Gå til innhold

Tyrkias militærkupp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

Jeg tipper at innen året har gått så er Tyrkia et fullendt islamistisk diktatur som bedriver direkte krig i Kurdistan med mål om å utslette kurderne en gang for alle.

Det var da veldig fort?

 

Nei, ikke med en paranoid islamistisk diktator ved roret. Han og Putin kommer til å danne en allianse som kommer til å koste NATO dyrt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tipper at innen året har gått så er Tyrkia et fullendt islamistisk diktatur som bedriver direkte krig i Kurdistan med mål om å utslette kurderne en gang for alle.

Det var da veldig fort?

Nei, ikke med en paranoid islamistisk diktator ved roret. Han og Putin kommer til å danne en allianse som kommer til å koste NATO dyrt.
Nå er vel ikke de to akkurat bestekompiser heller da...
Lenke til kommentar

 

Ærlig talt, hva kan egentlig Stoltenberg gjøre?

 

Ingenting. Hvoran i svarte h**** kan en slik mann uten ryggrad være Nato sjef? Jeg ler hver gang jeg ser den idioten på TV.. Fy faen for et patetisk skikkelse..

 

Tipper Putin skjelver i buksene hver gang idioten er fremme å lirer av seg noen Norsk-Engelske gloser..

 

Han er de militæres ønskedrøm, men rett skal være rett. I denne saken er det lite NATO kan gjøre. Statskupp er et indre anliggende. Nato må "sitte på gjerdet" i påvente av en avklaring.

 

Akkurat som FN.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Jeg tipper at innen året har gått så er Tyrkia et fullendt islamistisk diktatur som bedriver direkte krig i Kurdistan med mål om å utslette kurderne en gang for alle.

Det var da veldig fort?

Nei, ikke med en paranoid islamistisk diktator ved roret. Han og Putin kommer til å danne en allianse som kommer til å koste NATO dyrt.
Nå er vel ikke de to akkurat bestekompiser heller da...

Nuvel, ting tyder på at disse to despotene begynner å finne tonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tipper at innen året har gått så er Tyrkia et fullendt islamistisk diktatur som bedriver direkte krig i Kurdistan med mål om å utslette kurderne en gang for alle.

Det var da veldig fort?

Nei, ikke med en paranoid islamistisk diktator ved roret. Han og Putin kommer til å danne en allianse som kommer til å koste NATO dyrt.
Nå er vel ikke de to akkurat bestekompiser heller da...
Nuvel, ting tyder på at disse to despotene begynner å finne tonen.

At de skal møtes?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er vanligvis ikke noe stor fan av konspirasjonsteorier men hører det er flere som mener at det er en mulighet at presidenten selv stod bak angrepet.

 

- Med tanke på at han var bortreist når det skjedde.

- Flere soldater har trodd at det var en øvelse.

- Kuppet var elendig gjennomført i forhold til andre kupp

- Presidenten har nå mulighet til å kvitte seg med mange motstandere.

- Fyren er jo korrupt som fy og har lenge prøvd å innføre ting som gjør han til diktator.

 

Har verken bra kilder eller satt meg for mye inn i det, men er det noe i det?

At han fikk sivile til å gå ut i gatene ã risikere livet sitt fordi han skal forbli på tronen gjør han til en psykopat av store dimensjoner om det skulle stemme.

 

Uansett om han står bak eller ikke så bruker han denne situasjonen for alt det er verdt for sin egen sak.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg er vanligvis ikke noe stor fan av konspirasjonsteorier men hører det er flere som mener at det er en mulighet at presidenten selv stod bak angrepet.

 

- Med tanke på at han var bortreist når det skjedde.

- Flere soldater har trodd at det var en øvelse.

- Kuppet var elendig gjennomført i forhold til andre kupp

- Presidenten har nå mulighet til å kvitte seg med mange motstandere.

- Fyren er jo korrupt som fy og har lenge prøvd å innføre ting som gjør han til diktator.

 

Har verken bra kilder eller satt meg for mye inn i det, men er det noe i det?

At han fikk sivile til å gå ut i gatene ã risikere livet sitt fordi han skal forbli på tronen gjør han til en psykopat av store dimensjoner om det skulle stemme.

 

Uansett om han står bak eller ikke så bruker han denne situasjonen for alt det er verdt for sin egen sak.

 

Omstendighetene egner seg i alle fall til å konstruere konspirasjonsteorier rundt.  Imidlertid var det kjent at Erdogan oppholdt seg i Marmaris på ferie og en avdeling fra kuppmakernes side var også der og lette angivelig etter ham.  At kuppet var elendig utført kan ha en rekke grunner og kan vanskelig sies å understøtte det ene eller andre.  Når det gjelder SMSene med oppfordring om å ta til gatene er en kjent og vanlig ting fra andre deler av verden og knapt nok noe som i isolasjon gjør Erdogan til en "psykopat av de store".  Det er dog nok av andre ting som mer enn antyder at mannen er stormannsgal og maktsyk.

 

Resten er åpenbart sant og utrenskningene er jo svært godt i gang allerede.

Lenke til kommentar

Noe jeg har tenkt på ang. kuppet er jo sosiale medier. Var jo i det store og det hele sosiale medier som slo ned kuppet. Erdogan som snakket ut til folket gjennom FaceTime og Twitter og folket som mobiliserte gjennom Twitter / Live-video på facebook og alt det greiene der. 

 

Dersom han hadde arrangert kuppet selv hadde han vel ikke ønsket å snakke til folket gjennom instanser han har gjort alt for å forby i landet. Det virker veldig klønete.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Det skrives at militær på "rett side" slo ned kuppet.. 

 

Finnes det bilder av det? 

Hvordan skulle de sivile se forskjell på de og ikke slå på deres biler med pinne også.. 

 

Tenker da på 1-2 timer inn og ikke neste dag.

 

post-64596-0-55877300-1468798385_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Det skrives at militær på "rett side" slo ned kuppet.. 

 

Finnes det bilder av det? 

Hvordan skulle de sivile se forskjell på de og ikke slå på deres biler med pinne også.. 

 

Tenker da på 1-2 timer inn og ikke neste dag.

 

Tok ikke lange tiden før det kom meldinger om at et av helikoptrene til kuppmakerne, var skutt ned av et F-16 fly. 

 

Men det var hovedsakelig folket og politistyrkene som slo ned kuppforsøket.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Om de menige soldatene som nå har blitt banket opp/lynsjet som en følge av kuppforsøket, har jeg hørt alt fra at de var fullstendige tilhengere til at mange av dem trodde de var med på en militærøvelse. Finnes det noen troverdige kilder på hvor mye de visste, eller er alt fortsatt spekulasjon?  

Lenke til kommentar

Bidrag til spekulasjonene ovenfor:

 

Erdogan kunne sikkert ha vært opportunistisk når han fikk hint om et kommende kuppforsøk og manipulert litt for å bli litt enda mer diktator? Vente litt for å få max effekt? Gambler?

 

Men var det noen som virkelig prøvde å ta livet av han?  Eller klarte han på snedig vis å komme seg unna atentat? Det ville vel være et vesentlig poeng for kuppmakerne å ta livet av han før de virklige startet kuppforsøket?  Dette henger ikke på greip?

 

Virkelige diktatorer er forøvrig flinke til å komme seg unna atentater :-)  Er han en slik "heldig ved atentat-forsøk" så kan dette gi oss prognoser :-)

 

Jeg har fått med meg at de forsøkte å ta ut Erdogan, men hvorfor ikke passe på en anledning der de er sikre på at de hadde han og ikke bare forsøke å ta han når aksjonen var i gang?  Eller er det noen vesentlige poenger jeg ikke har fått med meg her?

 

https://www.nrk.no/urix/f-16-fly-kunne-skutt-ned-erdogan-1.13047457
 

Uansett, det blir interessant å følge Erdogan når han ihvertfall nå vet om at mange er ute etter å ta han :-)

 

Kanskje er han så flink at han alltid tenker et "trekk" forran de andre. Det nytter ikke å være en "følger" når en er diktator. Spesielt når mange er ute etter han :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tragisk dersom flere vernepliktige nå risikerer straff (kanskje dødsstraff) fordi de fikk beskjed om at det kun var en øvelse.

 

Det er idioti å gjøre et kupp på den måten og forvente å vinne....

post-47543-0-71723500-1468827314_thumb.jpegpost-47543-0-65759500-1468827328_thumb.jpeg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

kan godt være at menige soldater ble lurt til å tro at det hele var en øvelse. Og det er nok neppe denne gruppen en eventuell dødsstraff er tiltenkt. Men med tanke på hvor voldsomt det hele ble, ville de som trodde at det var en øvelse komme i andre tanker temmelig fort under kuppforsøket.

Lenke til kommentar

Som alltid er vold mot sivil helt uakseptabelt og disse kupptagerne er på ingen måte noe "good guys" .  Med det sagt er jo det synd å se hvordan Erdagon melker dette for alt det er verdt, noe han forsåvidt har all rett til (til en viss grad): Skal nasjonens leder IKKE fordømme disse handlingene og love rettferdighet til folket? 

 

Dette er dog dårlig nytt for den politiske utviklingen i Tyrkia og er nok en "booste" på landets vei til å bli en stadig mer totalitær stat. Vi får bare håpe på at trenden vil snu seg og at vi gradvis kan få en demokratisk liberalisering og sekularisering  igjen. Forhåpentligvis kan bruken av sosiale medier og internett fortsette å spille en sentral rolle, slik det har gjort, og fortsetter å gjøre, i flere av landene i midtøsten. 

 

Sannsynligvis vil Erdagon bruke dette kuppet for alt det er verdt og fortsette sin maktkonsolidering. Snakk om å gå imot alle prinsippene og grunnlaget for nasjonen. Mustaf Atatukr snur seg i graven. 

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

kan godt være at menige soldater ble lurt til å tro at det hele var en øvelse. Og det er nok neppe denne gruppen en eventuell dødsstraff er tiltenkt. Men med tanke på hvor voldsomt det hele ble, ville de som trodde at det var en øvelse komme i andre tanker temmelig fort under kuppforsøket.

Tja... Soldatenes liv henger i Erdogan sin paranoide tråd, og Erdogan vil glatt ofre noen hundre uskyldige liv om det kan vinkles til hans fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...