Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det. Tror uansett ikke det blir noe problem. Bare passe på at hele brikken får pasta på seg.

 

 

I dag fikk jeg melding fra Throttlestop "This version has expired"

Funka ikke å laste ned ny. 

Blir Intel XTU til jeg finner ut av det

Det er noe tull med programmeringa, last ned ny versjon fra sida. Fikk samme selv for en stund siden. Det skal være gratis og alltid være gratis i følge han som lager det :) XTU krever en del systemressurser og det er færre parametere du kan justere, ofte krasja XTU for min del og. Hver gang ble verdiene resatt, men throttlestop har jeg aldri det problemet.

Lenke til kommentar

Da har jeg spilt et par runder PUBG med Thermal Grizzly Kryonaut.

Jeg har klokket GPU core og memory. Jeg har undervoltet CPU core og cache (begge -0.105V). I tillegg bruker jeg den hjemmelage kjøleplata mi som jeg tidligere har postet bilder av.

 

 

Med AS5 lå jeg på en max temp på 86 grader.

Med Kryonaut fikk jeg maks temp på 80 grader.

 

 

Til sammenligning spillte jeg nå sammen med min bror. Han har identisk maskin. Stock clock på GPU. Samme UV som meg. AS5. Han bruke ikke kjøleplate.

 

Førse runde var han helt oppi 98 grader. Så løftet han pc-en litt i bakkant for å få mere luft under. Da ble ikke tempen mere enn 91 grader.

 

 

 

Konklusjon.

Kryonaut reduserer temperaturen med 6 grader i forhold til AS5. Det hjelper også å løfte pc-en i bakkant. 

 

 

Når det er sagt så skal det nevnes at tuben med AS5 som jeg har brukt er mange år gammel. Den er iallefall 8 år. Vet ikke om kjølepastaen "går ut på dato" når den bare ligger i skuffa.

Endret av JFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har skjermkortet på min over 5 år gamle Kunshan tatt kveld, for andre gang. Er vel ikke mere reklamasjon å hente nå, så da har jeg begynt å gjøre litt research i forhold til hvilken Laptop jeg skal erstatte den game trofaste hesten min med.

 

Etter å ha googlet til fingrene mine er blitt både gule og blå, så har jeg kommet frem til at ingenting på laptop markedet har endret seg på 5-6 år. Back in the days var det Kunshan (Eller Clevo / Sager om du vil) som kjempet i teten med Asus. Vanligvis i Klevo sin favør, da det var noen kroner å spare her. Ja, og med MSI på en "3. Plass" (litt etter som).

 

Såvidt jeg har klart å lese meg til, er det altså slik i dag også.

 

Andre konkurrenter gjør det jo bedre nå enn tidligere, men de er ikke aktuelle for min del. Bare jeg leser Acer / HP (eller tilsvarende merker), så rynker jeg ved nesen min. Gamle fordommer sitter enda kan man si. Men uansett, de ligger under mine topp kandidater.

 

Sånn egentlig så har jeg ikke bruk for en særlig god bærbar, da jeg bare spiller D3 og SC2. Men når jeg først skal kjøpe meg en ny bærbar, så vil jeg jo ha noe krutt, bare sånn i tilfelle jeg skulle bli bitt av basillen igjen, og prøve meg på noen nyere spill.

 

Til tross for at synet er like bra enda, så ønsker jeg større skjerm enn jeg tidligere har hatt. Går opp fra 15.6" til 17.3" altså. Vekt betyr nada, da jeg er sterk som en hest. Skjermkortet har jeg kommet frem til må være Gtx 1060. Prosessoren kan være i5 eller i7. Ikke så nøye.

 

Mine kandidater:

 

1. Kunshan N870 (11 800kr)

2. Asus ROG GL702VM (15000kr)

3. Tilsvarende MSI i tilsvarende prisklasse.

 

Og siden vi er smittet av USA, så klarer jeg ikke la vær å tenke på at vi har en Mørk/Sort/Negro Fredag som vil dukke opp i nærmeste fremtid... Altså Black Friday. Og da har jeg tenkt å slå til på ~en av disse 3 alternativene (evt. tilsvarende alternativer) og ta den som gir mest/best specs for pengene.

 

Tanken er at ingen av disse valgene er feil.

 

Høres dette ut som en god plan ? Evt. andre alternativer / innspill ?

Beklager seint svar! Kunshan N870 er jo et godt valg, ingen 17.3 i samme prisklasse. Jeg hadde nok gått for den om jeg var deg :)

Lenke til kommentar

Da har jeg spilt et par runder PUBG med Thermal Grizzly Kryonaut.

Jeg har klokket GPU core og memory. Jeg har undervoltet CPU core og cache (begge -0.105V). I tillegg bruker jeg den hjemmelage kjøleplata mi som jeg tidligere har postet bilder av.

 

 

Med AS5 lå jeg på en max temp på 86 grader.

Med Kryonaut fikk jeg maks temp på 80 grader.

 

 

Til sammenligning spillte jeg nå sammen med min bror. Han har identisk maskin. Stock clock på GPU. Samme UV som meg. AS5. Han bruke ikke kjøleplate.

 

Førse runde var han helt oppi 98 grader. Så løftet han pc-en litt i bakkant for å få mere luft under. Da ble ikke tempen mere enn 91 grader.

 

 

 

Konklusjon.

Kryonaut reduserer temperaturen med 6 grader i forhold til AS5. Det hjelper også å løfte pc-en i bakkant. 

 

 

Når det er sagt. tuben med AS5 som jeg har brukt er mange år gammel. den er iallefall 8 år. Vet ikke om kjølepastaen "går ut på dato" når den bare ligger i skuffa.

Det var jo veldig bra resultater :) Kjølepasta kan holde lenge om den blir oppbevart bra. AS5 er visstnok en kanskje tyktflytende pasta, jeg har ikke brukt den selv. Har du repasta både CPU og GPU? Forstod ikke helt hvem av dem som hadde 80 i temp :) 

Lenke til kommentar

Kjørte Prime95 og FurMark samtidig i 10 minutter nå.

 

Temp:

CPU: 89 grader

GPU: 76 grader

 

 

 

Da jeg kjørte disse samtidig med AS5 var CPU på 96 grader (om jeg husker rett) og GPU på 81.

 

 

 

Dette er uansett høyere temperaturer enn jeg har opplevd i noen spill.

 

 

 

 

 

Prøvde også samme stresstester med stock clock på GPU. Fikk samme resultat

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...