Gå til innhold

TEST: HyperX Predator, OCZ RD400 og Samsung 950 Pro


Anbefalte innlegg

Det ligger et SM961 (fra Samsung) i kjømda. Dette er ikke tilgjengelig før medio september. Kan bestilles på ramcitycom. (https://www.ramcity.com.au/upgrade/data-storage/internal-solid-state-drives/samsung-sm961/143419).

Dette drar av skinnet betydelig raskere. Pris er også bedre enn for 950.

 

På lager på digitalimpuls.no sm961 1TB altså :)

 

Jeg har hatt mine 2 stk sm961 1TB en stund nå. Kjøpt fra flexxmemory.co.uk. førstemann som testet dem ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3D X-Point er vel det fancy navnet ja. Blir spennende å følge med, vi trenger litt mer utvikling og konkurranse på high-end SSD-markedet. Det har bremset opp og vi trenger en større krig på pris. NVMe burde bli standard selv på mid-range PC-er og kostnadene burde presses såpass at 512GB begynner å bli vanlig uten å måtte punge ut alt for mye.

 

Selv så har jeg selv vurdert 950 Pro eller SM961 med 1TB, men prisene er rett og slett for høye til at det er aktuelt per dags dato.

Lenke til kommentar

Noe som burde kommet fram i artikkel er at NVMe disker kan bare bootes fra X99 og nyere chipsets, dette har jeg fått erfare på den dyre måten.

 

Nå skal det nevnes at det er mulig å patche bios manuelt å ligge til NVMe boot støtte på en håndfull Z97 hovedkort. Men om en sitter på Z97 sjekk om ditt hovedkort kan oppdateres med NVMe boot funksjonalitet!!!

 

Det er også ikke alle "billige" nye hovedkort som har full NVMe støtte. For maksimal støtte kreves det m.2 PCIe 3.0, og noen z97/x99 og nyere hovedkort lar seg rett og slett ikke boote med NVMe protokollen. Hovedkortene som søtter både boot samt full hastighet med NVMe er da gjerne de "dyrere" hovedkortene og ikke "entry level" hovedkort.

 

Har nå nettopp moddet BIOSen på mitt ASUS P8Z77-V PRO med NVMe-støtte, brukte da denne guiden hos Fernando's Win-RAID Forum.

 

Spent å se om dette vil kunne boote med Toshiba/OCZ RD400 som jeg hadde tenkt å gå for - med mindre jeg kan finne et bra HHHL-adapter for Samsung 850 Pro...

Lenke til kommentar

 

...

Har nå nettopp moddet BIOSen på mitt ASUS P8Z77-V PRO med NVMe-støtte, brukte da denne guiden hos Fernando's Win-RAID Forum.

 

Spent å se om dette vil kunne boote med Toshiba/OCZ RD400 som jeg hadde tenkt å gå for - med mindre jeg kan finne et bra HHHL-adapter for Samsung 850 Pro...

 

 

Ta en titt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1656752&p=23351095

 

 

Jeg kjøpte adapter hos proshop og sm951nvme disk, sparte litt mer enn 600,- istedet for å gå for RD400.

Endret av j0achim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3D X-Point er vel det fancy navnet ja. Blir spennende å følge med, vi trenger litt mer utvikling og konkurranse på high-end SSD-markedet. Det har bremset opp og vi trenger en større krig på pris. NVMe burde bli standard selv på mid-range PC-er og kostnadene burde presses såpass at 512GB begynner å bli vanlig uten å måtte punge ut alt for mye.

 

Selv så har jeg selv vurdert 950 Pro eller SM961 med 1TB, men prisene er rett og slett for høye til at det er aktuelt per dags dato.

En del av problemet ligger nok i Samsungs forsprang. Når de lager 32 lags, og nå 48 lags 3D V-NAND så sparer de nok penger. Nye 960 har jo 1 TB på en side, mens Toshiba bruker to sider for sin RD 400. Altså lager de halvparten så mange NAND brikker for samme størrelse og bedre ytelse. Toshiba har selv sagt at de ikke ser noen grunn til å gå for 3D V-NAND helt enda da de ikke ser for seg store besparelser på dette enda. Likevel har alle produsentene stacked NAND på denne måten i sine roadmaps som den typen som blir mest vanlig. Så selv om Toshiba ikke sparer på det, så tror jeg det er rimelig å anta at Samsung sparer penger per GB på det.

 

De trenger jo heller ikke å vente på kontrollere ol for TLC, 3D V-NAND osv. Er jo en grunn til at de største SSDene også er Samsung SSDer, og de koster ikke mye ekstra heller.

 

For alle andre, som HyperX f.eks er det jo mange selskaper i kjeden som skal ha penger. Toshiba skal tjene på NAND, MArvel på kontroller, si SK Hynix på DRAM osv. Så når HyperX sitter med en ferdig SSD, så har de langt mindre fleksibilitet i prisen i forhold til Samsung. De kan i teorien kjøpe alt for produksjonskost om de vil.

 

Det finnes ingen 3. part som klarer eller ser økonomien i å lage en kontroller som kan utkonkurrere Samsung sine raskeste. Intel/Micron har ikke laget en ny PCIe SSD, til tross for at deres forrige var veldig god. Toshiba kommer nære, men de koster jo faktisk mer. Spesielt i forhold til SM versjonene. OG med den nye 60 serien er det nok bak i ytelse. SK Hynix lager ingenting selv.

 

Jeg tror Samsung bare priser SSDene sine etter resten av markedet, men siden de ofte er et stykke bak, så tror jeg Samsung får gode marginer på et par produkter, da de rett og slett produserer det billigere. Kanskje er det nye teknologi, og ny type lagring som må til for at det blir mer konkurranse her?

 

Slik det er nå har jo SM951 egentlig monopol. All slags high end PCer som skal ha raskeste lagring får alle for SM951. Toshiba har nok ingen laptopversjon av RD400. Samtidig er prisen på SM951 ganske bra i forhold til konkurransen. Det at SM951 er såpass billigere enn 950 Pro sier vel litt i seg selv. De koster nok omtrent det samme å lage. Men 950 Pro er billigere enn RD 400 med lik ytelse, så hvorfor selge billigere?

 

Hvis Samsung sin ledelse i dette feltet kommer fra at absolutt alt er in-house, så virker det ikke akkurat som om det kommer til å bli noen endring i markedet, med mindre en ny teknologi kommer og endrer alt.

Lenke til kommentar

I tillegg, for at NVMe skal bli standard så må det skje noe på hovedkortfronten. Som Joachim sier, ikke mange støtter boot fra NVMe SSDer. Det er en grunn til at Samsung selger sine SSDer som både ACHI og NVMe. De aller fleste kan ikke bruke en NVMe SSD en gang.

Altså de aller fleste er noobs ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

850 EVO bruker:

Samsung 128Gbit 40nm TLC V-NAND

Så den har 3D V-NAND. 3D V-NAND bør komme fra den andre selskapene kommersielt om ikke altfor lenge.

 

 

3D NAND er allerede her  , f.eks  Crucial MX300.

Intel har visst flere enterprise modeller med 3D NAND + Hynix PE 3110

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om loading i spill og programmer går fortere med M.2 en hvis du bruker vanelig SSD (jeg har en Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD)

 

Svaret er nei! Loading av spill er alltid begrenset av CPU. Spill inneholder som regel store filer, som er kraftig komprimert og som skal lastes inn i RAM/GPU. For å raskare loading så er det CPU og minnebandbredde som har mest å si. Ram har også litt å si da operativsystemer cacher ofte brukt data rett i ram. Dette kalles page cache. Så om du har mer enn 8GB ram, og brukar sjeldan maskina til noko anna enn speling, så vil i stor grad laste speldata frå minnet.

Lenke til kommentar

 

I tillegg, for at NVMe skal bli standard så må det skje noe på hovedkortfronten. Som Joachim sier, ikke mange støtter boot fra NVMe SSDer. Det er en grunn til at Samsung selger sine SSDer som både ACHI og NVMe. De aller fleste kan ikke bruke en NVMe SSD en gang.

Altså de aller fleste er noobs ;)

 

 

På den tingen så må jeg si meg enig i om at jeg er noob. Men, etterhvert nå, så høres det jo ikke så fryktelig vanskelig ut. Man må inn i BIOS å aktivere for det er det jeg husker ble sagt i denne tråden?

Lenke til kommentar

 

850 EVO bruker:

Samsung 128Gbit 40nm TLC V-NAND

Så den har 3D V-NAND. 3D V-NAND bør komme fra den andre selskapene kommersielt om ikke altfor lenge.

 

 

3D NAND er allerede her  , f.eks  Crucial MX300.

Intel har visst flere enterprise modeller med 3D NAND + Hynix PE 3110

 

Når du sier det så husker jeg faktisk å ha sett over en test av MX300. Virker ikke som om Samsung trenger å være redd i forbruker markedet med det første hvertfall. MX300 er en forbedring, men fortsatt ikke på nivå med 850 EVO. Det at den blir en del tregere når den er full er jo og problematisk. Virker ganske avhengig av SLC cache for god ytelse. Så om du har heavy workload så vil det nok kunne føre til problemer og. Det verste er derimot prisen. Dyrere enn 850 Evo? Mange av de andre TLC SSDene er tregere enn 850 EVO, men gjerne raske nok, eller gode nok, spesielt i lettere workloads, som de gjerne bare brukes til. Samtidig er de priset lavere, som gjør dem til fortsatt mulige gode kjøp.

 

Eneste testen jeg så av enterprise Hynix SSDen var 3D MLC, men da var det PCIe NVMe mot SATA disker. Den vant klart der hvertfall. De har jo egen kontroller, samme med Intel, så de klarer seg gjerne bedre enn MX300? 

 

Jeg lurer på om loading i spill og programmer går fortere med M.2 en hvis du bruker vanelig SSD (jeg har en Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD)

Litt avhengig av spill, men sannsynligvis så vil det hjelpe. Det vil derimot hjelpe så lite at du ikke merker det. Så hvis du skal ha SSD for raskere loading i spill (eller unngå hakking i WoW), så er det nok ikke verdt å investere i en M.2 SSD (over PCIe). SATA SSDer over HDD er den store forskjellen.

 

 

 

I tillegg, for at NVMe skal bli standard så må det skje noe på hovedkortfronten. Som Joachim sier, ikke mange støtter boot fra NVMe SSDer. Det er en grunn til at Samsung selger sine SSDer som både ACHI og NVMe. De aller fleste kan ikke bruke en NVMe SSD en gang.

Altså de aller fleste er noobs ;)

 

 

På den tingen så må jeg si meg enig i om at jeg er noob. Men, etterhvert nå, så høres det jo ikke så fryktelig vanskelig ut. Man må inn i BIOS å aktivere for det er det jeg husker ble sagt i denne tråden?

 

Fungerer bare på noen kort, så alle kan ikke gå inn i BIOS å gjøre det. Så de fleste av oss forblir nok noobs som ikke kan bruke NVMe en stund til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

En annen ting med NVMe er at oppstart fra en slik SSD krever et relativt moderne hovedkort med NVMe-støtte i BIOS (UEFI). Med et eldre system kan du fremdeles bruke den som sekundærdisk, men de fleste kjøper jo en kjapp SSD nettopp for å bruke den til kjøre operativsystemet på.

Vil det si at HyperX SSD'n som ikke støtter NVMe kan brukes som oppstartsdisk på et hovedkort som ikke støtter NVMe:hmm: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...