Gå til innhold

Onecoin - Nytt pyramidespill på gang?


Duppelupp

Anbefalte innlegg

Denne tråden er ment til å diskutere Onecoin, IKKE til å verve!

 

Et nært familiemedlem ble for litt siden med på et "investeringsprosjekt" som heter Onecoin. Og i den forbindelse har jeg også blitt kontaktet av flere selgere som vil ha meg også til å skyte inn penger. Alle sammen sier det samme, nemlig at jeg kommer til å bli søkkrik i løpet av kort tid....

 

Slik jeg forstår den offisielle versjonen fra onecoin.eu, er at de ønsker å lage en ny kryptovaluta ala Bitcoin, og at dette kommer til å få samme verdistigning som Bitcoin hadde.

 

For å delta i dette må man altså registrere seg som medlem, også kjøper man såkalte "tokens".

Disse blir så igjen satt til å "grave" etter Onecoins. Disse Onecoinsene kan man så igjen selge med et betydelig overskudd...påståes det.

 

Personlig er jeg veldig kritisk til dette ettersom dette minner om pyramidespill vi hadde på begynnelsen av 2000-tallet (The Five Percent Community og World Games Inc.). Disse benyttet seg av aggresiv markedsføring og lovte gull og grønne skoger til alle som skjøt inn penger. Enden på visa var at de kollapset og folk tapte pengene sine.

 

Det er også flere logiske brister i Onecoin sin offisielle forklaring. For det første tviler jeg på at det vil være noen reel etterspørsel etter denne kryptovalutaen. For at en valuta skal ha verdi må den kunne brukes i butikker etc. og jeg tviler på at frisøren min vil ha betaling i Onecoin når Norske Kroner fungerer utmerket.

 

I tillegg er det et betydelig aspekt at man skal verve nye medlemer. Noe som er helt sentralt i ethvert pyramidespill.

 

Hva tenker dere om dette? Hadde spesiellt vært interesant å høre synspunktene fra noen som har investert i dette.

Endret av Duppelupp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her er et pyramidespill, og det er skrikende åpenbart for alle som har et bittelite fnugg av peiling på kryptovaluta - eller bare har fullført grunnskolen egentlig. Måten de snakker om kryptovaluta og blockchain på avslører at de selv ikke egentlig har peiling. Det er et skremmende eksempel på hvor mottakelige noen er for suggesjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har drevet med data og utvikling i 35 år, hovedsakelig som selvstendig konsulent. Derfor drar jeg raskt kjensel på det som peker opp og fram. De som betviler at blokkjedeteknologien kan være det største som har skjedd siden innføringen av Internett, bør sette seg bedre inn i virkeligheten.

 

LITT KORT HISTORIKK:

BitCoin var først ute med kryptovaluta basert på blokkjedeteknologi. De valgte en tilnærming til markedet basert på open source. Hvem som helst kunne utvinne (mine) BitCoin basert på denne teknologien. Ingen kjente eierene eller hvor mye hver enkelt eide. Derfor er BitCoin blitt et El Dorado for lyssky virksomhet.

 

Tupperware var ett selskap som tok i bruk nettverksmarkedsføring med stor suksess. Det skjedde lenge før noen kjente til Internett. I dag kaller vi nettverksmarkedsføring ved hjelp av Internett for MLM (Multi Level Marketing). At noen setter likhetstegn mellom MLM og pyramidespill blir feil. OneCoin har fått dette stempelet på grunn av en eksplosjonsartet spredning på verdensbasis og en suksess som savner sidestykke i moderne tid. Dette er for godt til å være sant. Ordet "OneCoin" blir oftest benyttet ved søk på Google. OneCoin har på rekordtid blitt et merkevare det legges merke til. Konkurrenter som ikke opplever samme fremgang bruker alle midler for å diskreditere OneCoin.

 

Alle former for spill med penger (aksjer, Lotto, obligasjoner) innebærer risiko for tap. Man skal aldri satse mer en man er villig til å tape. Over 2,2 millioner har satset på OneCoin fordi de har tro på konseptet. Dette tallet øker med 100 000 hver måned. Den som intet våger intet vinner!

 

En ting er sikkert: Blokkjedeteknologi og kryptovalutta er på full fart inn i vår tid. Den som tar seg tid til å sette seg inn i hva dette dreier seg om, vil oppdage en ny og spennende fremtid. Det er for tidlig å si om OneCoin vinner racet om en felles global valuta. Men, de ligger svært godt an på verdensbasis. Se www.xcoinx.com

Har drevet med data og utvikling i 35 år, hovedsakelig som selvstendig konsulent. Derfor drar jeg raskt kjensel på det som peker opp og fram. De som betviler at blokkjedeteknologien kan være det største som har skjedd siden innføringen av Internett, bør sette seg bedre inn i virkeligheten.

 

LITT KORT HISTORIKK:

BitCoin var først ute med kryptovalutta basert på blokkjedeteknologi. De valgte en tilnærming til markedet basert på open source. Hvem som helst kunne utvinne (mine) BitCoin basert på denne teknologien. Ingen kjente eierene eller mye hver enkelt eide. Derfor er BitCoin blitt et El Dorado for lyssky virksomhet.

 

Tupperware var ett selskap som tok i bruk nettverksmarkedsføring med stor suksess. Det skjedde lenge før noen kjente til Internett. I dag kaller vi nettverksmarkedsføring ved hjelp av Internett for MLM (Multi Level Marketing). At noen setter likhetstegn mellom MLM og pyramidespill blir feil. OneCoin har fått dette stempelet på grunn av en eksplosjonsartet spredning på verdensbasis og en suksess som savner sidestykke i moderne tid. Dette er for godt til å være sant. Ordet "OneCoin" blir oftest benyttet ved søk på Google. OneCoin har på rekordtid blitt et merkevare det legges merke til. Konkurrenter som ikke opplever samme fremgang bruker alle midler for å diskreditere OneCoin.

 

Alle former for spill med penger (aksjer, Lotto, obligasjoner) innebærer risiko for tap. Man skal aldri satse mer en man er villig til å tape. Over 2,2 millioner har satset på OneCoin fordi de har tro på konseptet. Dette tallet øker med 100 000 hver måned. Den som intet våger intet vinner!

 

En ting er sikkert: Blokkjedeteknologi og kryptovalutta er på full fart inn i vår tid. Den som tar seg tid til å sette seg inn i hva dette dreier seg om, vil oppdage en ny og spennende fremtid. Det er for tidlig å si om OneCoin vinner racet om en felles global valuta. Men, de ligger svært godt an på verdensbasis. Se *FJERNET*

Endret av Gavekort
Lenke fjernet grunnet emnet
Lenke til kommentar

Har drevet med data og utvikling i 35 år, hovedsakelig som selvstendig konsulent. Derfor drar jeg raskt kjensel på det som peker opp og fram. De som betviler at blokkjedeteknologien kan være det største som har skjedd siden innføringen av Internett, bør sette seg bedre inn i virkeligheten.

 

LITT KORT HISTORIKK:

BitCoin var først ute med kryptovalutta basert på blokkjedeteknologi. De valgte en tilnærming til markedet basert på open source. Hvem som helst kunne utvinne (mine) BitCoin basert på denne teknologien. Ingen kjente eierene eller mye hver enkelt eide. Derfor er BitCoin blitt et El Dorado for lyssky virksomhet.

 

Tupperware var ett selskap som tok i bruk nettverksmarkedsføring med stor suksess. Det skjedde lenge før noen kjente til Internett. I dag kaller vi nettverksmarkedsføring ved hjelp av Internett for MLM (Multi Level Marketing). At noen setter likhetstegn mellom MLM og pyramidespill blir feil. OneCoin har fått dette stempelet på grunn av en eksplosjonsartet spredning på verdensbasis og en suksess som savner sidestykke i moderne tid. Dette er for godt til å være sant. Ordet "OneCoin" blir oftest benyttet ved søk på Google. OneCoin har på rekordtid blitt et merkevare det legges merke til. Konkurrenter som ikke opplever samme fremgang bruker alle midler for å diskreditere OneCoin.

 

Alle former for spill med penger (aksjer, Lotto, obligasjoner) innebærer risiko for tap. Man skal aldri satse mer en man er villig til å tape. Over 2,2 millioner har satset på OneCoin fordi de har tro på konseptet. Dette tallet øker med 100 000 hver måned. Den som intet våger intet vinner!

 

En ting er sikkert: Blokkjedeteknologi og kryptovalutta er på full fart inn i vår tid. Den som tar seg tid til å sette seg inn i hva dette dreier seg om, vil oppdage en ny og spennende fremtid. Det er for tidlig å si om OneCoin vinner racet om en felles global valuta. Men, de ligger svært godt an på verdensbasis. Se *FJERNET*

Du sa veldig mye uten å si noe som helst. Jeg, i motsetning til deg er faktisk IT konsulent og har fulgt Bitcoin siden 2010 og har svært god kjennskap til det og teknologien rundt, også i motsetning til deg.

 

OneCoin er ren svindel, og det er et pyramidespill, hvis informasjonen OP har fått er reel, er det tydelig at de ikke aner hva de snakker om.

Endret av Gavekort
Fjernet sitert lenke
Lenke til kommentar

 

Har drevet med data og utvikling i 35 år, hovedsakelig som selvstendig konsulent. Derfor drar jeg raskt kjensel på det som peker opp og fram. De som betviler at blokkjedeteknologien kan være det største som har skjedd siden innføringen av Internett, bør sette seg bedre inn i virkeligheten.

LITT KORT HISTORIKK:

BitCoin var først ute med kryptovalutta basert på blokkjedeteknologi. De valgte en tilnærming til markedet basert på open source. Hvem som helst kunne utvinne (mine) BitCoin basert på denne teknologien. Ingen kjente eierene eller mye hver enkelt eide. Derfor er BitCoin blitt et El Dorado for lyssky virksomhet.

Tupperware var ett selskap som tok i bruk nettverksmarkedsføring med stor suksess. Det skjedde lenge før noen kjente til Internett. I dag kaller vi nettverksmarkedsføring ved hjelp av Internett for MLM (Multi Level Marketing). At noen setter likhetstegn mellom MLM og pyramidespill blir feil. OneCoin har fått dette stempelet på grunn av en eksplosjonsartet spredning på verdensbasis og en suksess som savner sidestykke i moderne tid. Dette er for godt til å være sant. Ordet "OneCoin" blir oftest benyttet ved søk på Google. OneCoin har på rekordtid blitt et merkevare det legges merke til. Konkurrenter som ikke opplever samme fremgang bruker alle midler for å diskreditere OneCoin.

Alle former for spill med penger (aksjer, Lotto, obligasjoner) innebærer risiko for tap. Man skal aldri satse mer en man er villig til å tape. Over 2,2 millioner har satset på OneCoin fordi de har tro på konseptet. Dette tallet øker med 100 000 hver måned. Den som intet våger intet vinner!

En ting er sikkert: Blokkjedeteknologi og kryptovalutta er på full fart inn i vår tid. Den som tar seg tid til å sette seg inn i hva dette dreier seg om, vil oppdage en ny og spennende fremtid. Det er for tidlig å si om OneCoin vinner racet om en felles global valuta. Men, de ligger svært godt an på verdensbasis. Se *FJERNET*

 

Du sa veldig mye uten å si noe som helst. Jeg, i motsetning til deg er faktisk IT konsulent og har fulgt Bitcoin siden 2010 og har svært god kjennskap til det og teknologien rundt, også i motsetning til deg.

OneCoin er ren svindel, og det er et pyramidespill, hvis informasjonen OP har fått er reel, er det tydelig at de ikke aner hva de snakker om.

 

Har drevet med data og utvikling i 35 år, hovedsakelig som selvstendig konsulent. Derfor drar jeg raskt kjensel på det som peker opp og fram. De som betviler at blokkjedeteknologien kan være det største som har skjedd siden innføringen av Internett, bør sette seg bedre inn i virkeligheten.

LITT KORT HISTORIKK:

BitCoin var først ute med kryptovalutta basert på blokkjedeteknologi. De valgte en tilnærming til markedet basert på open source. Hvem som helst kunne utvinne (mine) BitCoin basert på denne teknologien. Ingen kjente eierene eller mye hver enkelt eide. Derfor er BitCoin blitt et El Dorado for lyssky virksomhet.

Tupperware var ett selskap som tok i bruk nettverksmarkedsføring med stor suksess. Det skjedde lenge før noen kjente til Internett. I dag kaller vi nettverksmarkedsføring ved hjelp av Internett for MLM (Multi Level Marketing). At noen setter likhetstegn mellom MLM og pyramidespill blir feil. OneCoin har fått dette stempelet på grunn av en eksplosjonsartet spredning på verdensbasis og en suksess som savner sidestykke i moderne tid. Dette er for godt til å være sant. Ordet "OneCoin" blir oftest benyttet ved søk på Google. OneCoin har på rekordtid blitt et merkevare det legges merke til. Konkurrenter som ikke opplever samme fremgang bruker alle midler for å diskreditere OneCoin.

Alle former for spill med penger (aksjer, Lotto, obligasjoner) innebærer risiko for tap. Man skal aldri satse mer en man er villig til å tape. Over 2,2 millioner har satset på OneCoin fordi de har tro på konseptet. Dette tallet øker med 100 000 hver måned. Den som intet våger intet vinner!

En ting er sikkert: Blokkjedeteknologi og kryptovalutta er på full fart inn i vår tid. Den som tar seg tid til å sette seg inn i hva dette dreier seg om, vil oppdage en ny og spennende fremtid. Det er for tidlig å si om OneCoin vinner racet om en felles global valuta. Men, de ligger svært godt an på verdensbasis. Se *FJERNET*

 

Du sa veldig mye uten å si noe som helst. Jeg, i motsetning til deg er faktisk IT konsulent og har fulgt Bitcoin siden 2010 og har svært god kjennskap til det og teknologien rundt, også i motsetning til deg.

OneCoin er ren svindel, og det er et pyramidespill, hvis informasjonen OP har fått er reel, er det tydelig at de ikke aner hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Du kommer med en påstand uten begrunnelse. Det er ikke slik man fører en diskusjon. Prøv heller å opplyse saken uten å kritisere en meningsmotstander.

Domenet du oppga og OneCoin sitt er registrert ved svært lite mellomrom. Siden du oppga er heller ingen reel side, fører ikke ekte priser og er en statisk HTML side, den er kun opprettet for å rangere ONECoin som nummer 2 etter BitCoin for å få posteisnelle svindel-offer (for dere som ikke vet hvilken side det er snakk om så rangere de Bitcoin som nummer en med 9 mrd USD market cap og de presteres og påstå at ONECoin er nummer 2 og har en market cap på 6 mrd USD, noe som ikke kunne vært mer farfetched enn det går ann)

 

Siden har også ingen funksjonalitet for kjøp eller salg ved prisene oppgitt, de sier kun "Coming soon" på samtlige av funksjonene.

 

Det er tydelig at du er en svindler og en del av denne svindelen.

 

Jeg møter jeg gjerne i virkeligheten for en intellektuell debatt om krypto-valutaer og hvor reelt OneCoin er, eller rettere sagt ikke er.

 

Som OP skriver

 

For å delta i dette må man altså registrere seg som medlem, også kjøper man såkalte "tokens".

Disse blir så igjen satt til å "grave" etter Onecoins. Disse Onecoinsene kan man så igjen selge med et betydelig overskudd...påståes det.

Det er ikke slik krypto-valutaer fungerer, og det viser OneCoin ved og ikke forstå grunnprinsippet bak en block-chain eller hva som faktisk gjør at folk finner BitCoins verdifulle.

 

Dette er et helt patetisk forsøk på svindel.

Lenke til kommentar

KjwiPe: Du viser til nettstedet XcoinX, men som Rudde er inne på er dette ikke annet enn en falsk nettside. Slik jeg forstår det er nettsiden skapt av bakmennene bak Onecoin for å gi et inntrykk av at Onecoin kan omsettes og gjøres om til annen valuta.

 

Denne nettsiden er så dårlig laget at jeg forstår ikke helt hvordan noen kan la seg lure....Det er overhodet ingen aktivitet på siden, kursene oppdateres ikke. Og det står "coming soon" på de fleste linker. Jeg har ingen tro på at dette er en genuin børs hvor man kan selge sin Onecoins.

 

Her en et youtube-klipp hvor XcoinX blir plukket fra hverandre:

Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

Informerer igjen at link/URL til nettsider som driver med kjøp/salg/lobby av cryptocurrency ikke er lov. På grunn av usikkerheten rundt sidene som nevnes så går alle lenker under MLM/Pyramidespill, og er derfor ikke lov til å dele i henhold til Retningslinjene. Alle innlegg som har en mindre kjent ekstern lenke i seg vil bli slettet.

 

Tilbakemelding tas på PM.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes markedsføringen de bruker er ganske interesant. Onecoin arrangerer seminarer verden over hvor de forsøker å selge seg inn hos publikum. Uten at jeg har vært på disse selv (bare sett Youtube-klipp), virker det som at metoden deres er enkel, men samtidig genial.

 

De bruker karrismatiske talere som står på scenen og appelerer til folks grådighet, ved at de hele tiden gjentar budskapet om at man kommer til å bli søkkrik bare man investerer penger. 

 

I tillegg er det svært høy "halleluja-stemning" med musikk, lyseffekter, dans og ellevill jubel blant publikum.

Dette er de samme massesugesjonsteknikker som en flere religiøse sekter bruker for å rekrutere medlemmer.

 

Det virkelig interesante er å se at dette faktisk FUNGERER. Folk lar seg gladelig trollbinde av magien og er mer enn villig til å gamble bort familieformuen.

Lenke til kommentar

Du kommer med en påstand uten begrunnelse. Det er ikke slik man fører en diskusjon. Prøv heller å opplyse saken uten å kritisere en meningsmotstander.

 

Tråden ble startet 19. august, du registrerte deg 19. august og det eneste du har skrevet er for å forsvare Onecoin. Det lukter litt som at noen har egeninteresse av at Onecoin drar inn penger :hmm:

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Kryptovalutaer er ikke pyramidespill. Du har de coinsene du kjøper, og prisen bestemmes av markedets tilbud og etterspørsel. Det er en risiko for at de vil bli verdiløse, men slik er det jo med de fleste investeringer. 

 

Når det gjelder Onecoin spesielt så vet jeg ingenting om den. Når lanseres den? Er den premined? Er den inflatorisk eller fixed amount? Hvilke egenskaper har den som gjør den bedre enn andre kryptovalutaer?

 

 

Du kan jo satse litt penger på den hvis det er en helt ny coin som fortsatt ikke har eksplodert i verdi. Hvis den allerede har steget betydelig kan det godt være at det er en såkalt shitcoin som bare har blitt utsatt for pump and dump. Hvis ikke ville jeg heller kjøpt noen bitcoins og diverse lovende altcoins. 

 



Anonymous poster hash: 21b2c...0a5
Lenke til kommentar

Dette her er et pyramidespill, og det er skrikende åpenbart for alle som har et bittelite fnugg av peiling på kryptovaluta - eller bare har fullført grunnskolen egentlig. Måten de snakker om kryptovaluta og blockchain på avslører at de selv ikke egentlig har peiling. Det er et skremmende eksempel på hvor mottakelige noen er for suggesjon.

 

At en del early adopters ønsker at andre skal kjøpe valutaen de har minet/kjøpt betyr ikke at det er et pyramidespill. Et pyramidespill raser sammen når de som er nederst på pyramiden slutter å verve. Kryptovalutaer er ikke avhengig av verving. Coinsene dine beholder verdien sin så lenge det er etterspørsel. 

 

Anonymous poster hash: 21b2c...0a5

Lenke til kommentar

Når det gjelder Onecoin spesielt så vet jeg ingenting om den. Når lanseres den? Er den premined? Er den inflatorisk eller fixed amount? Hvilke egenskaper har den som gjør den bedre enn andre kryptovalutaer?

Anonymous poster hash: 21b2c...0a5

Kanskje du skal vurdere å lese litt om OneCoin før du skriver om det, da? Så ville du fått med deg at det ikke er en kryptovaluta, men et pyramidespill.

https://en.wikipedia.org/wiki/OneCoin

https://www.quora.com/What-is-OneCoin-and-is-it-legitimate

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Onecoin spesielt så vet jeg ingenting om den. Når lanseres den? Er den premined? Er den inflatorisk eller fixed amount? Hvilke egenskaper har den som gjør den bedre enn andre kryptovalutaer?

Anonymous poster hash: 21b2c...0a5

Kanskje du skal vurdere å lese litt om OneCoin før du skriver om det, da? Så ville du fått med deg at det ikke er en kryptovaluta, men et pyramidespill.

https://en.wikipedia.org/wiki/OneCoin

https://www.quora.com/What-is-OneCoin-and-is-it-legitimate

 

 

OK, nå leste jeg litt om den. OneCoin har verken open source eller public ledger, så jeg mistenker da at mye av pengene som investeres går til utviklerne. Jeg vil ikke kalle det svindel med mindre de sprer løgner om kodene, men jeg vil kalle det et ekstremt dårlig investeringsobjekt. 

 

Det går likevel an å gamble litt penger på dette. Det er så mange dumme folk der ute i verden at god markedsføring kan sende selv en shitcoin til himmels. Kanskje den mangedobler seg i verdi på kort tid? Da kan man selge med god profitt før boblen sprekker og dermed utnytte folks dumskap. Det vil dog være dumt å satse en stor del av porteføljen på dette. Maks 10% av kryptoporteføljen, vil jeg si. Så kan du for eksempel ha 50% Bitcoin og spre de øvrige 40% på altcoins. 

 

Jeg har ikke klart å finne OneCoin pris, market cap osv. Har du?

 

 

 

Anonymous poster hash: 21b2c...0a5

Lenke til kommentar

Onecoin er etter min mening et svindelselskap og et pyramidespill. Begrunnelsen for dette er følgende:

 

* Verving av nye medlemmer er et sentralt konsept, og man får økonomiske fordeler av å verve flest mulig. Jeg kan ikke se noen legitime grunner til at dette skal være en del av en kryptovaluta. Bitcoin og andre valutaer har ikke dette konseptet

 

* Flere av bakmennene har frynsete historier preget av konkurser og svindel. Frontfiguren Ruja Ignatova sto blant annet bak "Bigcoin" sammen med Sebastian Greenwood, dette var et lignende konsept som floppet

Vi har også å gjøre med Nigel Allan som sto bak selskaper som Briliant Carbon og Crypto888 Club, dette var rene svindelselskaper og investorene tapte pengene sine.

(i all rettferdighets sak bør et nevnes at Allan ble kastet ut av Onecoin etter en intern disputt med Ruja Ignatova)

 

* Det påståes at en Onecoin har en "markedsverdi" på 9,5 euro. Problemet er at dette tallet bare er oppdiktet. Markedsverdi kalkuleres ut i fra tilbud og etterspørsel og problemet med Onecoin er at det IKKE er mulig å omsette Onecoinsene noe sted. Ergo vil investorene brenne inne med myntene sine. De hadde en nettside som het XcoinX, dette var angivelig en børs hvor man kunne selge og kjøpe onecoins, men i realiteten var dette bare en falsk nettside som noen hadde snekret sammen på 5 minutter.

 

* Det er heller ikke mulig å bruke Onecoinsene til å kjøpe varer eller tjenester da det ikke er noen seriøse butikker som akksepterer dette som betalingsmiddel. Her vil kanskje noen protestere å henvise til www.dealshaker.com Dette er angivelig en nettbutikk hvor man kan bruke onecoins, men du må betale med euro I TILLEGG og da er hele vitsen med Onecoin som selvstendig valuta borte.

(Dealshaker sin nettbutikk er forøvrig elendig laget, og jeg tviler på at de klarer å selge noe som helst.....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...