Gå til innhold

Fronthøyttalere til 5.1-oppsett


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og leker med tanken på å kjøpe skikkelig surroundanlegg til stua. Det skal brukes til både musikk og film. Om jeg først skal bruke penger på mer enn dagens Sonos Soundbar skal jeg gjøre det skikkelig, så det blir lagt ned et par titusenlapper i oppsettet totalt sett (med receiver og høyttlere).

 

Nøyaktig hvilken receiver jeg i så fall går for tar jeg senere, det kommer litt an på budsjett, men en av tingene jeg nå sitter og funderer på er om det er verdt kampen med min bedre halvdel å kjøpe et par gulvstående høyttalere, eller om jeg klarer meg like fint med gode kompakthøyttalere og en god sub. Hva er fordelen med gulvstående høyttalere? Si jeg skal kjøpe et par til mellom 5 og 10 000, hva bør jeg se etter? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter og leker med tanken på å kjøpe skikkelig surroundanlegg til stua. Det skal brukes til både musikk og film. Om jeg først skal bruke penger på mer enn dagens Sonos Soundbar skal jeg gjøre det skikkelig, så det blir lagt ned et par titusenlapper i oppsettet totalt sett (med receiver og høyttlere).

 

Nøyaktig hvilken receiver jeg i så fall går for tar jeg senere, det kommer litt an på budsjett, men en av tingene jeg nå sitter og funderer på er om det er verdt kampen med min bedre halvdel å kjøpe et par gulvstående høyttalere, eller om jeg klarer meg like fint med gode kompakthøyttalere og en god sub. Hva er fordelen med gulvstående høyttalere? Si jeg skal kjøpe et par til mellom 5 og 10 000, hva bør jeg se et

 

 

Se i bruktmarkedet.

til

5-10 000kr er typisk 6.5" bass høytalere de som får best omtale. Beste tips er egentlig å gå lytte selv hos forhandler, så ser du hva du liker. 

 

stativhøytalere kan jo også være en ting da, har selv siklet på xtz 99.26, gjerne paret med bass

Lenke til kommentar

Noe slikt kan være et bra sted å starte om du vil ha nytt: https://swsg.no/lyd-og-bilde/hjemmekino/hjemmekinopakke/system-audio-saxo-30-hoyttalerpakke-5-0-hvit-hoyglans

Da har du noe igjen til forsterker og/eller sub, som kan legges til etter hvert.

 

Det finnes mye bra, veldig bra, på bruktmarkedet, men om du ikke finner deg en full pakke så må du gjerne spandere litt tid til å lese og finne tester over hva som funker sammen osv.

 

Om det er i hovedsak film du tenker å bruke dette til, hadde jeg nok holdt en knapp på Klipsch. Mye lyd og grei kvalitet i lyden til ok pris. Den nyeste serien er til og med bra til musikk.

 

Om du bør kjøpe gulvstående eller bokhyllehøyttalere kommer mye av på størrelsen på stua, om du ser for deg høyt volum osv. Har du over 30kvm synes jeg det meste av kompakthøyttalerne begynner å svikte litt for film spesielt, evt om du er glad i livekonserter og lignende. Skal man uansett ha sub så fjerner jo det litt av behovet for mye volum på høyttalerkassene. Høyttalerne jeg linket til fås også utenom hele pakka, og må sies å være bra konevennlig.

Men litt mer info, så kommer vi kanskje nærmere.

Lenke til kommentar

Er hovedfokuset på film eller musikk?

Er det musikk så ville jeg helt klart brukt budsjettet å ett stereooppsett. 

Kanskje lettere å overbevise hjemme om 2 høyttalere mot 5(6) stykk. 

 

Men til det budsjettet kan du får en del fine ting brukt, skal se om jeg finner noen linker. 

 

Edit med linker:

Dali Mentor 6.
B&W 683

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Mellom 5 og 10000 var ment som budsjett til fronthøyttalere, ikke til hele oppsettet. Fokuset er primært på film, fordi én av oss utelukkende bryr seg om film. Jeg vil gjerne ha surround-oppsett, men er mer opptatt av lydkvaliteten i stereo. 

Skjønner.

En løsning man faktisk kan kjøre på om man er villig til å bruke litt penger er å kjøpe en effektforsterker til frontene.

Så du bruker surroundreciveren til resten og som pre-amp til frontene. 

Koster jo mer penger og krever en ekstra boks, så ikke alltid at det er så lett å få gjennomslag for det.

Lenke til kommentar

Boksene er nok enklere å få gjennomslag for enn høyttalerne. Jeg har vurdert effektforsterker til frontene, men usikker på om jeg får det til innenfor budsjettet. Det blir sannsynligvis ikke i første omgang, jeg kjøper heller en dyrere receiver, med mulig oppgradering til effektforsterker senere. Det er lettere å legge til en effektforsterker enn å kjøpe ny receiver. 

 

Påvirker mulig effektforsterker valg av kompakte vs. gulvstående høyttalere? 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Boksene er nok enklere å få gjennomslag for enn høyttalerne. Jeg har vurdert effektforsterker til frontene, men usikker på om jeg får det til innenfor budsjettet. Det blir sannsynligvis ikke i første omgang, jeg kjøper heller en dyrere receiver, med mulig oppgradering til effektforsterker senere. Det er lettere å legge til en effektforsterker enn å kjøpe ny receiver. 

 

Påvirker mulig effektforsterker valg av kompakte vs. gulvstående høyttalere? 

Høres ut som en god ide å vente med det til senere eventuelt. 

Egentlig påvirker det ikke så mye, men du har mer å velge mellom, da du kan kjøpe mer tungdrevne høyttalere.

 

Du har gjort et dårlig kjøpt hvis du må skaffe egne forsterker til fronthøyttalerne for å få skikkelig lyd. Da er det bedre å legge pengene i en skikkelig receiver. 

Der er jeg uenig, om du får mye mer for de pengene i enn forsterker som kun skal forsterke to kanaler og dermed bare bruker receiveren som prosessor. Enn å skaffe en reciver til å gjøre hele jobben. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

...kjøpe et par gulvstående høyttalere, eller om jeg klarer meg like fint med gode kompakthøyttalere og en god sub. Hva er fordelen med gulvstående høyttalere?

Det kommer egentlig helt an på hva du velger av høyttalere.

Fordelen med gulvstående er jo at du har mer luft i kabinettet og mer "plass" til elementene. 

Dette gjør at det blir fyldigere lyd mer ofte mer bass. 

En annen ting er jo at du slipper å kjøpe stativer, som i seg selv fort koster 1000,-+.

Men de moderne stativhøyttalerne er ikke så dumme de heller.

Siden det skal være surround (til film) ville jeg kanskje hatt en lite sub også, i hvert fall om du får for stativhøyttalere.

Personlig ville jeg nok ikke brukt den til musikk, da de fleste subber i dag innenfor en viss pris er beregnet på film og ikke låter veldig bra til musikk. 

 

Det aller beste rådet jeg vil gi er egentlig å stikke å høre på litt forskjellig, om du bor i Oslo kan du ta turen til litt forskjellige butikker å høre. De fleste produsentene har en viss likhet i lyden mellom de forskjellige høyttalerne de lager. 

Lenke til kommentar

 

Der er jeg uenig, om du får mye mer for de pengene i enn forsterker som kun skal forsterke to kanaler og dermed bare bruker receiveren som prosessor. Enn å skaffe en reciver til å gjøre hele jobben.

Nå illustrerte du nettopp poenget mitt med at det er dyrt å kjøpe billig.

 

Altså hvis du legger 100.000 i en receiver trenger du nok ikke en effektforsterker.

Men hvis stereolyd til musikk er ett poeng så vil du få mer for pengene ved å legge 8000,- i en reciver og 8000,- i en effektforsterker enn 16.000 i en receiver. 

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så gir det alltid mer for pengene å kjøpe noe som kun skal forsterke 2 kanaler og ikke 5 (pluss alt mulig annet en surround receiver gjør).

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Boksene er nok enklere å få gjennomslag for enn høyttalerne. Jeg har vurdert effektforsterker til frontene, men usikker på om jeg får det til innenfor budsjettet. Det blir sannsynligvis ikke i første omgang, jeg kjøper heller en dyrere receiver, med mulig oppgradering til effektforsterker senere. Det er lettere å legge til en effektforsterker enn å kjøpe ny receiver. 

 

Påvirker mulig effektforsterker valg av kompakte vs. gulvstående høyttalere? 

Jeg pleier sjelden være såpass konkret i rådene, som sagt avhenger det mye av rommet det skal spilles i, resten av utstyret og hvor høyt og hva man spiller. Men for din del, med en årvåken bedre halvdel kan det være verdt å kikke på Klipsch RP-160 som front. Størrelse for stativ, spiller omtrent som gulvstående med både trykk og kurant kvalitet. Innenfor 10000 kommer jeg ikke på mye som kan slå disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipsene! Klipsch RP-160 er blant de jeg har sett mest på. Stereofil fører disse, så det skal vel være mulig å få lyttet til dem. 

 

Når det gjelder spørsmålet om billig receiver + effektforsterker eller dyrere receiver, så er problemet at forskjellen på dyr og billig receiver gjelder mer enn bare lydkvalitet. Dyrere receivere har bedre romkorreksjon, støtter flere lydsystemer, kan drive høyttalerne på soverommet også, og har framtidsrettede HDMI-kanaler (HDMI 2.0a og HDCP 2.2). Derfor blir det sannsynligvis en dyrere receiver i første omgang, og mer lettdrevne høyttalere. 

 

Jeg ser poenget med en effektforsterker, og er vokst opp i en stue med en voldsom mengde dippedutter i stereohylla, men det blir i så fall en annen gang. 

 

Skal komme meg innom Stereofil og hifiklubben (jobber i nærheten av Grensen, så det er like rundt hjørnet) og faktisk få lyttet litt. Det er jo det som teller, egentlig. 

Lenke til kommentar

Skal komme meg innom Stereofil og hifiklubben (jobber i nærheten av Grensen, så det er like rundt hjørnet) og faktisk få lyttet litt. Det er jo det som teller, egentlig. 

 

Absolutt. Man kan krangle seg ihjel på hvilket oppsett som er best men det er til syvende og sist lytteren sine ører som skal avgjøre.

Lenke til kommentar

Jeg støtter oppom forslaget med en ok reciever paret med en effektforsterker hvis man ønsker å spille musikk også.

 

Selv kjører jeg en gammel RX-A830 sammen med en Abrahamsen V4.0, hvor abrahamsen driver frontene og Yamahaen får mer pusterom til å drive tre andre samt sende subsignalet.

 

Hadde alt på recieveren først, men etter at jeg fikk på effektforsterkeren så ble lydbildet mer "fyldig og komplett" i frontene.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg komplett Cewin-Vega høytalersett, både som senter, front og bakhøytalere, jeg kjører uten subb da fronhøytalerne gjør jobben rimelig godt alene.. Ellers har jeg en Denon hjemmekinorevicer som kostet knappe 2000,- kroner og driver høytalerne lett..

 

Personer som har vært innom og hørt på lydkvaliteten er mektig imponert hvor god lyd jeg har fått meg for under 10000,- kroner.....

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Takk for tipsene! Klipsch RP-160 er blant de jeg har sett mest på. Stereofil fører disse, så det skal vel være mulig å få lyttet til dem. 

 

Når det gjelder spørsmålet om billig receiver + effektforsterker eller dyrere receiver, så er problemet at forskjellen på dyr og billig receiver gjelder mer enn bare lydkvalitet. Dyrere receivere har bedre romkorreksjon, støtter flere lydsystemer, kan drive høyttalerne på soverommet også, og har framtidsrettede HDMI-kanaler (HDMI 2.0a og HDCP 2.2). Derfor blir det sannsynligvis en dyrere receiver i første omgang, og mer lettdrevne høyttalere. 

Det kan jeg lite om, så skal ikke ha noen mening om det.

Men Klipsch er jo veldig lettdrevne høyttalere, så det er nok strengt tatt ikke så viktig med ekstra power til disse. 

Stereofil er en fin butikk med hyggelige folk, du kan vurdere å ringe å booke en demo, det kan ofte være at de har mye å gjøre.

Ett tips er kanskje å høre de med en Marantz receiver, Marantz og Klipsch skal være en god match. 

Stereofil fører begge merkene. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...