Gå til innhold

Disse antennene anbefales for å få DAB til havs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja DAB er gull verdt for utstyrsleverandørene og radiobransjen.

Men synd at det er bare sjait for oss som bor utenfor Ring 3.

 

Jeg bor i Midtnorge og har oppgradert bilen min til DAB. Jeg har aldri hatt bedre radio, ikke skurrer den og har mange kanaler. Ja den virker ikke 100% over alt, som f.eks over dovrefjell og i noen tuneller, men det gjør heller ikke FM og totalt sett har jeg mer brukbart mottak nå en på FM.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg bor i Nordland og er ivrig radiolytter på hytta. Etter nyttår blir jeg fratatt muligheten til å lytte på radio (og ja, jeg har kastet bort masse penger på alskens antenner og radioer uten å få signal). Det er generelt svært dårlig dekning i utkantstrøk her på innlandet. Jeg har DAB i bilen og den funker bra i byen og ganske greit på E6, men ellers er dekningen så dårlig at jeg lytter heller til FM.

DAB funker nok veldig greit i de områdene som har dekning, men pr i dag er det store områder som ikke har dekning i det hele tatt. Det kunne vært svært interessant å se hvordan dekningen er beregnet, da tallene som blir oppgitt stemmer svært dårlig med opplevd dekning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Norge mellom Stathelle og Vardø litt på kryss og tvers med en dyr Kenwood radio med vindusantenne, GPS og mere.

Lydkvalitet meget bra i bil. DABdekning mere tvilsom, I Finnmark var Ingøy på 153 kHz bedre!

DAB er meget følsom for radiostøy, når dashbordkamera var avslått ble dekning meget bedre. Kamera er senere sjekket for støy uten å kunne påvise noe i aktuellt frekvensområde. Selv kjøleskapet påvirket dekningen! Og disse er offisiellt godkjent mht til støyutsendelse. Takantenne er påkrevd for bedre dekning.

FM var stort sett av god kvalitet i hele området jeg kjørte.

Det virker som at det ikke er nok å måle feltstyrke men støynivået i området må også sjekkes.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Norge mellom Stathelle og Vardø litt på kryss og tvers med en dyr Kenwood radio med vindusantenne, GPS og mere.

Artikkel sier jo at det er veldig avhengig av antenne og at vindus antenne ikke er det beste.

 

I Finnmark var Ingøy på 153 kHz bedre!

Langbølge for fiskebåter i barentshavet og sender med 100kw

Det virker som at det ikke er nok å måle feltstyrke men støynivået i området må også sjekkes.

Signal/støy forhold er det som betyr noe. Jo svakere signal jo mindre støy fra strømomformere, led drivere o.s.v tåles.

Lenke til kommentar

Kanskje radioen din er dårlig? Eller kanskje antenna er feilmontert?

 

Nesten rart du har dab-mottaker i bilen i det hele tatt, så tilbakelente bilbransjen har vært på det punktet..

 

 

Også savner jeg 'billige drittradioer' for dab, eller knøttsmå bærbare dab-radioer, gjerne uten display.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Leste jeg virkelig

 

Det aller enkleste er å bruke en vanlig bordradio. Når den står ute på dekk gir den svært bra mottak med antennen trukket ut. :blink: 

 

Er det en kontorrotte oppvokst på Hedmarken som har skrevet dette? Jeg sliter kraftig med å ta hele denne undersøkelsen seriøst når en presterer slike uttalelser.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt med den uttallelsen. Artikkelforfatteren har beskrevet tingenes tilstand og overlatt til leserne å velge den løsning som passer best for seg. Med andre ord, hvis en brottsjø tar bordradioen din der den står på dekk mens det skvalper, så er det utelukkende din egen skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne rapporten er langt på vei ren manipulerende svindel og ligner på måten Gro tok Norge inn i EU på bakveien mens hun og ja-partiene på stortinget ga blaffen i resultatet av folkeavstemningen. Dette er båter med spesialutstyr som har testet signalene og kan best sammenlignes med utstyr radioamatører bruker for å ha kontakt med hverandre.

 

DAB-radioer med ekstra antenneinntak har jeg enda ikke sett, så det må være spesialradioer med priser der etter. I en av de største bygdene her på indre Nordmøre fungerer ikke DAB-selv i sentrum og der folk flest bor. På Shoppingsentret må de bruke internettradio for i det hele tatt få inn de de ekstra kanalene. Og hva med lommeradioer ? Skal jeg gå med ekstra antenner montert på ryggen ? Min Grundig DAB-lommeradio fungerer ikke noe sted i bygda.

 

DAB fungerer ganske enkelt ikke slik folk flest er vant til å bruke radio.

 

På Ekspert i sentrum selger de DAB, men kundene får ikke teste radioenr pga at det finnes ikke signaler i området.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ja DAB er gull verdt for utstyrsleverandørene og radiobransjen.

Men synd at det er bare sjait for oss som bor utenfor Ring 3.

 

Jeg bor i Midtnorge og har oppgradert bilen min til DAB. Jeg har aldri hatt bedre radio, ikke skurrer den og har mange kanaler. Ja den virker ikke 100% over alt, som f.eks over dovrefjell og i noen tuneller, men det gjør heller ikke FM og totalt sett har jeg mer brukbart mottak nå en på FM.

Jeg har samme erfaring i Rogaland. Totalt sett fungerer DAB bedre for meg enn FM. De gangene DAB faller ut, er det som regel ikke dekning på FM heller. I noen strøk oppover Vestlandet, har jeg opplevd å ha dekning kun i tunneler, ikke utenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er pointet med å skifte ut FM nettet til DAB når dekningen ikke blir bedre enn den er i dag? Man bruker en masse penger på dette og kommer ikke lengre...

 

Dekningen av P4, NRK Klassisk, NRK P13, NRK Super osv. blir mye bedre enn før.

Dekningen av P1 blir dårligere når FM skrus av.

 

Mange vil i tillegg oppleve mye dårligere radio-dekning i 2017 hvis de ikke har DAB+ radio, eller ikke nok DAB-radioer for deres behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

DAB har dårlig bitrate for å gi plass til mange kanaler.

Lyden er derfor flatere. Den har bare en fjerdedels så mye bitrate som MP3.

Rekkevidden er dårligere, fordi frekvensområdet til DAB er høyere enn FM.

Når man kjører bil, og flere sendere treffer bilen samtidig, må prosessor begynne på nytt. Da høres det ut som hakking.

DATA-overføring til bilens GPS-kart om hendelser og sperrede veier virker bare på FM, så den elegante tjenesten er borte.

På hytta spiser DAB-radioen batterier fire ganger fortere enn FM.

Noen har tjent seg rike på dette.

Framskritt?

Nei.

Som en flymekaniker sa:If it isnt broken, dont fix it.

FM er bedre, og enda en stund kan vi nyte lokalradioene på FM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DAB har dårlig bitrate for å gi plass til mange kanaler.

Lyden er derfor flatere. Den har bare en fjerdedels så mye bitrate som MP3.

Rekkevidden er dårligere, fordi frekvensområdet til DAB er høyere enn FM.

Når man kjører bil, og flere sendere treffer bilen samtidig, må prosessor begynne på nytt. Da høres det ut som hakking.

DATA-overføring til bilens GPS-kart om hendelser og sperrede veier virker bare på FM, så den elegante tjenesten er borte.

På hytta spiser DAB-radioen batterier fire ganger fortere enn FM.

Noen har tjent seg rike på dette.

Framskritt?

Nei.

Som en flymekaniker sa:If it isnt broken, dont fix it.

FM er bedre, og enda en stund kan vi nyte lokalradioene på FM.

 

MP3 har ikke en gitt bitrate, den kan velges fra veldig lav til veldig høy. På samme måte sender også ulike DAB-kanaler med forskjellig bitrate. Enkelte pratekanaler har smalere båndbredde enn musikk-kanalene. Når flere sendere treffer bilen samtidig, er det faktisk noe som fungerer bedre på DAB enn på FM. Spesielt refleksjoner fra fjell takles bedre. Jeg hører aldri noe hakking på DAB, mens det tidligere var mye forstyrrelser på FM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...