Gå til innhold

Nå kan du kjøres Linux-programmer i Windows 10. Spørsmålet er om du bør


Anbefalte innlegg

Virtuelle programvare har sine ulemper krever mere ram 32-64 GB, trekker mere cpu kraft og funger dårlig til spilling.

Teknisksett er det mulig å ha mindre minne, men minnet blir fort spist opp.

Dette kommer jo helt ann på hva man driver med, selv har jeg null problem med å kjøre 4 virtuelle Ubuntuservere (uten GUI) på min Macbook Pro med 8 GB minne for testing. 

 

Men spill er vel det ene objektive Windows har over Linux. Alt annet er smak og behag. Selv kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til å leve i Windows med alle begrensningene det putter på meg som en utvikler og "tinkerer". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

nå er suse linux såvidt jeg husker delevis eid av microsoft... både suse og redhat er kommersielle distroer som selges. riktignok skal de være veldig bra, men en vanlig desktop bruker BETALER ikke for linux.

 

det skal være åpent og fritt, det er hele poenget. og du har masser av distroer som er støttet på norsk, men du vil ikke finne noe supporttelefon du kan ringe for dette, du må gjøre jobben selv og bruke google for å finne løsninger på ting hvis det skulle dukke opp noe.

mht software på linux så sliter jeg med å se hva det mangler.. greit det har ikke photoshop, premiere or ms office men gimp, kdenlive og libreoffice gjør faktisk jobben (helt gratis) og mange foretrekker det faktisk over betalingsprogrammene fra adobe og microsoft. det eneste linux virkelig er elendig på som jeg vet om hva gjelder software og hvor du ikke finner et godt alternativ, er en grafisk HTML/webside designer. Kompozer er et forsøk på å endre på det men det kan ikke sammenliknes med adobe dreamweaver og utviklerne av kompozer er trege.

 

og hvis du f.eks føler et gratisprogram som f.eks gimp mangler ting i forhold til photoshop (noe det gjør) så er gimp nesten som lego og kan bygges ut med tusenvis av plugins. hvis du vil tegne, har du krita. hvis du vil tegne vector, har du inkscape. hvis du vil lage 3d har du blender. etc. du har mao. alt og mer til i linux, men det krever litt mere egeninnsats og leting, i og med at (nesten) alt er gratis og ikke solgt til deg som en ferdigpakke.

 

Eneste jeg ser negativ med windows 10 er det ikke leveres som distribusjon.

Før hadde vi windows 8.1 enteprice.

Men det har gått mere over til windows 8.1 pro.

 

Jeg syns mye i linux særlig med oppsett er litt knotete, skal lite til for en nybegynner å rote det til.

Hadde det vært en app, som forteller hva jeg bør styre unna og ikke hadde det vært bedre.

 

Problemet med utvidelser, ser bare noscript til firefox, eller alle utvidelsene til ark survival evolved

Mye av utvidelsene er beta eller alpha som gjør ting mye mere ustabilt.

Ark er håpløs i linux, da det føles like alpha som reactos er i dag.

 

Men uansett skl du ha takk for du forsøker.

Men jeg foretrekker programmer som er store\flere funksjoner en programmer som har mye tilegg ofte av variende kvalitet.

Mulighens jeg bare gir opp lett, eller er mye gjennomsnitt på programvare.

 

Ser du firefox\vs chrome er det enorm forskjell bare på video.

Firefox foretrekker flash\silverlight mens chrome er optimalisert for html5 filmer.

 

http://alternativeto.net/software/ccleaner/?platform=linux

 

https://teksyndicate.com/comment/1723270

 

https://help.ubuntu.com/community/Antivirus

selv wine HQ eller linux kan få virus for nybegynner, men ofte kreves det root tilgang.

Det kan slette /root mappen da vil ikke pcen starte eller gjøre endringer på skjermkort driverne.

OpenGL er mere sårbar der, en DirectX er.

Lenke til kommentar

 

 

nå er suse linux såvidt jeg husker delevis eid av microsoft... både suse og redhat er kommersielle distroer som selges. riktignok skal de være veldig bra, men en vanlig desktop bruker BETALER ikke for linux.

 

det skal være åpent og fritt, det er hele poenget. og du har masser av distroer som er støttet på norsk, men du vil ikke finne noe supporttelefon du kan ringe for dette, du må gjøre jobben selv og bruke google for å finne løsninger på ting hvis det skulle dukke opp noe.

mht software på linux så sliter jeg med å se hva det mangler.. greit det har ikke photoshop, premiere or ms office men gimp, kdenlive og libreoffice gjør faktisk jobben (helt gratis) og mange foretrekker det faktisk over betalingsprogrammene fra adobe og microsoft. det eneste linux virkelig er elendig på som jeg vet om hva gjelder software og hvor du ikke finner et godt alternativ, er en grafisk HTML/webside designer. Kompozer er et forsøk på å endre på det men det kan ikke sammenliknes med adobe dreamweaver og utviklerne av kompozer er trege.

 

og hvis du f.eks føler et gratisprogram som f.eks gimp mangler ting i forhold til photoshop (noe det gjør) så er gimp nesten som lego og kan bygges ut med tusenvis av plugins. hvis du vil tegne, har du krita. hvis du vil tegne vector, har du inkscape. hvis du vil lage 3d har du blender. etc. du har mao. alt og mer til i linux, men det krever litt mere egeninnsats og leting, i og med at (nesten) alt er gratis og ikke solgt til deg som en ferdigpakke.

 

Eneste jeg ser negativ med windows 10 er det ikke leveres som distribusjon.

Før hadde vi windows 8.1 enteprice.

Men det har gått mere over til windows 8.1 pro.

 

Jeg syns mye i linux særlig med oppsett er litt knotete, skal lite til for en nybegynner å rote det til.

Hadde det vært en app, som forteller hva jeg bør styre unna og ikke hadde det vært bedre.

 

Problemet med utvidelser, ser bare noscript til firefox, eller alle utvidelsene til ark survival evolved

Mye av utvidelsene er beta eller alpha som gjør ting mye mere ustabilt.

Ark er håpløs i linux, da det føles like alpha som reactos er i dag.

 

Men uansett skl du ha takk for du forsøker.

Men jeg foretrekker programmer som er store\flere funksjoner en programmer som har mye tilegg ofte av variende kvalitet.

Mulighens jeg bare gir opp lett, eller er mye gjennomsnitt på programvare.

 

Ser du firefox\vs chrome er det enorm forskjell bare på video.

Firefox foretrekker flash\silverlight mens chrome er optimalisert for html5 filmer.

 

http://alternativeto.net/software/ccleaner/?platform=linux

 

https://teksyndicate.com/comment/1723270

 

https://help.ubuntu.com/community/Antivirus

selv wine HQ eller linux kan få virus for nybegynner, men ofte kreves det root tilgang.

Det kan slette /root mappen da vil ikke pcen starte eller gjøre endringer på skjermkort driverne.

OpenGL er mere sårbar der, en DirectX er.

 

 

patcher i kernelen tetter hull hvis det oppdages virus så generelt anbefaler man faktisk ikke å kjøre noe antivirus under linux, det er veldig lite av det der ute... og virus via wine har etter hva jeg har hørt nesten altid veldig begrenset skadepotensiale, men det er såklart en teoretisk mulighet at du kan få noe du beskriver her.

 

gimp (typisk eksempel) og alle disse andre programmene gjør jo det 99% trenger å gjøre out of the box, den restrerende 1%'en som mangler spesielle funksjoner photoshop har, finner det via plugins eller andre programmer på linux. 

 

og det samme er det med linux distroer, det SKAL ikke være noe vanskelig i det heletatt, da det er plug and play, men støtte for diverse maskinvare er dårligere på linux enn windows, så i realiteten er det plug and pray, og hvis det ikke fungerer, så kan du slite. Men det er jo maskinvareprodusentene som ikke gidder å utvikle produkter som er kompatible med linux sin feil, fordi markedet deres er windowsbrukere og kun skarve 2% med linux. dette har blitt bedre, men det er ikke bra nok. HP printer/scanner og intel eller nvidia skjermkort har f.eks vært tommelfingelregel for linuxbrukere, for disse produsentene er flinkest på linuxstøtte og alt blir automatisk satt opp (med mindre du kjører en sær distro som manjaro).

 

pulseaudio er elendig, det skal jeg gi deg rett i. pulseaudio kontrollerer lyd. JACK skal være bedre og blir brukt av profesjonelle men er for vanskelig for vanlige folk å sette seg inn i, her har linux noe å gripe fatt i. det er og andre småting som er irriterende. men stort sett er jeg fornøyd med linux, så lenge alt fungerer så liker jeg linux bedre enn noe annet system, men det krever enda endel modning før det er voksent nok til å være en seriøs utfordrer til windows eller osx. Jeg tror ikke det skjer på mange år enda, det må skje mye mht vulcan og spill, pulseaudio, pakkesystemer (snappy ser jo lovende ut) og drivere før de er der. Og når vi er der, har jeg en misstanke om at folk stort sett har gått vekk fra PC og over på nettbrett og mobil for lenge siden, så PC strengt tatt bare er noe "seriøse" folk bruker i jobbsammenheng eller skole. Så de vil nok fortsatt være der, bare lite brukt til underholdning.

 

Men det er jo greit det, linux er ikke mindre nyttig fordet da de tilbyr skoleelever og småbedrifter gratis software.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har i årevis kunne kjøre fullt Windows-kompatible skrivebordsprogram fra Linux på Windows og OS X. Her er noen eksempler:

 

VLC, lastet ned over 2 milliarder ganger: http://www.videolan.org

Populære KDE-programmer: https://community.kde.org/Windows

Kontorpakken Libreoffice: https://no.libreoffice.org

Vektor-tegneprogrammet Inkscape: https://inkscape.org

 

Prøv gjerne programmene selv om du ikke gjør det alt. At Microsoft fortsatt er på kommandoline-stadiet med Linux, viser at de henger over 20 år etter utviklingen på Linux.

 

Man kan også kjøre Linux fra såkalte live-image eller installere i en virtuell maskin på Windows. VirutalBox passer utmerket til det. Eller man kan gjøre som mange profesjonelle gjør, å kjøre Windows i en virtuell maskin på Linux.

https://www.virtualbox.org/

https://www.debian.org/CD/live/

 

Til slutt er det helt vanlig å kjøre mange frie skrivebordsprogram på Windows. Det har hele tiden vært i fri programvares natur å være tilpasset forskjellige systemer. Det ligger i ideen bak fri programvare.

 

At Microsoft har gitt seg selv en rekke begrensninger ved ikke å støtte Linux fullt og helt, ser man konsekvensen av. De tapte ved inngangen til dette tiåret førsteplassen som verdens mestselgende operativsystem. Linux selger 3-4 ganger mer til sluttbrukere med Apple som god nummer to. Det spekuleres i når markedsandelene til Windows blir halvert nok en gang fra 14 prosent Microsoft annonserte sommeren 2014 til 6-7 prosent, som er bebudet om fire år, i 2020.

 

Linux er ikke et operativsystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra vi har slike som marius77

Vi trenger linux supportere.

 

 

HP printer/scanner og intel eller nvidia skjermkort har f.eks vært tommelfingelregel for linuxbrukere, for disse produsentene er flinkest på linuxstøtte og alt blir automatisk satt opp (med mindre du kjører en sær distro som manjaro).

Fleste skrivere finnes i listen under skriverdriver ja, men kanskje du har rett kun HP funger.

 

Tror det handler mest om penger, at linux ikke klarer å tilby nok drivere.

Da muligens microsoft\Apple betaler produsentene for å komme med drivere.

Det gjør ikke linux. Da det mest er frivillig. Derfor sliter nok linux der.

Muligens enterprice produkter har flere drivere?

 

Hadde du skrivet litt mere om hva Suse enteprice\ Redhat enterprice er optimalisert for?

Hva vi windows 10 Pro brukere mener mangler i professjonelle linux OS.

 

Da jeg vet Enterprice produkter er blanding av free software\shareware for linux.

Kanskje adobe programmer og andre.

 

PowerDVD finnes vel ikke oppdatert i linux.

Er ganske mye ting som er vanskeligere i linux f.eks spiller av blueray eller blueray 4k det funger heller ikke på pc.

 

AMD cpuer funger vel ganske bra, men chipset for enkelte amd hovedkort antakelig ikke like bra.

http://www.ubuntu.com/tablet

 

Aldri sett den i norske butikker ennå. Så lurer på når den kommer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bra vi har slike som marius77

Vi trenger linux supportere.

 

 

HP printer/scanner og intel eller nvidia skjermkort har f.eks vært tommelfingelregel for linuxbrukere, for disse produsentene er flinkest på linuxstøtte og alt blir automatisk satt opp (med mindre du kjører en sær distro som manjaro).

Fleste skrivere finnes i listen under skriverdriver ja, men kanskje du har rett kun HP funger.

 

Tror det handler mest om penger, at linux ikke klarer å tilby nok drivere.

Da muligens microsoft\Apple betaler produsentene for å komme med drivere.

Det gjør ikke linux. Da det mest er frivillig. Derfor sliter nok linux der.

Muligens enterprice produkter har flere drivere?

 

Hadde du skrivet litt mere om hva Suse enteprice\ Redhat enterprice er optimalisert for?

Hva vi windows 10 Pro brukere mener mangler i professjonelle linux OS.

 

Da jeg vet Enterprice produkter er blanding av free software\shareware for linux.

Kanskje adobe programmer og andre.

 

PowerDVD finnes vel ikke oppdatert i linux.

Er ganske mye ting som er vanskeligere i linux f.eks spiller av blueray eller blueray 4k det funger heller ikke på pc.

 

AMD cpuer funger vel ganske bra, men chipset for enkelte amd hovedkort antakelig ikke like bra.

http://www.ubuntu.com/tablet

 

Aldri sett den i norske butikker ennå. Så lurer på når den kommer?

 

bluerayfilmer eier jeg faktisk ingenting av så har aldri prøvd å spille av, cdplater osv har jo så og si dødd ut, jeg bruker youtube, netflix og spotify, men brenneprogram på linux brenner da i blueray. Jeg har en tom blueray plate i brennern på linuxboxen nå faktisk, og det ser da ut til å fungere, ergo kan jeg ikke tenke meg det er noe problem å spille av blueray filmer heller. PowerDVD finnes det alternativ til på linux.

 

suse er "pappan" til opensuse, og redhat er "pappan" til fedora, de er vel ganske like ifølge folk som har prøvd begge, opensuse er vel litt mer "konservativt" og gjennomprøvd og finnes i rolling release (tumbleweed) noe som er et pluss mens fedora er veldig "bleeding edge" som skal ha siste skrik av software og innovasjon og er operativsystemet ingen ringere enn Linus Thorvalds bruker hjemme og på jobb, mannen som laget linux.

 

når folk kaller det "enterprise" eller businessorienterte distroer er det pga at de fokuserer mere på jobbrelaterte ting og lite på codecs og sånt som er lett å legge inn på f.eks ubuntu. opensuse tar det for gitt at hvis det butter så skjønner du selv hva problemet er og går inn og fikser det, det er ikke så mye support å finne for det på nettet heller, hvordan fedora er vet jeg ikke for det har jeg aldri prøvd. Ubuntu antar at du er nybegynner så ting er gjort for å være lett (i forhold til opensuse eller arch) og får du problemer er det drøssevis med hjelpeforum. Desverre synes jeg ubuntu sliter med bugs, som kan være driverrelatert.

 

Jeg har hatt problemer med microfonen i ubuntu og gikk omsider lei og la inn linux mint 18 cinnamon. Antar det er en bug, men kan være noe jeg har installert og. Har ikke testet det ut så mye enda, men det er endel gode nyheter og oppgraderinger der i forhold til 17.3 ivertfall. Ingen bugs/problemer så langt. Fult klar over at linux mint er en "foredlet" utgave av ubuntu, men de har rykte pluss egne erfaringer fra tidligere, at de faktisk fikser opp i problemer ubuntu har. Men det er for tidlig å si særlig mye om det. Jeg prøvde opensuse først men den ville ikke engang boote inn i livecd så opensuse gikk i søpla. Opensuse har et eller annet imot hardwaren på maskinen jeg pleier å bruke for linux (en 8 år gammel stasjonær som jeg satt sammen selv og ekstremt romslig harddiskplass), men akkuratt derfor er det en god testmaskin. Men jeg var veldig fornøyd den gangen (siste var vel opensuse12.1) jeg fikk det installert, det fungerte bra, var stabilt og så pent og ut. Surface pro'en min rører jeg ikke til linuxbruk, den får være en ren windowsmaskin for med onenote, penn og toutch skjerm spesialtilpasset windows 10 så faller linux litt "ut" der.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

som sagt, linux patcher vekk sånt og virus automatisk. ingen er helt friskmeldte men å fremstille det som dette er et stort problem på linux er feil.. hadde det vært det, hadde du hørt om det. ingen linuxbrukere jeg har vært borte i inkludert meg selv har vært borte i linux virus eller hacking noen gang. men at det er så og si bombesikkert betyr ikke at det ikke finnes bomber som kan felle det, akkuratt som det er teoretisk mulig at innbruddstyver kan bryte seg inn i fort knox. 

 

det er ikke sikkerhet som er svakheten ved linux, men bugs som går mer på lydkort, skjermkort og desktopen og antageligvis har med dårlig driverstøtte og programmer som ikke kjører godt sammen å gjøre, dvs visuelle ting. for håpe snappy packages løser endel av det.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 ingen linuxbrukere jeg har vært borte i inkludert meg selv har vært borte i linux virus eller hacking noen gang

 

 

Vel, nå har du offisielt hørt om meg. Og så kan du reflektere over hvorfor det heter "root kit" og ikke "admin kit". 

 

 

lyst til å dele med oss hvordan du fikk til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget egentlig? Folk som er interresert i diverse Linux klarer å sette opp dualboot eller lage en virtuell maskin, koster ca 10 minutter av livet sitt + noe ventetid på selve installeringen.

 

Poenget er å få utviklere som helst jobber i unix over og tilbake til windows-plattformen for å snu utvikler-flykten. MS har blødd i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lyst til å dele med oss hvordan du fikk til det?

 

 

Nei, det kan jeg ikke. Det er heller ikke interessant, med mindre vi skal avkrefte en absolutt påstand, og din påstand var jo bare at du ikke har vært borte i noen slike tilfeller. 

 

Men hvis du ikke har hørt om linux-baserte servere som blir hacket, vet jeg at google kan hjelpe deg. For det er nok av andre som kan dokumentere det. Det typiske angrepet mot Linux-baserte servere er gjennom svakheter i web-relaterte tjenester som SSH o.l, og vanligvis på kjente og dokumenterte sikkerhetshull som burde ha vært patchet. Ellers har man jo lest alt for mye om faktisk utnyttede svakheter i nettverksutstyr de siste sesongene, og disse kjører jo typisk på embedded Linux-varianter. 

 

Bare fordi man ikke bruker Windows, betyr det ikke at man kan drite i sikkerhet. Forøvrig har jeg hatt lite problem med å holde Windows-maskiner fri for virus, så lenge jeg ikke gjør det genistykket å sette dem tilgjengelig fra nett. Ingen Windows-maskiner bør være tilgjengelig fra nett, ever again :-P 

 

Macrovirus kan forøvrig spre seg på tvers av platformer, jfr "Badbunny". 

Lenke til kommentar

 

lyst til å dele med oss hvordan du fikk til det?

 

 

Nei, det kan jeg ikke. Det er heller ikke interessant, med mindre vi skal avkrefte en absolutt påstand, og din påstand var jo bare at du ikke har vært borte i noen slike tilfeller. 

 

Men hvis du ikke har hørt om linux-baserte servere som blir hacket, vet jeg at google kan hjelpe deg. For det er nok av andre som kan dokumentere det. Det typiske angrepet mot Linux-baserte servere er gjennom svakheter i web-relaterte tjenester som SSH o.l, og vanligvis på kjente og dokumenterte sikkerhetshull som burde ha vært patchet. Ellers har man jo lest alt for mye om faktisk utnyttede svakheter i nettverksutstyr de siste sesongene, og disse kjører jo typisk på embedded Linux-varianter. 

 

Bare fordi man ikke bruker Windows, betyr det ikke at man kan drite i sikkerhet. Forøvrig har jeg hatt lite problem med å holde Windows-maskiner fri for virus, så lenge jeg ikke gjør det genistykket å sette dem tilgjengelig fra nett. Ingen Windows-maskiner bør være tilgjengelig fra nett, ever again :-P 

 

Macrovirus kan forøvrig spre seg på tvers av platformer, jfr "Badbunny". 

 

 

jeg leser litt mellom linjene her at du egentlig ikke har hatt virus du heller, men at du sa det for å spisse poenget ditt litt.

 

mitt poeng er bare at du som desktopbruker stort sett kan se langt etter virus og at det er så skjeldent at jeg aldri har hørt om noen som har hatt det (utenom deg da, naturligvis) ... windowsvirus og malware har jeg derimot hatt flere ganger opp igjennom årene, også på min egen pc. jevnlig renser jeg opp i rusket med malwarebytes og det er stadig noe rusk og toolbarer der den plukker opp som har blitt med på installasjon av ettelleranent selv om det skjeldent er alvorlig, da jeg har lært meg å holde tunga rett i munnen.

 

en linuxserver med flere millioner daglige brukere er såklart noe helt annet enn en hjemmepc hvorav det sikkert er et 5-10-talls mer eller mindre dyktige hackere innom pr dag, på sånne servere går det jo sport i å finne sikkerhetshull og da vil noen på et eller annet tidspunkt oppdage en svakhet, men når du snakker om servere så snakker jeg om folk med hjemmepc og det er 2 vidt forskjellige ting.

 

og macrovirus, hvor vanlig er det i libreoffice, og hvor fort patches det igjen hvis det oppdages? det er jo det som brukes under linux. ikke ms office.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg leser litt mellom linjene her at du egentlig ikke har hatt virus du heller, men at du sa det for å spisse poenget ditt litt.

 

mitt poeng er bare at du som desktopbruker stort sett kan se langt etter virus og at det er så skjeldent at jeg aldri har hørt om noen som har hatt det (utenom deg da, naturligvis) ... windowsvirus og malware har jeg derimot hatt flere ganger opp igjennom årene, også på min egen pc. jevnlig renser jeg opp i rusket med malwarebytes og det er stadig noe rusk og toolbarer der den plukker opp som har blitt med på installasjon av ettelleranent selv om det skjeldent er alvorlig, da jeg har lært meg å holde tunga rett i munnen.

 

en linuxserver med flere millioner daglige brukere er såklart noe helt annet enn en hjemmepc hvorav det sikkert er et 5-10-talls mer eller mindre dyktige hackere innom pr dag, på sånne servere går det jo sport i å finne sikkerhetshull og da vil noen på et eller annet tidspunkt oppdage en svakhet, men når du snakker om servere så snakker jeg om folk med hjemmepc og det er 2 vidt forskjellige ting.

 

og macrovirus, hvor vanlig er det i libreoffice, og hvor fort patches det igjen hvis det oppdages? det er jo det som brukes under linux. ikke ms office.

 

 

Jeg tror du misforsto meg - jeg sa ikke at jeg har opplevd virus på en Linux-plattform. Du sa virus eller hacking. Jeg snakket om hacking, vellykkede angrep. 

 

Jeg har sett en rekke former for angrep opp i gjennom årene, blant annet mot IT-studentenes server som gjentatte ganger ble tatt ned. Kompromitterte kontoer + root kits gjorde bl.a. at hackere fra Serbia tok over en gang, om jeg husker riktig. Etterhvert har jeg vent meg til at det er essensielt å kjøre SELinux, for å begrense skaden ved potensielt vellykket innbrudd. Men kombinasjonen av SELinux og desktop-miljø tviler jeg på er en dans på roser. 

 

Når det gjelder virus er jeg ingen autoritet, hverken på utbredelse eller på rensing. Badbunny var skrevet for Openoffice.org/Staroffice, og LibreOffice er en fork av Openoffice.org, så det ville vært rammet om det eksisterte tidlig nok. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...