Gå til innhold

F-35 vs F-15: 8-0. – Flyet overgår alt jeg kunne forestille meg


Anbefalte innlegg

Nett-troll kjennes best igjen på trangen til personangrep: "nett-troll og konspiranoia-gærninger"

 

Ellers er det ikke noe nytt at personer tilknyttet til en sak har en annen agenda enn sannheten.

 

Og igjen, for 3. gang, jeg har ikke sagt at det Tesli sier ikke stemmer, jeg har sagt at denne artikkelen eller Teslis andre artikler ikke friskmelder valget av F-35 framfor JAS Gripen.

At du insinuerer at han kan ha blitt beordret til å lyve faktisk, sier det meste om din agenda og seriøsitet.

Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel også legges til at Pierre Sprey har uttalt seg sterkt skeptisk til F-15 og F-22, og sa at F-22 lett kunne skytes ned med et 12,7-prosjektil. Hvordan et slikt prosjektil skal finne veien til en maskin som ikke er oppdaget på radar og i 60 000 fots høyde ble ikke nevnt. Han mener også at oppgraderingene av F-16 har ødelagt disse flyene. I det hele tatt framstår han som totalt uoppdatert siden sent 1960-tall og skeptisk til alt annet enn lette jagerfly med beskjeden sensorutrustning. Han har med andre ord diskvalifisert seg selv fra saklig debatt rundt dette.

 

Defense-update skriver om øvelsen:

"The F-35 recently deployed from Hill to Mountain Home where crews, maintenance, and support personnel conducted a number of missions.” Chase said, “During that deployment, crews attained a 100 percent sortie generation rate with 88 of 88 planned sorties and a 94 percent hit rate with 15 of 16 bombs on target. These numbers provide a positive indication of where we are when it comes to stability and component performance.” Through these flights the F-35s were challenged by F-15E aggressors, but the F-35s managed to complete all their missions with zero losses. The missions included Offensive Counter-Air (OCA), Air Interdiction (AI), Suppression of Enemy Air Defense (SEAD), Defensive Counter-Air (DCA) and Close Air Support (CAS)"

 

De F-15E som F-35 i opprinnelig artikkel møtte, beholder på tross av sin jagerbombe-rolle, det ypperste av sensor og luft-til-luft-kapasitet fra F-15C. Mange av dem er også oppgradert med AESA-radar siden 2014, uten at det er kjent hvilken variant øvelsens fly brukte. Det er helt vanlig å bruke F-15 for å modellere Flankere.

 

Det begynner å bli ganske mange som lurer på når visse deler av media som har gått totalt i skyttergraven bestemt på at F-35 er historiens dårligste fly, skal våkne opp og rapportere hva flyet faktisk er i stand til. Det ER dyrt og viktig, og vi som er skattebetalere fortjener bedre rapportering enn hva vi nå får.

 

Apropos Gripen:

Saab Pushes For Year-end First Flight of Latest Gripen

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nett-troll kjennes best igjen på trangen til personangrep: "nett-troll og konspiranoia-gærninger"

 

Ellers er det ikke noe nytt at personer tilknyttet til en sak har en annen agenda enn sannheten.

 

Og igjen, for 3. gang, jeg har ikke sagt at det Tesli sier ikke stemmer, jeg har sagt at denne artikkelen eller Teslis andre artikler ikke friskmelder valget av F-35 framfor JAS Gripen.

At du insinuerer at han kan ha blitt beordret til å lyve faktisk, sier det meste om din agenda og seriøsitet.

 

Jeg sier ikke annet, enn at vi ikke kan vite. Det blir ikke første gang en offiser lyver for allmennheten. Og det er bare et av argumentene mine, for at denne artikkelen ikke friskmelder F-35 valget framfor JAS Gripen

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke annet, enn at vi ikke kan vite. Det blir ikke første gang en offiser lyver for allmennheten. Og det er bare et av argumentene mine, for at denne artikkelen ikke friskmelder F-35 valget framfor JAS Gripen

Når du avfeier argumenter/personer og kommer med absurde indikasjoner, bare av den årsak av at "man kan jo ikke vite 100% sikkert" da er det typisk konspiranoia-oppførsel. Det er absolutt ingenting som engang tyder på at denne mannen lyver, eller har blitt beordret til å lyve. Dette er så langt noen av de beste kildene her på hva vi kan forvente av praktisk funksjonalitet hos F-35.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg sier ikke annet, enn at vi ikke kan vite. Det blir ikke første gang en offiser lyver for allmennheten. Og det er bare et av argumentene mine, for at denne artikkelen ikke friskmelder F-35 valget framfor JAS Gripen

Når du avfeier argumenter/personer og kommer med absurde indikasjoner, bare av den årsak av at "man kan jo ikke vite 100% sikkert" da er det typisk konspiranoia-oppførsel. Det er absolutt ingenting som engang tyder på at denne mannen lyver, eller har blitt beordret til å lyve. Dette er så langt noen av de beste kildene her på hva vi kan forvente av praktisk funksjonalitet hos F-35.

 

Jeg avfeier ikke Tesli, jeg avfeier DIN kommentar:

"Flott med en artikkel med innspill fra folk som nå har direkte erfaring med flyet. Blir litt slitsomt i lengden med all edder og galle fra alle nett-troll som sitter og synser helt ville ting om dette flyet."

Uavhengig av om Tesli er en troverdig kilde eller ikke, så er hans artikler ikke nok til å bekrefte at F-35 var det riktige valget. Og argumentene jeg kom med faller IKKE på Teslis troverdighet.

Lenke til kommentar

Vel, vi nett troller har hedigvis skaperen av F-16 på vår side når det gjelder kritikk av F-35 som *jagerfly*. F-35 er forresten et ypperlig angrepsfly, men noe ren avskjæringsfly eller jagerfly er den ikke. Som andre skriver her burde luftkampen foregå mellom F-16 og F35 eller F-15 og F-22 om den skulle være i noenlunde samme vektklassen.

Gripen, Eurofighter og andre lette fly vil derimot vinne en ren klassisk luftkamp mot alle de pga lavere vekt, lavere vingebelastning og mer TTW.

 

 

Mister Pierre var ikke designer av F-16. Han hadde så godt som ingenting med designet å gjøre.

 

Videre så finner du på ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg avfeier ikke Tesli, jeg avfeier DIN kommentar:

"Flott med en artikkel med innspill fra folk som nå har direkte erfaring med flyet. Blir litt slitsomt i lengden med all edder og galle fra alle nett-troll som sitter og synser helt ville ting om dette flyet."

Uavhengig av om Tesli er en troverdig kilde eller ikke, så er hans artikler ikke nok til å bekrefte at F-35 var det riktige valget. Og argumentene jeg kom med faller IKKE på Teslis troverdighet.

Og det jeg sier er at hans kommentarer faktisk er relevante for hvordan flyet yter. 99% av alle edder-og-galle kommentarer om F-35 er ikke relevant. Om flyet er det rette for Norge vil vise seg å se. Det man med ekstremt stor sikkerhet kan si er at det var det beste valget blant alternativene. Så kan man selvsagt fantasere om russiske og kinesiske framtidsfly, men det blir bare en øvelse i kreativitet og ikke i relevans.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg avfeier ikke Tesli, jeg avfeier DIN kommentar:

"Flott med en artikkel med innspill fra folk som nå har direkte erfaring med flyet. Blir litt slitsomt i lengden med all edder og galle fra alle nett-troll som sitter og synser helt ville ting om dette flyet."

Uavhengig av om Tesli er en troverdig kilde eller ikke, så er hans artikler ikke nok til å bekrefte at F-35 var det riktige valget. Og argumentene jeg kom med faller IKKE på Teslis troverdighet.

Og det jeg sier er at hans kommentarer faktisk er relevante for hvordan flyet yter. 99% av alle edder-og-galle kommentarer om F-35 er ikke relevant. Om flyet er det rette for Norge vil vise seg å se. Det man med ekstremt stor sikkerhet kan si er at det var det beste valget blant alternativene. Så kan man selvsagt fantasere om russiske og kinesiske framtidsfly, men det blir bare en øvelse i kreativitet og ikke i relevans.

 

At hans uttalelser er bekreftelse på at F-35 var det beste valget, er DIN påstand, og du har ikke grunnlag for å påstå det. Hele poenget med kjøpet er at F-15 og F-16 er utdatert, og hans konklusjoner betyr bare at de nykjøpte flyene er bedre enn de gamle utdaterte.

 

Valget sto ikke mellom F35 og F-15. Valget Sto mellom F-35 og JAS Gripen!! F-35 må være bedre enn JAS Gripen for at valget skal være rett, ikke bedre enn F-15. Og da kommer vi til grunnen til at jeg svarte din kommentar. (For DIN kommentar er bakgrunn for min kritikk, ikke artikkelen) Du påstår Tesli beviser at F-35 motstanderene tar feil, men ingenting Tesli sier beviser at F-35 er et bedre fly enn JAS Gripen.

Lenke til kommentar

At hans uttalelser er bekreftelse på at F-35 var det beste valget, er DIN påstand, og du har ikke grunnlag for å påstå det. Hele poenget med kjøpet er at F-15 og F-16 er utdatert, og hans konklusjoner betyr bare at de nykjøpte flyene er bedre enn de gamle utdaterte.

 

Valget sto ikke mellom F35 og F-15. Valget Sto mellom F-35 og JAS Gripen!! F-35 må være bedre enn JAS Gripen for at valget skal være rett, ikke bedre enn F-15. Og da kommer vi til grunnen til at jeg svarte din kommentar. (For DIN kommentar er bakgrunn for min kritikk, ikke artikkelen) Du påstår Tesli beviser at F-35 motstanderene tar feil, men ingenting Tesli sier beviser at F-35 er et bedre fly enn JAS Gripen.

Poenget er at såkalte kritikere hevder at F-35 har svært dårlige flyegenskaper og at feks. F-16 er et bedre fly, jagermessig sett. Grunnen til at man bruker feks. F15 i treningscenarioer er fordi det har vært, og er fortsatt, et av verdens beste jagerfly, samt at endel russiske fly er nærmest blåkopier av F-15.

 

Forøvrig forbausende, (men kanskje ikke så uventet?) at du ikke har fått med deg at det var en lang og åpen evalueringprosess for å kunne velge ut flyet som passet best for Norges fremtidige bruk. JAS NG var med i evalueringen men oppfylte ikke kravene. Prosessen ble også kvalitetssikret av et uavhengig firma for å sikre kvaliteten. (Men den var selvsagt ikke bra nok i konspiranoia-land..)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

At hans uttalelser er bekreftelse på at F-35 var det beste valget, er DIN påstand, og du har ikke grunnlag for å påstå det. Hele poenget med kjøpet er at F-15 og F-16 er utdatert, og hans konklusjoner betyr bare at de nykjøpte flyene er bedre enn de gamle utdaterte.

 

Valget sto ikke mellom F35 og F-15. Valget Sto mellom F-35 og JAS Gripen!! F-35 må være bedre enn JAS Gripen for at valget skal være rett, ikke bedre enn F-15. Og da kommer vi til grunnen til at jeg svarte din kommentar. (For DIN kommentar er bakgrunn for min kritikk, ikke artikkelen) Du påstår Tesli beviser at F-35 motstanderene tar feil, men ingenting Tesli sier beviser at F-35 er et bedre fly enn JAS Gripen.

Poenget er at såkalte kritikere hevder at F-35 har svært dårlige flyegenskaper og at feks. F-16 er et bedre fly, jagermessig sett. Grunnen til at man bruker feks. F15 i treningscenarioer er fordi det har vært, og er fortsatt, et av verdens beste jagerfly, samt at endel russiske fly er nærmest blåkopier av F-15.

 

Forøvrig forbausende, (men kanskje ikke så uventet?) at du ikke har fått med deg at det var en lang og åpen evalueringprosess for å kunne velge ut flyet som passet best for Norges fremtidige bruk. JAS NG var med i evalueringen men oppfylte ikke kravene. Prosessen ble også kvalitetssikret av et uavhengig firma for å sikre kvaliteten. (Men den var selvsagt ikke bra nok i konspiranoia-land..)

 

Det er ikke grunn nok til å avvise all kritikk av F-35. F-35 motstandere har mange individuelle grunner til å kritisere F-35, mange av de er det sikkert ikke hold i. Hvert argument må avvises med hvert sitt motargument. Du kan ikke avvise et, og bruke det som bevis for at alle andre argumenter også er motbevist.

 

Evalueringa av hvilket fly som ble valgt, var en politisk prosess.  At F-35 ble valgt er ikke et bevis for at F-35 er best. Det er bare hva flertallet syns var best. Hovedsaklig basert på at vi skal hjelpe usa i krigene de fører.

 

Og spar deg for personangrepene. De har ingen annen funksjon enn å irritere, og beviser egentlig bare hvor svakt du mener dine egne argumenter er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke tvil om at F35 er et meget avansert fly, som sikkert er det ypperste man kan fly. MEN det som blant annet bekymrer meg er kostnaden kontra det vi får ut av dette. Vi kjøpte i sin tid 72 F16 (+ 2 erstatningsfly i ettertid) - nå får vi 52 F35 til en betydelig kost, både i rent innkjøp og i drift. Kunne vi fått mer ut av pengene ved å ha kjøpt et annet fly?

 

Hvis man ikke ser seg blind på luftforsvaret alene - så er dette flykjøpet noe som for store ringvirkninger for resten av forsvaret også. Er F35 det mest optimale for norske forhold?

Hva med kraftsamlingen på Ørland - er det lurt?

 

Hvis man ser bort fra ren teknisk masturbasjon for F35, er dette valget lurt med tanke på totalforsvaret i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evalueringa av hvilket fly som ble valgt, var en politisk prosess.  At F-35 ble valgt er ikke et bevis for at F-35 er best. Det er bare hva flertallet syns var best. Hovedsaklig basert på at vi skal hjelpe usa i krigene de fører.

Poenget med å sette sammen en fagpanel og utvalg er jo for at flertallet der skal komme fram til hva som er det beste valget. Her ble flyenes tekniske egenskaper og operative egenskaper satt opp mot hverandre. F-35 kom best ut. Skulle man dermed hørt på et evt. mindretall og gått for et dårligere valg?? Håper jeg forstår deg feil her? Om man kun skulle tenke pris er F-35 definitivt et feil valg.

Og selvsagt er alt som har med militæret å gjøre en politisk prosess! Militæret er ingen uavhengig avdeling som er frikoblet fra staten.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Flott med en artikkel med innspill fra folk som nå har direkte erfaring med flyet. Blir litt slitsomt i lengden med all edder og galle fra alle nett-troll som sitter og synser helt ville ting om dette flyet.

Det er fortsatt mer enn nok å kritisere. Til å starte med kan man kritisere Tesli for å sammenlikne F-35 med F-15 og F-16. De er begge 40 år gamle og det skal være en selvfølge at de blir slått.

 

Det var JAS Gripen som var alternativet, og som det først og fremst bør sammenliknes med. Hvordan F-35 gjør seg mot det, vet vi fortsatt ikke. Og hva slags fly er det størst sansynlig at de kan ende i nærkamp med.. F-16? Tja, må være på øvelse. Spørsmålet er da heller hvordan det klarer seg mot et russisk Sukhoi eller MiG.

 

Til sist kan man stille spørsmålstegn ved Teslis agenda, eller mulighet til å snakke fritt. Det er begrenset hva forsvaret tilater han å fortelle, og om han faktisk kan bli beordret til å lyve.

 

Så nei, denne og andre artikler fra Tesli er ingen friskmelding av F-35, eller rettferdiggjøring av valget framfor JAS Gripen!

 

 

Nå er jo Gripen mange tiår gammelt også da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Evalueringa av hvilket fly som ble valgt, var en politisk prosess.  At F-35 ble valgt er ikke et bevis for at F-35 er best. Det er bare hva flertallet syns var best. Hovedsaklig basert på at vi skal hjelpe usa i krigene de fører.

Poenget med å sette sammen en fagpanel og utvalg er jo for at flertallet der skal komme fram til hva som er det beste valget. Her ble flyenes tekniske egenskaper og operative egenskaper satt opp mot hverandre. F-35 kom best ut. Skulle man dermed hørt på et evt. mindretall og gått for et dårligere valg?? Håper jeg forstår deg feil her? Om man kun skulle tenke pris er F-35 definitivt et feil valg.

Og selvsagt er alt som har med militæret å gjøre en politisk prosess! Militæret er ingen uavhengig avdeling som er frikoblet fra staten.

 

En flertallsavgjørelse er ikke et bevis på at noe er sant.

Lenke til kommentar

 

 

Flott med en artikkel med innspill fra folk som nå har direkte erfaring med flyet. Blir litt slitsomt i lengden med all edder og galle fra alle nett-troll som sitter og synser helt ville ting om dette flyet.

Det er fortsatt mer enn nok å kritisere. Til å starte med kan man kritisere Tesli for å sammenlikne F-35 med F-15 og F-16. De er begge 40 år gamle og det skal være en selvfølge at de blir slått.

 

Det var JAS Gripen som var alternativet, og som det først og fremst bør sammenliknes med. Hvordan F-35 gjør seg mot det, vet vi fortsatt ikke. Og hva slags fly er det størst sansynlig at de kan ende i nærkamp med.. F-16? Tja, må være på øvelse. Spørsmålet er da heller hvordan det klarer seg mot et russisk Sukhoi eller MiG.

 

Til sist kan man stille spørsmålstegn ved Teslis agenda, eller mulighet til å snakke fritt. Det er begrenset hva forsvaret tilater han å fortelle, og om han faktisk kan bli beordret til å lyve.

 

Så nei, denne og andre artikler fra Tesli er ingen friskmelding av F-35, eller rettferdiggjøring av valget framfor JAS Gripen!

 

 

Nå er jo Gripen mange tiår gammelt også da...

 

Gripen er så ny, at den ikke er i bruk ennå:

http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-07-05/saab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Flott med en artikkel med innspill fra folk som nå har direkte erfaring med flyet. Blir litt slitsomt i lengden med all edder og galle fra alle nett-troll som sitter og synser helt ville ting om dette flyet.

Det er fortsatt mer enn nok å kritisere. Til å starte med kan man kritisere Tesli for å sammenlikne F-35 med F-15 og F-16. De er begge 40 år gamle og det skal være en selvfølge at de blir slått.

 

Det var JAS Gripen som var alternativet, og som det først og fremst bør sammenliknes med. Hvordan F-35 gjør seg mot det, vet vi fortsatt ikke. Og hva slags fly er det størst sansynlig at de kan ende i nærkamp med.. F-16? Tja, må være på øvelse. Spørsmålet er da heller hvordan det klarer seg mot et russisk Sukhoi eller MiG.

 

Til sist kan man stille spørsmålstegn ved Teslis agenda, eller mulighet til å snakke fritt. Det er begrenset hva forsvaret tilater han å fortelle, og om han faktisk kan bli beordret til å lyve.

 

Så nei, denne og andre artikler fra Tesli er ingen friskmelding av F-35, eller rettferdiggjøring av valget framfor JAS Gripen!

 

 

Nå er jo Gripen mange tiår gammelt også da...

 

Gripen er så ny, at den ikke er i bruk ennå:

http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-07-05/saab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen

 

 

Er det ikke litt flaut å avsløre sin egen uvitenhet så åpenbart Forcedtowrith?

 

Gripen er gammel. Hva du snakker om er en oppgradering av gripen. Slik som F-16, og F-15 har vært gjennom MANGE av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Flott med en artikkel med innspill fra folk som nå har direkte erfaring med flyet. Blir litt slitsomt i lengden med all edder og galle fra alle nett-troll som sitter og synser helt ville ting om dette flyet.

Det er fortsatt mer enn nok å kritisere. Til å starte med kan man kritisere Tesli for å sammenlikne F-35 med F-15 og F-16. De er begge 40 år gamle og det skal være en selvfølge at de blir slått.

 

Det var JAS Gripen som var alternativet, og som det først og fremst bør sammenliknes med. Hvordan F-35 gjør seg mot det, vet vi fortsatt ikke. Og hva slags fly er det størst sansynlig at de kan ende i nærkamp med.. F-16? Tja, må være på øvelse. Spørsmålet er da heller hvordan det klarer seg mot et russisk Sukhoi eller MiG.

 

Til sist kan man stille spørsmålstegn ved Teslis agenda, eller mulighet til å snakke fritt. Det er begrenset hva forsvaret tilater han å fortelle, og om han faktisk kan bli beordret til å lyve.

 

Så nei, denne og andre artikler fra Tesli er ingen friskmelding av F-35, eller rettferdiggjøring av valget framfor JAS Gripen!

 

 

Nå er jo Gripen mange tiår gammelt også da...

 

Gripen er så ny, at den ikke er i bruk ennå:

http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-07-05/saab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen

 

 

Er det ikke litt flaut å avsløre sin egen uvitenhet så åpenbart Forcedtowrith?

 

Gripen er gammel. Hva du snakker om er en oppgradering av gripen. Slik som F-16, og F-15 har vært gjennom MANGE av.

 

Tell til ti før du skriver. Personagrep er unødvendig, og bekrefter egentlig bare din egen manglende tro på argumentene du kommer med.

 

Ikke like omfattende og grunnleggende som Gripens oppgradering av motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Er det ikke litt flaut å avsløre sin egen uvitenhet så åpenbart Forcedtowrith?

 

Gripen er gammel. Hva du snakker om er en oppgradering av gripen. Slik som F-16, og F-15 har vært gjennom MANGE av.

 

Tell til ti før du skriver. Personagrep er unødvendig, og bekrefter egentlig bare din egen manglende tro på argumentene du kommer med.

 

Ikke like omfattende og grunnleggende som Gripens oppgradering av motor.

 

 

 

Ikkje ver barnslig, det der er slett ikkje noe personangrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...