Gå til innhold

Endelig kommer PCI Express 4.0. For mange vil ikke dobbel fart være den største nyheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger vi PCI Express 4.0?

 

Da jeg mener problemet med SLI/crossfire er ikke båndbredden i seg selv, men at enheten har delt båndredde som gjør man kun får 8x hastighet ved flere skjermkort.

 

Noen eksperter som vil forklare begrunne dette?

Hadde vil hatt PCI-E express 3x  som klarer å levere hastigheten ved flere skjermkort så er ikke hastigheten noe problem.

Da ofte i SLI\crossfire får maks 70% bedre ytelse ofte 50% eller lavere på lga 1151.

 

Siden man ikke får brukt begge skjermkortene maksimalt.

 

Eller vil fremtidige GTX 1080 TI OC muligens gjøre PCI-E v4 nødvendig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke dumt. Vil den klare å dra strømmen fra dagens standard på strøm i hovedkortet? I så fall er jo dette gull xD

Tror man må ha flere strømkontakter på hovedkortet, kansje må bytte PSU også i enkelte tilfeller?

Så eneste fordelen dette har i praksis mindre strømkontakter i pcen. Men hvem bryr seg om det?

 

 

Men til Tom's Hardware forteller Richard Solomon, visepresident for PCI-SIG, at med PCIe 4.0 vil sporene levere minimum 300 watt, men i noen tilfeller så mye som 400 eller 500 watt

Blosser i om man trenger ekstra PCI-E strømkontakter, men jeg syns heller problemet er med SLI\crossfire gir minialt effekt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Trenger vi PCI Express 4.0?

 

Da jeg mener problemet med SLI/crossfire er ikke båndbredden i seg selv, men at enheten har delt båndredde som gjør man kun får 8x hastighet ved flere skjermkort.

 

Noen eksperter som vil forklare begrunne dette?

Hadde vil hatt PCI-E express 3x  som klarer å levere hastigheten ved flere skjermkort så er ikke hastigheten noe problem.

Da ofte i SLI\crossfire får maks 70% bedre ytelse ofte 50% eller lavere på lga 1151.

 

Siden man ikke får brukt begge skjermkortene maksimalt.

 

Eller vil fremtidige GTX 1080 TI OC muligens gjøre PCI-E v4 nødvendig?

 

Hva er egentlig spørsmålet ditt? Problemet er ikke båndbredden, men at man ikke får nok båndbredde?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Trenger vi PCI Express 4.0?

 

Da jeg mener problemet med SLI/crossfire er ikke båndbredden i seg selv, men at enheten har delt båndredde som gjør man kun får 8x hastighet ved flere skjermkort.

 

Noen eksperter som vil forklare begrunne dette?

Hadde vil hatt PCI-E express 3x  som klarer å levere hastigheten ved flere skjermkort så er ikke hastigheten noe problem.

Da ofte i SLI\crossfire får maks 70% bedre ytelse ofte 50% eller lavere på lga 1151.

 

Siden man ikke får brukt begge skjermkortene maksimalt.

 

Eller vil fremtidige GTX 1080 TI OC muligens gjøre PCI-E v4 nødvendig?

 

Hva er egentlig spørsmålet ditt? Problemet er ikke båndbredden, men at man ikke får nok båndbredde?

 

AtW

 

Problemet er ikke båndbredden men at Cpu lans eller andre ting som gjør ved SLI oppsett halveres båndbredden.

Det er problemet. Skjermkortene ved SLI\crossfire får aldri blitt belastet 100%.

Lenke til kommentar

 

Tipper at kommende Skylake-E plattformen får PCI-E 4.0 :)

Den første plattformen til Intel med PCIe 3.0-støtte var med Ivy Bridge/Panther Point, og den kom to år etter PCIe 3.0-specen kom i 2012

 

Tror dere AMD Zen kan støtte PCI-e 4 i fremtiden?

Eller må cpuen har PCI-E lans tilsvarende sokkel 2011 altså langt flere pins en dagens?

Så selv om AMD Zen blir utsatt kan de gå for nyeste teknolgi?

 

Eller er FM2+ arkitekturen som sies å bli veldig likt AMD Zen for svak til å ha den teknologien?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Ikke dumt. Vil den klare å dra strømmen fra dagens standard på strøm i hovedkortet? I så fall er jo dette gull xD

Tror man må ha flere strømkontakter på hovedkortet, kansje må bytte PSU også i enkelte tilfeller?

Så eneste fordelen dette har i praksis mindre strømkontakter i pcen. Men hvem bryr seg om det?

 

 

Det jeg og så for meg. Sånn i start-fasen er det jo dumt, men i det lange løp er det uansett godt å bli kvitt de ekstra kablene på skjermkortet. Hadde blitt mer ryddig om ATX-kabelen til hovedkortet ble litt bredere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dere AMD Zen kan støtte PCI-e 4 i fremtiden?

Eller må cpuen har PCI-E lans tilsvarende sokkel 2011 altså langt flere pins en dagens?

Så selv om AMD Zen blir utsatt kan de gå for nyeste teknolgi?

 

Eller er FM2+ arkitekturen som sies å bli veldig likt AMD Zen for svak til å ha den teknologien?

I fremtiden kommer alle tilgjengelige plattformer til å støtte PCIe 4.0.

Men når første versjon av Zen blir sluppet seint i år (2016) har ikke standarden engang blitt vedtatt enda. Så jeg kan garantere deg at første versjon av Zen ikke kommer med PCIe 4.0.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Trenger vi PCI Express 4.0?

 

Da jeg mener problemet med SLI/crossfire er ikke båndbredden i seg selv, men at enheten har delt båndredde som gjør man kun får 8x hastighet ved flere skjermkort.

 

Noen eksperter som vil forklare begrunne dette?

Hadde vil hatt PCI-E express 3x  som klarer å levere hastigheten ved flere skjermkort så er ikke hastigheten noe problem.

Da ofte i SLI\crossfire får maks 70% bedre ytelse ofte 50% eller lavere på lga 1151.

 

Siden man ikke får brukt begge skjermkortene maksimalt.

 

Eller vil fremtidige GTX 1080 TI OC muligens gjøre PCI-E v4 nødvendig?

 

Hva er egentlig spørsmålet ditt? Problemet er ikke båndbredden, men at man ikke får nok båndbredde?

 

AtW

 

Problemet er ikke båndbredden men at Cpu lans eller andre ting som gjør ved SLI oppsett halveres båndbredden.

Det er problemet. Skjermkortene ved SLI\crossfire får aldri blitt belastet 100%.

 

 

Når problemet er at båndbredden halveres, så er det jo båndbredden som er problemet.....

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror dere AMD Zen kan støtte PCI-e 4 i fremtiden?

Eller må cpuen har PCI-E lans tilsvarende sokkel 2011 altså langt flere pins en dagens?

Så selv om AMD Zen blir utsatt kan de gå for nyeste teknolgi?

 

Eller er FM2+ arkitekturen som sies å bli veldig likt AMD Zen for svak til å ha den teknologien?

I fremtiden kommer alle tilgjengelige plattformer til å støtte PCIe 4.0.

Men når første versjon av Zen blir sluppet seint i år (2016) har ikke standarden engang blitt vedtatt enda. Så jeg kan garantere deg at første versjon av Zen ikke kommer med PCIe 4.0.

 

Så du tror ikke hvis man kjøper AMD zen slutten av året hvis det kommer da, kan man senere kun bytte hovedkort å beholde cpu?

For intel vil nok garantert gjøre det nødvendig å kjøpe DDR5 ram og ny cpu hvis man vil ha dette slik har det alltid vært.

Sokkel 2011 er muligens det tryggeste, men hvem vet.

Men tror AMD Zen muligens ikke blir den store konkurenten til intel tror det blir et budsjett alternativ for virtuelle klienter\videoredigering og kanskje spilling da i3 6300 eller i5 6500 er største konkurenten.

 

Så jeg overrasker meg hvis amd klarer å måle seg mot i7 6700k\

Intel Core i7 6850K\i7 6900K i gaming.

 

I så fall gleder jeg å teste AMD Zen i doom 4.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Trenger vi PCI Express 4.0?

 

Du trenger ikke PCIe 4.0, men i servere osv hvor man kan ha 100 Gbit nettverkskort, NVMe SSDer og annet som bruker mye båndbredde kommer den ekstra båndbredden veldig godt med. Det å kunne kjøre et skjermkort kun via PCIe vil også være nyttig da det blir mindre kabelrrot og enda enklere å skifte ut skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trenger vi PCI Express 4.0?

Du trenger ikke PCIe 4.0, men i servere osv hvor man kan ha 100 Gbit nettverkskort, NVMe SSDer og annet som bruker mye båndbredde kommer den ekstra båndbredden veldig godt med. Det å kunne kjøre et skjermkort kun via PCIe vil også være nyttig da det blir mindre kabelrrot og enda enklere å skifte ut skjermkort.

 

Ja er kanskje servere som er prioritert her tror også jeg, hva med å bruke fiber lenge inn?

Da fiber klarer 2 tb\s eller mere.

 

Flott! Enda mindre overhead, og enda lavere latency :D

Hva med fiber? Muligens en LC kabel hadde gjort samme jobben som PCIe 4.0.

Men da måtte man lage delene som skjermkort med lys istedenfor metal og kobber.

 

Hvis cpu\ram bruker lys å lagre ting på tror jeg det hadde vært bedre, men det koster.

Lenke til kommentar

 

 

Trenger vi PCI Express 4.0?

Du trenger ikke PCIe 4.0, men i servere osv hvor man kan ha 100 Gbit nettverkskort, NVMe SSDer og annet som bruker mye båndbredde kommer den ekstra båndbredden veldig godt med. Det å kunne kjøre et skjermkort kun via PCIe vil også være nyttig da det blir mindre kabelrrot og enda enklere å skifte ut skjermkort.

 

Ja er kanskje servere som er prioritert her tror også jeg, hva med å bruke fiber lenge inn?

Da fiber klarer 2 tb\s eller mere.

Nå er det en stund siden jeg har lest om fiber, men her ser jeg for meg at det er betraktelig dyrere med fiber i alle mulige retninger inne på et datasenter(alle kabler må byttes ut med fiber, en må ha sender/mottakerutstyr her og der, kanskje en repeater osv..), enn kobber og kraftigere PCIe.

 

 

Flott! Enda mindre overhead, og enda lavere latency :D

Hva med fiber? Muligens en LC kabel hadde gjort samme jobben som PCIe 4.0.

Men da måtte man lage delene som skjermkort med lys istedenfor metal og kobber.

 

Hvis cpu\ram bruker lys å lagre ting på tror jeg det hadde vært bedre, men det koster.

Lagre ting ved hjelp av lys? Det har vi ikke teknologi til enda.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Trenger vi PCI Express 4.0?

 

Da jeg mener problemet med SLI/crossfire er ikke båndbredden i seg selv, men at enheten har delt båndredde som gjør man kun får 8x hastighet ved flere skjermkort.

 

Noen eksperter som vil forklare begrunne dette?

Når man designer en integrert krets er det begrenset hvor mange ledere med I/O-signaler man kan ha på kretsen, primært avhengig av hvor stor den integrerte kretsen faktisk er. Grunnen til at LGA115X-baserte CPUer deler på 16 lanes med PCIe-signaler er fordi det er ikke fysisk plass til å legge til flere lanes med PCIe-signaler, og kostnadene ved å øke størrelsen på brikken for å tildele flere ledere for I/O er større enn de økonomiske gevinstene Intel hadde fått tilbake for det.

 

Zen kommer forøvrig også til å ha en integrert PCIe-kontroller, så du kommer ikke til å se nye AM4-hovedkort i 2017/18 som gir første generasjon Zen-prosessorer PCIe 4.0

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...