Gå til innhold

Nå legger Microsoft om lisensmodellen for Windows - dette vil det koste


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Leverer de noe _nytt_* hver måned eller er dette bare en avbetalingsordning med udefinert avbetalingstid? I så fall er det jo lett å spå strategien fremover... lauvbær osv.

 

* Kontraktsfestet og definert omfang og kvalitet

 

Du må selvfølgelig betale for at de skal rette opp over tid, noe du har kjøpt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betale for at de skal reparere produksjonsfeil? Man har krav på gratis reparasjon av produksjonsfeil i reklamasjonsperioden, så den lure dreiningen går jeg ikke på selv om mange andre har det. Jeg utdypet det under stjerna av en grunn. Jeg ville vite om de forplikter seg til å levere for eksempel ny programvare (nytt OS, flere tilleggsprogrammer osv) og om disse leveransene har et kontraktsfestet omfang siden kontrakter om etterleveranser alltid har det.

 

Hvis det ikke leveres noe nytt, bare reparasjoner av feil som var iboende produktet fra man tok det i bruk, så mener jeg avbetalingsordningen burde være tidsbegrenset til for eksempel 3 år og så får man beholde det da 3 år gamle, nedbetalte og muligens reparerte, produktet etter det.

 

Å inngå en nedbetalingsordning der produktet aldri blir betalt ned, er prinsipielt idiotisk. At de kaller det abonnement som om det var en løpende leveranse av nytt innhold, gjør ikke saken bedre, med mindre de faktisk leverer løpende nytt innhold. Og da teller jeg selvsagt ikke reparasjoner av iboende feil, som bør være gratis i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man går over til å ta betalt per ansatt blir det interessant for de bedrifter der flere ansatte deler på bruken av datamaskiner, som for eksempel i helsevesenet, der veldig mange ansatte deler på veldig få maskiner.

 

De reddes av at det ikke skjer noen oppgraderinger av hverken hardware eller software... :-g

Enda mindre om oppgraderingene skulle medføre ekstra faste kostnader. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som svinedyrt. I en del bedrifter kan vel mer enn en person bruke samme PC, og da skal man liksom betale dobbelt i slike situasjoner og i tillegg må det betales hver måned til bedriften nedlegges. Om man foretrekker stabil drifter fremfor hyppige oppdateringer, er ofte det billigere med slike engangsutgifter fremfor kontinuerlig abonnement. Kan få flere til å vurdere alternative OS enn tidligere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å inngå en nedbetalingsordning der produktet aldri blir betalt ned, er prinsipielt idiotisk. At de kaller det abonnement som om det var en løpende leveranse av nytt innhold, gjør ikke saken bedre, med mindre de faktisk leverer løpende nytt innhold. Og da teller jeg selvsagt ikke reparasjoner av iboende feil, som bør være gratis i utgangspunktet.

 

Tror nok dette er det som kommer, i første omgang om ikke annet, der man betaler for å ha tilgang til "visse eksklusive deler av MS skyen" Selv om jeg tror MS kommer til å gå for en mer Appletillvenning av denne filosofien, der første skudd er "gratis" (altså at du får f.eks 10gb med backup etc. gratis i skyen, når du så begynner å bruke det, så kommer neste utvidelse til "bare" 10 kroner måneden.

 

Du får etterhvert familierabatt, der du kan ta backup av alle enhetene dine i skyen, se hva ungene dine har surfet på sine pc'er etc. Alt for at du skal ha en "behagelig" it hverdag.

 

Jeg tror nok MS kommer til å gjøre som en del av de andre OS'ene, der det blir en mer rullende oppgradering. OS blir "gratis" men man leier "ekstratjenester" i skyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er betal for å kunne bruke et gitt program for ca. 300-400 kroner måneden en ganske populær løsning for Adobe (Photshop, Illustrator osv.) og Autodesk (AutoCAD, 3ds Mac, Maya osv.) og en hel del andre som selger lignende eller tilsvarende produkter så 60 kroner i måneden for et operativsystem virker egentlig ikke så ille.

 

Selv om jeg hadde nok steilet om den prisen hadde vert for privat kunder også.

Lenke til kommentar

Nå er betal for å kunne bruke et gitt program for ca. 300-400 kroner måneden en ganske populær løsning for Adobe (Photshop, Illustrator osv.) og Autodesk (AutoCAD, 3ds Mac, Maya osv.) og en hel del andre som selger lignende eller tilsvarende produkter så 60 kroner i måneden for et operativsystem virker egentlig ikke så ille.

 

Selv om jeg hadde nok steilet om den prisen hadde vert for privat kunder også.

 

Det interessante med Adobes løsning er at de gikk over til å selge færre eksemplarer men tjene grovt mye mer penger... Så kanskje det å være bransjestandard ikke er nødvendig for å ha en god forretningsmodell.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig vitsen med å kalle det for "Windows 10", hvis det "blir den siste versjonen av operativsystemet de har tenkt å lansere." ?

 

Hvorfor ikke bare kalle det for "Windows", da?

 

Det blir like tåpelig som Apples "OS X", hvor Apple insisterer på at X'en står for tallet 10. Apple har altså holdt på 10 som versjonsnummer i 15 år! (muligens slutter de med det til høsten når OS X blir til macOS).

 

X står også for Unix

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...