Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

Over i Throttlestop nå:

Lot CPU Core være -0,110v siden det ble maksimalt i Intel XTU

Prøvde først 10 minutter med prime mens jeg hadde CPU Cache på -0,110. Så prøvde jeg -0,115v og derretter 10 minutter i Prime med CPU Cache -0,120v.

 

Nå skal jeg prøve CPU Core -0,110v og CPU Cache -0,125v

 

Hvor lenge bør prime 95 få kjøre før jeg kan konkludere med positive verdier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har skjermkortet på min over 5 år gamle Kunshan tatt kveld, for andre gang. Er vel ikke mere reklamasjon å hente nå, så da har jeg begynt å gjøre litt research i forhold til hvilken Laptop jeg skal erstatte den game trofaste hesten min med.

 

Etter å ha googlet til fingrene mine er blitt både gule og blå, så har jeg kommet frem til at ingenting på laptop markedet har endret seg på 5-6 år. Back in the days var det Kunshan (Eller Clevo / Sager om du vil) som kjempet i teten med Asus. Vanligvis i Klevo sin favør, da det var noen kroner å spare her. Ja, og med MSI på en "3. Plass" (litt etter som).

 

Såvidt jeg har klart å lese meg til, er det altså slik i dag også.

 

Andre konkurrenter gjør det jo bedre nå enn tidligere, men de er ikke aktuelle for min del. Bare jeg leser Acer / HP (eller tilsvarende merker), så rynker jeg ved nesen min. Gamle fordommer sitter enda kan man si. Men uansett, de ligger under mine topp kandidater.

 

Sånn egentlig så har jeg ikke bruk for en særlig god bærbar, da jeg bare spiller D3 og SC2. Men når jeg først skal kjøpe meg en ny bærbar, så vil jeg jo ha noe krutt, bare sånn i tilfelle jeg skulle bli bitt av basillen igjen, og prøve meg på noen nyere spill.

 

Til tross for at synet er like bra enda, så ønsker jeg større skjerm enn jeg tidligere har hatt. Går opp fra 15.6" til 17.3" altså. Vekt betyr nada, da jeg er sterk som en hest. Skjermkortet har jeg kommet frem til må være Gtx 1060. Prosessoren kan være i5 eller i7. Ikke så nøye.

 

Mine kandidater:

 

1. Kunshan N870 (11 800kr)

2. Asus ROG GL702VM (15000kr)

3. Tilsvarende MSI i tilsvarende prisklasse.

 

Og siden vi er smittet av USA, så klarer jeg ikke la vær å tenke på at vi har en Mørk/Sort/Negro Fredag som vil dukke opp i nærmeste fremtid... Altså Black Friday. Og da har jeg tenkt å slå til på ~en av disse 3 alternativene (evt. tilsvarende alternativer) og ta den som gir mest/best specs for pengene.

 

Tanken er at ingen av disse valgene er feil.

 

Høres dette ut som en god plan ? Evt. andre alternativer / innspill ?

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg nettopp senka max temp på cpu med 12 grader, bare på å bytte kjølepasta. Dette er uten veldig mye testing, så det kan hende at tempraturen kan bli høyere.  Men jeg kjørte prime95 i 10 min. pluss at jeg spilte PUBG i 30 min.


Dersom dette stemmer er det MYE å hente på bytting av kjølepasta. Det så ut som at produsenten hadde brukt mye kjølepasta, da det var gris utfor både cpu og gpu.

 

La på Arctic Silver 5 som jeg har hatt liggende i rundt 10 år x)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var i høyeste laget ja. Aldri fått sånn temp uten UV engang. Hender at selve plata tio kjøleren kan være skjev/ujevn. Gått over skruer og sjekka?

 

Kanskje jeg må det, ja.

Kanskje jeg ikke fikk den bra etter at jeg byttet kjølepasta

 

Når jeg spiller blir max temp 86 grader

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Jeg undervolter ca 50% mer enn deg. Det blir ca 5C kaldere hos meg. 7700hq lager litt mer varme enn 6700hq. Du overklokker gpu som også vil øke cputemp siden de deler en heatpipe. Da tror jeg egentlig tempen din er ok. Kryonaut pluss litt mer undervolt kan senke temp med 5C eller litt mer. Gevinst på gpu er større. Var det pasta eller pads på cpu og gpu fra fabrikk?

Lenke til kommentar

Fra fabrikk var det pasta, ja

 

Hvor er det biligst å kjøpe Thermal grizzly kryonaut?

 

 

Grunnen til at jeg ikke undervolter mer er fordi prime95 gir error etter noen timer. Hadde uv på -0.115 tidligere. Da ble systemet ustabilt

 

 

 

Klar over at GPU og CPU har samme kjøler, men har det så mye å si?

 

 

Har spilt PUBG noen timer nå, og CPU ble aldri varmere enn 82 grader. Brodern (som har helt lik maskin) var på rundt 95 grader i samme spilløkt.

Lenke til kommentar

 

Han har ny Arctic Silver 5, han og. Men ikke undervolt

Det kan nok forklare forskjellen. Kjør på med kryonaut til begge og få han til å teste UV så skjer det nok ting med temp :)

 

 Skal også nevnes at jeg brukte kjøle-plata (bilde i innlegget lengere opp i tråden).

Han hadde ikke ekstern kjøling

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...