kanskje enige. Jeg trodde du mente deg rett til å definere  sant og usant, og  å stoppe andre i deres meninger.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvorfor skal ikke jeg få lov å si at det er forskjell på talefrihet og lyvefrihet uten at du skal kneble meg for det?

 

Det er nå en skumlere vei å bevege seg dersom man skal tillate å utslette historiske hendelser.

 

Men dette er en helt annen diskusjon som vi godt kan ta ett helt annet sted

 

Joda, så er vi kanskje enige. Jeg trodde du mente deg rett til å definere  sant og usant, og  å stoppe andre i deres meninger.

 

:) Ja sånn kan det gå...

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

 

 

Crvena og Bjørn: Elbiler siter også på veiene. Jeg ser ikke noe urettferdig i at de ikke lengre kan snylte på spleiselaget.

Bortsett fra hvis staten faktisk mener alvor med å få til et skifte av persontransport over på elektrifiserte biler, da er det altfor tidlig å avgiftslegge bruk av elbil på dette nivået, men usikkerheten rundt elbilenes særfordeler er vel en annen diskusjon.

 

Det lar seg enkelt kompensere på andre måter om man vil opprettholde like like kraftig differensiering. Det sagt så ligger det i kortene at elbilfordelene vil avta over tid.

 

Nå mener jeg heller ikke at elbilfordelene ikke skal avta over tid, jeg mener derimot at staten sender uklare meldinger om hvordan de ser for seg at det skal avvikles. Dette igjen gir usikkerhet blant folk og er utelukkende negativt for salget av elbiler. Jeg tror ikke folk flest er negative til at også elbilister må bidra til helheten, men når man får så mange usikkerheter rundt fremtidig kostnader og bruk blir det veldig vanskelig for markedet og gjøre et velbegrunnet valg ved kjøp av bil. Og lettere for bilprodusentene å vente enda litt lenger før de faktisk satser på alternativer til fossil drivstoff.

 

Nok OT nå kanskje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan du ikke lese lengre enn overskriften før du går helt Godwins law.. :roll:

Sorry Simen1, men jeg har nok lest det hele. Poenget er uansett at DU bør lære deg å lese mer en bare artikelen. Du bør se helhetlig på ting og sammenhenger utover det som TU klarer å legge frem for deg i en enkelt artikkel. Du må lese mer, Simen1, og du må lese helhetlig.

 

"Det er naivt å fortsette å tro det beste om de verste."

Godt sakt Kokkvold, om terroren mot Charlie Hebdo, men det gjelder også her.

 

Han sa også noe mer.. "Norske journalister burde skaffe seg knebeskyttere, slik som de kryper for makthaverne." fra en artikkel eller no` i morgenbladet der temaet var at journalistene svikter sin rolle som vaktbikkjer. Når slike overvåkings forslag som vi ser komme frem her får spalteplass burde kritikken stå i taket hos journalistene..

 

Men så var det noe med den frosken da som varmes så langsomt opp.

 

Velkommen etter når du kommer, Simen1 :hmm:

 

Du tar fortsatt feil angående hva som står i Sintef-rapporten. Journalistene bevisst vrenger rapporten til noe annet enn den er, for å skape klikk. Fjerner du klickbait-faktoren er det ingenting igjen som tyder på at dette har overvåkningspotensiale. Den virkelige faren er når politikere og byråkrater skal utforme kravspekken. Det er ikke forslaget til Sintef det er noe galt med i personvernsammenheng.

 

Men kjære deg, det er jo nettopp det som er problemet. Dette kommer ikke til å ende med en skarve sintef rapport og det ER til syvende og sist politikere og byråkrater som legger premissene for hva som til syvende og sist blir resultatet. Og om du ikke sier tydelig ifra nå så er det ingen ting som hindrer at et slikt system både kan og vil utvides senere, eller allerede innen det hele blir satt i sving. Hadde håpt i det minste at naiviteten var mindre enn dette og at innsikten strakk seg lenger enn som så. Men det ser visst ut til å strande her for din del ved dine klick-bait gjentagelser... Jeg ser på denne saken som større enn bare en skarve Sintef rapport, men for noen er det tydeligvis hele verden.

 

Det er nå en gang slik at dette er ikke noe sintef er alene om. Det er ganske mange andre premissleverandører som kommer til å bestemme hvordan dette systemet til sist vil bli seende ut. Norsk snillisme er ikke en av de.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Kan til en viss grad se nytteverdien i dette i tungtransport, men for privatbilisme klarer jeg ikke å se noen fordeler.

 

Dessuten må man vel inn med sensorer for å måle akseltrykk også? Eller skal en tom Smart ForTwo betale samme "slitaseavgift" som en fullastet Toyota Hilux?

 

Skal man ha redusert avgift for biler som bruker dekk med lav rullemotstand? Eller økt avgift for de med høy? Hva med de som har feil trykk på dekkene? Må vel lese av sensoren for dekktrykk?

 

Sensor for kjøremønsteranalyse må man ikke glemme. Aggressiv kjøring med mye stopp/start og raske akselerasjoner og deselerasjon? Eller jevn kjøring i 80?

 

Skal tilhengere ha eget sensorsett også? Med akseltrykksensor, osv.?

 

Kjenner jeg er skeptisk...

 

Slik overvåking er på mange lastebiler idag.En kan se hastighet å hvor bilen er ,vekten på bilen feks..Å hvordan en kjører med tanke på dieselforbruk.Hvor mange ganger en bremser.Hva slags gir en bruker.Hvor mange stopp.Om en slipper gassen før en bakketopp for å trille over.Hvor mye tomgang.Alle data blir samlet inn å en får en poengsum for hver dag.Så blir alle sjåførene i firmaet lagt inn med en total poengsum for de siste 30 dager å en får en resultatliste.Slik blir det en konkurranse sjåførene imellom.Så teknologien er der.

Lenke til kommentar

Denne GPS-dimpen bør registrere akseltrykk, opphøge det i fjerde og rekne ut avgifta basert på køyrde kilometer med det akseltrykket. Då betaler køyretya for faktisk vegslitasje. Resultatet er at det vert gratis for bilar, og berre tunge køyrety betaler. Slik det bør vere om det er vegslitasjen vi skal betale for. Personbilar bør kanskje vere med å betale for brøyting og strøing, men det kan inngå i årsavgifta. Å skulle rekne på kor mykje av køyringa som skjer på brøyta og strødde vegar vert for komplisert.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man forhindre tukling med GPS-signalene? Det har vært mulig å blokkere GPS-signaler i flere år, med utstyr kjøpt på nettet til hundrelapper. Nå kommer det også utstyr for narring. Kan få GPSen til å rapportere fiktiv kjøring...

Det har vært oppe tidligere i tråden:

Ano_Nym: Jeg ser ikke helt hvordan det skal bli lettere å jukse med GPS-basert distansemål enn med omdreiningsbasert distansemål. Kjører man for eksempel gjennom en tunell eller blokkerer GPS-signalene når man skal kjøre langt, så beregnes jo enkelt avstanden ut fra innebygde kart og posisjon før og etter blokkeringen. Vil man være ennå sikrere kan analyse av motorvibrasjoner legges inn som en redundant målemetode. En liten G-sensor og programsnutt for frekvensanalyse og kalibrering av frekvensanalysen opp mot GPS når begge deler er i drift, er ikke akkurat uoverkommelig hverken teknisk eller økonomisk.

Lenke til kommentar

Mer overvåking, nei takk.

Vil en slik løsning uansett sikre at det penger til vedlikehold på de veier jeg kjører eller andre steder i landet. For det vil jo i så fall være slik at min jobb vei også må nyte godt av det, selv om ikke det er hovedveiene inn til Oslo.

 

Skal vi komme med noe nytt i denne forbindelse, må det i så fall være kostnadseffektiv på en slik måte at vi ikke må ansette ett hundretalls nye mennesker i ett nytt statlig innkrevingskontor, ei heller ha så stor kostnad at det blir vanskelig å forsvare innføringskostnaden som blir send til alle bileiere.

 

Og ikke minst må alle utenlandske biler får dette montert på vei inn i landet og avgift avkrevd på vei ut.

 

vi betaler mye over bomring også for å betale disse veiene vi kjører på så skal vi ha ett slikt system så må i så fall komme fratrekk på når man kjører en bomfinansiert strekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved blokkering, ja kanskje. Men hvis du lurer GPSen til å tro at du har kjørt 100 m i stedet for 100 km, er verdien av GPS'en bortimot null. Da er det bedre å bruke de andre kildene (omdreininger, vibrasjoner...). Narringen kan gjøres med en billig programmerbar radio og programbibliotek fra nettet.

 

 

Hvordan skal man forhindre tukling med GPS-signalene? Det har vært mulig å blokkere GPS-signaler i flere år, med utstyr kjøpt på nettet til hundrelapper. Nå kommer det også utstyr for narring. Kan få GPSen til å rapportere fiktiv kjøring...

Det har vært oppe tidligere i tråden:

Ano_Nym: Jeg ser ikke helt hvordan det skal bli lettere å jukse med GPS-basert distansemål enn med omdreiningsbasert distansemål. Kjører man for eksempel gjennom en tunell eller blokkerer GPS-signalene når man skal kjøre langt, så beregnes jo enkelt avstanden ut fra innebygde kart og posisjon før og etter blokkeringen. Vil man være ennå sikrere kan analyse av motorvibrasjoner legges inn som en redundant målemetode. En liten G-sensor og programsnutt for frekvensanalyse og kalibrering av frekvensanalysen opp mot GPS når begge deler er i drift, er ikke akkurat uoverkommelig hverken teknisk eller økonomisk.

Lenke til kommentar

Jeg ser flere her (Håvar Bettum, MrEspen, Bjørn Nordbotn og Per Østensen) reagerer veldig kjapt med personvern, men har dere lest mer enn overskriften? 

Ja, jeg leste hele artikkelen, men leste du det jeg skrev? Min reaksjon var ikke om personvern, det anser jeg som en tapt sak. Staten kan allerede overvåke meg som de ønsker.

Jeg skrev om formålglidning. Hvis en teknologi kan benyttes til andre ting enn forutsatt, vil det før eller siden bli benyttet til det. Især når det kan tjenes enormt mye penger på den alternative bruken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...