Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil nr 2 - Er Volvo noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært uten bil i 2 år nå. Min kone har benyttet seg av hovedbilen til og fra jobb i denne perioden, mens jeg har syklet. Nå har hun fått ny jobb med firmabil, slik at vår hovedbil skal selges, og jeg skal benytte halve beløpet på en brukt bil slik at jeg har tilgang på en når hun er på reise. Bilen vil maks kjøre 10.000km pr år, og stort sett småkjøring til og fra skole, trening og butikk (10 km pr dag)

 

Jeg har maks 100.000 å bruke på bil. Da har jeg følt meg fram til at jeg ønsker en Volvo. Det jeg har lagt til grunn er:

- Stort sett pent design - spesielt S60/V70 fra tidlig 2000-tallet, men også 2004-2012 S40/V50 liker jeg.

- Lett tilgjengelige deler.

- De går veldig langt med jevnt vedlikehold.

 

Men siden jeg ikke har hatt Volvo siden min far eide en hvit Volvo 740 GL sedan på slutten av 80-tallet, så kan jeg ikke uttale meg noe om hvordan kvaliteten er på nyere biler. 

 

Jeg tenker å kjøpe en med bensinmotor, helst med automatgir. Jeg tror jeg helst vil ha en S40 eller S60, da disse stort sett har vært eid av eldre gubber som har tatt godt vare på bilene sine. Jeg begynner selv å bli en gammel gubbe, så da passer det jo perfekt med en sedan.

 

Kan noen si noe om dette er et godt valg til en bil nr 2? Noen som har erfaring med vedlikeholdskostnader, pris på reservedeler og sånt? Jeg setter pris på all erfaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har V50 - 2011 modell. Forholdsvis rimelige servicer på merkeverksted, men uten DAB og andre artige lydsaker (MP3, AUX og whatnot). Pris for reservedeler som bremser m.m. er i området jeg betalte for Poloen, uten at jeg reagerer. Har aldri hatt større utgifter på den, bortsett fra verdifall på 30-35. i året siden nypris...

 

Du beskriver forøvrig bruken til en typisk elbil. 

Lenke til kommentar

S60 var siste modellen som ble konstruert av Volvo uten innblanding av Ford. S40 av nevnte årgang er basert på samme plattform som Ford Focus.

 

Nå behøver dette ikke bety all verdens, men ser at bruktprisene på de "store" Volvoene er en del høyere enn for de mindre. De fem-sylindrete dieslene til disse bilene er veldig gode og uten større lyter. Bensinmotorene om mulig mer sikre.

Lenke til kommentar

Gå for volvo med bensin i så fall: småkjøring er ikke ideelt for en dieselmotor. Jeg har v50 2005 2.0D, og det er en flott praktisk bil. Hvis jeg ikke hadde treng baggasjerommet ville jeg vurdert v40 eller s60 med en middels bensinmotor. gå for noe nyere enn 2007 om du vil ha mulighet for aux eller blåtann-stereo...

Lenke til kommentar

Du beskriver forøvrig bruken til en typisk elbil. 

Jeg vet det, men jeg sliter med å finne brukende elbiler til priser under 100.000, - 

 

Gå for volvo med bensin i så fall: småkjøring er ikke ideelt for en dieselmotor. Jeg har v50 2005 2.0D, og det er en flott praktisk bil. Hvis jeg ikke hadde treng baggasjerommet ville jeg vurdert v40 eller s60 med en middels bensinmotor. gå for noe nyere enn 2007 om du vil ha mulighet for aux eller blåtann-stereo...

Finnes det ikke eksterne moduler man kan plugge inn på baksiden av orginalstereoen på biler før 2007?

Lenke til kommentar

 

Du beskriver forøvrig bruken til en typisk elbil. 

Jeg vet det, men jeg sliter med å finne brukende elbiler til priser under 100.000, - 

 

Gå for volvo med bensin i så fall: småkjøring er ikke ideelt for en dieselmotor. Jeg har v50 2005 2.0D, og det er en flott praktisk bil. Hvis jeg ikke hadde treng baggasjerommet ville jeg vurdert v40 eller s60 med en middels bensinmotor. gå for noe nyere enn 2007 om du vil ha mulighet for aux eller blåtann-stereo...

Finnes det ikke eksterne moduler man kan plugge inn på baksiden av orginalstereoen på biler før 2007?

 

Jo. F.eks. GROM audio.

 

S60/V70 av denne årgangen får man også alternativ stereo til med masse ekstrafunksjoner. http://www.bluepower.se/en/product/audio-video/car-stereo/custom-players/volvo/s60-2000-2009/

Lenke til kommentar

 

Du beskriver forøvrig bruken til en typisk elbil. 

Jeg vet det, men jeg sliter med å finne brukende elbiler til priser under 100.000, - 

 

Gå for volvo med bensin i så fall: småkjøring er ikke ideelt for en dieselmotor. Jeg har v50 2005 2.0D, og det er en flott praktisk bil. Hvis jeg ikke hadde treng baggasjerommet ville jeg vurdert v40 eller s60 med en middels bensinmotor. gå for noe nyere enn 2007 om du vil ha mulighet for aux eller blåtann-stereo...

Finnes det ikke eksterne moduler man kan plugge inn på baksiden av orginalstereoen på biler før 2007?

 

 

Innkjøpsprisen er ikke så viktig, det som betyr noe er hvor mye du må betale for bilen per måned. Kjører du mye eller passerer bomstasjoner er elbil særlig lukrativt.

 

Jeg hadde en 96-modell bensinbil som ble for dyr i drift, nå kjører jeg en leaf 2013-modell og sparer penger hver dag.

Lenke til kommentar

 

Innkjøpsprisen er ikke så viktig, det som betyr noe er hvor mye du må betale for bilen per måned. Kjører du mye eller passerer bomstasjoner er elbil særlig lukrativt.

Jeg hadde en 96-modell bensinbil som ble for dyr i drift, nå kjører jeg en leaf 2013-modell og sparer penger hver dag.

 

Jeg bor 20km fra nærmeste bomring, og kjører kun unntaksvis innom der. Det eneste jeg kan spare på er drivstoff og vegavgift. 

 

Jeg hadde en corolla tidligere, og den solgte jeg siden den trengte hovedservice, EU-kontroll og nye sommerdekk :-), så jeg skjønner problemstillingen. De utgiftene er jeg nå forberedt på å måtte ta.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 2 x 240, C30 og V60. Har i dag en BMW 525, men vurderer nye V90. Så ja, har sansen for Volvo.

 

Som nevt var vel S60 siste Volvo før FordVolvo`n kom med C30/S40/V50 platformen, men jeg har ikke noe vondt å si om den platformen. C30`n har jeg hatt siden den var 60`km gammel, og i dag har den ruslet ca 140`. Byttet slitedeler, batteri, SRS Airbag styreenhet. Ellers går den som ei Klokke. Dette er riktignok 2.0D, så den har ikke de problemene med soting som 1.6D (PSA) har vært kjent for.

 

Så med det grunnlaget, har jeg ikke noe vondt å si om en evt S40 værtfall. Synes de er pene jeg :-)

 

PS.

Om jeg ikke husker helt feil, har Volvo med den platformen en ganske dyr service på ca 120K. DP-filter og additiv veske. Koster en del om du velger å ta den. Jeg dreit i den.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

PS.

Om jeg ikke husker helt feil, har Volvo med den platformen en ganske dyr service på ca 120K. DP-filter og additiv veske. Koster en del om du velger å ta den. Jeg dreit i den.

Bilene jeg kikker på har som oftest rundet den km-standen, så da sjekker jeg alltid om registerreim og vannpumpe er byttet. Jeg ser kun på bensin, så da er vel ikke DP og additiv veske aktuell?

Lenke til kommentar

 

 

Innkjøpsprisen er ikke så viktig, det som betyr noe er hvor mye du må betale for bilen per måned. Kjører du mye eller passerer bomstasjoner er elbil særlig lukrativt.

Jeg hadde en 96-modell bensinbil som ble for dyr i drift, nå kjører jeg en leaf 2013-modell og sparer penger hver dag.

 

Jeg bor 20km fra nærmeste bomring, og kjører kun unntaksvis innom der. Det eneste jeg kan spare på er drivstoff og vegavgift. 

 

Jeg hadde en corolla tidligere, og den solgte jeg siden den trengte hovedservice, EU-kontroll og nye sommerdekk :-), så jeg skjønner problemstillingen. De utgiftene er jeg nå forberedt på å måtte ta.

 

 

Det dukker plutselig opp nye bomstasjoner rundtom :)

 

Men om du ikke betaler bompenger så er det ikke like aktuelt med elbil.

Lenke til kommentar

 

Det dukker plutselig opp nye bomstasjoner rundtom :)

Men om du ikke betaler bompenger så er det ikke like aktuelt med elbil.

 

 

Det er mindre sannsynlig her jeg bor, men kan godt hende. 

 

Jeg sjekket forresten denne kalkulatoren: http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1998-el-bilkalkulator

Her vil en elbil til 100.000 være marginalt billigere enn en bensinbil til 70.000. Så det er penger å spare uansett, men vil ikke gjøre store utslaget når det er snakk om så lite kjøring...

Lenke til kommentar

Volvo S40/V50 har vel fått et ganske bra rykte. De er basert på Ford Focus 2. gen, men ruster ikke, slik som de gjør. De har også mye høyere kvalitet på interiøret enn Focus'en. De første årsmodellene hadde elektriske problemer pga dårlige koblinger til dørene, men det skal være løst på garanti.

 

S60 skal ha god kvalitet, V70 har jeg hørt litt forskjellig om kvalitetsmessig og de har vel ofte gått ganske langt i den prisklassen du tenker på. Flott langturbil, men kanskje litt overkill størrelse og driftskostnadsmessig til det bruket du skisserer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

S60 skal ha god kvalitet, V70 har jeg hørt litt forskjellig om kvalitetsmessig og de har vel ofte gått ganske langt i den prisklassen du tenker på. Flott langturbil, men kanskje litt overkill størrelse og driftskostnadsmessig til det bruket du skisserer.

 

Ja, du har kanskje rett i det. Det jeg liker mest med S60 er at man får mye bil og comfort for pengene. Men jeg tenker at S40 er et smartere valg.

Lenke til kommentar

Har også hørt litt blandet om V70, særlig de som er noe eldre - men gjelder dette samtlige årganger? Hvilken årgang V70 kan i så fall regnes som et "trygt kjøp"?

 

Det høres ut som om de ble et godt hakk bedre med den nye utgaven i 2007, men jeg leser generelt om mye slitasje på et litt dyrt og komplisert hjuloppheng noe som nok rammer de fleste. Men også om turboer, motorer og gearkasser som sier takk for seg tidlig - og det blir dyrt! Jeg vil jo gjette at jevnlig service og vedlikehold fort reduserer risikoen der, noe som kanskje Volvo-folket ikke er helt vant til. 240'ene og 740'ene gikk jo mange hundre tusen km helt av seg selv. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...