Gå til innhold

Gjør klar for Tesla-trailer og Tesla-buss


Anbefalte innlegg

Pastor Musk beroliger menigheten med "Masterplan".

 

I et pyramidespill må det alltid være mye show og store ord, og Musk skuffer ikke.

 

Nå har han lagt frem en ny langtidsplan, eller "masterplan" som Musk kaller det. Egentlig veldig lite nytt og veldig lite substans i denne planen, men det pleier ikke å bety noe i en menighet. De tror gjerne at folk går på vannet og at en fisk kan mette 1000 mennesker. Eller at Modell S skal holde 1 million miles når motor må skiftes på hver service.

 

Sannheten er at Tesla sliter med fallende salg, Modell X som flopper og konkurrener som innhenter dem. For 4 år siden var Modell S en revolusjon og konkurrerte mot iMiev og Leaf. Nå kommer straks Ampera og nye Leaf med like lang rekkevidde til halve prisen. Teslas Modell 3 er helt i det blå, selv om Musk prøver å innbille oss noe annet.

 

At han forsvarer bruken av en livsfarlig autopilot er helt utrolig.

 

Hva snakker du om?

 

Motor som må byttes på hver service, hvor har du det fra? Det var en produksjonsfeil på 2012 og 2013 modeller som er byttet en gang.

 

Tesla sliter ikke med lavere salg, men lavere salgsvekst. Det et to veldig forskjellige ting. Både Model S og Model X er i rute til å nå budsjettert salg for 2016.

 

Model 3 er forhåndsreservert over all forventninger.

 

Statistisk sett sammenlignet med menneskelig sjåfører er autopilot foreløpig dobbelt så sikker i antall dødsulykker. Med stadig bedre software, fleet learning og senere bedre sensorer, ser du virkelig ikke potensiale for å spare mange liv i trafikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Eller at Modell S skal holde 1 million miles når motor må skiftes på hver service.

 

Hva snakker du om?

 

Motor som må byttes på hver service, hvor har du det fra? Det var en produksjonsfeil på 2012 og 2013 modeller som er byttet en gang.

Tesla har hatt mye problemer med DU, selv etter masseutskiftingene i 2014/15. Enkelte kunder har byttet motor 3-4 ganger.

Lenke til kommentar

 

 

Eller at Modell S skal holde 1 million miles når motor må skiftes på hver service.

 

Hva snakker du om?

 

Motor som må byttes på hver service, hvor har du det fra? Det var en produksjonsfeil på 2012 og 2013 modeller som er byttet en gang.

Tesla har hatt mye problemer med DU, selv etter masseutskiftingene i 2014/15. Enkelte kunder har byttet motor 3-4 ganger.

 

 

Jepp, dessverre. Men etter hva jeg forstår er det i all hovedsak de store bakhjulsdrevne modellene. Tesla bjørn skifter vell sin 4 elle noe i disse dager før bilen går til ny eier. 

Lenke til kommentar

At Musk klarer å få flere hundretusen til å betale depositum på en bil som trolig aldri kommer er en bragd, og sier litt om hans sjarme og overtalelses evner.

 

Feil. Det sier noe om Elon Musks utrolig evne til å levere. Dette har han gjort gang på gang. Dette ser folk, og det gir dem en trygghet - nok trygghet til å bestille eller reservere en bil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du tar feil om du tror at TMS ikke konkurrerer med andre elektriske biler. Svært mange av kjøperne kjøper TMS fordi de vil ha en elektrisk bil med lang rekkevidde, og fordi det hittil ikke har vært andre alternativer. Når Ampera kommer med 60 kwt batteri er det nok svært mange som heller vil satse på denne.

 

De vil vurdere den helt til de innser hva mangelen på supercharger-nettverk betyr. Uten et slikt nettverk bør rekkevidden komme opp i området 500-1000 km per lading. Her har Tesla etter min mening vært utrolig fremoverlente. Betydningen av denne satsningen undervurderes stadig, spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Mange tunge aktører som Morgan Stanley, Forbes og Business Insider stiller nå store spørsmålstegn ved både dømmekraften og realitetsforståelsen til Musk."

 

Mulig jeg ikke har innsikt, men det vil jeg tro MS, Forbes og BI har...

 

At Musk klarer å få flere hundretusen til å betale depositum på en bil som trolig aldri kommer er en bragd, og sier litt om hans sjarme og overtalelses evner. Like utrolig som at alle depositumpengene blir ført som inntekt og går lett inn i den løpende driften.

Det regnes *ikke* som inntekt. Det havner som en asset og som en liability på balansen, og vil ikke sees på inntekt/utgiftsoversikten.

 

Det er heller ikke nødvendigvis slik at pengene vil bli brukt. Tesla står fritt til å bruke pengene i de fleste statene i USA, og i Europa/Asia, men i hvert fall inntil videre står de urørt på konto.

Det er det som er pyramidespill, å få folk til å betale for noe de aldri får og love stadig mer jo dårligere fremtidsutsiktene er. Luftslott er et annet ord.

Tesla har levert som forventet på Roadster og Model S, og holder på å levere som forventet på Model X. Det er ingenting som tyder på at Model 3 vil bli annerledes.

 

Mitt beste tips er å kreve tilbake depositumet snarest og bestille seg en annen elbil. Det mest fantastiske er nemlig at kundene betaler for å stå i en kø som egentlig ikke er en kø. De kundene som bestiller de dyreste bilene får levert først uansett, og de som bestiller basisutgaven må belage seg på å vente leeenge, uansett hvilket kønummer de har.

Det er sant at kønummeret er ikke det eneste som tilsier når man får levert bilen. Men dette gjør det bare viktigere for de som skal ha en basisutgave å stå først i køen. Den som har lavest kønummer blant de som ikke er ansatt i Tesla eller som ikke eier Model S/X vil være ca den første som mottar en basisutgave i Norge, om det er en basisutgave de ønsker.

 

Om man derimot ikke er Tesla eier eller ansatt, og ikke har et lavt reservasjonsnummer, så vil man måtte vente betydelig lengre.

Lenke til kommentar

Det er vel levert omtrent 7 Modell X og de har kommet rundt 3 år senere enn lovet.

 

Ca 7000 ved utgangen av juni.

 

Du avslører stadig fullstendig og total mangel på kunnskap om skriv om. Du kjem med bastante påstandar om alt du ikkje har filla snøring på, og du påstår sjølv at du ikkje er ein hatar. Kva er du då? Eit troll? Fem år? Du er i alle fall grundig vaksinert mot fakta.

 

Dei første svertekampanjane mot Tesla kom etter at Tesla leverte sine første Model S, og viste seg å levere over det alle "ekspertar" i bransjen hadde venta. Då kom alle hat-kampanjane frå andre bilprodusentar og frå oljeselskapa. Dei spratt fram over alt og spådde konkurs og fiasko. Mitt Romney kalla Tesla for ein "tapar" i presidentvalkampen i 2012. Ein månad seinare leverte Tesla sitt første overskot, med fulle ordrebøker for Tesla Model S. Mitt Romney gjekk det ikkje like bra med. Det var visst han som var taparen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil. Det sier noe om Elon Musks utrolig evne til å levere. Dette har han gjort gang på gang. Dette ser folk, og det gir dem en trygghet - nok trygghet til å bestille eller reservere en bil.

Kan jo spørre deg et par spørsmål

1. Når ble TMS lovet levert ved lansering i 2008, og hva ble faktisk levering?

2. Når ble TMX lovet levert ved lansering i 2012, og hva ble faktisk levering?

3. Hvor mange tror på EM sin sinnsyke og totalt urealistiske målsetning om 10x dobling av antall produserte biler fra 2016 til 2018, med tanke på historien til tidligere modeller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Planen virker god for meg. Det har vært ganske åpenbart for meg at elektrisk varetransport og kollektivtransport vil skje, og det er bra at Tesla planlegger å ta en god bit av dette markedet. Om de klarer det får vi se, men jeg tror de har gode muligheter til å gjøre det, så lenge konkurrentene er for redde til å hoppe i det med begge bena først.

 

En plan som er fullstendig urealistisk er ikke god. Teslas autopilot er helt elendig, og det må svært mye forbedringer til før den kan brukes i en selvkjørende bil. Jeg vil tro at tyskerne eller Google vil komme først fordi de har mye større ressurser.

 

Ellers er det selvsagt en god ide med førerløse drosjer, men jeg tviler sterkt på at Tesla klarer å kapre dette markedet. Tesla har heller ikke økonomi til å utvikle store kjøretøy, de går med store underskudd og har mer enn nok med å få Modell 3 på veien før den er fullstendig utdatert.

Neppe fullstendig urealistisk. Dagens AP har vært på markedet under public test i 1 år. Det er fortsatt 10 år igjen av neste "master plan".

 

Hvis du ser på fordringer inn mot penger ut, går de i underskudd for nå. Det koster mye penger å ha en så bratt investering og utvikling av ny teknologi. Men ser du på verdi de har produsert og hva de vil selge av volum om 10 nye år med de investeringene gjort nå, kommer de til å tjene godt.

 

Spørsmålet er vel heller når investorene begynner å stille krav til umiddelbar avkastning. Å utvikle semi trailer, buss og autonome kjøretøy på 10 år høres ikke billig ut, det vil sannsynligvis koste hele avkastningen fra bilene og kanskje mer.

Lenke til kommentar

Så utrolig dårlig er kvaliteten på TMS:

 

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/wrap-up.html

 

Klippet ut litt av testloggen til Edmunds langtest av Tesla S, regner med at Elon Musk vil ta kontakt med nettstedet for å få testen fjernet slik at link er nytteløst...

 

Legg spesielt merke til at det ble byttet motor 3 ganger og hovedbatteri 1 gang på 17 måneder. Dårligere kvalitet er det vel knapt mulig å få på en bil. Tesla har imidlertid blitt flinke til å bytte utsatte deler på service, men å eie en slik bil uten garanti vil jeg si er galskap

 

Problem Repair Cost

Suspicious noise Replace first drive unit Warranty

Car died roadside Replace second drive unit Warranty

Suspicious noise Replace third drive unit and ride height sensor Warranty

Car died roadside Replace main battery Warranty

Touchscreen froze Replace main display screen Warranty

Optional 21-inch rear tires worn to cords prematurely Replace rear tires and fix alignment Warranty

Car died roadside Replace 12-volt battery and cables Warranty

Steering wheel creak Shim and torque sub-frame bolts Warranty

Odd noise from undercarriage Rerouted logic harnesses per TSB Warranty

Sunroof will not work Replace broken sunroof deflector Warranty

Driver door opens automatically Replace driver door handle mechanism Warranty

Recall issued Battery shield kit installed Warranty

TSB issued Inspect joints for all lower control arm washers Warranty

TSB issued Update firmware to version 5.8.4 Warranty

TSB issued Update firmware to version 5.11 Warranty

TSB issued Replace front bumper carrier bolts Warranty

TSB issued Install rear upper camber bolts Warranty

TSB issued Replace side motor mount Warranty

TSB issued Replace front floor mats, install rear floor mats Warranty

Left radiator shutter faulty Replace center louvers Warranty

Lug nuts beginning to swell Replace all 20 lug nuts Warranty

Cracked vanity mirror hinge Replace cracked vanity mirror hinge Goodwill

Humming noise at start-up Install AC compressor NVH cover Goodwill

Vanity mirror hinge cracked Replace missing charge cord trim piece Goodwill

Touchscreen froze Manual reset (required 9 times during test) None

Windows lowered automatically Unresolved, happened twice None

TPMS confused Unresolved, happened once None

Condensation in taillight Unresolved prior to sale None

 

Den artikkelen er om en bil produsert under 1 år fra første produksjonsår. Også første bil bygget fra bunn fra Tesla. At det har vært feil på motor/batteri i 2012 har vært kjent. I starten ble der byttet til ny unit med tilsvarende feil, til årsak ble kjent.

 

MYE er utbedret i 2015-2016 modellene, det er meget lite problemer nå. Model X har selvfølgelig problemer, men igjen, helt ny modell. Nevn et annet merke som aldri har hatt start issues.

Lenke til kommentar

 

 

Teslas autopilot er ekstremt dårlig, og vedlagt ligger to linker som understreker dette. Tesla har skyldt på motlys som årsak til dødsulykken, men på videoen under hvor Teslaen krasjer er det lav hastighet, dagslys, opplett og gode føreforhold.

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/

Autopiloten oppførte seg akkurat som forventet. Det finnes neppe noe system på markedet som ville oppført seg annerledes.

 

Fakta er at radarteknologien ikke er veldig god på å detektere stasjonære objekter. De blir i all hovedsak filtrert bort da man ikke vil at autobrems skal aktiveres hver gang man kjører forbi et veiskilt eller under en bro. Tesla jobber med å forbedre systemet, men inntil videre er det et krav om at sjåføren skal følge med og være klar til å gripe inn om forholdene tilsier det.

"Fakta er at radarteknologien ikke er veldig god på å detektere stasjonære objekter.". Fantastisk bra svart! Å stoppe for stasjonære hindringer bør vel være høyt prioritert for en autopilot? Eller...

Et fly svinger heller ikke unna et fjell hvis piloten har satt den til å fly dit. Dette er generasjon 1, fase 1, i praksis filholder.

Lenke til kommentar

Kan jo spørre deg et par spørsmål

1. Når ble TMS lovet levert ved lansering i 2008, og hva ble faktisk levering?

2. Når ble TMX lovet levert ved lansering i 2012, og hva ble faktisk levering?

3. Hvor mange tror på EM sin sinnsyke og totalt urealistiske målsetning om 10x dobling av antall produserte biler fra 2016 til 2018, med tanke på historien til tidligere modeller?

Roadster, Model S og Model X var alle sammen forsinket. Men alle hadde forståelige grunner.

 

- Roadster var den første bilen Tesla produserte. De visste lite om hva som måtte til for å få en bil ut på markedet, og de hadde svært begrenset med ressurser. Om de ikke hadde vært forsinket hadde det vært svært overraskende.

- Model S var den første bilen de designet fra bakken opp. Det er også den første bilen der designet var slik at det ville være mulig å masseprodusere bilen. Hovedårsaken til at Model S ble forsinket var at det tok betydelig med tid for å få anskaffet og kjørt opp bilfabrikken i Fremont. Uten bilfabrikk var det vanskelig å produsere biler.

- Når Model X ble lansert var forventningen at etterspørselen for Model S ville makses ut i området av 20k biler per år. Da var det behov for en SUV som kunne øke volumet fra 20k til 40k per år. Dette behovet viste seg å ikke eksistere. I 2014 leverte Tesla 50.300 Model S, altså med andre ord var etterspørselen for Model S over 2,5 ganger større enn forventet ved lanseringen av Model X. Det at behovet for Model X aldri ble aktuelt gjorde at Model X aldri fikk veldig høy prioritet hos Tesla, med resulterende forsinkelser.

 

Alt ligger til rette for at Tesla skal klare opprampingen av Model 3:

 

- De har bygget en batterifabrikk som skal håndere volumet av battericeller til Model 3. Denne åpnes om en uke.

- De har en enorm bilfabrikk som skal håndtere volumet av biler. Dette volumet har fabrikken klart tidligere.

- De har flerdoblet antall ingeniører fra 2012.

- De har en god start på ingeniørarbeidet. De har flere prototyper av grei kvalitet som er kjørbare med representativ drivlinje. De kan også bygge på teknologiutviklingen fra Model S og Model X når det gjelder seter, interface, autopilot, osv.

- De er fullstendig motivert for oppgaven. Om ikke Model 3 er en suksess så er det slutten for selskapet.

 

Man vet så klart ikke om Tesla vil klare målene sine, men det man vet er at Tesla er i en betydelig bedre posisjon for å klare målene sine nå enn de har vært tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Feil. Det sier noe om Elon Musks utrolig evne til å levere. Dette har han gjort gang på gang. Dette ser folk, og det gir dem en trygghet - nok trygghet til å bestille eller reservere en bil.

Kan jo spørre deg et par spørsmål

1. Når ble TMS lovet levert ved lansering i 2008, og hva ble faktisk levering?

2. Når ble TMX lovet levert ved lansering i 2012, og hva ble faktisk levering?

3. Hvor mange tror på EM sin sinnsyke og totalt urealistiske målsetning om 10x dobling av antall produserte biler fra 2016 til 2018, med tanke på historien til tidligere modeller?

Det er en av ulempene med å være kjempe-optimist. :) Musk er kjent for det.

 

Men jeg bøyer meg i støvet at han har oppnådd 80% av det han har lovet. Med så syke ambisjoner, er det en bra prestasjon. Han fortjener cred for innsatsen han legger i jobben sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Feil. Det sier noe om Elon Musks utrolig evne til å levere. Dette har han gjort gang på gang. Dette ser folk, og det gir dem en trygghet - nok trygghet til å bestille eller reservere en bil.

Kan jo spørre deg et par spørsmål

1. Når ble TMS lovet levert ved lansering i 2008, og hva ble faktisk levering?

2. Når ble TMX lovet levert ved lansering i 2012, og hva ble faktisk levering?

3. Hvor mange tror på EM sin sinnsyke og totalt urealistiske målsetning om 10x dobling av antall produserte biler fra 2016 til 2018, med tanke på historien til tidligere modeller?

Ingen kan nekte for at Elon Musk har vore litt vel optimistisk med omsyn til tidsfristar dei siste ti åra, både for Tesla og Space X. Men han har levert til slutt. Kvar gong har han levert det "alle andre" har påstått var heilt urealistisk. Kor mange satsa på elektriske bilar i det heile før Tesla demonstrerte at det var mogeleg, og at elektriske bilar var mykje betre enn eksosbilar?

 

NUMMI i Freemont produserte 6000 bilar i veka i mai 2010, før Toyota selde fabrikken til Tesla. Eg veit ikkje kor høg produksjonstakta var før GM trakk seg ut i 2009. Med batterifabrikken på stell, er det ikkje usannsynleg at Tesla kan få til noko tilsvarande om to-tre år. Eg vil i alle fall ikkje kalle det "sinnsjukt". No har Tesla skaffa seg ein del erfaring med bilproduksjon, og veit meir om kva dei lovar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Feil. Det sier noe om Elon Musks utrolig evne til å levere. Dette har han gjort gang på gang. Dette ser folk, og det gir dem en trygghet - nok trygghet til å bestille eller reservere en bil.

Kan jo spørre deg et par spørsmål

1. Når ble TMS lovet levert ved lansering i 2008, og hva ble faktisk levering?

2. Når ble TMX lovet levert ved lansering i 2012, og hva ble faktisk levering?

3. Hvor mange tror på EM sin sinnsyke og totalt urealistiske målsetning om 10x dobling av antall produserte biler fra 2016 til 2018, med tanke på historien til tidligere modeller?

 

 

Uvesentlig.

 

1. Han har levert

2. Han har levert

3. Han kommer sannsynligvis til å levere

Lenke til kommentar

 

 

Feil. Det sier noe om Elon Musks utrolig evne til å levere. Dette har han gjort gang på gang. Dette ser folk, og det gir dem en trygghet - nok trygghet til å bestille eller reservere en bil.

Kan jo spørre deg et par spørsmål

1. Når ble TMS lovet levert ved lansering i 2008, og hva ble faktisk levering?

2. Når ble TMX lovet levert ved lansering i 2012, og hva ble faktisk levering?

3. Hvor mange tror på EM sin sinnsyke og totalt urealistiske målsetning om 10x dobling av antall produserte biler fra 2016 til 2018, med tanke på historien til tidligere modeller?

Det er en av ulempene med å være kjempe-optimist. :) Musk er kjent for det.

 

Men jeg bøyer meg i støvet at han har oppnådd 80% av det han har lovet. Med så syke ambisjoner, er det en bra prestasjon. Han fortjener cred for innsatsen han legger i jobben sin.

 

 

Akkurat. Ting ble forsinket. Hundretusenvis av mennesker er villige til å reservere på tross av nye, sannsynlige forsinkelser. Men levert, det har han.

Lenke til kommentar

 

 

Pastor Musk beroliger menigheten med "Masterplan".

 

I et pyramidespill må det alltid være mye show og store ord, og Musk skuffer ikke.

 

Nå har han lagt frem en ny langtidsplan, eller "masterplan" som Musk kaller det. Egentlig veldig lite nytt og veldig lite substans i denne planen, men det pleier ikke å bety noe i en menighet. De tror gjerne at folk går på vannet og at en fisk kan mette 1000 mennesker. Eller at Modell S skal holde 1 million miles når motor må skiftes på hver service.

 

Sannheten er at Tesla sliter med fallende salg, Modell X som flopper og konkurrener som innhenter dem. For 4 år siden var Modell S en revolusjon og konkurrerte mot iMiev og Leaf. Nå kommer straks Ampera og nye Leaf med like lang rekkevidde til halve prisen. Teslas Modell 3 er helt i det blå, selv om Musk prøver å innbille oss noe annet.

 

At han forsvarer bruken av en livsfarlig autopilot er helt utrolig.

 

Det er vell heller du som høres ut som en meninghetsmann, ikke Tesla eiere.. 

Javel, og hvilken menighet er du mener at jeg tilhører. Jeg stiller kun det jeg mener er betimelige spørsmål rundt Musk og Tesla, og blir angrepet fra alle kanter.

"Betimelige spørsmål"

Det var tiårets...

Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

I mine øyne er dette elendig teknologi, men regner med det er mange her inne som synes dette er gode greier...

 

Så hvor ville du begynt?

 

Utvikle på laben og KANSKJE få til et 100% produkt om 25 år, eller få ut en testversjon raskt og dermed ha nok testgrunnlag og erfaring til å få det til om 10 år?

 

Tesla har vært veldig klar på at stillestående objekter er en utfordring med dagens software da de lett forveksles med skilt ol..

 

 

Det er lett å kritisere andres arbeid, men da bør du ha et bedre forslag selv.

Lenke til kommentar

 

Planen virker god for meg. Det har vært ganske åpenbart for meg at elektrisk varetransport og kollektivtransport vil skje, og det er bra at Tesla planlegger å ta en god bit av dette markedet. Om de klarer det får vi se, men jeg tror de har gode muligheter til å gjøre det, så lenge konkurrentene er for redde til å hoppe i det med begge bena først.

 

En plan som er fullstendig urealistisk er ikke god. Teslas autopilot er helt elendig, og det må svært mye forbedringer til før den kan brukes i en selvkjørende bil. Jeg vil tro at tyskerne eller Google vil komme først fordi de har mye større ressurser.

 

Ellers er det selvsagt en god ide med førerløse drosjer, men jeg tviler sterkt på at Tesla klarer å kapre dette markedet. Tesla har heller ikke økonomi til å utvikle store kjøretøy, de går med store underskudd og har mer enn nok med å få Modell 3 på veien før den er fullstendig utdatert.

Når Autofil testet Tesla autopilot mot Mercedes E-klasse autopilot sist var det E-klasse som styra i feil kjøreretning med systemet som kom i butikken nesten 2 år etter sensorene til Tesla kom i bilene... Så vi får vel se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...