Gå til innhold

Er det ikke på tide med mer relative fartsgrenser?


Schreiber

Anbefalte innlegg

For å ta litt kjedelig historie først fikk vi generelle fartsgrenser her i Norge i 1912. Bilene da gikk ikke særlig fort, så fartsgrensene da var 35km/t utenfor tettbygde strøk, og 15km/t innenfor. Med årene ble dette endret flere ganger, helt til grensen ble 80km/t og 50km/t i 1965. Dette er generelle fartsgrenser, dvs hvis ikke noe annet er merket. Vi har for eksempel høyere fartsgrense på motorveier, men da er det skiltet.

 

Bilene våre er også blitt bedre og bedre med årene. Jeg har kjørt biler der bilen ikke bare holder farten selv, men også måler avstanden til bilen foran og justerer farten deretter. Bilen til en kamerat sjekker farten via GPS og kart, så med vanlig cruise control vil bilen justere farten etter fartsgrensen på den veien. Går han fra en vei med fartsgrense på 80km/t til en strekning der fartsgrensen er 90km/t vil bilen øke farten automatisk i 90-sonen, og senke den igjen når veien går tilbake til en 80-sone.

 

Videre har vi dette med sommer og vinter. I sørlige strøk der de knapt har vinter er dette ikke noe problem, men her i Norge har jeg alltid synes fartsgrensene er idiotiske. Fartsgrensene er alt for fastlåste. Kjører jeg på en lang, rett strekning med god oversikt midt på sommeren uten noe særlig trafikk er fartsgrensen 80km/t. Kjører jeg den samme strekningen midt på vinteren i full snøstorm, null sikt og mye trafikk er fartsgrensen like fullt den samme som midt på sommeren. En 80-sone er en 80-sone, enten det er midt i juli eller midt i januar. Riktignok har vi dette med å "kjøre etter forholdene", men dette er kun ment negativt. Dvs man "må" senke farten og kjøre etter forholdene om vinteren, men man kan ikke øke farten og "kjøre etter forholdene" om sommeren?

 

På toppen av dette har vi all denne skremselspropogandaen vi ser til stadighet over alt. "Ligger du i 80 går alt bra. Ligger du i 90 er du DØ DØD DØD DØD DØD!!!!!" Jeg skjønner jo hva de prøver på, men resultatet er at mange tviholder på fartsgrensen og fokuserer mer på den enn på selve kjøringen. Dette er svært negativt. En livredd sjåfør er en elendig og farlig sjåfør. Han vil være nervøs hele tiden, aldri våge å ta små sjanser som en helt enkel forbikjøring, og skaper mange farlige situasjoner i trafikken. En rolig sjåfør som er mer selvsikker fokuserer mye mer på alt som skjer rundt ham, og er forberedt på det meste uten å stresse, og har mye lettere for å rette seg etter forholdene. Å stoppe på rødt lys med mange biler bak er ikke noe problem. Det blir jo grønt snart uansett. En stresset, nervøs sjåfør kan fort bremse for fort for å ikke kjøre på rødt, prøver å starte for kjapt og kveler motoren og så videre.

 

Derfor vil jeg foreslå at vi prøver å innføre mer relative fartsgrenser her i Norge, i alle fall på noen utvalgte veier. Vi har allerede to typer skilt her i Norge: Fast og generell fartsgrense. De faste er hvite skilt med en rød ring rundt, og de generelle er et hvitt skilt med et tall på. De hvite betyr bare at den nåværende fartssonen er opphevet, så nå er det de generelle reglene som gjelder (80 på vanlig vei, 50 i tettbygde strøk.) Men hva om dette betydde at farten nå var anbefalt å være de vanlige, men man fint kan justere farten mer selv? Så hvis vi ser hvitt skilt på en vanlig vei er vi ikke tvunget til å ligge i 80. Man kan fint ligge i 90 eller 100 uten å bli stoppet. Fartsgrensen er likevel anbefalt å være 80, men man kan slappe av mer og bare nyte turen bedre, i stedet for å stirre ned på speedometeret hele tiden i frykt for å unngå fartskontroll osv.

 

Igjen, både biler og veier er blitt mye bedre med årene, og med dagens teknologi som internett og sosiale medier er det lettere å holde seg oppdatert på lover og regler. Hvorfor skal vi da tviholde på regler som ble skrevet for førti år siden? Verden har utviklet seg enormt siden da. Burde ikke reglene også utvikle seg?

 

EDIT: Aner ikke om det har noen betydning, men jeg er snart 40 og har kjørt bil i nesten tyve år. Jeg er ikke en ungdom som nylig har fått lappen og har lyst til å teste bilen litt. Dette er noe jeg har tenkt over i mange år etter å ha sett det meste i trafikken på godt og vondt.

Endret av Schreiber
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir jo bare rot. Hvis vi skal begynne å bøye på reglene for fartsgrenser her til lands kommer folk etterhvert til å få mye mindre respekt for fartsgrensene, og det vil bli et problem. Jeg synes at fartsgrensen er litt for lav, på samme måter jeg mange steder synes den er for høy. Men alt i alt er jeg veldig glad for at systemet fungerer slik at "dette er fartsgrensen her. Det betyr ikke at du skal ligge i fartsgrensen, det betyr at du kan kjøre så fort som grensen viser dersom forholdene tillater det" 

Med det varierende veinettet og kvaliteten på veiene generelt med unntak av motorveien så ville det ikke være forsvalig å heve fartsgrensene på et nasjonalt nivå. 70-80-90-100-110 km/t er faktisk en vanvittig høy fart for et menneske å flytte seg i. Ja jeg vet at bilene er blitt veldig sikre med årene som har gått, men det er fortsatt oss bløte organiske vesner som sitter der inne og tar imot mye av støyen ved en krasj. Om du har blitt påkjørt eller krasjet i 50 km/t eller fortere kjenner du fort at det er fryktelig mye krefter i sving, selv om du ikke tenker over det på en daglig kjøretur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På toppen av dette har vi all denne skremselspropogandaen vi ser til stadighet over alt. "Ligger du i 80 går alt bra. Ligger du i 90 er du DØ DØD DØD DØD DØD!!!!!"

Veien et satt til 80 for at du skal klare å stanse dersom en hindring dukker opp rundt en sving. Vet ikke om du hadde fysikk på skolen, men forskjellen på 80 og 90 ER stor idet du skal bremse ned.

Selvsagt, fartsgrensen er der av en grunn. Det jeg mener er at å skremme folk til å senke farten er feil vei å gå. Da sitter folk bare å tviholder på rattet og stirrer ned på speedometeret for å unngå at Onkel Blå tar deg. Jeg mener det ville vært mye bedre å ha en mer relativ fartsgrense så folk kan ta det mer med ro og slappe av, og dermed fokusere mer på selve kjøringen. Det viktigste er å ha full kontroll på bilen, ikke å tvilholde på fartsgrensen til enhver pris.

 

Og som jeg sa er fartsgrensen den samme enten det er midt på sommeren eller midt på vinteren. Om fartsgrensen er 80 på sommeren for at du skal klare å stoppe, hva gjør du da hvis du ligger i 80 for å hindre trafikk midt på vinteren på den samme strekningen, og du er nødt til å bråbremse? Ligger du i 60 i en 80-sone kan du faktisk få bot for å hindre trafikken.

 

Det betyr ikke at du skal ligge i fartsgrensen, det betyr at du kan kjøre så fort som grensen viser dersom forholdene tillater det" 

Jo, det gjør faktisk det. Hvis du kjører for sakte hindrer du trafikken, og da kan du faktisk få en rimelig stor bot.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Men hva om dette betydde at farten nå var anbefalt å være de vanlige, men man fint kan justere farten mer selv?

Dårlig idé. Her vil du velge 100, jeg 120, men bestemor vil velge 40 km/t. Det blir fullstendig kaos.

 

Jeg er forsåvidt enig i at det enkelte plasser er håpløst skiltet. For eksempel kan en ny hovedvei ha 70 mens en gammel sikksakkvei kan ha den generelle 80 km/t.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

 

 

På toppen av dette har vi all denne skremselspropogandaen vi ser til stadighet over alt. "Ligger du i 80 går alt bra. Ligger du i 90 er du DØ DØD DØD DØD DØD!!!!!"

Veien et satt til 80 for at du skal klare å stanse dersom en hindring dukker opp rundt en sving. Vet ikke om du hadde fysikk på skolen, men forskjellen på 80 og 90 ER stor idet du skal bremse ned.

Selvsagt, fartsgrensen er der av en grunn. Det jeg mener er at å skremme folk til å senke farten er feil vei å gå. Da sitter folk bare å tviholder på rattet og stirrer ned på speedometeret for å unngå at Onkel Blå tar deg. Jeg mener det ville vært mye bedre å ha en mer relativ fartsgrense så folk kan ta det mer med ro og slappe av, og dermed fokusere mer på selve kjøringen. Det viktigste er å ha full kontroll på bilen, ikke å tvilholde på fartsgrensen til enhver pris.

 

Og som jeg sa er fartsgrensen den samme enten det er midt på sommeren eller midt på vinteren. Om fartsgrensen er 80 på sommeren for at du skal klare å stoppe, hva gjør du da hvis du ligger i 80 for å hindre trafikk midt på vinteren på den samme strekningen, og du er nødt til å bråbremse? Ligger du i 60 i en 80-sone kan du faktisk få bot for å hindre trafikken.

 

Det betyr ikke at du skal ligge i fartsgrensen, det betyr at du kan kjøre så fort som grensen viser dersom forholdene tillater det" 

Jo, det gjør faktisk det. Hvis du kjører for sakte hindrer du trafikken, og da kan du faktisk få en rimelig stor bot.

 

 

Det er litt skremmende å lese slikt fra godt voksne mennesker.

 

Som Gamle ørn så rett skriver, så representerer tallet på skiltet makismal tillatt hastighet.

 

Er det sørpe og is skal du selvsagt IKKE kjøre i 80!

 

Trodde alle lærte dette ganske ettertrykkelig når de kjørte opp, men det går kanskje i glemmeboka etter 20 år?

Slå opp i vegtrafikkloven kap II § 6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det bør uansett være en øvre grense. Hvis man innfører "fri fart - men etter forholdene", så tror jeg det vil bli mye mer grisekjøring fra enkelte.

 

Da tror jeg det ville blitt mye flere dødsulykker også. Mener å huske de fortalte på ungdomskolen at en dødsulykke koster i snitt godt over millionen. Det er over 10 år siden, så det er sikkert en del mer nå.

Endret av Sjulimann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt dere skjønner hva jeg mener her. :) I dag er fartsgrensen 80km/t på vanlig vei. Det er enten det er sommer eller vinter. Tørr asfalt, sol og fint vær og god oversikt, eller is, snøstorm og elendig sikt? Fartsgrensen er uansett den samme. Ja, selvsagt skal man justere farten (nedover) etter forholdene, men fartsgrensen er uansett den samme. Ligger du i 80 i en 80-sone kjører du lovlig.

 

Det jeg vil ha er ikke fri farts. Jeg mener vi heller bør ha en mer relativ fartsgrense på ca 10 km/t opp og ned. I en 80-sone kan du dermed fint legge deg i 90 og kjøre helt lovlig, og selv om du ligger i 95km/t over fartsgrensen vil du i verste fall få en liten, muntlig advarsel av onkel Blå. Det er ikke før du nærmer deg 100km/t du risikerer å få bot. Men dette går også andre veien. Du kan fint ligge i 70 i en 80-sone uten problem. Eneste man da må tenke på er å slippe frem trafikken bak.

 

Poenget med dette er at fartsgrensen er mer en anbefalt fartsgrense, og ikke spikret fast utensett vær og forhold. Er det en varm sommerdag, god oversikt og lite trafikk bør man ikke bli straffet med en saftig bot bare man ligger litt over fartsgrensen. Det er mye bedre å la oss nyte turen mer, så vi fokuserer mer på selve kjøringen, og ikke stirrer ned på speedometeret hele tiden.

 

Og angående cruise control burde enhver som har kjørt en stund vite at det slettes ikke er alle bilene som har sånt. Jeg har selv kjørt et tyvetalls biler gjennom "karrieren", og bare to av dem har hatt cruisie control. 'nough said.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt dere skjønner hva jeg mener her. :) I dag er fartsgrensen 80km/t på vanlig vei. Det er enten det er sommer eller vinter. Tørr asfalt, sol og fint vær og god oversikt, eller is, snøstorm og elendig sikt? Fartsgrensen er uansett den samme. Ja, selvsagt skal man justere farten (nedover) etter forholdene, men fartsgrensen er uansett den samme. Ligger du i 80 i en 80-sone kjører du lovlig.

 

Det jeg vil ha er ikke fri farts. Jeg mener vi heller bør ha en mer relativ fartsgrense på ca 10 km/t opp og ned. I en 80-sone kan du dermed fint legge deg i 90 og kjøre helt lovlig, og selv om du ligger i 95km/t over fartsgrensen vil du i verste fall få en liten, muntlig advarsel av onkel Blå. Det er ikke før du nærmer deg 100km/t du risikerer å få bot. Men dette går også andre veien. Du kan fint ligge i 70 i en 80-sone uten problem. Eneste man da må tenke på er å slippe frem trafikken bak.

 

Poenget med dette er at fartsgrensen er mer en anbefalt fartsgrense, og ikke spikret fast utensett vær og forhold. Er det en varm sommerdag, god oversikt og lite trafikk bør man ikke bli straffet med en saftig bot bare man ligger litt over fartsgrensen. Det er mye bedre å la oss nyte turen mer, så vi fokuserer mer på selve kjøringen, og ikke stirrer ned på speedometeret hele tiden.

 

Og angående cruise control burde enhver som har kjørt en stund vite at det slettes ikke er alle bilene som har sånt. Jeg har selv kjørt et tyvetalls biler gjennom "karrieren", og bare to av dem har hatt cruisie control. 'nough said.

 

Men, har du dokumentert at dette faktisk går? er du helt sikker på at å øke farten til 90 ikke fører til problemer? Jeg tror nemmelig at fartsgrenser blir satt med god grunn om dagen. som nevnt tidligere kan bremselengde utgjøre forskjellen på liv og død med små økninger i fart.

Lenke til kommentar

Det jeg vil ha er ikke fri farts. Jeg mener vi heller bør ha en mer relativ fartsgrense på ca 10 km/t opp og ned. I en 80-sone kan du dermed fint legge deg i 90 og kjøre helt lovlig, og selv om du ligger i 95km/t over fartsgrensen vil du i verste fall få en liten, muntlig advarsel av onkel Blå. Det er ikke før du nærmer deg 100km/t du risikerer å få bot. Men dette går også andre veien. Du kan fint ligge i 70 i en 80-sone uten problem. Eneste man da må tenke på er å slippe frem trafikken bak.

 

Noe sånt du vil ha? :p

 

Stps88j.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt dere skjønner hva jeg mener her. :) I dag er fartsgrensen 80km/t på vanlig vei. Det er enten det er sommer eller vinter. Tørr asfalt, sol og fint vær og god oversikt, eller is, snøstorm og elendig sikt? Fartsgrensen er uansett den samme. Ja, selvsagt skal man justere farten (nedover) etter forholdene, men fartsgrensen er uansett den samme. Ligger du i 80 i en 80-sone kjører du lovlig.

 

Nei, ikke nødvendigvis.

Du kjører ulovlig i 80 i en 80-sone hvis det er underkjølt regn, slaps, is eller andre utfordrende kjøreforhold. Du kan miste lappen tvert om du blir tatt i å ikke redusere farten tilstrekkelig etter forholdene.

 

FartsGRENSEN er den samme uansett, men det er IKKE den maksimale hastigheten du kan kjøre i.

 

Dessuten: Kjører du en mil ville du spart så lite som 50 sekunder på å ligge i 90 istedenfor 80, samt at økte friksjonskrefter vil gi høyere drivstofforbruk, mer utslipp og større slitasje.

 

Er det virkelig så om å gjøre å tyne 5-10km/t mer ut av bilen til enhver tid?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er typisk norsk å tro at fart, det er fali det. Samtidig er den generelle fartsgrensen på veier og motorveier i resten av Europa mye høyere. I Tyskland er til og med enkelte strekninger uten fartsgrenser, uten at det går utover sikkerheten. Faktisk føler jeg meg tryggere i 200 km/t på en tysk atobahn enn 80 km/t - 110 km/t på norske motorveier. Samme med 130 km/t som er vanlig i resten av Europa. Nordmenn liker også å kjøre under fartsgrensen fordi de tror at fart er det eneste faremomentet, samtidig som de ligger å ruger på venstrefila og bråbremser hver gang de ser en fotoboks. Nei, norske fartsgrenser gir sjelden mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er typisk norsk å tro at fart, det er fali det. Samtidig er den generelle fartsgrensen på veier og motorveier i resten av Europa mye høyere. I Tyskland er til og med enkelte strekninger uten fartsgrenser, uten at det går utover sikkerheten. Faktisk føler jeg meg tryggere i 200 km/t på en tysk atobahn enn 80 km/t - 110 km/t på norske motorveier. Samme med 130 km/t som er vanlig i resten av Europa. Nordmenn liker også å kjøre under fartsgrensen fordi de tror at fart er det eneste faremomentet, samtidig som de ligger å ruger på venstrefila og bråbremser hver gang de ser en fotoboks. Nei, norske fartsgrenser gir sjelden mening.

 

Du kjører ikke mye på vestlandet forstår jeg, det kan liksom ikke sammenlignes..

 

Det er forøvrig flere som dør i trafikken i Tyskland enn Norge, prosentvis.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

På toppen av dette har vi all denne skremselspropogandaen vi ser til stadighet over alt. "Ligger du i 80 går alt bra. Ligger du i 90 er du DØ DØD DØD DØD DØD!!!!!"

Veien et satt til 80 for at du skal klare å stanse dersom en hindring dukker opp rundt en sving. Vet ikke om du hadde fysikk på skolen, men forskjellen på 80 og 90 ER stor idet du skal bremse ned.
Selvsagt, fartsgrensen er der av en grunn. Det jeg mener er at å skremme folk til å senke farten er feil vei å gå. Da sitter folk bare å tviholder på rattet og stirrer ned på speedometeret for å unngå at Onkel Blå tar deg. Jeg mener det ville vært mye bedre å ha en mer relativ fartsgrense så folk kan ta det mer med ro og slappe av, og dermed fokusere mer på selve kjøringen. Det viktigste er å ha full kontroll på bilen, ikke å tvilholde på fartsgrensen til enhver pris.

 

Og som jeg sa er fartsgrensen den samme enten det er midt på sommeren eller midt på vinteren. Om fartsgrensen er 80 på sommeren for at du skal klare å stoppe, hva gjør du da hvis du ligger i 80 for å hindre trafikk midt på vinteren på den samme strekningen, og du er nødt til å bråbremse? Ligger du i 60 i en 80-sone kan du faktisk få bot for å hindre trafikken.

Det betyr ikke at du skal ligge i fartsgrensen, det betyr at du kan kjøre så fort som grensen viser dersom forholdene tillater det"

Jo, det gjør faktisk det. Hvis du kjører for sakte hindrer du trafikken, og da kan du faktisk få en rimelig stor bot.

 

Nei, det betyr ikke det. Fartsgrensen er den maksimale tillatte farten på det aktuelle stedet. Ja, du har rett i at det er straffbart å på noen som helst måte unødig hindre eller forulempe annen trafikk. Men det betyr ikke det er straffbart å ligge 15 km/t under fartsgrensen dersom det er mulig for andre trafikkanter å kjøre forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har fartsgrenser i Norge fordi at det skal være trygt for alle å ferdes i og rundt trafikken. Fartsgrensen på stedet er en lov som sier hvilken fart du maksimalt kan ha på veien du kjører, men gir også en pekepinn på hva som faktisk ligger rundt veien du ferdes på. Det er mer sannsynlig å kjøre forbi en skolevei i en 30 sone enn i en 90 sone. Hvis forholdene tillater det, så bør du ligge så nærme fartsgrensen som mulig for å holde flyten i trafikken rundt deg. Med det sagt, så er ikke fartsgrensen en absolutt fart du må holde på veien du kjører på. Dette er vinteren et godt eksempel på. Bare fordi fartsgrensen på stedet var 80 km/t på den såpeglatte og snødekte veien du kræsjet på og du faktisk holdt 80 km/t, så kan det godt hende at politiet og forsikrings selskapet slår fast at du har kjørt uforsvarlig i forhold til forholdene. Det samme gjelder forøvrig fotgjenger felt; du kan bøtelegges for å ikke tilpasse farten foran et fotgjenger felt selvom du ligger i fartsgrensen.

 

Når man tar førerkort i Norge idag lærer man at du er helt og holdent ansvarlig for egen kjøring, og at du som fører av bil alltid skal passe på at du ferdes etter forholdene. Å kjøre bil er et privilegie, ikke en rettighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare hatt lappen siden 2008, men har tilbakelagt tusenvis av kilometer inn-, og utland. Etter min erfaring er vi ikke klare for høyere fartsgrenser, folk kjører allerede som idioter langs europaveiene her til lands.

 

Jeg syns det er på tide å bygge 4-felt mellom alle storbyene i sør-Norge. Det er på høy tide med skikkelig infrastruktur i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Det er typisk norsk å tro at fart, det er fali det. Samtidig er den generelle fartsgrensen på veier og motorveier i resten av Europa mye høyere. I Tyskland er til og med enkelte strekninger uten fartsgrenser, uten at det går utover sikkerheten. Faktisk føler jeg meg tryggere i 200 km/t på en tysk atobahn enn 80 km/t - 110 km/t på norske motorveier. Samme med 130 km/t som er vanlig i resten av Europa. Nordmenn liker også å kjøre under fartsgrensen fordi de tror at fart er det eneste faremomentet, samtidig som de ligger å ruger på venstrefila og bråbremser hver gang de ser en fotoboks. Nei, norske fartsgrenser gir sjelden mening.

 

Du kjører ikke mye på vestlandet forstår jeg, det kan liksom ikke sammenlignes..

 

Det er forøvrig flere som dør i trafikken i Tyskland enn Norge, prosentvis.

 

Hvorfor er veien fra remaen med fjøsanger til lagunen 80? Dette er vestlandet, med en grei nok motor(trafikk)vei til minst 90-100, istedet har vi standard 80 hastighet som helt alvorlig er rimelig tåpelig når du ser hvilke andre veier på vestlandet som har 80 sone.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...