Gå til innhold

Fronthøyttalere til 5.1-oppsett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cerwin-Vega og "god lyd" er ikke akkurat det jeg ser for meg ;) C-V og mye lyd derimot.

 

Hadde et C-V oppsett selv, og jeg må si at en skikkelig sub spiller dypere og med mer trykk på lavere volum enn fullfronter.

 

Yamaha RX-A850/860 er noe jeg hadde lagt pengene i ihvertfall, da får du en meget god romkorreksjon, støtter A og B sone samt siste HDMI standard. Helt OK med power til å starte med. Den har også Pre-out så du kan, hvis du senere ønsker, handle inn effektforsterker(e) også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Jamo S606 surroundpakke (5.0). Fungerer utrolig bra! Begge frontene har hver sin 8" basselement, som gir mer enn nok bass i min stue ihvertfall, men det går jo an å kjøre bass i tillegg og bruke 8" elementene til å fylle ut mer i mellomtonen. Prisen er også veldig god, fikk mine for 3000 på supersalg, veldig mye lyd for pengene! :D

Lenke til kommentar

CV har ett uforkjent dårlig rykte på seg med at de fokuserer for mye på bass og DB, de er jo ikke amatører heller, så det er jo absolutt ikke dårlig lyd de leverer. Og de har faktisk noen av de billigste høytalerne på markedet av de godt etablerte produsentene..

 

De har vel aldri fokusert på å markedsføre seg mot noen hjemmekinomarked..  Bevege mest mulig luft er vel hvordan de har markedsført seg.. Er jo helt klart ikke å sammenligne med BW og lignende, men man må ha gode ører for å ha noe å klage på.. :)

Lenke til kommentar

CV har vel det ryktet de har selv ønsket å ha. Masse i bunn, lite i toppen.

Noen liker den massive bassen og bryr seg ikke like mye om detaljene i toppen, andre er stikk motsatt.

Derfor er det vanskelig å si at noe gir bra og dårlig lyd, da det ofte kommer veldig ann på den som lytter og hva den liker.

 

For meg er CV grøt, uten at det er noen fasit for hva en annen oppfatter de som.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Oppløsningen og frekvensrespons kan si noe om kvalitet på elementene som er brukt og evnen til å reprodusere instrumenter, og lyd, korrekt.

 

Jeg gikk fra CV AL serien, som i utgangspunktet skulle være CVs tilnærming til en "velbalansert" serie, til Def Tech Mythos og kan si at lydbildet ble noe helt annet. Med samme forsterkersett.

 

CV er og blir en partyhøytaler-ptodusent for de som elsker å rocke, det er der de har etablert seg og det er der det ser ut til at de liker å være. =)

 

Jeg sier *ikke* at det er feil, men det er ikke en høytalerprodusent man velger  om man faktisk ønsker å lytte til musikken (i mangel av bedre ord.)

 

Jeg merket med en gang hva jeg hadde gått glipp av i lydbildet da jeg byttet dem ut ihvertfall.

Lenke til kommentar

har hørt et komplett CV anlegg med 2x15bass+horndiskant ampet med 3x3kW effektamper fra CV. de hadde skrudd bass i full pluss stilling, men fytti mer "hul" og tom bass skal man lete lenge etter. nesten merkelig syntes jeg. nå vet jeg ikke spesifikasjonene til slike høytalere, men de gikk ikke noe dybt 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg ser du nevnte Klipsch, Herr Brun. RP-160M om jeg ikke leste feil. Jeg er midt oppi flyttesjau til en mindre leilighet og skal rigge opp et passende anlegg når jeg drar bort neste gang. Jeg gikk for lillebroren til RP-160M, RP-150M i et stereooppsett sammen med Yamaha A-S503 og XTZ 10.17. Kan komme med erfaringer på dette ila. slutten av neste uke når alt er satt opp hvis du ønsker dette. Samboeren la ned veto mot gulvstående høyttalere, så her prøver jeg å få maks ut av minst mulig fotavtrykk, med høyttalere som kan stå på TV-benken ved siden av TV-en.

 

Dette blir da en "nedgradering" i størrelse, men sannsynligvis oppgradering av kvalitet fra det forrige anlegget mitt. Dette var et 7.1 surroundanlegg med Dynavoice F6 i front (gulvstående med 2x6,5" på hver høyttaler), senter fra Dali og stativhøyttalere fra Proson (1x5,25") bak. Forsterkeriet er solid og kan drive alt med stålkontroll.
 

Jeg kan dele noen erfaringer jeg har gjort meg de siste dagene. For å forberede meg på den store omstillingen prøvde jeg først de gulvstående alene (i stereo), uten subwoofer, og så stativhøyttalerne (i stereo) sammen med XTZ-en. Stativhøyttalerne med subwoofer banket gulvstående langt ned i støvlene. Kanskje ikke så veldig overraskende. Mer overraskende var det at forskjellen var utrolig liten da jeg så satt subwooferen til å spille sammen med de gulvstående. Faktisk så liten at jeg overhodet ikke kommer til å savne gulvstående. Så jeg går absolutt god for at XTZ 10.17 er en meget potent subwoofer som spiller godt på lag med stativ/bokhyllehøyttalere. Prøvde subwooferen for gøy sammen med et lite anlegg fra Harman/Kardon i en stue på 50kvm. Hele rommet ble fylt med solid bass og jeg kunne spille høyere enn det ørene mine synes var forsvarlig. Poenget er at små høyttalere ofte er mye mer kapable enn det folk tror, og lettere å integrere med resten av rommet.

 

Jeg tenker at en receiver ala Yamaha RX-V681 eller tilsvarende fra Onkyo, sammen med stativhøyttalere fra Klipsch hele veien rundt og en XTZ i bunn, gir deg et anlegg du kan leve lenge med. Og det er absolutt innenfor budsjettet ditt og relativt konevennlig.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...