Gå til innhold

Sjefsdesigneren mener formen på Ampera-E er «katastrofal». Slik jobbet de med å gjøre den mer aerodynamisk


Anbefalte innlegg

De lager for sikkerhets skyld bare 30.000 det første året...

 

Ja, det er litt lite. Dette er ein "compliance"-bil som dei marknadsfører litt breiare enn vanleg. Eg tippar dei vart pressa opp til 30.000 bilar av LG, som òg vil tene litt på prosjektet. Nissan Leaf, som rettnok er ein større bil, selde 30.000 berre i første halvår i år, og salet aukar stadig. Tesla Model S, som er ein mykje større og dyrare bil, selde ca 22.000 i første halvår i år. Ein småbil med rekkjevidde som den billigaste Teslaen skulle ha stort potensiale, spesielt i Europa, Japan og Kina, men GM ynskjer ikkje å satse på denne bilen. GM har heller ikkje utvikla eller produsert drivlina, men har sett det ut til LG. Det tyder på at elektriske bilar er noko dei ikkje vil ha kompetanse på, og helst ikkje vil drive med. Det einaste GM utviklar sjølv er bensin- og dieselmotorar. Utover det teiknar dei bilane, monterer bilane av delar som andre har produsert og driv marknadsføring.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I en verden uten Tesla model 3 rett rundt hjørnet ville denne vært det beste valget.

Men selv om Model 3 skulle ende opp med å bli et år forsinket vil Model 3 være et langt bedre valg.

 

Det spørs for hvem. Hvor plasserer man hunden i Tesla M3?

Du har et poeng. Men nå har Tesla sagt at bagasjerom designet på Model 3 ikke er endelig og at åpningen vil bli større, hva luft angår går det jo an å slå ned et av tobakseter hvis ikke Tesla designer inn mulighet for å få luft bak i trunken. Husk at trunken i model 3 leder rett inn i kupeen.

Er ikke store hunden du får inn i det mye mindre bagasjerommet Opel Ampera-e, sannheten er vel at ingen av bilene egner seg særlig godt for hundeeiere som ikke ønsker å slå ned et baksete til hunden.

Hvis man vil vente på en Tesla, vil Tesla Model Y - Tesla sin kommende SUV (mindre og billigere en model x) - vil nok være et bedre valgt for folk med behov for 5 seter + dyretransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De lager for sikkerhets skyld bare 30.000 det første året...

 

Ja, det er litt lite. Dette er ein "compliance"-bil som dei marknadsfører litt breiare enn vanleg. Eg tippar dei vart pressa opp til 30.000 bilar av LG, som òg vil tene litt på prosjektet. Nissan Leaf, som rettnok er ein større bil, selde 30.000 berre i første halvår i år, og salet aukar stadig. Tesla Model S, som er ein mykje større og dyrare bil, selde ca 22.000 i første halvår i år. Ein småbil med rekkjevidde som den billigaste Teslaen skulle ha stort potensiale, spesielt i Europa, Japan og Kina, men GM ynskjer ikkje å satse på denne bilen. GM har heller ikkje utvikla eller produsert drivlina, men har sett det ut til LG. Det tyder på at elektriske bilar er noko dei ikkje vil ha kompetanse på, og helst ikkje vil drive med. Det einaste GM utviklar sjølv er bensin- og dieselmotorar. Utover det teiknar dei bilane, monterer bilane av delar som andre har produsert og driv marknadsføring.

Tror dette er mest spekulasjoner. GM la ned en svær jobb i utviklingen av Chevrolet Volt som er en mye mer kompleks bil enn Bolt. Volt er en bil med høy kvalitet og svært gjennomtenkt. Den ble ikke en stor suksess, men GM gjorde i hvert fall et seriøst forsøk. Jeg tipper at Bolt kommer opp i store opplag etter hvert. Men GM foretrekker å starte forsiktig. GM vet alt om å skalere opp produksjon, med det er nok litt vanskeligere med elbiler og spesielt batterier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I en verden uten Tesla model 3 rett rundt hjørnet ville denne vært det beste valget.

Men selv om Model 3 skulle ende opp med å bli et år forsinket vil Model 3 være et langt bedre valg.

 

Det beste valget må jo være bilen man faktisk kan kjøpe når man trenger den. Å være først på markedet med en slik rekkevidde i en slik prisklasse vil kunne være meget profitabelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ampera-e er jo preget av å være laget av en produsent som aller helst ikke ønsker å lage den. Da blir ting litt halvveis, slik Apmera-e dessverre er.

Ampera er veldig gjennomført og genial, som appellerer til flesteparten av bileiere.

Det er nemlig 1 stk generisk bil, uten noe mer spesielt. Og det er det de aller fleste generiske bileiere, uten spesielle interesser, ønsker å kjøpe.

Det finnes allerede mer en nok "Se på meg, jeg er en greenspec, bluenotion, zero efficiency bil", for "Hipp hurra for miljøet og vindmølla" fanatikere.

Det markedet er mettet, og konkurransen er skarp.

 

For sånne som meg, som bare vil ha 1 stk enkel velfungerende bil, helst uten å stikke hodet frem med et krusifiks for en religion jeg ikke tror på, så finnes det ikke en eneste elbil som glir inn i mengden av enkle velfungerende biler. Det er en genistrek å lage en helt vanlig bil, og bare sette symaskinmotor i den istedenfor trøskeverk. Det er vanlige biler som vanlige folk vil ha.

Endret av D4TVET2G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ampera-e er jo preget av å være laget av en produsent som aller helst ikke ønsker å lage den. Da blir ting litt halvveis, slik Apmera-e dessverre er.

Ampera er veldig gjennomført og genial, som appellerer til flesteparten av bileiere.

Det er nemlig 1 stk generisk bil, uten noe mer spesielt. Og det er det de aller fleste generiske bileiere, uten spesielle interesser, ønsker å kjøpe.

Han er veldig liten, då. Om du ser på salstala for bilar generelt, er ikkje marknaden for bilar som er mindre enn VW Golf spesielt stor. For ein familien som skal på ferie er han nokre nummer for liten. Difor trur eg ikkje han appellerer til flesteparten av bileigarar, men kanskje unge single som ynskjer ein liten bil med litt lengre rekkjevidde enn ein Golf. Utvalet av elbilar i det segmentet er allereie stort, men Ampera-e kan skilte med litt større rekkjevidde enn konkurrentane.

 

Sjølv trur eg ein elbil som er litt større enn både Golf og Leaf, vil ha betre sjansar på den norske bilmarknaden. Kanskje du meiner at flesteparten av bileigarar ynskjer seg ein veldig liten bil, men i praksis kjøper dei fleste ein litt større. Somme her vil ha inn hundebur, og det har Ampera-e forsovidt plass til dersom du legg ned bakseta. Andre vil ha inn hundebur og ungane på same tid, og då treng dei anten større bil eller mindre hund.

Lenke til kommentar

 

 

Ampera-e er jo preget av å være laget av en produsent som aller helst ikke ønsker å lage den. Da blir ting litt halvveis, slik Apmera-e dessverre er.

Ampera er veldig gjennomført og genial, som appellerer til flesteparten av bileiere.

Det er nemlig 1 stk generisk bil, uten noe mer spesielt. Og det er det de aller fleste generiske bileiere, uten spesielle interesser, ønsker å kjøpe.

Han er veldig liten, då. Om du ser på salstala for bilar generelt, er ikkje marknaden for bilar som er mindre enn VW Golf spesielt stor. For ein familien som skal på ferie er han nokre nummer for liten. Difor trur eg ikkje han appellerer til flesteparten av bileigarar, men kanskje unge single som ynskjer ein liten bil med litt lengre rekkjevidde enn ein Golf. Utvalet av elbilar i det segmentet er allereie stort, men Ampera-e kan skilte med litt større rekkjevidde enn konkurrentane.

 

Sjølv trur eg ein elbil som er litt større enn både Golf og Leaf, vil ha betre sjansar på den norske bilmarknaden. Kanskje du meiner at flesteparten av bileigarar ynskjer seg ein veldig liten bil, men i praksis kjøper dei fleste ein litt større. Somme her vil ha inn hundebur, og det har Ampera-e forsovidt plass til dersom du legg ned bakseta. Andre vil ha inn hundebur og ungane på same tid, og då treng dei anten større bil eller mindre hund.

 

Kanskje ikke i Norge, og i hvert fall ikke i USA. Norge er uansett uintereressant i annet enn skandinavisk målestokk. Jeg tror likevel Ampera-e kommer til å selge ganske bra i Norge, i hvert fall hvis prisen blir under 300k kr. Rimelige elbiler er ofte bil nummer to, og til det er Ampera-e perfekt.

 

Mest solge biler i Europa Q2 2016:

1. Golf

2. Clio

3. Polo

4. Fiesta

5. Corsa

 

Fire av de fem mest solgte er alle i b-klassen (lik Ampera-e).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Ampera-e er jo preget av å være laget av en produsent som aller helst ikke ønsker å lage den. Da blir ting litt halvveis, slik Apmera-e dessverre er.

 

På hvilken måte er den halvveis?

 

Pris/rekkevidde. lasterom. Mangel på autopilot og lignende. Luftmotstand med mer. En merker på detaljene at GM egentlig ikke hadde lyst å lage bilen, men GM måtte lage en bil som var elektrisk og som de kunne leke entusiastiske om.

Lenke til kommentar

 

 

Ampera-e er jo preget av å være laget av en produsent som aller helst ikke ønsker å lage den. Da blir ting litt halvveis, slik Apmera-e dessverre er.

 

På hvilken måte er den halvveis?

 

Pris/rekkevidde. lasterom. Mangel på autopilot og lignende. Luftmotstand med mer. En merker på detaljene at GM egentlig ikke hadde lyst å lage bilen, men GM måtte lage en bil som var elektrisk og som de kunne leke entusiastiske om.

 

Jeg kan love deg at dette er et spørsmål som ingen av Chevrolets selgere har hørt noensinne: "Hei Børre Bilselger, jeg skulle gjerne hatt en bil med 5 seter, stort bagasjerom og lite luftmotstand!".

Jeg kunne dradd denne mye lengre, men jeg skal la være da jeg renger med du skjønner tegninga.

Endret av D4TVET2G
Lenke til kommentar

 

 

Ampera-e er jo preget av å være laget av en produsent som aller helst ikke ønsker å lage den. Da blir ting litt halvveis, slik Apmera-e dessverre er.

 

På hvilken måte er den halvveis?

 

Pris/rekkevidde. lasterom. Mangel på autopilot og lignende. Luftmotstand med mer. En merker på detaljene at GM egentlig ikke hadde lyst å lage bilen, men GM måtte lage en bil som var elektrisk og som de kunne leke entusiastiske om.

 

Rekkevidden er god og prisen er konkurransedyktig, i hvert fall i Norge. Vi snakker tross alt om en startpris lik i3, e-Golf og Leaf. Hvor mange biler har autopilot i dag? Veldig få. Og er dette noe kunder av småbiler til (bykjøring) etterspør? Det er også vanskelig å lage en så liten bil med lav luftmotstand. GM har faktisk lang erfaring med el- og hybridbiler.

 

Dette var for seks år siden:

GM Invests $8 Million To Expand Its Battery Lab

 

General Motors is doubling down on its bet on electric vehicles, saying it will invest $8 million to double the size of its battery laboratory in Warren, Michigan.

 

The investment comes as GM races to put the Chevrolet Volt electric vehicle in showrooms by the end of the year and follows January’s announcement that it will spend $246 million on a factory that will build electric motors. GM also spent $43 million retooling a factory to build battery packs. Together, the huge investments suggest General Motors is serious about making hybrids and electric vehicles a core competency.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke i Norge, og i hvert fall ikke i USA. Norge er uansett uintereressant i annet enn skandinavisk målestokk. Jeg tror likevel Ampera-e kommer til å selge ganske bra i Norge, i hvert fall hvis prisen blir under 300k kr. Rimelige elbiler er ofte bil nummer to, og til det er Ampera-e perfekt.

 

Bil nummer 2 er vanlegvis ikkje den som vert køyrt over 20 mil i eitt strekk, og då finst det allereie mange alternativ i den klassen som er mykje rimelegare. Gruppa som treng ein bil nummer 2 med over 20 mil rekkjevidde, og er villege til å betale meir enn 50% høgare pris for å få ein mindre bil med 30 mil rekkjevidde, trur eg er ganske lita. Eg trur heller ikkje det er veldig mange som er villege til å leggje so mykje pengar i å få rett "image" fordi det er rett merke i fronten (Opel!?), slik som enkelte andre her. I so fall burde den noverande hybrid-versjonen av Opel Ampera selje ganske bra i Europa, men det gjer han ikkje.
Lenke til kommentar

 

Kanskje ikke i Norge, og i hvert fall ikke i USA. Norge er uansett uintereressant i annet enn skandinavisk målestokk. Jeg tror likevel Ampera-e kommer til å selge ganske bra i Norge, i hvert fall hvis prisen blir under 300k kr. Rimelige elbiler er ofte bil nummer to, og til det er Ampera-e perfekt.

Bil nummer 2 er vanlegvis ikkje den som vert køyrt over 20 mil i eitt strekk, og då finst det allereie mange alternativ i den klassen som er mykje rimelegare. Gruppa som treng ein bil nummer 2 med over 20 mil rekkjevidde, og er villege til å betale meir enn 50% høgare pris for å få ein mindre bil med 30 mil rekkjevidde, trur eg er ganske lita. Eg trur heller ikkje det er veldig mange som er villege til å leggje so mykje pengar i å få rett "image" fordi det er rett merke i fronten (Opel!?), slik som enkelte andre her. I so fall burde den noverande hybrid-versjonen av Opel Ampera selje ganske bra i Europa, men det gjer han ikkje.
Hvilke? Ikke Leaf, i3 og e-Golf, da Opel Norge har uttalt at den kommer til å få en konkurransedyktig pris. I Tyskland er det antydet en pris lavere enn i3. Det vil si at man kan få en bil med lenger rekkevidde til samme pris som de nærmeste konkurrentene. Veldig greit hvis man har behov en litt lenger kjøretur en dag. Hybriden Ampera floppet fordi den ble altfor dyr. Det er få som betaler ekstra for å være litt mer miljøvennlig. Opel anno 2016 har et traust image, og det er vel og bra for mange. Er ikke alle som ønsker, eller har behov for, en Asker-Passat (gjerne med glorete folie og store felger).
Lenke til kommentar

Bolt er faktisk like stor innvendig som Tesla M3.

Med baksetene nede har den 56.6 cu.ft bagasjevolum.

 

Eg vil fråråde deg å bruke SeekingAlpha som kjelde for noko som helst. Spesielt når det gjeld Tesla. Merk deg dette frå artikkelen:

Disclosure: I am/we are short TSLA.

 

Han hevdar at passasjerane har like mykje plass i ein Bolt som i ein Model S, faktisk. Dersom dimensjonane som står på Wikipedia stemmer, er Model S meir enn 40 cm breiare. Eg har veldig vanskeleg for å tru at GM har klart å få tilsvarande innvendig breidde ut av 40 cm mindre ytre mål. Skulle forresten visst kvar han har innvendige mål for Tesla Model 3 frå. Eg har ikkje klart å finne dei publisert nokon stad.

 

Her er ein annan kosteleg artikkel om Tesla frå SeekingAlpha. Lurer på kor mykje dei har tapt totalt på å vere short i TSLA i mange år. :-D

http://seekingalpha.com/article/3956209-avoid-tesla-hydrogen-new-electric

Lenke til kommentar

Hvilke? Ikke Leaf, i3 og e-Golf, da Opel Norge har uttalt at den kommer til å få en konkurransedyktig pris. I Tyskland er det antydet en pris lavere enn i3. Det vil si at man kan få en bil med lenger rekkevidde til samme pris som de nærmeste konkurrentene. Veldig greit hvis man har behov en litt lenger kjøretur en dag. Hybriden Ampera floppet fordi den ble altfor dyr. Det er få som betaler ekstra for å være litt mer miljøvennlig. Opel anno 2016 har et traust image, og det er vel og bra for mange. Er ikke alle som ønsker, eller har behov for, en Asker-Passat (gjerne med glorete folie og store felger).

BMW i3, Mitsubishi i-MiEv, Peugeot iOn/Citroën C-Zero, Renault Zoe og VW e-Up! er vel ca like store. Litt større er Nissan Leaf, Kia Soul, Ford Focus Electric, Mercedes B-klasse ED og VW Golf.

 

Eg har aldri høyrt uttrykket Asker-Passat. Er det ein Golf?

 

Det er klårt at dei må under BMW i3 i pris for å kunne konkurrere som bil nummer 2, men for ein bil nummer 2 eller 3 trur eg som sagt ikkje at lang rekkjevidde er det viktigaste. Det dei fleste etterlyser er ein bil som kan erstatte den eine bilen dei har, eller ein hovudbil i tillegg til den allereie elektriske nummer 2-bilen. Ikkje alle har råd til Model S eller Model X, og eg kan godt forstå at 200 km rekkjevidde er litt knapt til ein bil som skal brukast til ferieturar og turar til besteforeldre for heile familien.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

Hvilke? Ikke Leaf, i3 og e-Golf, da Opel Norge har uttalt at den kommer til å få en konkurransedyktig pris. I Tyskland er det antydet en pris lavere enn i3. Det vil si at man kan få en bil med lenger rekkevidde til samme pris som de nærmeste konkurrentene. Veldig greit hvis man har behov en litt lenger kjøretur en dag. Hybriden Ampera floppet fordi den ble altfor dyr. Det er få som betaler ekstra for å være litt mer miljøvennlig. Opel anno 2016 har et traust image, og det er vel og bra for mange. Er ikke alle som ønsker, eller har behov for, en Asker-Passat (gjerne med glorete folie og store felger).

BMW i3, Mitsubishi i-MiEv, Peugeot iOn/Citroën C-Zero, Renault Zoe og VW e-Up! er vel ca like store. Litt større er Nissan Leaf, Kia Soul, Mercedes B-klasse ED og VW Golf.

 

Eg har aldri høyrt uttrykket Asker-Passat. Er det ein Golf?

 

Det er klårt at dei må under BMW i3 i pris for å kunne konkurrere som bil nummer 2, men for ein bil nummer 2 eller 3 trur eg som sagt ikkje at lang rekkjevidde er det viktigaste. Det dei fleste etterlyser er ein bil som kan erstatte den eine bilen dei har, eller ein hovudbil i tillegg til den allereie elektriske nummer 2-bilen. Ikkje alle har råd til Model S eller Model X, og eg kan godt forstå at 200 km rekkjevidde er litt knapt til ein bil som skal brukast til ferieturar og turar til besteforeldre for heile familien.

 

Flere av de du nevner er betydelig mindre enn Ampera-e:

 

e-up!:

A: 2.420 mm

L: 3.540 mm

B: 1.641 mm

 

i-MiEV/iOn/C-Zero:

A: 2.550 mm

L: 3.395 mm

B: 1,475 mm

 

Ampera-e:

A: 2.601 mm

L: 4.166 mm

B: 1.765 mm

 

i3:

A: 2.570 mm

L: 3.999 mm

B: 1.775 mm

 

e-Golf:

A: 2.637 mm

L: 4.255 mm

B: 1.799 mm

 

Leaf:

A: 2.700 mm

L: 4.445 mm

B: 1.770 mm

 

Polo (typisk målestokk i b-klassen):

A: 2.470 mm

L: 3,952 mm

B: 1.682 mm

 

Opel må nok ikke under i3 i pris, men de bør legge seg på cirka sammen nivå. Rekkevidde er viktig, også for bil nummer to. Kjenner flere som har kjøpt Leaf og e-Golf til pendling, og de skulle gjerne ønsket ektra rekkevidde, ikke minst på vinterstid.

 

Du vet nok veldig godt hva en Asker-Passat er :wee:

Vil ikke kjøre rundt i ”Asker-Passat”

Lenke til kommentar

 

Eg har aldri høyrt uttrykket Asker-Passat. Er det ein Golf?

 

Du vet nok veldig godt hva en Asker-Passat er :wee:

Vil ikke kjøre rundt i ”Asker-Passat”

Nei, verkeleg ikkje. Eg er ikkje frå den kanten av landet. Det har aldri falle meg inn å tenkje slik. Passat får meg til å tenkje Volkswagen, men det er det tydelegvis ikkje. Er det noko spesielt med Passat i Asker som gjer at nokon samanliknar han med Tesla? Kan hende eg avslører autistiske trekk her.. Eg ser ikkje noko gale med å køyre Tesla eller Passat (med unnatak av at Passat førebels ikkje finst i elektrisk variant, og difor er eit dårleg val for miljøet).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...