Gå til innhold

Mer enn tre ganger Teslas kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende med muligheter for lagring av strøm fra sol-celler på boliger/hytter.

 

 

"Fordelen med stor kapasitet er at du kan produsere mer strøm ved hjelp av egne solcelle, eller kjøpe mer strøm i periodene hvor strømprisen er lav i de markedene det er prisdifferensiering."

 

Men når et døgns forbruk er minimum 20 kWh om sommeren , og minst det dobbelte om vinteren, er det vel en stund til dette får praktisk nytte, med 22 kWh?

Skjønt et tillegg til lading av el-bil kan det kanskje være -hvis familien har flere el-biler og trenger lading av begge i beste middagstid.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er ikke alene om "tre ganger mer enn Tesla's kapasitet".

 

BMW vil la deg bruke batteriene fra bilen din når du oppgraderer til større batteripakke, som batteribank til f.eks. huset ditt. Dvs. en ~22 kW pakke om du har den gamle modellen, eller ~33 kW fra 2017-modellen. Vi vet ikke prisen, men vi vet det blir omtrent halv pris av pakken i artikkelen.

 

Hvor kult hadde det ikke vært å ha ditt "gamle" bilbatteri på husveggen (eller i gulvet, kjelleren, taket om du vil)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Systemet til Tesla er også modulært, slik at man kan velge mellom:

 

- 6,4 kWh, 3,3 kW, $3000/€2700

- 12,8 kWh, 6,6 kW, $6000/€5400

- 19,2 kWh, 9,9 kW, $9000/€8100

- 25,6 kWh, 13,2 kW, $12000/€10800

- 32 kWh, 16,5 kW, $15000/€13500

- osv

 

Grunnen til at 10 kWh powerwall ble kuttet hadde ingenting med størrelsen å gjøre, 10 kWh powerwall benyttet seg av NCA celler mens 6,4 kWh versjonen benytter seg av NMC. Den minste batteripakken passet seg altså til daglig bruk over mange år, mens NCA har betydelig dårligere levetid og ble kun anbefalt til backup-strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er ikke alene om "tre ganger mer enn Tesla's kapasitet".

 

BMW vil la deg bruke batteriene fra bilen din når du oppgraderer til større batteripakke, som batteribank til f.eks. huset ditt. Dvs. en ~22 kW pakke om du har den gamle modellen, eller ~33 kW fra 2017-modellen. Vi vet ikke prisen, men vi vet det blir omtrent halv pris av pakken i artikkelen.

 

Hvor kult hadde det ikke vært å ha ditt "gamle" bilbatteri på husveggen (eller i gulvet, kjelleren, taket om du vil)?

Det er kult om BMW kommer til å tilby noe slikt, men det er ikke helt tilsvarende de produktene som Tesla og Kreisel tilbyr.

 

Batteripakken til BMW kan forventes å vare noe i området av 2000 sykluser. I en bil er dette noe sånt som 300.000 km, men det er bare 6 år som stasjonær lagring om man skal bruke batteripakken daglig til å lagre unna solkraft. I tillegg kan man jo forvente at en del av levetiden er tatt ut av batteripakken før den blir benyttet i stasjonær lagring. Om halve levetiden gjenstår, så vil man måtte bytte batteripakken etter noe sånt som 3 år. Da bør også prisen være under en tredjedel av prisen for tilsvarende mengde batterier fra Tesla og Kreisel, som vil vare over tre ganger så lenge.

 

Så klart, om det er snakk om et bruksområde der batteriene blir pent behandlet, så kan det være attraktivt. F.eks om man trenger en batteripakke på en hytte som blir brukt 50 dager i året eller noe slikt. Da er antall sykluser ganske irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om halve levetiden gjenstår, så vil man måtte bytte batteripakken etter noe sånt som 3 år. Da bør også prisen være under en tredjedel av prisen for tilsvarende mengde batterier fra Tesla og Kreisel, som vil vare over tre ganger så lenge.

 

 

Korriger meg hvis jeg tar feil, men er ikke dette fulle sykler? Altså fra bunn til topp? Hensikten med en slik pakke er jo at den skal "buffre" strømmen slik at man får minst mulig strøm fra nettet til tider der prisen er høy/ effektbruken er høy. Da vil den vel neppe gå hele sykler hver da? Det er vel ingen produsenter som snakker om antall sykler frem til pakken er på 0? Noen snakker om ned f.eks 2000 sykler ned til 70% av opprinnelig kapasitet. I stasjonær bruk spiller det vel vekt liten rolle, så selv en pakke med bare 30% kapasitet har fortsatt en rest-nytteverdi. Eller er det slik at den indre spenningen blir da så høy at tapet gjør at vinningen går opp i spinningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korriger meg hvis jeg tar feil, men er ikke dette fulle sykler? Altså fra bunn til topp? Hensikten med en slik pakke er jo at den skal "buffre" strømmen slik at man får minst mulig strøm fra nettet til tider der prisen er høy/ effektbruken er høy. Da vil den vel neppe gå hele sykler hver da?

Det vil fint kunne gå i fulle sykluser. Hovedtanken med slike batterier er at man skal ha solceller på taket sitt. Det er ikke vanlig i Norge, men det blir mer og mer vanlig i utlandet.

 

Har man et solcelleanlegg som produserer 100 kWh på dagen, og man vil benytte 80 kWh på dagen og 20 kWh på natten, så kan man installere 20 kWh med batterier, lade batteriet fullt på dagen og tømme det fullstendig på natten. Slik sørger man for at man får selv brukt all energien man produserer. (Mange steder er det ikke gunstig å levere energi til strømnettet, eller i hvert fall betydelig mer gunstig å benytte energien selv.)

 

Det er vel ingen produsenter som snakker om antall sykler frem til pakken er på 0? Noen snakker om ned f.eks 2000 sykler ned til 70% av opprinnelig kapasitet. I stasjonær bruk spiller det vel vekt liten rolle, så selv en pakke med bare 30% kapasitet har fortsatt en rest-nytteverdi. Eller er det slik at den indre spenningen blir da så høy at tapet gjør at vinningen går opp i spinningen?

Når batteripakken faller ned mot 70% gjenstående kapasitet er det ikke lenge før celler vil begynne å dø. Man kan ha flaks og vil kunne benytte batteripakken lengre, men det er ikke noe man bør regne med. Man kan så klart bytte ut defekte celler etterhvert som de feiler for å skvise ut siste rest av levetid, men det er ikke noe en vanlig forbruker vil gjøre.
Lenke til kommentar

Systemet til Tesla er også modulært, slik at man kan velge mellom:

 

- 6,4 kWh, 3,3 kW, $3000/€2700

- 12,8 kWh, 6,6 kW, $6000/€5400

- 19,2 kWh, 9,9 kW, $9000/€8100

- 25,6 kWh, 13,2 kW, $12000/€10800

- 32 kWh, 16,5 kW, $15000/€13500

- osv

 

Grunnen til at 10 kWh powerwall ble kuttet hadde ingenting med størrelsen å gjøre, 10 kWh powerwall benyttet seg av NCA celler mens 6,4 kWh versjonen benytter seg av NMC. Den minste batteripakken passet seg altså til daglig bruk over mange år, mens NCA har betydelig dårligere levetid og ble kun anbefalt til backup-strøm.

 

Tesla Powerwall 6,4 kW --- 3000 dollar ??? da kjøper du en bil uten motor :-)

 

pris: SolarEdge -> StoreEdge                                   - 57 700 nok + mva

        SMA          -> SB Storage 2,5                           - 57 700 nok + mva

 

minste system SolarEdge  SE 3500                          - 70 100 nok + mva

minste system SMA           SB 3000 -TL 21              - 71 400 nok + mva

 

montasje/ installasjon Powerwall : 2 personer a 5 time

 

i tillegg kommer tilsvarende solcelleanlegg 

Lenke til kommentar

Hvor mange blysyrebatterier må man ha for å match'e effekten? Og blir det billigere eller dyrere med blysyrebatterier i en slik løsning? Hvor mange kubikkmeter blysyrebatterier får man, og hva blir ventilasjonsbehovet rundt batteriene? Kan man lage det meste av dette selv, siden det er snakk om lavspenning, også la elektrikeren koble til 240 Voltsdelene?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor mange blysyrebatterier må man ha for å match'e effekten? Og blir det billigere eller dyrere med blysyrebatterier i en slik løsning? Hvor mange kubikkmeter blysyrebatterier får man, og hva blir ventilasjonsbehovet rundt batteriene? Kan man lage det meste av dette selv, siden det er snakk om lavspenning, også la elektrikeren koble til 240 Voltsdelene?

Bly er billigere i innkjøp for en gitt effekt eller kapasitet, men levetiden vil være noe sånt som en tiendedel eller femtedel. Altså der li-ion varer 10 år med et gitt bruksmønster vil bly vare noe sånt som 1-2 år. Over 10 år vil li-ion totalt sett være betydelig billigere.

 

Det vil ikke ta spesielt mye mer plass enn li-ion, men vekten vil være ca 5 ganger større, og ja, man må ha god ventilasjon. Ja, man kan gjøre en del selv.

Lenke til kommentar

Selges Lithium-batterier i størrelser ala bilbatterier/mopedbatterier også? Hva er tilgjengelig av størrelser for den vanlige forbruker? Blir litt dyrt å kjøpe 18 Volts Dewalt-batterier eksempelvis (fort kr 1200,- pr. batteri). Må vel finnes noe rimeligere, noe som ikke er tilpasset en slik festesko som på batteriverktøy.

 

EDIT:

Ser ut til at jeg fant svaret selv:

http://batteri.no/produkter/lithium-mc

http://batteri.no/produkter/lithium-forbruk-(lifepo4)

Endret av G
Lenke til kommentar

Men når et døgns forbruk er minimum 20 kWh om sommeren , og minst det dobbelte om vinteren, er det vel en stund til dette får praktisk nytte, med 22 kWh?

 

I Noreg er det kanskje normalt forbruk, men du skal ikkje lenger sør enn til Danmark før vanleg forbruk for ein einebustad er under 20 kWh i døgeret. Det meste av vert bruk om dagen når det er sol (jepp, danskane slår faktisk av lyset om natta og i rom dei ikkje er i!), eller i det minste lyst, og dei vil då klare seg med ein av dei mindre pakkane.
Lenke til kommentar

Appropos ladesyklyser. Kjøpte EL-bil for et drøyt halvår siden, og har oppdaget at med dagens bruksmønster er batteripakken stort sett alltid nesten 100% ladet. Kjører bare korte turer til butikken for å handle i løpet av uken. I helgen kan det bli turer som tømmer batteriet til ca 60% og annen hver måned kan det nærme seg 20% kapasitet en gang. Har brukt hurtiglader 3 ganger i løpet av den tiden jeg har eid bilen.

 

Hvor lenge kan jeg regne med at batteriene beholder 70% eller mer av kapasiteten med et slikt bruksmønster? Bør jeg noen gang la være å koble til laderen når jeg står i garagen?

Lenke til kommentar

ringte nr jeg fant på nett pga spørsmål : hvor mye kr for ny batteripakke til tesla s
kom til en dansk persjon som var UTROLIG intressert i hvor jeg fikk nr han`s ifra (står ikke på nett nå) han svarte : 80000kr kommer ned til 60000kr om 3-4år
dette er ca 1 1/2 år siden
60kwh for 80000kr + - valuta tja kansje ok
men om de mener man må ha et batteri i innbytte... ikke så bra..
men de juger vel allesammen bare for & selle...???  ...   :)

Endret av JL6H0KTU
Lenke til kommentar

Appropos ladesyklyser. Kjøpte EL-bil for et drøyt halvår siden, og har oppdaget at med dagens bruksmønster er batteripakken stort sett alltid nesten 100% ladet. Kjører bare korte turer til butikken for å handle i løpet av uken. I helgen kan det bli turer som tømmer batteriet til ca 60% og annen hver måned kan det nærme seg 20% kapasitet en gang. Har brukt hurtiglader 3 ganger i løpet av den tiden jeg har eid bilen.

 

Hvor lenge kan jeg regne med at batteriene beholder 70% eller mer av kapasiteten med et slikt bruksmønster? Bør jeg noen gang la være å koble til laderen når jeg står i garagen?

 

Hvor lenge det vil vare vet jeg ikke, men du må ikke ta utav ladekabel. For det første så er ikke batteriene 100% lada, bilen har et lite område (10%) elns som ikke blir brukt. Også liker bilen seg rett og slett best med tilkobla strøm, den bruker jo alltid litt strøm for å holde batteriet varmt og godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...